כחול לבן קמפיין וואטסאפ
צילום: צילום מסך

מטה אחד, 2 צוותי קריאייטיב וסיכוי לבלגן: איך כחול לבן עובדת

הסרטון שהעלה לפיד זכה לוויראליות, עורר ביקורת גם בתוך המפלגה, והזכיר שוב את האופי של הגוף שמורכב מ-3 מטות. וגם: מי הרכש הסודי שגויס לאחרונה לגזרת הדיגיטל?
משה בנימין | (3)
סרטון חדש של מפלגת כחול לבן שעלה אתמול (יום א') לרשתות החברתיות הפך ביממה האחרונה לנושא שנוי במחלוקת במפלגה. הסרטון, האחרון והעדכני ביותר בסדרת ה"וואטסאפ" שכוללת כבר 4 סרטים, מעידה, שוב, על המאפיינים הייחודיים של רשימת כחול לבן שהורכבה מחיבור בין 3 מפלגות ומטות: יש עתיד, חוסן לישראל ותלם, וגם בסיבוב הבחירות השני שלה באותה שנה עדיין מתמודדת עם הקשיים הטבעיים שנוצרים מחיבור שכזה.  הסרטון שגרם לבוגי יעלון לומר בתגובה כי "זה נושא שהוא לא הסגנון שלי, ולא של בני גנץ, נפלט לו (יאיר לפיד, מ"ב) משהו שנצטרך לברר בינינו", עלה לאוויר דרך עמוד הפייסבוק של יאיר לפיד, נוצר באמצעות צוות הקריאייטיב הצמוד של לפיד ולא פורסם בעמוד הפייסבוק של כחול לבן, למרות שהראשון בסדרה זו עלה בעמוד הרשימה. הסרטון ההומוריסטי, שיש לומר כי הוא כתוב היטב, שנון, מצליח להצחיק, ועושה שימוש קריאייטיבי מוצלח בפורמט ה"וואטסאפ", לועג לראש הממשלה בנימין נתניהו ומציג אותו כניתן לסחיטה על ידי חבריו לקואליציה ובעיקר על ידי חברי המפלגות החרדיות. בתגובה, סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן ממפלגת יהדות התורה ש"מככב" בו כאחד מאלו הסוחטים את נתניהו קרא לו סרטון אנטישמי.   בסיבוב הבחירות השני של כחול לבן חלו מספר שינויים לעומת הסיבוב הראשון, אך החופש הקריאייטיבי שהיה בידיו של לפיד נותר כשהיה. "בקמפיין הקודם היה חיבור של 3 מטות תוך כדי תנועה", אומר לאייס בכיר המקושר למפלגה. "בפעם הקודמת היה שולחן קמפיין משותף תחת ניהולו של יאיר לפיד ומשימות הקריאייטיב חולקו בין כל האנשים". לדבריו, "גם היום זה עובד ככה תחת ניהולו של עדו הר-טוב, יחד עם ירון מרחב וישראל בכר".  עם זאת, הוא מוסיף, "ההבדל נעוץ בכך שבפעם הקודמת היו 3 מפלגות שהתחברו לרשימה אחת ועסקו תמיד בסנכרון. עכשיו יש רק קמפיין אחד שמנוהל על ידי גנץ אבל ללפיד יש צוות משלו, כפי שיש גם לבוגי ולגבי אשכנזי, אך הצוות של לפיד שגם נוסע בארץ באוטובוס שלו עושה דברים שלא עוברים תחת עיניו של בוגי".  בפועל, לפיד עובד בצמוד ל"צוות לוחמה" שכולל את יפתח חוצב כמנהל קריאייטיב ולצידו ליאור נויפלד, לשעבר ממשרד הפרסום True שנסגר לאחרונה, כקופירייטר, התסריטאי רועי עידן ושגיא בלומברג. חוצב ובלומברג לקחו חלק גם בסיבוב הבחירות הראשון ו"שרדו" את הניפוי שנעשה ברשימה לקראת הסיבוב השני. מנגד, הצוות שעובד בצמוד לגנץ כולל את שחר פילר (היה גם בסיבוב הראשון), גולן נוחיאן, יניב קציר ויעלי שוחט.   האסטרטגיה של כחול לבן מנוהלת מהמטה שיושב בראול ולנברג ויורדת משם לכל החברים והצוותים. עם זאת, גורם המקורב למפלגה מסביר לאייס שלא לייחוס כי הבדלי הגישות בין הקמפיין של לפיד לזה של גנץ אינו מקרי ומבוסס על פנייה מחד ל"בייס" - ציבור המצביעים האדוק של כחול לבן/יש עתיד באמצעות לפיד כדי לשמר את הישג ה-35 מנדטים, ומאידך ניסיון לגייס קולות חדשים באמצעות גנץ, מתוך ההבנה ש-35 לא הספיקו ולא יספיקו כדי לנצח. "אין באמת הפרדה אסטרטגית" אומר לאייס הגורם שלא לייחוס, "אך לפיד עובד עם צוות קומנדו שהערכים שלו מבוססים על מהירות, חדות וכן, גם פחות פוליטיקלי קורקט כדי להזין שיח ציבורי ויראלי".  למרות הניסיון המהיר של יעלון וגנץ לכבות את השריפות הקטנות של לפיד, באמצעות שיח מפייס ומסרים על אהבת חינם, עדות ראשונה להצלחה הוויראלית של קמפיין הוואטסאפ מגיעה בשעות האחרונות באמצעות סרטון תשובה של מפלגת יהדות התורה.   כלל האצבע אומר שאם התשובה/תגובה של הקמפיין נעשית בדיוק באותו הקונספט הקריאייטיבי של המקור אזי שמישהו בצד השני מודה, גם אם לא מפורשות, שהוא עובד, משפיע ומפריע. הוא גם מאלץ את היריבים הפוליטיים לשחק את המשחק לפי הכללים של יש עתיד/כחול לבן ומאפשר לה את המובילות.    מפייסבוק לפוליטיקה - הרכש הסודי של כחול לבן בתוך כך, לאייס נודע כי רשימת כחול לבן גייסה לשורותיה רכש בעל יתרון מסחרי מובהק בגזרת הדיגיטל - מרקו מיקיאלי שימש עד לפני מספר שבועות כראש תחום משרדי הפרסום בפייסבוק ופרש מענקית הסושיאל לאחר 6 שנים. במסגרת עבודתו, מיקיאלי היה האיש המקשר בין פייסבוק לקמפיינרים במשרדי הפרסום, האסטרטגיה והמדיה וכמו כן עמד בקשר עם המפלגות הפוליטיות. מטבע הדברים מיקיאלי זכה לפניות מצד מספר מפלגות אך נענה לכחול לבן. הניסיון של מיקיאלי מציב אותו באופן טבעי במשבצת היועץ לרשות חברתיות וטכנולוגיה תחת עדו הר-טוב. מיקיאלי שהגיע מ"חדר המכונות" של פייסבוק מחזיק בידע בעל ערך בכל הנוגע לדרך בה ניתן למקסם קמפיינים בעידן הסושיאל - הדרך המהירה, המדויקת והיחסית זולה להגיע לקהל היעד.   

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עבודה אסטרטגית נוראית (ל"ת)
    שי 08/08/2019 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גיא 06/08/2019 15:07
    הגב לתגובה זו
    גולן נוחיאן הוא בין החתומים הבולטים על הפארסה של הימין החדש בסיבוב האחרון. מעניין אם אמרו לו במטה גנץ - תעשה גם לנו "סרט עם יונה"..
  • 1.
    עיגול פיש 05/08/2019 18:17
    הגב לתגובה זו
    חבורה של מוכשרים
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.