צילום: Canva
צילום: Canva

ליווי משקיעים בעולם ההשקעה בקרקעות – למה זה חשוב מתמיד?

השקעה בקרקע עשויה להיות הזדמנות כלכלית יוצאת דופן, אך להתמצא היטב בכל היבטיה המורכבים. על כן ליווי מקצועי הוא לא תוספת, אלא רכיב הכרחי בתהליך

נושאים בכתבה השקעה בנדל"ן

בעשור האחרון הפכה ההשקעה בקרקעות לאחת הדרכים הנפוצות ביותר בישראל ליצירת ערך כלכלי לטווח הבינוני והארוך. בין אם מדובר בקרקעות חקלאיות, קרקעות להשבחה או עתודות נדל"ן באזורים מתפתחים – הפוטנציאל לרווח קיים, אך כך גם רמת הסיכון. בעולם מורכב שבו כל טעות יכולה לעלות ביוקר, משקיעים רבים מבינים היום את החשיבות של ליווי מקצועי, שקול ואובייקטיבי לאורך כל הדרך.

השוק המורכב של השקעות בקרקע

בניגוד להשקעות אחרות בנדל"ן, רכישת קרקע – במיוחד כזו שעדיין לא זמינה לבנייה – מצריכה התעמקות בשאלות שלא תמיד ברורות למשקיע הממוצע: מהו ייעוד הקרקע? האם היא כלולה בתוכנית מתאר מאושרת? מהם שלבי ההפשרה? האם יש סיכוי ממשי להשבחה? והאם העסקה משקפת את שוויה הריאלי של הקרקע?

בניגוד לדירה שרואים בעין, קרקע "נבחנת" במסמכים – ותהליך זה דורש ידע מקצועי רחב בתחום התכנון, הרישוי, המיסוי והשמאות. כאן בדיוק נכנס לתמונה הליווי המקצועי.

מה כולל ליווי השקעה?

ליווי מקצועי להשקעה בקרקע מתחיל הרבה לפני חתימת ההסכם. הוא כולל בחינה של המסמכים התכנוניים, ניתוח זכויות הקניין, הערכת שווי אמיתית, בדיקת הסביבה התכנונית, וסיוע בניתוח הסיכונים. מעבר לכך, הליווי עשוי להמשיך גם לאחר הרכישה – כולל עדכון בהתפתחויות עתידיות, המלצות לפעולה משותפת עם רוכשים נוספים, ולעיתים גם ליווי מול ועדות תכנון או עיריות.

יתרונות הליווי: ידע, ביטחון והפחתת סיכון

היתרון המשמעותי בליווי מקצועי הוא היכולת לקבל החלטה מושכלת על בסיס עובדות ולא תחושות בטן. בעוד שגורמים שיווקיים מציגים לרוב תמונה ורודה – אנשי מקצוע יבליטו גם את הצדדים הפחות נעימים: חסמים תכנוניים, בעיות רישום, ערך מוערך מול מחיר שיווקי, והסתברויות להשבחה.

כיום יותר מאי פעם, משקיעים לא מסתפקים בחוברות צבעוניות או מצגות מלהיבות. הם רוצים להבין את עומק העסקה – וזה בדיוק מה שליווי מקצועי מאפשר.

לא רק ייעוץ – אלא תיווך בין משקיע למציאות

בפועל, רבים מהמשקיעים הם אנשים פרטיים שלא מגיעים מרקע מקצועי בעולם הנדל"ן. לכן, הליווי הפך עבורם לסוג של "מתורגמן" בין המידע הגולמי לבין החלטת ההשקעה עצמה.

לדוגמה, שמאי מקרקעין מנוסה שראה מאות עסקאות, יכול לא רק להעריך את שווי הקרקע אלא גם להבין את כיווני ההתפתחות של האזור, לקרוא בין השורות של תוכנית מתאר, ולזהות מבעוד מועד אם מדובר בהזדמנות אמיתית או בסיכון מיותר.

האם כל ליווי מתאים?

התשובה היא לא. חשוב להבדיל בין ליווי אובייקטיבי מצד בעל מקצוע בלתי תלוי – לבין "ייעוץ" שניתן על ידי נציג מכירות שמעוניין לסגור עסקה. יש משמעות רבה לזהות הגורם המלווה: שמאים, יועצים תכנוניים, ועורכי דין עם התמחות במקרקעין – כולם יכולים להיות חלק מהתהליך, אך יש לבחור אותם בקפידה.

בחלק מהמקרים, משקיעים פונים לגורמים בעלי התמחות ממוקדת – לדוגמה, שמאיות מקרקעין שמתמקדות בהשקעות בקרקע בפריפריה או אזורים חקלאיים, שצברו ניסיון רב בליווי תהליכים מול מוסדות התכנון והבינויות הכלכליות שמאחורי כל עסקה. אחת הדמויות הבולטות בתחום הזה היא מעין ליבנה, שמביאה נקודת מבט מקצועית ייחודית מתוך שילוב בין ידע תכנוני לשיקולים שמאיים.

ליווי קבוצתי מול אישי – מה עדיף?

ישנם מודלים שונים לליווי: חלקם אישיים לחלוטין, וחלקם מתבצעים במסגרת קבוצות רוכשים או פורומים משותפים. היתרון במודל הקבוצתי הוא חיסכון בעלויות וקבלת תמונת מצב רחבה, אך החיסרון הוא לעיתים חוסר התאמה אישית לצרכים ולסיכונים הספציפיים של כל משקיע. לכן, מומלץ לשלב בין ליווי פרטני שיבחן את ההשקעה שלך באופן אישי, לבין קבוצות ידע שיאפשרו התייעצות והפריה הדדית.

לסיכום, השקעה בקרקע עשויה להיות הזדמנות כלכלית יוצאת דופן – אך רק אם נעשית מתוך הבנה מלאה של המפה התכנונית, המרחב המשפטי, וההיתכנות הכלכלית. ליווי מקצועי הוא לא תוספת – הוא רכיב הכרחי בתהליך.

מי שבוחר להשקיע עם עיניים פקוחות, ידע אמיתי, וליווי נכון – ממקם את עצמו במקום טוב הרבה יותר להצלחה. השקעה בנדל"ן היא מרתון, לא ספרינט – וכמו בכל ריצה למרחקים ארוכים, חשוב לדעת עם מי רצים.



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.