הפגנת עובדי מעריב
צילום: אלכסנדר כץ

בתוך עשור: צניחה של 23% בהעסקת עיתונאים בארה"ב

כך עולה מניתוח הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה שמצא כי מאז 2008 מספר המועסקים ב"חדרי החדשות" פחת ב-27 אלף. באחוזים, המצב בישראל כנראה לא שונה בהרבה

אלכסנדר כץ |

הנתונים הבאים מתייחסים לאמריקה הרחוקה, אבל ברור שגם פה אנחנו יכולים להזדהות איתה, ובעיקר לדאוג ממנה. אתר Pew Research Center מפרסם כי משנת 2008 ועד 2017, מספר המועסקים במערכות התקשורת בארה"ב ירד ב-23%, בעיקר בשל ההפסדים הכספיים של העיתונים. נתון זה בולט גם על רקע ההתחזקות של החדשות בדיגיטל, שחוו צמיחה מסוימת בהעסקת עובדים. את הנתון סיפק מרכז המחקר PEW של הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה.

 

על פי המחקר, בשנת 2008 הועסקו 114 אלף איש בתחום החדשות – כעיתונאים, עורכים, צלמים סטילס וצלמי טלוויזיה, ב-5 ענפים בתקשורת: עיתונים, טלוויזיה, כבלים, רדיו ושירותי מידע. בפחות מעשור, מספרם ירד ב-27 אלף, ועומד כעת על 88 אלף עובדים.

 

המצב בעולמות הפרינט הוא הקשה ביותר, כאשר מספר המועסקים בו ירד באותה תקופה ב-45% - והנתון 71 אלף עובדים הוא בזמנו, הוא רק חלום רחוק היום, כאשר מספר המועסקים צלל ל-39 אלף איש. גם בתחום הרדיו המצב לא מעלה חיוך: באותה תקופה מספר המועסקים ירד ב-27%, ירידה מ-4,600 עובדים ב-2008 ל-3,300 ב-2017.

 

נתוני התעסוקה בטלוויזיה ובטלוויזיה בכבלים נשארו יציבים לאורך השנים, אבל בדיגיטל חל זינוק משמעותי של 75% - מ-7,400 לפני עשור ל-13 אלף ב-2017. ועדיין הזינוק בדיגיטל לא מצליח להדביק את הקיטון המדהים בפרינט.

 

נתונים מספריים לא קיימים בישראל, אולם גם עולם הפרינט הישראלי נמצא במשבר קשה, עם גלי פיטורים חוזרים ונשנים בעיתונים הגדולים, וקיטון משמעותי בחלקו בעוגת הפרסום. בשנת 2017 הנתח של העיתונות בעוגה עמד על 16%, שמתורגמים ל-623 מיליון שקלים, הרבה אחרי הטלוויזיה והדיגיטל. לשם הדגמה: בשנת 2007 הנתח של העיתונים בעוגת הפרסום עמד על 42% ו-374 מיליון דולר (ממוצע הדולר בשנה זו עמד על 4.1 שקל לדולר, כך שמדובר בסכום של בכ-1.5 מיליארד שקלים). כלומר בתוך עשור ירד חלקה של העיתונות בהרבה יותר מ-50%, והעובדים שילמו את המחיר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.