אביב בושינסקי
צילום: לימור צור מגן
בחירות 2020

אביב בושינסקי: "נתניהו חייב לחזור למסרים פוזיטיביים"

גנץ? צריך להיפרד מהקוקפיט, לא רק מלפיד. ליברמן? טעה בגדול שלא נכנס לקואליציה צרה. מי שהיה יועץ התקשורת וראש המטה של נתניהו, עם טיפים לקמפיין בבחירות 2020
עינת שחק |

לאחר שני סבבי בחירות בהם חשבנו שכבר ראינו הכל, בפתח הסבב השלישי, לקראת הבחירות במרץ, עולה השאלה מה יכולות לעשות המפלגות השונות שהן לא עשו כבר? כיצד הן יכולות לחדש ואיזה נרטיב כדאי להן לאמץ בקמפיין הנוסף?  

על כן, פנינו לאביב בושינסקי, לשעבר יועץ התקשורת וראש המטה של נתניהו כדי לקבל קצת תשובות. נתחיל מהליכוד, המפלגה שהביאה באפריל 35 מנדטים ובספטמבר 32, וכעת נמצאת אולי במצב המורכב ביותר.

מה הליכוד צריך לעשות כדי לנצח בבחירות?

"על הליכוד לבצע מספר מהלכים מרכזיים לטווח הקצר, הראשון שבהם הוא לדאוג לאיחוד המפלגות שמימין לבנט. נתיהו חייב לייצר איחוד כדי לא לאבד קולות, וזה יכול להביא לו 3 מנדטים או יותר במקום שילכו לפח. מלבד זאת, להערכת הימין, יש 300 אלף קולות של אנשי ימין שלא באו להצביע בבחירות הקודמות, וזאת למרות שאחוז ההצבעה היה סביר ועמד על 69%. על כן, הליכוד חייב לשכנע את אותם קולות לבוא להצביע עכשיו".

"המהלך הנוסף נוגע ליום הבחירות עצמו – אם פעם נתניהו אמר שהערבים נעים בהמוניהם לקלפיות, אז כאן הציבור ינוע - אם בכלל - באי נוחות לקלפיות, בגלל שזו כבר הפעם השלישית. לתחושתי, לימין תהיה יותר מוטיבציה מהמרכז שמאל ללכת להצביע בבחירות כי זה כנראה יותר בוער בו. במרכז שמאל תחושת המיאוס מהפוליטיקאים רווחת יותר מאשר בימין הקשה. זו נקודת פתיחה טובה לנתניהו".

מה הייתה הבעיה בקמפיין הקודם של נתניהו? 

"הבעיה הקטסטרופלית בסבב ב' הייתה הקמפיין במגזר הרוסי – פשוט לא הצליחו להביא קולות. השאלה בקמפיין הנוכחי היא איך להתמודד מול ליברמן. צריך לייצר מסר שמי שמצביע ליברמן בעצם לא מצביע לשום אלטרנטיבה, כי לא תהיה אחדות, והצבעה לו למעשה לא תשנה את המצב". 

ליגה אחרת 

מה כדאי לנתניהו לעשות בקמפיין הנוכחי? 

"עכשיו יש שאלה עקרונית, האם הוא ילך על קמפיין שאומר 'דופקים אתכם, ישראל השנייה, יש פה פרקליטות שרודפת אותנו וצריך לעשות סדר במדינה', כלומר ללכת על קמפיין 'ברית המדוכאים', או לחילופין ללכת על נרטיב ה'ליגה האחרת' שאומר 'אני ראש ממשלה עם הישגים רבים לביטחון, יצרתי יחסים מצויינים עם מנהיגים ברחבי העולם'. שזה מה שהיה בקמפיין בסבב א'. אולם, גם אם יחזור לנרטיב הליגה האחרת הוא כנראה ייגרר לקמפיין נגד הפרקליטות, מאחר שהשאלה הבוערת בבחירות הללו נוגעת לחסינות". 

"לכן, נתניהו, הפעם צריך לצאת לשטח בכל הכוח כדי להמריץ את המצביעים. הוא צריך להשתמש באמירות כמו: ׳בואו נשלים את מה שהתחלנו׳, או 'התחלתי ועל כן אסיים'. אני חושב שאמירה כזו יכולה לסייע לו הן ביצירת התחושה שהוא לא דבוק לכיסא ושהוא בעיצומה של מהפכה (בבטחון, בכלכלה, באיזון הפרקליטות ועוד). נוסף על כך המילה ׳משלים׳ היא מילה פוזיטיבית, וזה דבר שחסר בקמפיינים האחרונים של נתניהו שהיו, לטעמי, יותר מידי נגטיביים".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"בסוף, הייתי חוזר על קמפיין 'ליגה אחרת' כמו בבחירות באפריל, ועל נרטיב יותר מפויס. ה'ביביסטים' ילכו איתו ממילא. אם המטרה של נתניהו היא להגיע ל-61 מנדטים הוא חייב להגיע לעוד קהלים ולהניע הרבה אנשים, בדגש על הימין הדומם - אותם 300 אלף שלא הלכו להצביע. חלקם הצביעו ליברמן ואולי אפשר לשכנע אותם אחרת וחלקם לא רוצים להצביע לנתניהו כי הם לא מרגישים בנוח להצביע למישהו שיש נגדו כתבי אישום. עליו להכשיר את הלבבות באמצעות מסרים פוזיטיביים המתייחסים לכך שזוהי הקנדצייה האחרונה וברצונו להשלים את המשימה - הפוך על הפוך היה מגדיל את העוגה". 

מה תהיה ההשפעה של גדעון סער על קמפיין הליכוד? 

"זה פקטור בעייתי, השאלה היא אם גדעון סער או תומכיו ינסו לפגוע בבטן הרכה של נתניהו, כי כל מילה שלהם נגדו תשמש את היריבים הפוליטיים של הליכוד בקמפיין. אם סער יטען שביבי לא מסוגל להרכיב ממשלה זה ישמש את כחול לבן כדי לפנות לקולות המרכז ימין. השאלה הנוספת היא האם סער ילך על המישור הפלילי. בינתיים הוא נמנע מזה, אך אם ייגרר לשם זה עלול להחליש את נתניהו". 

זה לא ברצלונה, זה מסי

מבחינת מנדטים, גם מצבה של כחול לבן התדרדר. באפריל הביאה המפלגה 35 מנדטים, וספטמבר רק 33. "כחול לבן בנקודת פתיחה טובה יותר הודות לנסיגתו של יאיר לפיד מהרוטציה עם גנץ. בכך, אבד הכלח על הניסיון של נתניהו לטעון שהצבעה לגנץ משמעותה הצבעה ללפיד והיא רלוונטית כמו 'פרס יחלק את ירושלים'. יחד עם זאת, יש עדיין בעיה עם העובדה שכחול לבן רצו ללכת לממשלת מיעוט שנשענת על הערבים וככל הנראה ינסו להדביק נגדם את טיבי", מסביר בושינסקי. 

מה עליהם לעשות בקמפיין הקרוב? 

"הם צריכים שני דברים: הראשון, לחפש עוד קצת מסרים - השתרש במחשבה שזוהי מפלגת 'רק לא ביבי' וזה מזיק להם כי זה גורם להרבה אנשים לכעוס על עצם האג'נדה הזאת. כדאי להם להראות מדיניות, תוכניות אופרטיביות, להתייחס לנושא סיפוח הבקעה".

הדבר השני וחשוב יותר הוא להבליט את הממלכתיות בה בני גנץ התנהל בשתי מערכות הבחירות האחרונות ולחזור ולהדגיש שצבר ניסיון בשני הסבבים הקודמים. להראות שהוא עבר את המבחנים הקשים ביותר כולל לחץ אדיר להתפשר מול נתניהו, אך עמד מולו והוכיח שקורץ מחומר של מנהיג. בנוסף הייתי מוחק את המילה 'קוקפיט' ושם הרחק הרחק ברקע את יעלון, אשכנזי ולפיד".

למה?

"הם הקפידו להצטלם כארבעה, הציבור כבר מודע לכך, אפשר כבר לרדת מזה. גנץ צריך לעמוד בראש המחנה, ולא הנבחרת. צריך לשדר שהוא המסי של כחול לבן, וכעת זה לא ברצלונה - זה מסי". 

המרוויחים והמפסידים בקצוות

מה לגבי דמויות מפתח במערכת דוגמת איילת שקד ונפתלי בנט?

"אני לא רואה את איילת שקד ובנט רצים על פלטפורמה אחרת מלבד נתניהו. הם קשרו את עתידם הפוליטי על הצלחתו של נתניהו, אם הוא יצליח להביא 61 מנדטים, עתידם ומקומם מובטח ואני משוכנע שלא נשמע ציוץ אחד נגדו, נהפוך הוא. זו תהיה מפלגת לוויין של הליכוד עד כדי כך שהם יעשו סיכום מוקדם שהם לא תוקפים את נתניהו והוא יבטיח להם תפקידים בכירים גם במחיר אובדן מנדטים. אם נתניהו ייכשל לשניהם תהיה בעיה וייאלצו לחשב מסלול מחדש. שואלים כל הזמן מי המרוויח ומי המפסיד בבחירות, והם המרוויחים היחידים כי הם באמת קיבלו מועד ג', הם הרי לא עברו את אחוז החסימה". 

מה יקרה עם ליברמן? 

"ליברמן לדעתי עשה טעות פטאלית בהיבט האישי בכך שלא הצטרף לממשלה צרה. הוא יכול היה לקבל הרבה יותר מזה ויכול היה להסדיר את המצב בקלות. כנראה הניעו אותו שני דברים: הראשון, שאצלו מילה זו מילה והשני זו גם כנראה ונדטה – הוא רצה להעיף את נתניהו". 

"אני באופן אישי מתקשה לראות אנשים שבוחרים במישהו רק על בסיס המסר שאצלו מילה זו מילה, כי מה שקורה זה שאם הצבעת ליברמן רצית ממשלת אחדות אך הוא לא הצליח לעשות זאת. מי שרוצה שתורכב ממשלה, לכאורה שלא יצביע ליברמן, כי אחדות כנראה לא תהיה בזכות ליברמן. אני מתקשה לפענח כמה אנשים יצביעו למפלגה שהאג'נדה שלה היא 'עמדנו בהבטחתנו' הקמפיין האפשרי עבורו הוא על החילוניות. אם בכחול לבן יעמעמו את הנושא, ולא מן הנמנע שיעשו זאת עבור האפשרות להרכיב ממשלה לאחר הבחירות, ליברמן יוכל לדבר נגד משיחיים ונגד כפייה דתית".  

מה קורה לגבי מפלגות השמאל? 

"בשמאל חשוב שהמחנה הדמוקרטי ומפלגת העבודה יתאחדו. זה קריטי".

לא איחוד בין הרשימה המשותפת ומרצ? 

"לא, הבחירות האלה כנראה הערבים יהיו חזקים מאוד והחרדים ישמרו על כוחם. במחנה הדמוקרטי ובמפגלת העבודה יש סכנה שלא יעברו את אחוז החסימה. אם כחול לבן תתחזק יותר, אחת מהן עשויה לא לעבור  את אחוז החסימה. לכן, כמו שנתניהו צריך לפעול לאחד מימין, גנץ חייב לפעול לאחד משמאל אחרת יהיה פה אובדן קולות שמשמעותו הגדלת קולות מהימין".

מה עוד עשוי להטות את הכף ולהבטיח שלא יהיה סבב ד'?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.