עוד גזירה? הצעת חוק להגבלת פרסום תרופות ללא מרשם
הצעת חוק חדשה המתגבשת בימים אלו מציעה להגביל את הפרסום והשיווק של תרופות ללא מרשם - תרופות OTC - Over the counter. מאחורי הצעת החוק עומדים חברי הכנסת יגאל גואטה (ש"ס), אילן גלאון (מרצ), אברהם נגוסה (הליכוד) ונאוה בוקר (ליכוד).
על פי ההצעה, שוק החוצות שלגביו מוצע איסור פרסום גורף, צפוי להיות הנפגע העיקרי. בנוסף החוק יבקש להגביל פרסום "בעיתון, אינטרנט או בכל דבר דפוס אחר המיועדים בעיקר לילדים ולבני נוער עד גיל 18", לשון ההצעה. סעיף נוסף קובע איסור פרסום ב"מתקני הצבא, שירות בתי הסוהר או בבתי ספר".
בדברי ההסבר לחוק, מציינים חברי הכנסת העומדים מאחוריו, כי "מטרתו להגביר את המודעות של הצרכנים לסכנות הטמונות בתרופות ללא מרשם רופא ובתופעות הלוואי העלולות להיגרם מהם, ולעיתים אף להוביל לאשפוז או למוות....הפרסומות הבלתי פוסקות באמצעי המדיה השונים, יחד עם הנגישות הגבוהה לתרופות ללא מרשם, יוצרות תחושה אצל הצרכנים שאין כל סיכון, השפעה לא רצויה, או נזק העלולים להיגרם מהשימוש בהן".
כמו כן, החוק המוצע מתייחס להגבלת הפרסומת עצמה, כך שפרסומת לתכשיר ללא מרשם יכולה לכלול אך ורק את "שם התכשיר, שמות חומרי הגלם הפעילים והבלתי פעילים בתכשיר, מטרת התכשיר והשפעתו, הוראות נטילה ואזהרות והחובה לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש".במישור הנוגע לשיווק התרופות מוצע כי תכשיר ללא מרשם לא ישווק "אלא אם כן מודבקת או מודפסת על פני האריזה או על תווית שעליה אזהרה באופן ובנוסח שקבע שר (הבריאות)....בין היתר על פי מידת ההתמכרות שהם גורמים וסוג החומרים שהם מכילים".
תרופות ללא מרשם, הן התרופות "השיווקיות", הנגישות והמוכרות לצרכנים, שחברות הפארם מקדמות באמצעי המדיה כמו כל מוצר קמעונאי אחר. זו גם הסיבה לחשש של חברי הכנסת כפי שהם מציינים בדברי ההסבר להצעת החוק. התרופות המוכרות ביותר ואלו שגם ניתן למצוא בכל ארון בבית בישראל הן נורופן, אדוויל, אקמול (וכל נגזורתיו), אופטלגין, וולטרן, bengay ועוד.
שוק התרופות ללא מרשם מוערך במאות מיליוני דולרים מדי שנה ונתמך על ידי מהלכי פרסום בולטים. במידה והחוק יועבר ויתקבל במתכונתו המוצעת, המשמעות היא שפרסומת כגון אלו, של נורופן ואקמול לא יוכלו עוד לעלות לאוויר, כך שההשפעה הישירה של החוק תבוא לידי ביטוי הן על גופי התקשורת/אמצעי המדיה והן על משרדי הפרסום, בנוסף לחברות התרופות.
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- איך עדן חסון גדל מהכנסות קטנות למיליוני שקלים בשנה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
בדיקה של אייס בקרב מספר חברות משוק החוצות מעלה שעל אף שהן הנפגעות העיקריות הן כלל לא מודעות להליך המתגבש ומתפתח מתחת לאפן במסדרונות הכנסת. מנגד, בשוק החוצות מצננים את האווירה וטוענים כי שוק התרופות ללא מרשם אינו נחשב לכזה שמזרים אליהן תקציבים משמעותיים - זו מן הסתם ההסבר המרכזי לאדישות כלפי הצעת החוק.
ארגון תל"מ - תרופות ללא מרשם - הפועל תחת איגוד לשכות המסחר פרסם באתר תגובה מטעמו לחוק המתגבש: "הצעת החוק אינה תואמת את מדיניות הממשלה להפחתת העומס הרגולטורי ומהווה הכבדה שאין לה הצדקה על המגזר העסקי. מן הראוי היה כי בטרם תקודם הצעת החוק תתקיים בדיקה מהי מטרת החקיקה למול השלכותיה והשפעתה על המפוקחים ועל המשרד המקצועי שכבר כיום מבצע פיקוח ואכיפה על נושא פרסום תכשירים ללא מרשם.
אנו מתנגדים, איפא, לחוק שאינו נדרש כלל ומיותר שכן הנושא מעוגן ברגולציה קיימת שמפוקחת ונאכפת ע"י משרד הבריאות באופן מלא".
יגאל בראון מנכ"ל איגוד הפרסום מסר בתגובה: "הובא לידיעתנו כי בימים אלו מתגבשת הצעת חוק חדשה המבקשת להגביל את הפרסום והשיווק של תרופות ללא מרשם. בהיותנו הנציג הרשמי של ענף הפרסום בישראל, אנו מבקשים לקחת חלק פעיל בתהליך קבלת החלטות ולהציג את עמדת הפרסומאים. לצד האסדרה יש לנהוג באחריות ולשמור על זכויות המפרסם לפרסום, חופש ביטוי והזכות לתחרות ולשמור על מקום העבודה והפרנסה של עשרות אלפי משפחות", כתב האיגוד.
עוד מוסיף בראון: "הדרך הנכונה להגדיל את מודעות הציבור והצרכנים לסכנות הקיימות בכל סוג מוצר, בין אם תרופתי, אלכוהולי, או משמין היא לא בהגבלת הפרסום אלא להפך דיוק מסרים והעלאת המודעות בציבור לסכנות. איגוד הפרסום מציע לחברי הכנסת להגיש הצעות חוק שעוסקות בהגברת ההסברה, המודעות, והחינוך לצריכה נבונה ולחוקק חוקים שיחייבו פרסום מכוון ומדריך לצריכה נבונה".

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9.
בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד
ו-25 אלף צופים בלבד.
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.