ריאליטי במחלוקת: ניתן לטעון לזכויות יוצרים בפורמט טלוויזיוני?
השבוע פורסם כי נאור ציון שלח מכתב התראה לקשת בטענה כי תכנית הריאליטי 2025 היא העתקה של פורמט שציון הציג בפניהם בפגישה שהתקיימה בין הצדדים ב 2017. על פי הפרסום ב-ynet, בקשת טענו בתגובה כי לא נעשתה על ידם כל העתקה וכי פיתוח הפורמט של 2025 נעשה על ידם באופן עצמאי עוד לפני שהתקיימה פגישה, מה גם שלטענתם קיים שוני מהותי בין הפורמטים.
טענות להעתקת פורמטים נדונו בשנים האחרונות בבתי המשפט בארץ, ועסקו בשאלה האם בכלל פורמט ראוי להגנת הדין. סעיף 5 לחוק זכות יוצרים קובע בדין הישראלי את כלל היסוד בדיני זכות יוצרים, לפיו זכות יוצרים מגנה על "דרך הביטוי" של רעיונות, בעוד ש"רעיון" כשלעצמו אינו נושא להגנה בזכות יוצרים. נשאלת השאלה האם פורמט הוא בגדר "רעיון" או שהוא "דרך ביטוי של רעיון" שזכאי להגנת הדין.
שאלת מעמדו של פורמט טלוויזיוני נדונה לראשונה בישראל במקרה של סער ברודסקי, הוגה שעשועון הטלוויזיה Upgrade, שתבע את חברת ארמוזה אינטרנשיונל מדיה העוסקת בהפצת פורמטים טלוויזיוניים לרשתות שידור ברחבי העולם. ברודסקי טען כי זכותו המוסרית הופרה שעה שהפורמט שהומצא על ידו בהיותו סטודנט, נמכר והופץ ברחבי העולם על ידי החברה מבלי לציין שהתובע הוא היוצר של הפורמט. בית המשפט המחוזי תל אביב קיבל את תביעתו ואף קבע כי קיימת זכות יוצרים בפורמטים טלוויזיוניים ובלבד שמדובר בפורמט שהוא רעיון שקיבל ביטוי מוחשי.
בית המשפט קבע כי בעולם מקובלת הגישה לפיה פורמט של תכנית טלוויזיה הוא בבסיסו רעיון שאינו מוגן במהותו בזכויות יוצרים, הואיל והוא ניתן לביטוי בדרכים שונות. כך, למשל, רעיון לתחרות כישרונות בתחומי האמנות והבידור, יכול לקבל גוון שונה ולהיות מיושם בדרכים שונות. יחד עם זאת נקבע כי יש להבחין בין "רעיון אמורפי" או "סקיצות ראשוניות", המהוות ראשיתו של תהליך מחשבתי ליצירת פורמט טלוויזיוני, לבין מצב בו הרעיון קרם עור וגידים ומגובש לכדי פורמט "מוחשי" מקורי, הכולל סצנות ואלמנטים ייחודים בשילובם או במהותם. כאשר מדובר בביטוי ממשי של רעיון - הרי שאז אותו ביטוי עשוי לחסות תחת החוק, ולהיחשב כ"יצירה" בת הגנה בזכות יוצרים.
- "סקטור הטכנולוגיה צריך להיות העוגן של התיק, למרות התמחורים הגבוהים"
- מצטיידים לקראת הגזרות: מאזן הסחר של ארה״ב בשפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אולם יש לציין כי בהמשך הוגש ערעור. בדיון מקדמי שהתקיים בפני השופט יצחק עמית, המליץ בית המשפט העליון לצדדים כי הערעור יתקבל בהסכמה ופסק הדין של המחוזי יבוטל. בעקבות המלצה זו והסכמת הצדדים לה, התקבל הערעור ופסק הדין בוטל על פסק דין זה.
הראיון של נאור ציון בתכנית 'הצינור'
אחת הדוגמאות המוכרות לתביעת זכויות יוצרים על פורמט טלוויזיוני התרחשה בחו"ל עם התכנית המוכרת הישרדות. במקרה זה, מפיקי התכנית הגישו תביעה במסגרתה נטען כי הפורמט חוסה תחת הגנת זכויות יוצרים, נוכח השילוב בין אלמנטים ייחודיים הכלולים בו, שהופרו במסגרת שידור התכנית האח הגדול. בית המשפט העליון בהולנד קבע כי הפורמט של הישרדות הינו בר הגנה בזכויות יוצרים, ואולם דחה את התביעה משלא מצא דמיון מהותי בין 2 תכניות הריאליטי.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
במקרה אחר עסק אותו בית המשפט שנה וחצי שנה קודם לכן במקרה בו נטען כי הועתק קמפיין שיווקי. השופטים קבעו כי לא קיימת זכות יוצרים בקמפיין השיווקי שנדון בפניו, שכן הקמפיין לא הבשיל מעבר לרעיון בלבד. אותה פרשה ידועה כתביעת משרד הפרסום זרמון DDB בע"מ נגד משרד הפרסום אדלר חומסקי ורשבסקי, במסגרתה נטען כי משרד פרסום שיצר סקיצות ראשוניות לקמפיין פרסומי של חברת דלתא בכיכובה של הזמרת נינט טייב טען להפרת זכות היוצרים שלו בקמפיין, אולם בית המשפט קבע כי למרות שבאופן עקרוני קמפיין פרסומי יכול שיהא יצירה מוגנת בזכות יוצרים, הרי שבאותו מקרה לא היה מדובר ביצירה הזכאית להגנת זכות יוצרים שכן היה מדובר ב"רעיון בלבד". יחד עם זאת קבע כי התובעים זכאים לתגמול כספי על שימוש ברעיון שלהם לגיוס הפרזנטורית טייב לקמפיין הפרסומי.
לסיכום, על הטוען להפרת זכויות בפורמט שהוצע על ידו להוכיח כי רעיונותיו הם לא רק "רעיונות כללים ואמורפיים" אלא מגובשים ומוחשיים, ובסופו של יום נעשה בהם שימוש על ידי אחרים כתוצאה מהעתקתם של אותם רעיונות ולא כתוצאה מפיתוח עצמאי שלהם.
עו"ד רקפת פלד היא שותפה במשרד גילת ברקת מקבוצת ריינהולד כהן, העוסק בקניין רוחני
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
