גינגי פרידמן
צילום: יח"צ
טור

אלדד יניב לא גילה שום דבר חדש, ופואד לא המציא את ה"שיטה" - הוא רק נחשף

מימי ה"צטאלך" של ספיר ועד למשרד הפרסום שסיפק למפלגה שירותים בחינם וקיבל בתמורה 10% מהכנסות חברה ממשלתית. גינגי פרידמן על השיטה
גינגי פרידמן | (4)

פואד לא המציא שום דבר ואלדד יניב לא גילה שום דבר חדש. שיטת "יד רוחצת יד ואיש לא משלם", נהוגה בין פוליטיקאים ליועצים, משחר ההיסטוריה. אלדד יניב הוא רק הראשון שהיה שם, בחש בקדירה, ליקק את הדבש, לתיאבון, ויצא בחיים כדי לספר על כך.

כיוון שאיננו מכירים תופעה כזאת של מי שבעט בקדירת הדבש וויתר על הכל, למען לא כלום, איננו יודעים איך להתייחס אליו. יש הקוראים לו "הזוי", יש הקוראים לו "דון קישוט" ויש אפילו האומרים ש"הכל העמדת פנים. עוד נכלול מבית היוצר של אשף הנכלים". אני נוטה להאמין לכנות מניעיו ומסיר את הכובע בפניו. אבל, אחרי שזיכיתי את אלדד יניב בקרדיט המגיע לו, צריך לומר שאלדד יניב איננו העיקר. העיקר הוא השיטה.

נער הייתי וגם זקנתי ועוד לא ראיתי פוליטיקאי התוחב יד לכיסו ומשלם ליועצי התקשורת, לפרסומאים או לעורכי הדין שלו. ולמה כולם נדחפים להעניק את שירותיהם המקצועיים ללא תשלום? או! כי הם יודעים שלפוליטיקאים ישנן דרכים לפצות אותם, עשרות מונים. כשפואד היה אומר (לפי עדותו של אלדד יניב) "אתה לא תישאר רעב" הוא ידע מה הוא אומר.

אבל, כמו שציינתי בפתיח, פואד לא המציא את זה, הוא רק זה שנחשף, לאחרונה. השיטה נולדה ולבשה צורות שונות יחד עם התפתחות המדינה והשתכללותם של הפוליטיקאים. בימי הקמת המדינה, היו מספרים על פנחס ספיר שהיה מחלק, לאנשים שהיה רוצה בטובתם, "צטאלך" (פתקים) עליהם הוא רשם "הנ"ל מאנ"ש נא לעזור לו" הפתק הזה היה שווה זהב. לא היה בעל משרה במשק שיכול היה להתעלם מהפתק הזה. פתק של ספיר היה בגדר צו מלכותי.

מאז אותם ימים ולאורך שנים רבות היה משרד פרסום גדול שסיפק את שירותיו למפלגה הגדולה, ללא חיוב. בתמורה הוא קיבל באופן שוטף 10% מהכנסות חברה ממשלתית גדולה, כ"דמי יעוץ". זה היה ההסדר. שחיתות לשמה. גסה וחסרת בושה. לימים, השיטה השתכללה מעט ופוליטיקאים היו מורים לבעלי משרות רמות, שהיו תחת חסותם "תן לעו"ד פלוני עבודה", "העבר למשרד אלמוני את תקציב הפרסום שלך" וכיוצא באלה. אני ראיתי את זה מתבצע במו עיניי. ראיתי משרד פרסום שבתמורה לעבודתו בבחירות הוא קיבל את תקציב הפרסום של בנק מהגדולים במדינה. ככה. ללא מכרז ואפילו לא למראית עין.

כיום, העסק כבר משוכלל הרבה יותר, הפוליטיקאי הבכיר כבר לא צריך לומר כלום לאף אחד. די לחכימא ברמיזא, מספיק שהכל יודעים שיועץ פלמוני מקורב לפוליטיקאי המסוים או שמשרד פרסום כזה או אחר נותן לו שירותים וברור לכולם שכדאי להעביר להם את התקציבים שלהם. לא בגלל שהפוליטיקאי אמר אלא כדי לשאת חן בפניו מצד אחד ולהיות סמוך על אוזנו באמצעות היועץ המשותף, מצד שני. ברור שזה כשר, לא ניתן כאן כל שוחד ולכאורה אין כאן כל טעם לפגם, שהרי ככה מנהלים עסקים. באמצעות קשרים ומקושרים, לא?

הבעיה היחידה שנותרה וממשיכה להעכיר את מימי הביצה היא שהפוליטיקאים מבקשים ומקבלים יעוץ מקצועי, מהרמה הגבוהה ביותר, בחינם. פוליטיקאים חייבים ללמוד שעבור שירותים צריך לשלם. במטבע קשה ולא במטבע ההשפעה שלהם. יש אפילו חוק שקובע שאסור לנושא משרה ציבורית לקבל שירותים ללא חיוב שאם לא כן דינם כדין שוחד. אני לא יודע אם החוק הזה חל גם על מפלגות. אבל, מי מיישם את החוק הזה? לעניות דעתי אף אחד. כולל, לא ראש הממשלה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

למה? כי כדי ליישם את החוק הלכה למעשה נדרשים פוליטיקאים הגונים. וזה הרי בגדר אוקסימורון. אבל השאלה הקשה יותר היא, למה אף אחד לא אוכף את החוק הזה?! מסיבה פשוטה אחת. כולם נוהגים כך. אם המשטרה היתה לוקחת על עצמה לאכוף את החוק הנשכח הזה, הכנסת היתה מתרוקנת ממרבית יושביה. רובם הגדול היה הולך לארח חברה לקצב, לאולמרט ולחבריהם.

ועוד משהו

בדרך כלל כאשר פוליטיקאים בכירים נחשפים בקלקלתם ונענשים, מקורביהם (תמיד יש להם מקורבים) מזדרזים להתבכיין בשמם: "את כל חייהם הם נתנו למדינה. שירתו עשרות שנים בצבא ועוד שנים רבות בשירות הציבורי" הגיע הזמן להפריך את הטענה העלובה הזאת. הם לא נתנו את חייהם למדינה. הם בנו קריירה צבאית למען עצמם ואחר כך קריירה פוליטית גם כן למען עצמם ומשתיהן הם התפרנסו יפה מאוד. רק הנופלים בקרבות נתנו את חייהם. ולא אף פוליטיקאי אמיד.

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    תן שמות 17/06/2014 14:59
    הגב לתגובה זו
    אם אתה ממשיך לדבר על "משרד גדול" ו"מפלגה גדולה" ו"בנק גדול" - גם אתה חלק מהשיטה. בבקשה: ראית בעיניים? דבר. תן שמות. הפוליטקאים המושחתים בונים את המערכת המושחתת בדיוק על פחדנים כמוך שבמקרה הטוב מפחדים לדבר ובמקרה הרע קורצים ומספרים לכולם שהם "יודעים" ומחכים לתורם לקבל.
  • 3.
    אזרחית 16/06/2014 17:21
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל כאשר פוליטיקאים בכירים נחשפים בקלקלתם ונענשים, מקורביהם (תמיד יש להם מקורבים) מזדרזים להתבכיין בשמם: "את כל חייהם הם נתנו למדינה. שירתו עשרות שנים בצבא ועוד שנים רבות בשירות הציבורי" הגיע הזמן להפריך את הטענה העלובה הזאת. הם לא נתנו את חייהם למדינה. הם בנו קריירה צבאית למען עצמם ואחר כך קריירה פוליטית גם כן למען עצמם ומשתיהן הם התפרנסו יפה מאוד. רק הנופלים בקרבות נתנו את חייהם. ולא אף פוליטיקאי אמיד.
  • 2.
    ניצו 15/06/2014 14:37
    הגב לתגובה זו
    אלדד עושה עבודת קודש וניקוי האורוות רק מתחיל
  • 1.
    ברק 11/06/2014 18:04
    הגב לתגובה זו
    בכל מדינה מתוקנת ,אדם כמו יניב שהעיד על פשעיו כאשר היה מחובר להון-שלטון,היה מאחורי סורג ובריח. אצלנו הוא הפך לסלב. מביש.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.