אביב בושינסקי: "נתניהו חייב לחזור למסרים פוזיטיביים"
לאחר שני סבבי בחירות בהם חשבנו שכבר ראינו הכל, בפתח הסבב השלישי, לקראת הבחירות במרץ, עולה השאלה מה יכולות לעשות המפלגות השונות שהן לא עשו כבר? כיצד הן יכולות לחדש ואיזה נרטיב כדאי להן לאמץ בקמפיין הנוסף?
על כן, פנינו לאביב בושינסקי, לשעבר יועץ התקשורת וראש המטה של נתניהו כדי לקבל קצת תשובות. נתחיל מהליכוד, המפלגה שהביאה באפריל 35 מנדטים ובספטמבר 32, וכעת נמצאת אולי במצב המורכב ביותר.
מה הליכוד צריך לעשות כדי לנצח בבחירות?
"על הליכוד לבצע מספר מהלכים מרכזיים לטווח הקצר, הראשון שבהם הוא לדאוג לאיחוד המפלגות שמימין לבנט. נתיהו חייב לייצר איחוד כדי לא לאבד קולות, וזה יכול להביא לו 3 מנדטים או יותר במקום שילכו לפח. מלבד זאת, להערכת הימין, יש 300 אלף קולות של אנשי ימין שלא באו להצביע בבחירות הקודמות, וזאת למרות שאחוז ההצבעה היה סביר ועמד על 69%. על כן, הליכוד חייב לשכנע את אותם קולות לבוא להצביע עכשיו".
"המהלך הנוסף נוגע ליום הבחירות עצמו – אם פעם נתניהו אמר שהערבים נעים בהמוניהם לקלפיות, אז כאן הציבור ינוע - אם בכלל - באי נוחות לקלפיות, בגלל שזו כבר הפעם השלישית. לתחושתי, לימין תהיה יותר מוטיבציה מהמרכז שמאל ללכת להצביע בבחירות כי זה כנראה יותר בוער בו. במרכז שמאל תחושת המיאוס מהפוליטיקאים רווחת יותר מאשר בימין הקשה. זו נקודת פתיחה טובה לנתניהו".
מה הייתה הבעיה בקמפיין הקודם של נתניהו?
"הבעיה הקטסטרופלית בסבב ב' הייתה הקמפיין במגזר הרוסי – פשוט לא הצליחו להביא קולות. השאלה בקמפיין הנוכחי היא איך להתמודד מול ליברמן. צריך לייצר מסר שמי שמצביע ליברמן בעצם לא מצביע לשום אלטרנטיבה, כי לא תהיה אחדות, והצבעה לו למעשה לא תשנה את המצב".
ליגה אחרת
מה כדאי לנתניהו לעשות בקמפיין הנוכחי?
"עכשיו יש שאלה עקרונית, האם הוא ילך על קמפיין שאומר 'דופקים אתכם, ישראל השנייה, יש פה פרקליטות שרודפת אותנו וצריך לעשות סדר במדינה', כלומר ללכת על קמפיין 'ברית המדוכאים', או לחילופין ללכת על נרטיב ה'ליגה האחרת' שאומר 'אני ראש ממשלה עם הישגים רבים לביטחון, יצרתי יחסים מצויינים עם מנהיגים ברחבי העולם'. שזה מה שהיה בקמפיין בסבב א'. אולם, גם אם יחזור לנרטיב הליגה האחרת הוא כנראה ייגרר לקמפיין נגד הפרקליטות, מאחר שהשאלה הבוערת בבחירות הללו נוגעת לחסינות".
"לכן, נתניהו, הפעם צריך לצאת לשטח בכל הכוח כדי להמריץ את המצביעים. הוא צריך להשתמש באמירות כמו: ׳בואו נשלים את מה שהתחלנו׳, או 'התחלתי ועל כן אסיים'. אני חושב שאמירה כזו יכולה לסייע לו הן ביצירת התחושה שהוא לא דבוק לכיסא ושהוא בעיצומה של מהפכה (בבטחון, בכלכלה, באיזון הפרקליטות ועוד). נוסף על כך המילה ׳משלים׳ היא מילה פוזיטיבית, וזה דבר שחסר בקמפיינים האחרונים של נתניהו שהיו, לטעמי, יותר מידי נגטיביים".
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
"בסוף, הייתי חוזר על קמפיין 'ליגה אחרת' כמו בבחירות באפריל, ועל נרטיב יותר מפויס. ה'ביביסטים' ילכו איתו ממילא. אם המטרה של נתניהו היא להגיע ל-61 מנדטים הוא חייב להגיע לעוד קהלים ולהניע הרבה אנשים, בדגש על הימין הדומם - אותם 300 אלף שלא הלכו להצביע. חלקם הצביעו ליברמן ואולי אפשר לשכנע אותם אחרת וחלקם לא רוצים להצביע לנתניהו כי הם לא מרגישים בנוח להצביע למישהו שיש נגדו כתבי אישום. עליו להכשיר את הלבבות באמצעות מסרים פוזיטיביים המתייחסים לכך שזוהי הקנדצייה האחרונה וברצונו להשלים את המשימה - הפוך על הפוך היה מגדיל את העוגה".
מה תהיה ההשפעה של גדעון סער על קמפיין הליכוד?
"זה פקטור בעייתי, השאלה היא אם גדעון סער או תומכיו ינסו לפגוע בבטן הרכה של נתניהו, כי כל מילה שלהם נגדו תשמש את היריבים הפוליטיים של הליכוד בקמפיין. אם סער יטען שביבי לא מסוגל להרכיב ממשלה זה ישמש את כחול לבן כדי לפנות לקולות המרכז ימין. השאלה הנוספת היא האם סער ילך על המישור הפלילי. בינתיים הוא נמנע מזה, אך אם ייגרר לשם זה עלול להחליש את נתניהו".
זה לא ברצלונה, זה מסי
מבחינת מנדטים, גם מצבה של כחול לבן התדרדר. באפריל הביאה המפלגה 35 מנדטים, וספטמבר רק 33. "כחול לבן בנקודת פתיחה טובה יותר הודות לנסיגתו של יאיר לפיד מהרוטציה עם גנץ. בכך, אבד הכלח על הניסיון של נתניהו לטעון שהצבעה לגנץ משמעותה הצבעה ללפיד והיא רלוונטית כמו 'פרס יחלק את ירושלים'. יחד עם זאת, יש עדיין בעיה עם העובדה שכחול לבן רצו ללכת לממשלת מיעוט שנשענת על הערבים וככל הנראה ינסו להדביק נגדם את טיבי", מסביר בושינסקי.
מה עליהם לעשות בקמפיין הקרוב?
"הם צריכים שני דברים: הראשון, לחפש עוד קצת מסרים - השתרש במחשבה שזוהי מפלגת 'רק לא ביבי' וזה מזיק להם כי זה גורם להרבה אנשים לכעוס על עצם האג'נדה הזאת. כדאי להם להראות מדיניות, תוכניות אופרטיביות, להתייחס לנושא סיפוח הבקעה".
הדבר השני וחשוב יותר הוא להבליט את הממלכתיות בה בני גנץ התנהל בשתי מערכות הבחירות האחרונות ולחזור ולהדגיש שצבר ניסיון בשני הסבבים הקודמים. להראות שהוא עבר את המבחנים הקשים ביותר כולל לחץ אדיר להתפשר מול נתניהו, אך עמד מולו והוכיח שקורץ מחומר של מנהיג. בנוסף הייתי מוחק את המילה 'קוקפיט' ושם הרחק הרחק ברקע את יעלון, אשכנזי ולפיד".
למה?
"הם הקפידו להצטלם כארבעה, הציבור כבר מודע לכך, אפשר כבר לרדת מזה. גנץ צריך לעמוד בראש המחנה, ולא הנבחרת. צריך לשדר שהוא המסי של כחול לבן, וכעת זה לא ברצלונה - זה מסי".
המרוויחים והמפסידים בקצוות
מה לגבי דמויות מפתח במערכת דוגמת איילת שקד ונפתלי בנט?
"אני לא רואה את איילת שקד ובנט רצים על פלטפורמה אחרת מלבד נתניהו. הם קשרו את עתידם הפוליטי על הצלחתו של נתניהו, אם הוא יצליח להביא 61 מנדטים, עתידם ומקומם מובטח ואני משוכנע שלא נשמע ציוץ אחד נגדו, נהפוך הוא. זו תהיה מפלגת לוויין של הליכוד עד כדי כך שהם יעשו סיכום מוקדם שהם לא תוקפים את נתניהו והוא יבטיח להם תפקידים בכירים גם במחיר אובדן מנדטים. אם נתניהו ייכשל לשניהם תהיה בעיה וייאלצו לחשב מסלול מחדש. שואלים כל הזמן מי המרוויח ומי המפסיד בבחירות, והם המרוויחים היחידים כי הם באמת קיבלו מועד ג', הם הרי לא עברו את אחוז החסימה".
מה יקרה עם ליברמן?
"ליברמן לדעתי עשה טעות פטאלית בהיבט האישי בכך שלא הצטרף לממשלה צרה. הוא יכול היה לקבל הרבה יותר מזה ויכול היה להסדיר את המצב בקלות. כנראה הניעו אותו שני דברים: הראשון, שאצלו מילה זו מילה והשני זו גם כנראה ונדטה – הוא רצה להעיף את נתניהו".
"אני באופן אישי מתקשה לראות אנשים שבוחרים במישהו רק על בסיס המסר שאצלו מילה זו מילה, כי מה שקורה זה שאם הצבעת ליברמן רצית ממשלת אחדות אך הוא לא הצליח לעשות זאת. מי שרוצה שתורכב ממשלה, לכאורה שלא יצביע ליברמן, כי אחדות כנראה לא תהיה בזכות ליברמן. אני מתקשה לפענח כמה אנשים יצביעו למפלגה שהאג'נדה שלה היא 'עמדנו בהבטחתנו' הקמפיין האפשרי עבורו הוא על החילוניות. אם בכחול לבן יעמעמו את הנושא, ולא מן הנמנע שיעשו זאת עבור האפשרות להרכיב ממשלה לאחר הבחירות, ליברמן יוכל לדבר נגד משיחיים ונגד כפייה דתית".
מה קורה לגבי מפלגות השמאל?
"בשמאל חשוב שהמחנה הדמוקרטי ומפלגת העבודה יתאחדו. זה קריטי".
לא איחוד בין הרשימה המשותפת ומרצ?
"לא, הבחירות האלה כנראה הערבים יהיו חזקים מאוד והחרדים ישמרו על כוחם. במחנה הדמוקרטי ובמפגלת העבודה יש סכנה שלא יעברו את אחוז החסימה. אם כחול לבן תתחזק יותר, אחת מהן עשויה לא לעבור את אחוז החסימה. לכן, כמו שנתניהו צריך לפעול לאחד מימין, גנץ חייב לפעול לאחד משמאל אחרת יהיה פה אובדן קולות שמשמעותו הגדלת קולות מהימין".
מה עוד עשוי להטות את הכף ולהבטיח שלא יהיה סבב ד'?
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
