תמונה אורי רשטיק מנכ"ל שח"ם
צילום: שחם
טור

שימו רגע בצד את הרגולציה: חייבים להשקיע בהפקות מקור

אורי רשטיק מסביר מדוע חייבים המשתתפים בשוק הטלוויזיה הישראלי הסוער, להשקיע יותר ויותר בתוכן מקורי איכותי, שזוכה לפופולריות וחשובה לתרבות המקומית
אורי רשטיק | (1)

אנחנו בימים האחרונים של שנת 2017, שנה שהכילה בתוכה הרבה מאוד שינויים, בעיקר בעולם הטלוויזיה: עליית תאגיד השידור הישראלי כאן, התחזקותם של נטפליקס ואמזון, פיצול ערוץ 2 לקשת 12 ורשת 13, השקת פרטנר TV והתבססותה של סלקום TV הובילו לשינויים מסיבים בעולם התקשורת, ותחרות שרק הולכת וגדלה.

 

תחרות היא דבר מבורך, היא מאפשרת עשייה רבה יותר ומחירים טובים יותר לצרכן, עוד ספקי תוכן כמו HOT, yes וסלקום TV ועוד ערוצים מסחריים, נותנים יותר ויותר כוח לצופה בבחירה שלו. אבל התחרות הזו גם מכילה בתוכה לא מעט סכנות. השוק יכול לקרוס אל תוך עצמו, ערוצים שיסגרו, חברות שיקרסו ופגיעה חמורה בתרבות הישראלית ובחברה הישראלית.

 

בענף תחרותי כמו התקשורת, בוודאי בחודשים האחרונים ובשנת 2018 שצפויה להיות תחרותית לא פחות, היקף ההשקעות מכל ערוץ ומכל ספק תוכן יצטמצמו משמעותית כיוון שהיקף ההכנסות באותן חברות הולך ומצטמצם. דבר שיכול להוביל ללא כל פיקוח לפגיעה חמורה בענף התרבות.

 

כיום ההשקעה בתוכן ישראלי היא חובתה של כל חברה וערוץ מסחרי שמקבל רישיון מטעם המדינה לשדר בישראל. ההשקעה כזו היא חשובה לאין שיעור. התרבות הישראלית צריכה מקום בלוח השידורים להשמיע את קולה. תרבות שמייצגת את כל גווני הקשת החברתית מכל קצוות החברה הישראלית. אנחנו בהחלט בתקופת פריחה בענף הטלוויזיה, כאשר סדרות מקור יוצאות דופן כמו פאודה, כיפת ברזל, מטומטמת אלו רק מעט מהסדרות המעולות שנוצרו כאן בשנים האחרונות.

 

ההשקעה בסדרות מקור היא חובה, אולם הערוצים והספקים צריכים להבין שעל אף חובה זו, אותן סדרות מקור, "סוגה עלית" הן הפתרון לתחרות. בעידן בו לכל ערוץ יש 3 תכניות ריאליטי על שירה, הציבור מחפש מקוריות, יוצא דופן, תכנים שירגשו אותו, את אותן דמויות שהוא מזהה מהסביבה הקרובה שלו. בוודאי בעידן בו התוכן זמין ברשת האינטרנט, רכישת סדרות מחו"ל, נראית כמו השקעה מיותרת.

 

אם ניקח לדוגמה את נטפליקס, שעד לא מזמן הייתה רק ספק תוכן של סדרות, הפכה למעצמה בינ"ל לסדרות מקוריות ויוצאות דופן. אמזון כנראה תצעד באותה דרך. הבידול של החברות הוא בסדרות שהן מפיקות, והשוק הישראלי לא צריך להתנהל אחרת.

 

HOT הייתה הראשונה שהבינה זאת והשכילה להשקיע ביצירה הישראלית, מעבר לחשיבות שיש להשקעה זו הן לתרבות ולחברה בישראל והן לעבודתם של יוצרים ושחקנים. יש גם חשיבות להשקעה הזו גם מבחינה מסחרית. חברת הכבלים בידלה את עצמה מול המתחרים באמצעות הסדרות שלה - אמרת 'מטומטמת' אתה תגיד HOT. גם yes השכילה והלכה בעקבותיה והחלה להשקיע בסדרות מקור, למשל 'פאודה' שההצלחה הגלובלית שלה, מוכיחה כמה כוח יש לתרבות הישראלית, בעולם הרחב.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

אנו בטוחים שלא רק HOT ו-yes ישקיעו בהפקות מקור ובדרמות, אלא גם סלקום ופרטנר יעשו את הצעד ולראייה הן כבר הוציאו הודעות וקולות קוראים ליצירה מקורית. אבל ההשקעה הזו, לצערנו, לא תגיע לבדה. חברות יעדיפו להשקיע בפרסום מאשר ביצירה על אף היתרונות הבולטים שיש בהשקעה בתרבות הישראלית. זוהי האחריות של הרגולטור, של המדינה, לחייב את החברות הללו  להשקיע. אין היגיון בכך שבעל רישיון לשדר בישראל, לא ישקיע בתרבות הישראלית. זוהי חובתו של כל משדר ושל כל ערוץ להשקיע בתרבות, ולהשקיע בציבור אשר צופה בו.

 

אין ספק ב-2018 תהיה שנה מכרעת לשוק התקשורת בישראל, מצד אחד יכולה להיות פריחה אדירה של התרבות הישראלית, אפשרות להציג את כל גווני החברה הישראלית. מאידך קיימת גם סכנה שהשוק דווקא יצטמצם והתרבות הישראלית תיפגע, פגיעה קשה ומשמעותית. 

הפיקוח על המשדרים, על הערוצים, לרגולציה בכלל יהיה תפקיד מכריע בשנה הקרובה, לאן השוק יתקדם, איך הערוצים יפעלו ומה תהיה הדרישה מהם. אנו רק מקווים שיקבלו את ההחלטות הנכונות.

 

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דור 31/12/2017 02:24
    הגב לתגובה זו
    יהיה טוב
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.