כתבי חדשות 13 באוקראינה
צילום: צילום מסך חדשות 13
בדיקת Bizportal

מחוץ לתקציב השוטף: המלחמה עולה מאות אלפי ש' למערכות התקשורת

גיוס איש מקומי על תקן נהג ופותר בעיות, שכירת חדרי מלון ואסור לשכוח כמובן ביטוח לאזור עימות. המלחמה עולה הון למערכות שמתמודדות עם הרצון לסקר את האירועים בשטח, לצד החשש לצוותים המסקרים
אלכסנדר כץ | (4)

המלחמה באוקראינה לא הפתיעה את התקשורת העולמית והישראלית. המשבר שהלך והעמיק, יצר מספיק זמן למערכות השונות להיערך לרגע בו תתחיל המלחמה. וכך אכן קרה, ובבוקרו של 24 בפברואר פלש צבא רוסיה לאוקראינה והפגיז את עריה, בהן את קייב הבירה.

עוד לפני זה, כתבים של כלי תקשורת מרכזיים בישראל כבר שהו באוקראינה כדי לשוחח עם הציבור המקומי ולבקר בקהילות היהודיות. "היו לנו שם כתבים כמה שבועות לפני תחילת הקרבות, ולא קרה כלום", אומר גורם בחדשות 13 בשיחה עם "ביז מדיה". "אבל כשהמצב החל להתחמם שוב, התקבלה החלטה לשלוח את אור הלר לעיר חרקוב ואת גיל תמרי לקייב".

לדברי הגורם, "אור היה מהכתבים היחידים בחרקוב, אחרי שרוב המערכות שלחו את הכתבים שלהם לקייב ולערים אחרות, וזה יצא לנו טוב כי בימים הדרמטיים שעברו על העיר, הלר היה שם". בשיא, היו לחדשות 13 לא פחות מעשרה אנשי צוות באוקראינה ובגבולותיה עם פולין ומדינות אחרות. כעת יש לחברה שני צוותים עם ארבעה עובדים, בהם הכתבים אלמוג בוקר ויוסי אלי.

מתחילת הלחימה נמצא בקייב גם שליח ידיעות אחרונות ו-ynet רון בן ישי, שועל מלחמות ותיק, ובעיר נמצאים עוד כמה עיתונאים ישראלים.  

בישיבות הערכות לקראת הלחימה שהתקיימו בגופי התקשורת השונים, הן ערוצי הטלוויזיה והן האתרים והעיתונים, נקבעו הלוקיישנים אליהם יישלחו הכתבים, אבל גם נסגרו עניינים פרוצדורליים אליהם יש להקצות תקציבים.

על פי הערכות, עלויות סיקור הלחימה עבור ערוצי הטלוויזיה והאתרים הגדולים, עומדות על כמה מאות אלפי שקלים, מחוץ לתקציב השוטף של אותם גופים. כמובן שהעלויות תלויות במספר העובדים שנשלחים לשטח. 

במה הדברים אמורים? בין היתר בהשכרת חדרים בבתי מלון עבור הצוותים העיתונאיים, שכירת פיקסר מקומי - נהג שהוא גם מדריך ובמידת הצורך גם מתרגם, ועוד. "כל הצלמים שלנו הם ממוצא הם רוסי, אז זה עזר לנו", סיפר הגורם מחדשות 13. גורם באחת המערכות הוסיף כי לכל העלויות, יש להוסיף גם את הביטוחים, שבאזורי לחימה מזנקים בחדות ועשויים להגיע למאות דולרים לכמה ימים. 

כמו כן, כלי התקשורת גם נמצאים במגעים רציפים עם השגרירויות והקונסוליות הישראליות באורקראינה, רוסיה והמדינות לאורך הגבול עם אוקראינה, כדי שיטפלו בצוותי התקשורת אם וכאשר יקלעו לתסבוכות בשטח. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ומה עושים כשיש סכנה לצוותים העיתונאיים? "אנחנו מתנהלים כל הזמן במתח הזה שבין השליחות העיתונאית לבין הביטחון שלהם. אחד הכתבים אף ביקש לעבור לעיר אחרת בגלל סכנה ביטחונית שהייתה שם. הנהלת חדשות 13 קיבלה לפני כשבוע החלטה אל מול הסיכון הגובר גם בחרקוב וגם בקייב, שאנחנו מוציאים את הכתבים משם. זו החלטה לא קלה כי אתה רוצה להיות שם עיתונאית, אבל יש לך אחריות כלפי הצוותים שלך, צריך לשמור עליהם".

ולמרות הסכנה במלחמה הזאת, והקור העז שמלווה בשלג, והמרחק הגדול מהבית החם והמשפחה, הכתבים בכל המערכות עומדים בתור כדי להישלח לשם, אומר גורם באחת המערכות ל"ביז מדיה". על כך מוסיף הגורם בחדשות 13 כי חייבים להחליף את הצוותים אחת לכמה זמן, "כדי לרענן".

-הצוותים העיתונאיים נחשפים שם למראות קשים של מלחמה, קור מטורף. מה לגבי תמיכה נפשית?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    צ 08/03/2022 06:21
    הגב לתגובה זו
    אומנם העלות של שליחת כתבים לאיזורי קרבות יקרים מלשלוח אותם לסקר את הסופר הקרוב בפתח-תקווה, אך הם בעצם חוסכים במקום אחר,באולפנים החיים שמשדרים החל מ 14:00 ועד 21:30 . במקום להפיק סדרות ותוכניות מקור או לחלופין לרכוש כאלו ,הם מבאים פאנל של "מומחים" שכנראה העלות שלהם זו המונית שמביאה אותם ת ונותנים להם ללהג על כל נושא מקורונה ועד אוקריינה . אז שיפסיקו ליילל ויתחילו לייצר תוכן אמיתי ולא מהדורת חדשות ארוכה מהגלות.
  • 3.
    יוסי 07/03/2022 20:37
    הגב לתגובה זו
    אל תיקנו את הסיפור הזה כל חבורות הכתבים ומלווהם שנשלחו לא עולים הרבה וזה המחיר הכי נמוך בתוכנית של הערוצים איך להיתפטר מהם בסוף כאשר בזמן הזה הם מכינים צוותים חדשים של צעירים וצעירות עם חוזים של תשלום לפי שעות וניתן להיתפטר מהם בכל רגע אז בעלי הערוצים הם לא פריירים
  • 2.
    אנונימי 07/03/2022 17:21
    הגב לתגובה זו
    אופס, הם כבר עושים את זה
  • 1.
    לתקשורת אין תוספת רמטכ"ל,אפילו באיזורי קרבות (ל"ת)
    אורי 07/03/2022 17:18
    הגב לתגובה זו
יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12

שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת

לקראת סוף תשפ"ה, אפשר לומר חד משמעית שחדשות 12 של קשת הם המוצר הטלוויזיוני המצליח ביותר השנה, וככל הנראה מאז הקמתה של הטלוויזיה המסחרית; לאחר פריצה יוצאת דופן, ערוץ 14 התייצב ותכניות הדגל שלו, המהדורה המרכזית והפטריוטים הגיעו כנראה לתקרת הזכוכית שלם; רשת בבעיה, היות ולמעט "האח הגדול" נמצאת בירידה מתמדת; כאן11 והתאגיד נמצאים בבעיית רייטינג קשה לכל אורכו ורוחבו של לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

רצועות שידור רבות מילאו את לוח השידורים ולוח השנה בתשפ"ה ואנחנו כאן כדי לנסות לעשות קצת סדר בנתונים. 

מעל כולם, ניצבות מהדורות החדשות של קשת, אם זו המהדורה המרכזית שנמצאת תמיד, אבל תמיד, בראש הטבלה, ואם אלו שאר רצעות החדשות, בבוקר, ברצועות המוקדמות של הערב ובלייט נייט. קשת היא השליטה הבלתי מעורערת של החדשות בישראל ומעבר להכנסות שנובעות מכך, חדשות 12 מכתיבות סדר יום ציבורי, אם זה בבחירת האייטמים לשידור ואם זה באופן שבו הם מתווכים. החדשות של היום כבר מזמן אינן מתכסות בגלימה של אובייקטיביות, אלא משודרות מתוך עמדה ברורה, גם אם היא לא נאמרת בפירוש. וכך, עם שליטה חזקה כל כך, חדשות 12 היא במובנים רבים הציבוריות הישראלית ואפשר גם לקרוא לה הממלכתיות החדשה (תואר שמגיע לה כבר כמה עשורים ברציפות). 

כך גם אתמול, כשהרייטינג של המהדורה המרכזית של חדשות 12 עמד על 14.3% ו-376 אלף צופים. אמנם אתמול הטבלה הפנימית של מקומות 2-4 השתנה ואינה מייצגת את השנה האחרונה, אבל היא כן מייצגת את הרייטינג של מוצאי שבת, שבהם ערוץ 14, שהתבסס כמעט באורח קבע במקום השני, יורד למקום האחרון עם 4.7% רייטינג בלבד ו-111 אלף צופים בסך הכל. רשת, שלרוב נמצאת במקום השלישי, היתה עם 5% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו כאן11, שלאחרונה ירדה לנתונים שמעידים על צפייה דלילה מאד, היתה אתמול עם 4.9% רייטינג ו-124 אלף צופים. 

הריאליטי בראש הפריים טיים

מוצר טלוויזיוני נוסף שתמיד מספק את הסחורה הוא "האח הגדול" של רשת. גם אתמול משדר "פגישת מחזור" של הריאליטי המצליח ביותר אי פעם והמוצר שמציל את רשת עמד על 16% רייטינג ו-448 אלף צופים. ניתן רק לדמיין מה היה מצבה הכלכלי של רשת ללא המוצר הזה, אבל מבלי להיכנס לספוקלציות, הוא בבירור קלף מנצח ולכל אורך השנה, בכל ערב ששודר, היה במקום הראשון ברייטינג של הפריים טיים. ניתן להתווכח על רמת העניין, אבל זוהי תופעה עולמית וסיפור ישן למדי על הפופולריות של תכניות הריאליטי, בטח ובטח כשהן בתחרות מול תכניות "איכות" כלשהן. וכך, אתמול ריאליטי נוסף "מאסטר שף" של רשת היה במקום השני עם נתונים מכובדים של 14.7% ו-354 אלף צופים. שתי תכניות הריאליטי הם עם הרייטינג הגבוה ביותר בכל רצועות השידור, והם מוצר טלוויזיוני יותר מצליח אפילו מחדשות 12. עם זאת, לא ניתן לומר שהם מביאים ערך מוסף מעבר לערך הכלכלי שהם מביאים איתם. 

באותה רצועת הפריים טיים שודרו גם הפטריוטים של ערוץ 14, שאמנם התברגה באורח קבע למקום השלישי בלבד, אבל ניתן רק לשער שהתמורה הכלכלית שהיא נותנת לערוץ 14, לעומת ההשקעה הכלכלית היא גבוהה וזהו מוצר טלוויזיה מצליח. עם זאת, כמו כל שידורי ערוץ 14, הוא הגיע לתקרת הזכוכית שלו. וללא מהלך גורף כלשהו של הערוץ, זה יהיה מקומו. כבר לא ערוץ נישה, אבל לא זה שמכתיב את האג'נדה הציבורית. 

בפריים טיים שודר גם "שיר אחד" בכאן11, פרויקט ראוי וחשוב של התאגיד, שמסקר את התרבות הישראלית דרך השירים שעיצבו אותה. עם זאת, הרייטינג אמנם גבוה יחסית לכאן11, אבל עדיין עמד על 3.5% בלבד ו-85 אלף צופים בסך הכל. וזהו הסיפור של כאן11 ותאגיד השידור הציבורי. ישנו דיון שלם לגבי התיקצוב שלו, ההטייה שלו ושל עובדיו, בייחוד סביב מחלקת החדשות וסביב סוג התכנים שמשודרים בתכניות המקור, אבל מבלי לנקוט בעמדה כלשהי, היות ואנחנו כאן כדי לדבר על הרייטינג, כאן11 בבעיה קשה. השידור הציבורי לא מצליח להתחרות בשידור המסחרי, וכשמדובר על רצועות החדשות, המצב הופך לעגום במיוחד, היות וברוב רובם של הימים הרייטינג שלו לא רחוק מהרייטינג של ערוץ נישה כמו ערוץ 9. זוהי ממש התרסקות והיא על חשבוננו. 

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12

שנה עברית ברייטינג: 3 הישגים והתרסקות אחת

לקראת סוף תשפ"ה, אפשר לומר חד משמעית שחדשות 12 של קשת הם המוצר הטלוויזיוני המצליח ביותר השנה, וככל הנראה מאז הקמתה של הטלוויזיה המסחרית; לאחר פריצה יוצאת דופן, ערוץ 14 התייצב ותכניות הדגל שלו, המהדורה המרכזית והפטריוטים הגיעו כנראה לתקרת הזכוכית שלם; רשת בבעיה, היות ולמעט "האח הגדול" נמצאת בירידה מתמדת; כאן11 והתאגיד נמצאים בבעיית רייטינג קשה לכל אורכו ורוחבו של לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

רצועות שידור רבות מילאו את לוח השידורים ולוח השנה בתשפ"ה ואנחנו כאן כדי לנסות לעשות קצת סדר בנתונים. 

מעל כולם, ניצבות מהדורות החדשות של קשת, אם זו המהדורה המרכזית שנמצאת תמיד, אבל תמיד, בראש הטבלה, ואם אלו שאר רצעות החדשות, בבוקר, ברצועות המוקדמות של הערב ובלייט נייט. קשת היא השליטה הבלתי מעורערת של החדשות בישראל ומעבר להכנסות שנובעות מכך, חדשות 12 מכתיבות סדר יום ציבורי, אם זה בבחירת האייטמים לשידור ואם זה באופן שבו הם מתווכים. החדשות של היום כבר מזמן אינן מתכסות בגלימה של אובייקטיביות, אלא משודרות מתוך עמדה ברורה, גם אם היא לא נאמרת בפירוש. וכך, עם שליטה חזקה כל כך, חדשות 12 היא במובנים רבים הציבוריות הישראלית ואפשר גם לקרוא לה הממלכתיות החדשה (תואר שמגיע לה כבר כמה עשורים ברציפות). 

כך גם אתמול, כשהרייטינג של המהדורה המרכזית של חדשות 12 עמד על 14.3% ו-376 אלף צופים. אמנם אתמול הטבלה הפנימית של מקומות 2-4 השתנה ואינה מייצגת את השנה האחרונה, אבל היא כן מייצגת את הרייטינג של מוצאי שבת, שבהם ערוץ 14, שהתבסס כמעט באורח קבע במקום השני, יורד למקום האחרון עם 4.7% רייטינג בלבד ו-111 אלף צופים בסך הכל. רשת, שלרוב נמצאת במקום השלישי, היתה עם 5% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו כאן11, שלאחרונה ירדה לנתונים שמעידים על צפייה דלילה מאד, היתה אתמול עם 4.9% רייטינג ו-124 אלף צופים. 

הריאליטי בראש הפריים טיים

מוצר טלוויזיוני נוסף שתמיד מספק את הסחורה הוא "האח הגדול" של רשת. גם אתמול משדר "פגישת מחזור" של הריאליטי המצליח ביותר אי פעם והמוצר שמציל את רשת עמד על 16% רייטינג ו-448 אלף צופים. ניתן רק לדמיין מה היה מצבה הכלכלי של רשת ללא המוצר הזה, אבל מבלי להיכנס לספוקלציות, הוא בבירור קלף מנצח ולכל אורך השנה, בכל ערב ששודר, היה במקום הראשון ברייטינג של הפריים טיים. ניתן להתווכח על רמת העניין, אבל זוהי תופעה עולמית וסיפור ישן למדי על הפופולריות של תכניות הריאליטי, בטח ובטח כשהן בתחרות מול תכניות "איכות" כלשהן. וכך, אתמול ריאליטי נוסף "מאסטר שף" של רשת היה במקום השני עם נתונים מכובדים של 14.7% ו-354 אלף צופים. שתי תכניות הריאליטי הם עם הרייטינג הגבוה ביותר בכל רצועות השידור, והם מוצר טלוויזיוני יותר מצליח אפילו מחדשות 12. עם זאת, לא ניתן לומר שהם מביאים ערך מוסף מעבר לערך הכלכלי שהם מביאים איתם. 

באותה רצועת הפריים טיים שודרו גם הפטריוטים של ערוץ 14, שאמנם התברגה באורח קבע למקום השלישי בלבד, אבל ניתן רק לשער שהתמורה הכלכלית שהיא נותנת לערוץ 14, לעומת ההשקעה הכלכלית היא גבוהה וזהו מוצר טלוויזיה מצליח. עם זאת, כמו כל שידורי ערוץ 14, הוא הגיע לתקרת הזכוכית שלו. וללא מהלך גורף כלשהו של הערוץ, זה יהיה מקומו. כבר לא ערוץ נישה, אבל לא זה שמכתיב את האג'נדה הציבורית. 

בפריים טיים שודר גם "שיר אחד" בכאן11, פרויקט ראוי וחשוב של התאגיד, שמסקר את התרבות הישראלית דרך השירים שעיצבו אותה. עם זאת, הרייטינג אמנם גבוה יחסית לכאן11, אבל עדיין עמד על 3.5% בלבד ו-85 אלף צופים בסך הכל. וזהו הסיפור של כאן11 ותאגיד השידור הציבורי. ישנו דיון שלם לגבי התיקצוב שלו, ההטייה שלו ושל עובדיו, בייחוד סביב מחלקת החדשות וסביב סוג התכנים שמשודרים בתכניות המקור, אבל מבלי לנקוט בעמדה כלשהי, היות ואנחנו כאן כדי לדבר על הרייטינג, כאן11 בבעיה קשה. השידור הציבורי לא מצליח להתחרות בשידור המסחרי, וכשמדובר על רצועות החדשות, המצב הופך לעגום במיוחד, היות וברוב רובם של הימים הרייטינג שלו לא רחוק מהרייטינג של ערוץ נישה כמו ערוץ 9. זוהי ממש התרסקות והיא על חשבוננו.