כחול לבן קמפיין וואטסאפ
צילום: צילום מסך

מטה אחד, 2 צוותי קריאייטיב וסיכוי לבלגן: איך כחול לבן עובדת

הסרטון שהעלה לפיד זכה לוויראליות, עורר ביקורת גם בתוך המפלגה, והזכיר שוב את האופי של הגוף שמורכב מ-3 מטות. וגם: מי הרכש הסודי שגויס לאחרונה לגזרת הדיגיטל?
משה בנימין | (3)
סרטון חדש של מפלגת כחול לבן שעלה אתמול (יום א') לרשתות החברתיות הפך ביממה האחרונה לנושא שנוי במחלוקת במפלגה. הסרטון, האחרון והעדכני ביותר בסדרת ה"וואטסאפ" שכוללת כבר 4 סרטים, מעידה, שוב, על המאפיינים הייחודיים של רשימת כחול לבן שהורכבה מחיבור בין 3 מפלגות ומטות: יש עתיד, חוסן לישראל ותלם, וגם בסיבוב הבחירות השני שלה באותה שנה עדיין מתמודדת עם הקשיים הטבעיים שנוצרים מחיבור שכזה.  הסרטון שגרם לבוגי יעלון לומר בתגובה כי "זה נושא שהוא לא הסגנון שלי, ולא של בני גנץ, נפלט לו (יאיר לפיד, מ"ב) משהו שנצטרך לברר בינינו", עלה לאוויר דרך עמוד הפייסבוק של יאיר לפיד, נוצר באמצעות צוות הקריאייטיב הצמוד של לפיד ולא פורסם בעמוד הפייסבוק של כחול לבן, למרות שהראשון בסדרה זו עלה בעמוד הרשימה. הסרטון ההומוריסטי, שיש לומר כי הוא כתוב היטב, שנון, מצליח להצחיק, ועושה שימוש קריאייטיבי מוצלח בפורמט ה"וואטסאפ", לועג לראש הממשלה בנימין נתניהו ומציג אותו כניתן לסחיטה על ידי חבריו לקואליציה ובעיקר על ידי חברי המפלגות החרדיות. בתגובה, סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן ממפלגת יהדות התורה ש"מככב" בו כאחד מאלו הסוחטים את נתניהו קרא לו סרטון אנטישמי.   בסיבוב הבחירות השני של כחול לבן חלו מספר שינויים לעומת הסיבוב הראשון, אך החופש הקריאייטיבי שהיה בידיו של לפיד נותר כשהיה. "בקמפיין הקודם היה חיבור של 3 מטות תוך כדי תנועה", אומר לאייס בכיר המקושר למפלגה. "בפעם הקודמת היה שולחן קמפיין משותף תחת ניהולו של יאיר לפיד ומשימות הקריאייטיב חולקו בין כל האנשים". לדבריו, "גם היום זה עובד ככה תחת ניהולו של עדו הר-טוב, יחד עם ירון מרחב וישראל בכר".  עם זאת, הוא מוסיף, "ההבדל נעוץ בכך שבפעם הקודמת היו 3 מפלגות שהתחברו לרשימה אחת ועסקו תמיד בסנכרון. עכשיו יש רק קמפיין אחד שמנוהל על ידי גנץ אבל ללפיד יש צוות משלו, כפי שיש גם לבוגי ולגבי אשכנזי, אך הצוות של לפיד שגם נוסע בארץ באוטובוס שלו עושה דברים שלא עוברים תחת עיניו של בוגי".  בפועל, לפיד עובד בצמוד ל"צוות לוחמה" שכולל את יפתח חוצב כמנהל קריאייטיב ולצידו ליאור נויפלד, לשעבר ממשרד הפרסום True שנסגר לאחרונה, כקופירייטר, התסריטאי רועי עידן ושגיא בלומברג. חוצב ובלומברג לקחו חלק גם בסיבוב הבחירות הראשון ו"שרדו" את הניפוי שנעשה ברשימה לקראת הסיבוב השני. מנגד, הצוות שעובד בצמוד לגנץ כולל את שחר פילר (היה גם בסיבוב הראשון), גולן נוחיאן, יניב קציר ויעלי שוחט.   האסטרטגיה של כחול לבן מנוהלת מהמטה שיושב בראול ולנברג ויורדת משם לכל החברים והצוותים. עם זאת, גורם המקורב למפלגה מסביר לאייס שלא לייחוס כי הבדלי הגישות בין הקמפיין של לפיד לזה של גנץ אינו מקרי ומבוסס על פנייה מחד ל"בייס" - ציבור המצביעים האדוק של כחול לבן/יש עתיד באמצעות לפיד כדי לשמר את הישג ה-35 מנדטים, ומאידך ניסיון לגייס קולות חדשים באמצעות גנץ, מתוך ההבנה ש-35 לא הספיקו ולא יספיקו כדי לנצח. "אין באמת הפרדה אסטרטגית" אומר לאייס הגורם שלא לייחוס, "אך לפיד עובד עם צוות קומנדו שהערכים שלו מבוססים על מהירות, חדות וכן, גם פחות פוליטיקלי קורקט כדי להזין שיח ציבורי ויראלי".  למרות הניסיון המהיר של יעלון וגנץ לכבות את השריפות הקטנות של לפיד, באמצעות שיח מפייס ומסרים על אהבת חינם, עדות ראשונה להצלחה הוויראלית של קמפיין הוואטסאפ מגיעה בשעות האחרונות באמצעות סרטון תשובה של מפלגת יהדות התורה.   כלל האצבע אומר שאם התשובה/תגובה של הקמפיין נעשית בדיוק באותו הקונספט הקריאייטיבי של המקור אזי שמישהו בצד השני מודה, גם אם לא מפורשות, שהוא עובד, משפיע ומפריע. הוא גם מאלץ את היריבים הפוליטיים לשחק את המשחק לפי הכללים של יש עתיד/כחול לבן ומאפשר לה את המובילות.    מפייסבוק לפוליטיקה - הרכש הסודי של כחול לבן בתוך כך, לאייס נודע כי רשימת כחול לבן גייסה לשורותיה רכש בעל יתרון מסחרי מובהק בגזרת הדיגיטל - מרקו מיקיאלי שימש עד לפני מספר שבועות כראש תחום משרדי הפרסום בפייסבוק ופרש מענקית הסושיאל לאחר 6 שנים. במסגרת עבודתו, מיקיאלי היה האיש המקשר בין פייסבוק לקמפיינרים במשרדי הפרסום, האסטרטגיה והמדיה וכמו כן עמד בקשר עם המפלגות הפוליטיות. מטבע הדברים מיקיאלי זכה לפניות מצד מספר מפלגות אך נענה לכחול לבן. הניסיון של מיקיאלי מציב אותו באופן טבעי במשבצת היועץ לרשות חברתיות וטכנולוגיה תחת עדו הר-טוב. מיקיאלי שהגיע מ"חדר המכונות" של פייסבוק מחזיק בידע בעל ערך בכל הנוגע לדרך בה ניתן למקסם קמפיינים בעידן הסושיאל - הדרך המהירה, המדויקת והיחסית זולה להגיע לקהל היעד.   

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עבודה אסטרטגית נוראית (ל"ת)
    שי 08/08/2019 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גיא 06/08/2019 15:07
    הגב לתגובה זו
    גולן נוחיאן הוא בין החתומים הבולטים על הפארסה של הימין החדש בסיבוב האחרון. מעניין אם אמרו לו במטה גנץ - תעשה גם לנו "סרט עם יונה"..
  • 1.
    עיגול פיש 05/08/2019 18:17
    הגב לתגובה זו
    חבורה של מוכשרים
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה

טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס? 

רן קידר |

הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים. 

המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים. 

פריים טיים

גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם 6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף צופים.