הרב אייל קרים
צילום: באדיבות 'במחנה'
טור

סערת הרב קרים: עצה ידידותית - אין דבר כזה "שיחה פרטית"

התקשורת החילונית סוערת מדברים שאמר הרב הצבאי הנכנס, בתשובות לשאלות הלכתיות. יועץ התקשורת רועי לחמנוביץ מסביר מה הרב קרים צריך ללמוד ולעשות
רועי לחמנוביץ | (1)

מה קורה כאשר שהישראלית פוגשת יהודית ובאופן מקרי 2 השפות מדברות בעברית. החודש הוא חודש אוגוסט והשנה - שנת 2007. דרשת מוצאי שבת של הרב עובדיה יוסף, במהלכה אומר הרב משפט שעתיד להפוך ולהיות אחד מן המשברים הקשים בתקופה בה כיהנתי כדובר תנועת ש"ס ויועץ יו"ר ש"ס לתקשורת.  "מה זה פלא, חס ושלום נהרגים חיילים במלחמה כי לא שומרים שבת, לא שומרים תורה", וסיים את השיעור בברכה ותפילה לשמירה על חיילי צה"ל.

 

במשך יומיים שלמים כל התקשורת הישראלית עסקה רק בהתבטאות הרב. התסכול היה גדול כי ברור היה לכולם שהרב יוסף ציטט מבואה מהמקורות, ולבטח לא התכוון לכוונת המבואה במשמעותה האקטואלית. במשך יומיים ניסו כל בכירי ש"ס להסביר באמצעי התקשורת כי הרב לא התכוון למה שהשתמע, אך ללא הצלחה. מתי תם המשבר? כאשר בכירי ש"ס הפנימו שנכון לעשות את מה שהרב יוסף עצמו הציע. המשבר נולד במהלך שיעור תורה? הפתרון יגיע בשיעור תורה.

 

בשיעור שאמור היה להעביר 3 ימים לאחר השיעור המדובר, הבהיר הרב בקולו ובדמותו את משמעות הדברים המקורית, והמשבר תם. הרב יוסף הבין כי דרשותיו נאמרות בשפה היהודית, התקשורת שקשובה להן מבינה ישראלית והפער בין 2 השפות הדוברות עברית יצר את המשבר.

 

את מה שהבין הרב עובדיה יוסף, לא הבין הרב הצבאי הראשי המיועד איל קרים. מעמד פומבי של הרב קרים בו הוא היה מניח "על השולחן" מיוזמתו את כל אמירותיו, כאלו שאנחנו מכירים וכאלה שלא, היה ממצב את הרב קרים כמי שבטוח בכוונתו ומוכן אפילו לעמוד ולהשיב על שאלות ולא רק לשלוח הודעות הסבר והבהרה. הרב קרים לא הביט ללבן בעיניים של המשבר, אלא התחמק. מה שידע הרב קרים לעשות בשדה הקרב, לא הצליח לעשות בשדה התקשורתי.

 

בצד העיסוק בהיבט ההלכתי-תקשורתי, נכון לרב קרים (וליתר אושיות ומנהיגי הקהל הווירטואלי בעיקרו) להבין כי זירת "השיחה הפרטית" לא קיימת יותר. תשובה קצרה במייל לתלמיד ששואל שאלה הלכתית, זהה בהשלכותיה הציבוריות לשיעור תורה הנישא בפני אולם ענק. הפרטי נעלם וזהו מצב נתון שאינו בר שינוי. חובת הדובר להבין כי "למה התכוון המשורר" חזק הרבה יותר מכוונתו האמיתית. והתשובה לשאלה "למה התכוון המשורר" ניתנה על ידי עורך העיתון כמובן, ולא על ידי הרב קרים. העדר ההבנה הזאת פתחה פתח לכלי תקשורת מרכזי בישראל, ידיעות אחרונות, לחולל את המשבר בקול תרועה רמה (הרב קרים התיר לכאורה אונס, דבר שהוכחש על ידי אתר כיפה - שם פורסמו דברי הרב) ולנסות להחיות אותו יום לאחר מכן בקול תרועה פחות רמה (גיוס נשים, עדות נשים). מורכבות השיח לא הקלה על העורכים שם.

 

אסיים בהארה ובעצה. אני מבקש להאיר כי למרות הקמפיין הממוקד ברב קרים, ברור מהרגע הראשון כי הרמטכ"ל גדי אייזנקוט יבטל את המינוי. הטעם? הקושי במציאת מועמד חלופי. אין רב בעל שיעור קומה הראוי להיות רב צבאי ראשי והוא לא ענה אלפי תשובות הלכתיות באינטרנט שכמה מהן עתידות היו לסבך אותו. עצתי לרב קרים היא: תבחר לך נושא בצה"ל הנתון בקונצנזוס ותפעל בו ללא יחסי ציבור מוגזמים. עבודה נכונה ושקטה היא המחיקון היעיל ביותר.

 

רועי לחמנוביץ שימש יועץ יו"ר ש"ס לתקשורת ודובר תנועת ש"ס, וכיום מנכ"ל קואליציית 'שבת שוויון'

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אֶלְיָקִים 03/08/2016 15:31
    הגב לתגובה זו
    "וְאַל תְּדַבֵּר אֵלֵינוּ יְהוּדִית בְּאָזְנֵי הָעָם אֲשֶׁר עַל הַחוֹמָה." (ישעיהו ל'ו) צודק לגמרי לחמנוביץ כשהוא הוא אומר שאין "שיחה פרטית" ואין אימייל אישי - הכל בחזקת דרשה הנאמרת בציבור ומהדהדת בכל מקום מחוץ לכתלי בית המדרש. גם העצה לרב קרים נכונה: להתמקד בנושא שבקונסנזוס ולהשקיע בו את כל המאמצים. אבל דבר מהותי אחד לא הבין לחמנוביץ: כשהוא כותב על המשבר שחוללו דברי הרב עובדיה ש"המשבר תם" והוא מניח שצריך להסביר את "כוונת המשורר" כדי להרגיע את הסערה - הוא טועה בענק. הוא לא מבין שהאמירה שחיילים נהרגים בגלל שלא שמרו שבת מזעזעת עמוקות כל חילוני - גם אם נאמרה ע"י רבי עקיבא בהקשר של מרד בר-כוכבא וגם אם נאמרה בישבת פומבדיתא כפרשנות למלחמות החשמונאים. התפיסה שלפיה אי שמירת שבת ע"פ ההלכה (או אי שמירת כשרות או מזוזה וכו') היא קריטריון אפשרי לעונש משמים מנוגדת באופן עקרוני ועמוק להשקפת עולמו הבסיסית של החילוני ופוגעת ברגשותיו. משל למה הדבר דומה? לאישיות ציבורית חילונית שתכריז מעל במה בפני קהל נאספים גדול, שמי שלא אוכל חזיר משול לחזיר בעצמו. כל יהודי מסורתי או דתי ברמה כזו או אחרת יזדעזע עד עמקי נשמתו, נכון? ואם אותה א
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.