עמי גלאם
צילום: צילום: בן ניקסון
פרסום ראשון

תביעה נגד המפיק עמי גלאם: "פורמט 'ההחלטה' נגזל ממני"

אילת פלר תובעת מיליון ש' מ'גלאם הפקות' בטענתה כי הציגה את הפורמט לעמי גלאם, עד שהוא נגזל ממנה, שודר בערוץ עשר ונמכר לחו"ל. גלאם: "תביעה מופרכת"
אלכסנדר כץ | (11)

היוצרת אילת פלר הגישה בשבוע שעבר תביעה בסך מיליון שקלים נגד המפיק עמי גלאם ובית ההפקות סטודיו גלאם - כך נודע לאייס. התביעה עוסקת בזכויות יוצרים על הפורמט ההחלטה, שלטענתה של פלר, נלקח ממנה ללא שתוגמלה עליו ולא זכתה לקרדיט על היצירה.

 

התכנית 'ההחלטה' הושקה בערוץ עשר לפני שנה בהגשתם של מירי נבו ואלי אילדיס. במרכז כל פרק עומד אדם שלפניו דילמה גורלית - יחד הם יעברו דרך תחנות משמעותיות שיציפו את השיקולים לקבלת החלטה. בתום התהליך, מול הקרובים לו ביותר, יצטרכו האנשים להכריז על החלטתם בפני משפחותיהם. בהודעת הדוברות נמסר כי מדובר על פורמט דוקומנטרי מקורי בפיתוח של סטודיו גלאם וערוץ עשר.

 

לפורמט זה קדמו חבלי חידה שיידונו בחודשים הקרובים בבית המשפט המחוזי בתל אביב. במוקד התביעה עומדת היוצרת פלר, שבאמצעות משרדי עורכי הדין שוורץ-נרקיס ודורית בלר דה-בר, מייחסת לגלאם ולחברה שבבעלותו גזל והונאה לכאורה לאחר שפיתחה עמו את הפורמט 'ההחלטה' ש-2 עונות שלה הופקו בישראל, ושנמכרה לשידור גם בעולם, בין היתר בבלגיה – שם זכתה להצלחה.

 

על פי כתב התביעה, לאחר שפיתחה את הפורמט בשנת 2014, פנתה פלר בינואר 2015 לעמי גלאם, נפגשה עמו והציגה לו את הפורמט. בהמשך החלו לפתח את התכנית יחדיו ואף הגו שם - 'מסע ההחלטות'. באחת הפגישות אף דנו הצדדים במערכת היחסים העסקית-מסחרית ביניהם, כלומר חלוקת האחוזים מהיצירה עצמה. פלר העבירה לגלם מסמך אותו חיברה לבדה, ש"כלל יצירת מבנה לתכנית וכן את ליבת התכנית – היא יצירת מתווה סיפורי-עלילתי אל מול מודלים של דמויות, תוך התאמת המתווה למבנה התכנית, חידוד הדילמות הדרמטיות ויצירת יתר הרכיבים הטלוויזיוניים לכדי תכנית טלוויזיה", כך על פי כתב התביעה.

 

בערוץ עשר הביעו עניין בפורמט, וגלאם נפגש עם אנשיו. ואולם חודש לאחר מכן, בפברואר 2015 הודיע גלאם לפלר כי ערוץ עשר החליט להקפיא את הפרויקט. "חשבתי הרבה על השיחה שלנו", כתבה פלר בהודעת סמס לגלאם. "אני חייבת להגיד שעדיין חבל לי לוותר על מה שכתבתנו. זו סדרה מרתקת ומלאת פוטנציאל. אבל אני מבינה לגמרי שיש שיקולים נוספים". גלאם השיב לה: "אף פעם לא מוותר. בכך מקרה אשמח לעבוד איתך".

 

על פי כתב התביעה, פלר לא הרימה ידיים וניסחה מסמך שאמור היה להפוך את התכנית לדוקו-ריאליטי, בתקווה ככל הנראה שתזכה לאור ירוק מערוץ עשר. היא נפגשה עם גלאם פעמיים והניחה כי בהמשך יעדכן אותה לגבי התפתחויות בסוגיית הפורמט. לטענתה, לא זכתה לתשובות: "לימים נדהמה התובעת לגלות כי לא בכדי הפסיק ונמנע הנתבע מלעדכן אותה. שתיקתו דאז, הייתה בבחינתו של האקדח המעשן, התגלות ראשונה של חוסר תום לב מכוון ומכוער".

 

לא ל'מסע ההחלטות', כן ל'ההחלטה'?

 

בינואר 2017, במהלך חופשת לידה, גילתה במקרה פלר - לטענתה - באתר האינטרנט של סטודיו גלאם כי החברה מפיקה תכנית טלוויזיה העוסקת בקבלת החלטות. "הבנתי שלא רק שיש חדש עם הפורמט שלנו, אז הוא גם הופק בלעדיי עבור ערוץ עשר, ואפילו כבר נמכר בעולם", כתבה לגלאם בהודעת וואטסאפ, "אז סלח לי שאני המומה מכדי לדבר. אתה האחרון שחשבתי שיעשה דבר כזה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

גלאם השיב לה: "עכשיו אני זה שמופתע מההודעה שלך. לא הבנתי מה העניין לכן רציתי שנשוחח מלכתחילה. לא הבנתי גם ממה את המומה כידוע לך היטב, מה שהוצג בזמנו לעשר נדחה על ידם. ומה שהופק זה משהו שונה לחלוטין שפותח יחד עם הערוץ. בכל מקרה אשמח שנשוחח, בעיקר אם קרה איזה אי הבנה".

 

בתביעה מציגים עורכי דינה של פלר סדרת אלמנטים זהים בין הפורמט שפיתחה לזה שהופק בסופו של דבר על ידי סטודיו גלאם, כגון מבנה התכנית, הצגת הדמויות וההחלטה, דמות מקצועית שמקדמת את העלילה, כתיבת מכתב שילווה את מקבל ההחלטה במסע אליו הוא יוצא, ועוד.

בתביעה טוענת פלר להפרות זכויות היוצרים שלה, נטילת השליטה ביצירה מידיה, ניכוס היצירה ואי מתן קרדיט, ונישול היוצרת מיצירתה. לטענתה ספגה נזק אדיר מכך - "הנובע מכך שיצירתה של התובעת, 'פרי בטנה', נשלל ממנה באופן גס וחד צדדי, זאת לצד אובן הפרנסה ואובדן התנופה לקריירה".

 

לטענתה, הנזק הכספי עומד על 4.16 מיליון שקלים, שכולל שכר פיתוח בסך 40 אלף שקלים, שכר עורכת ל-2 העונות שהופקו בישראל בסך 420 אלף שקלים, הכנסות הנובעות ממכירת היצירה לצדדים שלישיים בישראל ובעולם, 300 אלף שקלים נזק למוניטין, אובדן הכנסה כיוצרת בסך 460 אלף שקלים, ועוד. ואולם לצרכי אגרה התביעה עומדת על מיליון שקלים.

 

ממשרדי עורכי הדין שוורץ-נרקיס ודורית בלר דה-בר נמסר: "אנו גאים לייצג את היוצרת, שחרף פערי הכוחות והמורכבות הכרוכה בהגשת תביעה נגד מפיק-יזם מנוסה ובעל השפעה, החליטה לעמוד על זכויותיה כיוצרת של 'ההחלטה', תכנית מצליחה שהופקה ב-2 עונות ונמכרה ברחבי העולם. זהו ביטוי לא שכיח להגנה הנדרשת על זכויותיהם של יוצרים, שלעיתים הינם בורג קטן ונטול כוח במערכת משומנת, אך בכישרונם יוצרים יצירות נפלאות ומצליחות, ומגיע להם ליהנות מהפירות הנובעות מהן".

 

מסטודיו גלאם נמסר בתגובה לאייס: "מדובר בתביעה מופרכת מיסודה. את כל מה שיש לנו לומר, ויש לנו לא מעט, נגיד בבית המשפט, ובינתיים נמשיך ליצור פורמטים מקוריים ותכניות חדשות, כפי שתמיד עשינו".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    עינת 30/01/2018 22:32
    הגב לתגובה זו
    הבחורה זהב טהור. מכירה היטב. אם היא עשתה מעשה, אין ספק שהצדק הופר פה. בהצלחה לצדק. ולטוב הלב. ולמילה של כבוד.
  • 7.
    עובדת לשעבר אצל גלאם 30/01/2018 22:13
    הגב לתגובה זו
    וזו גם לא תהיה הפעם הראשונה. כל הכבוד לבחורה הזו שהעזה.
  • 6.
    מכיר אישית 30/01/2018 15:31
    הגב לתגובה זו
    איזה גיבוב של שטויות, כתבה שמציגה צד אחד וצד לא נכון. עמי גלאם הוא האדם הכי ישר והגון בתעשייה ויש בעולם מאה פורמטים עם הטריק של ההחלטה. אין סיכוי שעמי היה לוקח משהו שלא שלו
  • כוהנת הצדק 30/01/2018 22:11
    הגב לתגובה זו
    האיש הכי. ימים ומערכות משפט יגידו הכי מה. מקורות פנימיים משולחנו של גלאם מסרים שיש דברים בגו. לא פרטו יותר.
  • 5.
    ירושלמית 30/01/2018 12:57
    הגב לתגובה זו
    לא סתם דובר בשנים האחרונות רבות על טוקבקים רעים שעלולים לפגוע באדם חף מפשע! אני מכירה אישית את עמי כאיש מקצוע שאני עובדת מולו! מדובר באיש תוכן מבריק, ישר, הגון ובעל ערכים והוגנות. לא מכירה אישית את התובעת אבל בטוחה שמדובר באי הבנה!!! את תכתבו דברים שאתם לא מבינים בהם!!!!
  • מיכל 30/01/2018 22:08
    הגב לתגובה זו
    גלגלי הצדק יאמרו דברם. זוהי דמוקרטיה. אם היה חטא- יגיע העונש.
  • 4.
    לירי 30/01/2018 11:38
    הגב לתגובה זו
    ואת תנצחי
  • 3.
    עמי 30/01/2018 00:24
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה!
  • 2.
    ורד 30/01/2018 00:23
    הגב לתגובה זו
    אסור לוותר על יצירות שיצרת
  • 1.
    לא יודע למה אבל לגלאם הזה יש פנים לא טובות (ל"ת)
    יעקב 29/01/2018 18:13
    הגב לתגובה זו
  • המקור 29/01/2018 21:01
    הגב לתגובה זו
    הכל מיחזור של תכניות קיימות. עיין ערך "השרדות גרושים"
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.