כחול לבן קמפיין וואטסאפ
צילום: צילום מסך

מטה אחד, 2 צוותי קריאייטיב וסיכוי לבלגן: איך כחול לבן עובדת

הסרטון שהעלה לפיד זכה לוויראליות, עורר ביקורת גם בתוך המפלגה, והזכיר שוב את האופי של הגוף שמורכב מ-3 מטות. וגם: מי הרכש הסודי שגויס לאחרונה לגזרת הדיגיטל?
משה בנימין | (3)
סרטון חדש של מפלגת כחול לבן שעלה אתמול (יום א') לרשתות החברתיות הפך ביממה האחרונה לנושא שנוי במחלוקת במפלגה. הסרטון, האחרון והעדכני ביותר בסדרת ה"וואטסאפ" שכוללת כבר 4 סרטים, מעידה, שוב, על המאפיינים הייחודיים של רשימת כחול לבן שהורכבה מחיבור בין 3 מפלגות ומטות: יש עתיד, חוסן לישראל ותלם, וגם בסיבוב הבחירות השני שלה באותה שנה עדיין מתמודדת עם הקשיים הטבעיים שנוצרים מחיבור שכזה.  הסרטון שגרם לבוגי יעלון לומר בתגובה כי "זה נושא שהוא לא הסגנון שלי, ולא של בני גנץ, נפלט לו (יאיר לפיד, מ"ב) משהו שנצטרך לברר בינינו", עלה לאוויר דרך עמוד הפייסבוק של יאיר לפיד, נוצר באמצעות צוות הקריאייטיב הצמוד של לפיד ולא פורסם בעמוד הפייסבוק של כחול לבן, למרות שהראשון בסדרה זו עלה בעמוד הרשימה. הסרטון ההומוריסטי, שיש לומר כי הוא כתוב היטב, שנון, מצליח להצחיק, ועושה שימוש קריאייטיבי מוצלח בפורמט ה"וואטסאפ", לועג לראש הממשלה בנימין נתניהו ומציג אותו כניתן לסחיטה על ידי חבריו לקואליציה ובעיקר על ידי חברי המפלגות החרדיות. בתגובה, סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן ממפלגת יהדות התורה ש"מככב" בו כאחד מאלו הסוחטים את נתניהו קרא לו סרטון אנטישמי.   בסיבוב הבחירות השני של כחול לבן חלו מספר שינויים לעומת הסיבוב הראשון, אך החופש הקריאייטיבי שהיה בידיו של לפיד נותר כשהיה. "בקמפיין הקודם היה חיבור של 3 מטות תוך כדי תנועה", אומר לאייס בכיר המקושר למפלגה. "בפעם הקודמת היה שולחן קמפיין משותף תחת ניהולו של יאיר לפיד ומשימות הקריאייטיב חולקו בין כל האנשים". לדבריו, "גם היום זה עובד ככה תחת ניהולו של עדו הר-טוב, יחד עם ירון מרחב וישראל בכר".  עם זאת, הוא מוסיף, "ההבדל נעוץ בכך שבפעם הקודמת היו 3 מפלגות שהתחברו לרשימה אחת ועסקו תמיד בסנכרון. עכשיו יש רק קמפיין אחד שמנוהל על ידי גנץ אבל ללפיד יש צוות משלו, כפי שיש גם לבוגי ולגבי אשכנזי, אך הצוות של לפיד שגם נוסע בארץ באוטובוס שלו עושה דברים שלא עוברים תחת עיניו של בוגי".  בפועל, לפיד עובד בצמוד ל"צוות לוחמה" שכולל את יפתח חוצב כמנהל קריאייטיב ולצידו ליאור נויפלד, לשעבר ממשרד הפרסום True שנסגר לאחרונה, כקופירייטר, התסריטאי רועי עידן ושגיא בלומברג. חוצב ובלומברג לקחו חלק גם בסיבוב הבחירות הראשון ו"שרדו" את הניפוי שנעשה ברשימה לקראת הסיבוב השני. מנגד, הצוות שעובד בצמוד לגנץ כולל את שחר פילר (היה גם בסיבוב הראשון), גולן נוחיאן, יניב קציר ויעלי שוחט.   האסטרטגיה של כחול לבן מנוהלת מהמטה שיושב בראול ולנברג ויורדת משם לכל החברים והצוותים. עם זאת, גורם המקורב למפלגה מסביר לאייס שלא לייחוס כי הבדלי הגישות בין הקמפיין של לפיד לזה של גנץ אינו מקרי ומבוסס על פנייה מחד ל"בייס" - ציבור המצביעים האדוק של כחול לבן/יש עתיד באמצעות לפיד כדי לשמר את הישג ה-35 מנדטים, ומאידך ניסיון לגייס קולות חדשים באמצעות גנץ, מתוך ההבנה ש-35 לא הספיקו ולא יספיקו כדי לנצח. "אין באמת הפרדה אסטרטגית" אומר לאייס הגורם שלא לייחוס, "אך לפיד עובד עם צוות קומנדו שהערכים שלו מבוססים על מהירות, חדות וכן, גם פחות פוליטיקלי קורקט כדי להזין שיח ציבורי ויראלי".  למרות הניסיון המהיר של יעלון וגנץ לכבות את השריפות הקטנות של לפיד, באמצעות שיח מפייס ומסרים על אהבת חינם, עדות ראשונה להצלחה הוויראלית של קמפיין הוואטסאפ מגיעה בשעות האחרונות באמצעות סרטון תשובה של מפלגת יהדות התורה.   כלל האצבע אומר שאם התשובה/תגובה של הקמפיין נעשית בדיוק באותו הקונספט הקריאייטיבי של המקור אזי שמישהו בצד השני מודה, גם אם לא מפורשות, שהוא עובד, משפיע ומפריע. הוא גם מאלץ את היריבים הפוליטיים לשחק את המשחק לפי הכללים של יש עתיד/כחול לבן ומאפשר לה את המובילות.    מפייסבוק לפוליטיקה - הרכש הסודי של כחול לבן בתוך כך, לאייס נודע כי רשימת כחול לבן גייסה לשורותיה רכש בעל יתרון מסחרי מובהק בגזרת הדיגיטל - מרקו מיקיאלי שימש עד לפני מספר שבועות כראש תחום משרדי הפרסום בפייסבוק ופרש מענקית הסושיאל לאחר 6 שנים. במסגרת עבודתו, מיקיאלי היה האיש המקשר בין פייסבוק לקמפיינרים במשרדי הפרסום, האסטרטגיה והמדיה וכמו כן עמד בקשר עם המפלגות הפוליטיות. מטבע הדברים מיקיאלי זכה לפניות מצד מספר מפלגות אך נענה לכחול לבן. הניסיון של מיקיאלי מציב אותו באופן טבעי במשבצת היועץ לרשות חברתיות וטכנולוגיה תחת עדו הר-טוב. מיקיאלי שהגיע מ"חדר המכונות" של פייסבוק מחזיק בידע בעל ערך בכל הנוגע לדרך בה ניתן למקסם קמפיינים בעידן הסושיאל - הדרך המהירה, המדויקת והיחסית זולה להגיע לקהל היעד.   

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עבודה אסטרטגית נוראית (ל"ת)
    שי 08/08/2019 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גיא 06/08/2019 15:07
    הגב לתגובה זו
    גולן נוחיאן הוא בין החתומים הבולטים על הפארסה של הימין החדש בסיבוב האחרון. מעניין אם אמרו לו במטה גנץ - תעשה גם לנו "סרט עם יונה"..
  • 1.
    עיגול פיש 05/08/2019 18:17
    הגב לתגובה זו
    חבורה של מוכשרים
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.