מדוע דירוג האשראי הישראלי חזק מהאמריקאי?
בהרבה תחומים ישראל מסתכלת אל הידידה הגדולה שמעבר לים ושואפת להיות דומה לאמריקה הגדולה, המעצמה החזקה בעולם. מדי פעם הישראלים משכפלים את המקור האמריקאי כל כך טוב עד שהם אפילו מצליחים להתעלות על המקור האמריקאי. כך בדיוק הולך להיות עם דירוג האשראי המקומי (Credit Score) שצפוי להיות טוב ויעיל בהרבה מדירוג האשראי האמריקאי. כדי להסביר זאת נתחיל בהתחלה ונסביר בכלל מה הוא דירוג אשראי.
דירוג אשראי הוא ציון אשר מעריך מהי יכולת הלווה להחזיר את ההלוואה שצפויה להינתן לו. מי שעושה שימוש בציון זה הם המלווים הפוטנציאליים שרוצים לוודא שהלווה יוכל להחזיר להם את הכסף שלווה. לכסף יש מחיר, הלוא הוא שיעור הריבית ועל כן ככל שהלווה מאופיין בסיכון גבוה יותר כך צפוי להיות המחיר (שיעור הריבית על ההלוואה) גבוה יותר.
כאשר לא קיים דירוג אשראי (כפי שקורה בישראל היום) הלווה למעשה שבוי של המוסד הפיננסי העיקרי שלו (בדרך כלל בנק) שכן הוא המוסד שמכיר אותו וייתן לו כנראה את התנאים הטובים ביותר. כמובן שלא באמת מדובר בתנאים טובים שכן ידוע שכדי לקבל תנאים טובים צריך תחרות ובמצב הנוכחי בישראל התחרות כמעט ואינה קיימת. נדגים זאת בצורה פשוטה מאוד, נניח שלחיים יש 100,000 ₪ בבנק הפועלים בלבד. כעת חיים רוצה ליטול הלוואה על מנת לרכוש רכב. כאשר חיים יפנה לבנק הפועלים ישתמש הבנק במידע שיש לו על חיים וכך יוכל להעריך את הסיכון הכרוך בהלוואה. מנגד, אם חיים יפנה לבנק לאומי יהיה לו קשה יותר לקבל את ההלוואה מפני שבנק לאומי אינו מכיר את ההיסטוריה של חיים והוא יבקש פרטים נוספים כמו משכורות, דפי חשבון ועוד. גם לאחר קבלת המסמכים הללו סביר שבנק לאומי יהיה שמרן יותר וידרוש ריבית גבוהה יותר על ההלוואה ביחס לבנק הפועלים. כך גם יקרה עם כל בנק גדול אחר וחיים שרצה הלוואה למעשה נותר שבוי של בנק הפועלים, הבנק העיקרי שלו ולמעשה התחרות כמעט ואינה קיימת.
מנגד, כאשר ישנו דירוג אשראי, כפי שקורה היום בארה"ב ובמדינות מפותחות אחרות כגון קנדה, אוסטרליה, בריטניה, גרמניה ועוד, ישנן לשכות שאוספות נתונים ומספקות אותם לכל המוסדות הפיננסיים וכך הן מאזנות את מגרש המשחקים כך שכל המוסדות הפיננסיים יידעו את אותם הנתונים אודות הלווה הפוטנציאלי. אם נמשיל זאת למקרה של חיים, באמצעות לשכות נתוני האשראי בנק לאומי יידע את היסטוריית התשלומים (המגולמת בדירוג האשראי) של חיים מול בנק הפועלים וכך הוא יוכל להעריך מה הסיכון האמיתי במתן ההלוואה לחיים. כך, בין רגע בנק לאומי מצטרף לתחרות על מתן ההלוואה לחיים ואיתו יצטרפו גם עוד מספר לא מצומצם של בנקים ונותני אשראי אחרים שחלקם עד כה בכלל לא היו במשחק. אחד היתרונות הבולטים שיש היום לבנקים על שחקנים אחרים הוא יכולתם להעריך את הסיכון במתן אשראי, לשכות האשראי יבטלו את היתרון הזה ויאפשרו לשחקנים חדשים כגון חברות התקשורת, חברות הקמעונאות, חברות פיננסיות חוץ בנקאיות ועוד להעניק אשראי ללווים פוטנציאליים ובכך להגדיל את התחרות בעשרות מונים כאשר מי שירוויח יהיה הצרכן הסופי שייהנה מעלות אשראי נמוכה מתמיד.
- הודעות פרטיות מסלבס ומבצעי חיסול מעכשיו לעכשיו: חודש הקניות מביא איתו גם הונאות מבוססות AI.
- שיא כל הזמנים: מעל 51 מיליארד שקל בהוצאות כרטיסי האשראי ביולי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד פה זה נשמע טוב, עכשיו בואו נבין למה זה אפילו מצוין. בארצות הברית מדובר בשוק בוגר וותיק כאשר דירוג האשראי הראשון בפורמט דומה לנוכחי הוצג על ידי חברת FICO בשנת 1989. עד היום רב החברות משתמשות במודל של FICO שעבר מספר וריאציות. בגלל שמדובר בשוק ותיק ובוגר הוא בנוי אחרת מהשוק הישראלי שצפוי להיבנות מחדש בשנה הקרובה. במעצמה הגדולה, לשכות האשראי אחראיות בעצמן על השגת מידע מגורמים פיננסיים ומנותני אשראי וכך ייתכן שללשכות האשראי יהיה מידע חסר שאינו כולל את התמונה כולה על הלווה. מנגד, בישראל חוק נתוני האשראי החדש שצפוי להיכנס לתוקף בסוף השנה מטיל על הגורמים הפיננסיים שכוללים בנקים, גופים חוץ בנקאיים וכל גורם שמספק אשראי בהיקף מסוים חובה לספק את הנתונים הללו למאגר מרכזי שנבנה על ידי בנק ישראל בשיתוף עם חברת מטריקס. כך, לא יהיה חשש שמא יהיו נתונים חסרים ודירוג האשראי הכחול-לבן צפוי להיות איכותי ואמין יותר מדירוג האשראי בידידה הגדולה מעבר לים.
מעבר לכך, למרות שבארה"ב שלוש לשכות אשראי גדולות ועוד לשכות קטנות רובן משתמשות בווריאציות שונות של המודל של חברת FICO שהייתה החלוצה בתחום. מנגד, בישראל הלשכות השונות, שכרגע צפויות להיות חמש כאלה, כאשר מינופים קרדיט היא אחת מהן, צפויות לפתח את המודלים בעצמן ובכך לספק שונות גבוהה יותר שתאפשר מחד לנותני האשראי לקבל רמת ביטחון גבוהה יותר ומאידך לספק ללווים יותר מרווח של ציונים טובים שיקלו עליהם לקבל אשראי.
לדירוגים הישראליים יתרון נוסף על הדירוגים האמריקאים וזאת בשל העובדה שהדירוג הישראלי נבנה בימים אלה ועל כן הוא מותאם לכלכלה החדשה, כלכלת דור המילניאלס (המוגדרים כאנשים שנולדו בשנים 1981-2001 והופכים כעת לקבוצה בעלת משקל רב מאוד בכלכלה) אשר לה מאפיינים ייחודיים כגון הרצון לקבלת סיפוק מהיר ומידי, לצד גידול באיכות החיים והוצאות על פנאי. זאת, בעוד שדירוגי האשראי הנפוצים בארצות הברית תקועים בעבר בשל נתונים היסטוריים שכן תמיד קשה יותר לשנות משהו ישן מאשר לבנות משהו חדש. כך, הרבה דירוגים בארה"ב מתבצעים לפי נוסחה שנקבעה לפני יותר מעשור ולפעמים אף לפי נוסחה שנקבעה לפני שני עשורים עם וריאציות מאוד קטנות.
כמובן שאם ננסה להיזכר אחורה מה קרה ב-1998 העולם היה נראה אחרת. הכל התנהל אחרת וכך גם הייתה ההתנהלות הפיננסית של אנשים. בהתאם, גם דירוגי האשראי הישראליים יהיו מותאמים יותר לתקופה מפני שהם ייבנו ברוח התקופה הנוכחית בה הפייסבוק, הוואטסאפ, הטוויטר והאינסטגרם שולטים בכל מקום ומשפיעים גם על הבחירות הפיננסיות של הלווים.
אם כך, במקרה הנוכחי דווקא הבוסריות של שוק האשראי הישראלי שעומד בפני שינוי מהותי בשנה הקרובה מהווה נקודת פתיחה מצוינת לבניית השוק מחדש בצורה שוויונית, הוגנת ותחרותית יותר אשר מותאמת לרוח התקופה בצורה אופטימלית אפילו ביחס לשוק האמריקאי הגדול והבוגר.
סביר מאוד להניח כי בעוד מספר מצומצם של שנים כאשר דירוג האשראי יהיה נחלת הכלל בישראל לא נבין בכלל איך הסתדרנו לפניו וייתכן שאף עיניו של העולם יהיו נשואות לשוק הישראלי שיהווה חוד החנית בדירוגי אשראי ויעקוף בסיבוב מדינות מפותחות וגדולות מאיתנו שעוסקות בתחום כבר מספר עשורים.
מינופים קרדיט גאה להיות חלק מהמהפכה הזו שתעמיד את ישראל בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם ותאפשר לישראלים לקבל הלוואות הוגנות במחיר הוגן ותאפשר לשחקנים רבים להיכנס לשוק שהיום שמור לחונטה סגורה של מוסדות שעושים זאת כבר שבעים שנה.
על הכותב
- 1.בהצלחה דן (ל"ת)ע 11/03/2018 21:27הגב לתגובה זו
צילום: יח"צמה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי
בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה
בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.
שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה
הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.
לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.
גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.
- חברת A2Z והסטארט-אפ Pluro מציעים את הפתרון המלא להנגשת אתרים - איתור, תיקון וניטור במערכת אחת
- השילוש הקדוש של הצמיחה הדיגיטלית: נוכחות, נראות ואינטליגנציה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון
במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.
