כחול לבן קמפיין וואטסאפ
צילום: צילום מסך

מטה אחד, 2 צוותי קריאייטיב וסיכוי לבלגן: איך כחול לבן עובדת

הסרטון שהעלה לפיד זכה לוויראליות, עורר ביקורת גם בתוך המפלגה, והזכיר שוב את האופי של הגוף שמורכב מ-3 מטות. וגם: מי הרכש הסודי שגויס לאחרונה לגזרת הדיגיטל?
משה בנימין | (3)
סרטון חדש של מפלגת כחול לבן שעלה אתמול (יום א') לרשתות החברתיות הפך ביממה האחרונה לנושא שנוי במחלוקת במפלגה. הסרטון, האחרון והעדכני ביותר בסדרת ה"וואטסאפ" שכוללת כבר 4 סרטים, מעידה, שוב, על המאפיינים הייחודיים של רשימת כחול לבן שהורכבה מחיבור בין 3 מפלגות ומטות: יש עתיד, חוסן לישראל ותלם, וגם בסיבוב הבחירות השני שלה באותה שנה עדיין מתמודדת עם הקשיים הטבעיים שנוצרים מחיבור שכזה.  הסרטון שגרם לבוגי יעלון לומר בתגובה כי "זה נושא שהוא לא הסגנון שלי, ולא של בני גנץ, נפלט לו (יאיר לפיד, מ"ב) משהו שנצטרך לברר בינינו", עלה לאוויר דרך עמוד הפייסבוק של יאיר לפיד, נוצר באמצעות צוות הקריאייטיב הצמוד של לפיד ולא פורסם בעמוד הפייסבוק של כחול לבן, למרות שהראשון בסדרה זו עלה בעמוד הרשימה. הסרטון ההומוריסטי, שיש לומר כי הוא כתוב היטב, שנון, מצליח להצחיק, ועושה שימוש קריאייטיבי מוצלח בפורמט ה"וואטסאפ", לועג לראש הממשלה בנימין נתניהו ומציג אותו כניתן לסחיטה על ידי חבריו לקואליציה ובעיקר על ידי חברי המפלגות החרדיות. בתגובה, סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן ממפלגת יהדות התורה ש"מככב" בו כאחד מאלו הסוחטים את נתניהו קרא לו סרטון אנטישמי.   בסיבוב הבחירות השני של כחול לבן חלו מספר שינויים לעומת הסיבוב הראשון, אך החופש הקריאייטיבי שהיה בידיו של לפיד נותר כשהיה. "בקמפיין הקודם היה חיבור של 3 מטות תוך כדי תנועה", אומר לאייס בכיר המקושר למפלגה. "בפעם הקודמת היה שולחן קמפיין משותף תחת ניהולו של יאיר לפיד ומשימות הקריאייטיב חולקו בין כל האנשים". לדבריו, "גם היום זה עובד ככה תחת ניהולו של עדו הר-טוב, יחד עם ירון מרחב וישראל בכר".  עם זאת, הוא מוסיף, "ההבדל נעוץ בכך שבפעם הקודמת היו 3 מפלגות שהתחברו לרשימה אחת ועסקו תמיד בסנכרון. עכשיו יש רק קמפיין אחד שמנוהל על ידי גנץ אבל ללפיד יש צוות משלו, כפי שיש גם לבוגי ולגבי אשכנזי, אך הצוות של לפיד שגם נוסע בארץ באוטובוס שלו עושה דברים שלא עוברים תחת עיניו של בוגי".  בפועל, לפיד עובד בצמוד ל"צוות לוחמה" שכולל את יפתח חוצב כמנהל קריאייטיב ולצידו ליאור נויפלד, לשעבר ממשרד הפרסום True שנסגר לאחרונה, כקופירייטר, התסריטאי רועי עידן ושגיא בלומברג. חוצב ובלומברג לקחו חלק גם בסיבוב הבחירות הראשון ו"שרדו" את הניפוי שנעשה ברשימה לקראת הסיבוב השני. מנגד, הצוות שעובד בצמוד לגנץ כולל את שחר פילר (היה גם בסיבוב הראשון), גולן נוחיאן, יניב קציר ויעלי שוחט.   האסטרטגיה של כחול לבן מנוהלת מהמטה שיושב בראול ולנברג ויורדת משם לכל החברים והצוותים. עם זאת, גורם המקורב למפלגה מסביר לאייס שלא לייחוס כי הבדלי הגישות בין הקמפיין של לפיד לזה של גנץ אינו מקרי ומבוסס על פנייה מחד ל"בייס" - ציבור המצביעים האדוק של כחול לבן/יש עתיד באמצעות לפיד כדי לשמר את הישג ה-35 מנדטים, ומאידך ניסיון לגייס קולות חדשים באמצעות גנץ, מתוך ההבנה ש-35 לא הספיקו ולא יספיקו כדי לנצח. "אין באמת הפרדה אסטרטגית" אומר לאייס הגורם שלא לייחוס, "אך לפיד עובד עם צוות קומנדו שהערכים שלו מבוססים על מהירות, חדות וכן, גם פחות פוליטיקלי קורקט כדי להזין שיח ציבורי ויראלי".  למרות הניסיון המהיר של יעלון וגנץ לכבות את השריפות הקטנות של לפיד, באמצעות שיח מפייס ומסרים על אהבת חינם, עדות ראשונה להצלחה הוויראלית של קמפיין הוואטסאפ מגיעה בשעות האחרונות באמצעות סרטון תשובה של מפלגת יהדות התורה.   כלל האצבע אומר שאם התשובה/תגובה של הקמפיין נעשית בדיוק באותו הקונספט הקריאייטיבי של המקור אזי שמישהו בצד השני מודה, גם אם לא מפורשות, שהוא עובד, משפיע ומפריע. הוא גם מאלץ את היריבים הפוליטיים לשחק את המשחק לפי הכללים של יש עתיד/כחול לבן ומאפשר לה את המובילות.    מפייסבוק לפוליטיקה - הרכש הסודי של כחול לבן בתוך כך, לאייס נודע כי רשימת כחול לבן גייסה לשורותיה רכש בעל יתרון מסחרי מובהק בגזרת הדיגיטל - מרקו מיקיאלי שימש עד לפני מספר שבועות כראש תחום משרדי הפרסום בפייסבוק ופרש מענקית הסושיאל לאחר 6 שנים. במסגרת עבודתו, מיקיאלי היה האיש המקשר בין פייסבוק לקמפיינרים במשרדי הפרסום, האסטרטגיה והמדיה וכמו כן עמד בקשר עם המפלגות הפוליטיות. מטבע הדברים מיקיאלי זכה לפניות מצד מספר מפלגות אך נענה לכחול לבן. הניסיון של מיקיאלי מציב אותו באופן טבעי במשבצת היועץ לרשות חברתיות וטכנולוגיה תחת עדו הר-טוב. מיקיאלי שהגיע מ"חדר המכונות" של פייסבוק מחזיק בידע בעל ערך בכל הנוגע לדרך בה ניתן למקסם קמפיינים בעידן הסושיאל - הדרך המהירה, המדויקת והיחסית זולה להגיע לקהל היעד.   

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עבודה אסטרטגית נוראית (ל"ת)
    שי 08/08/2019 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גיא 06/08/2019 15:07
    הגב לתגובה זו
    גולן נוחיאן הוא בין החתומים הבולטים על הפארסה של הימין החדש בסיבוב האחרון. מעניין אם אמרו לו במטה גנץ - תעשה גם לנו "סרט עם יונה"..
  • 1.
    עיגול פיש 05/08/2019 18:17
    הגב לתגובה זו
    חבורה של מוכשרים
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.