השחקנים החדשים

הכירו את Elaaastic: "רציתי מהיר וחדשני, וזה לא קורה במשרדים הגדולים"

מדור חדש באייס יציג לכם מדי שבוע את "השחקנים החדשים" של תעשיית הפרסום - הסוכנויות העצמאיות והבוטיקים הייחודיים שרוצים לעשות את זה אחרת ומכוונים גבוה. מתחילים עם Elaaastic של ליאור ארן, לשעבר ב'יהושע'
משה בנימין | (26)

בזמן שכל איש פרסום ממוצע יוכל לדקלם לכם את רשימת 20 או אפילו 30 משרדי הפרסום המובילים בישראל, מתפתח לו ביקום מקביל, אך מציאותי לגמרי, שוק אחר צעיר ובועט, שבו תוכלו למצוא את השחקנים החדשים של התעשייה.

מדור חדש באתר אייס יציג לכם מדי שבוע את אותם השחקנים - הסוכנויות העצמאיות והבוטיקים הייחודיים, שהבחירות המקצועיות שלהם והדגש על התמחויות נישתיות, מעצבות את הקודים והסטנדרטים החדשים שהמשק מחפש. בשקט, עם הרבה מאמץ, זיעה, ולא מעט חששות, אותן חברות צעירות שלעיתים רבות מובלות על ידי בכירי הענף "לשעבר" מצליחות לגייס עוד ועוד פרויקטים, תקציבים ולקוחות שבעבר היו נחלתן הבלעדית של המשרדים הגדולים.

בחרנו להשיק את המדור עם Elaaastic, חברה קטנה ומבטיחה שמכוונת גבוה. קפצנו לבקר אותם ושמענו מהם על האתגרים, החזון, האסטרטגיה וכל מה שבדרך.

תעודת הזהות של המשרד

השלד של Elastic מורכב למעשה מ-3 אנשים ולצידם צוות של פרילנסרים. שירן מורד היא מנהלת הפרוייקטים וליאת זילברשטיין היא המעצבת. החברה עובדת עם פרילנסרים בתחומי הטכנולוגיה, הרעיונאות, עיצוב אתרים ועוד. החברה קיימת בסך הכל מספר חודשים. היא הוקמה במחצית השנייה של 2013, לאחר חודשי הרצה וכוונון. כיום היא ממוקמת ב"בניין האדום" ברחוב יקנעם בת"א, ולפני כן פעלה בשכונת מונטיפיורי.

מי הבוס?

Elastic הוקמה על ידי ליאור ארן, בן 36. ארן סיים לפני כשנתיים קדנציה של 5 שנים כסמנכ"ל אסטרטגיה ביהושע TBWA. לפני כן הוא שימש כסמנכ"ל אסטרטגיה בזרמון גולדמן ובתחילת דרכו כפלנר ביהושע. הנטייה הטבעית לענף מגיעה מהבית - אביו, רוני ארן הוא מנכ"ל חברת המדיה TMF ובעברו היה משנה למנכ"ל בזכיינית ערוץ 2 'רשת'.

למה לעזוב את השוק הממוסד, במשרד שהוא בין ה-5 הגדולים בישראל ולצאת לדרך עצמאית?

"הרגשתי שהעולם משתנה, ולמרות כל הדברים החיוביים שיש במשרדים הגדולים, ולמרות הפוזיציה הבכירה והמשפיעה, יש דברים אי אפשר לשנות כי יש DNA של ענף ומשרד, ויש גם תקרת זכוכית. אתה אומר לעצמך אם אני רוצה את זה אחרת - יותר מהיר, יותר חדשני, יותר מותאם לצרכן של 2012, 2013, 2014 זה לא יכול להיות במקומות האלה. מעל הכל הרגשתי שאני בדיוק בנקודה הנכונה - שאני מספיק ותיק, מוכר ומנוסה, ומנגד עדיין צעיר חדשן, רעב, רוצה לפרוץ ולשנות.

היום כשאתה עובד לבד, מה "גדול עליך" וכרגע קשה לך לעשות?

"זה ישמע מוזר, אבל אין דבר כזה, ובכל זאת, הקושי הגדול מבחינתי הוא ברמה האישית - זה העובדה שהייתי פלנר, איש אסטרטגיה, פרסומאי ואיש שיווק ופתאום אתה לומד מקצוע חדש שזה ניהול - אתה קם בבוקר ויש לך לטפל בכספים וכו'. מה שחשבתי שהוא קושי - להיות קטן ומי בכלל יספור אותי התגלה כלא נכון. הקושי הוא קושי טכני של איך להפוך מאיש פרסום למנהל שמטפל בכל השוטף. הנה דוגמא קטנה - במשרד גדול, כשיש לך בעיה במחשב, אתה קורא לאיש המחשבים והוא בא לסדר לך את התקלה, וכאן כשאתה במשרד משלך, זה אולי נשמע דבילי, אבל זה יכול לשרוף לך יום שלם".

מה ההצעה הייחודית של Elastic?

"כשיצאתי, חיפשתי איך אפשר לשלב בין העולם שאני אוהב - של פרסום שיווק ותקשורת, למשהו שיש בו משמעות מעבר לסלוגן ולפרזנטור וכו', וזה בדיוק ה-USP שלנו. אנחנו מתמחים ב: Brand Utility Marketing או בעברית שיווק שימושי. זה לא חזות הכל אבל ב-DNA שלנו אנחנו חברה שמייצרת מהלכים שיווקיים תקשורתיים שמכילים בתוכם איזשהו מרכיב שימושי עבור הצרכן הסופי. מותגים שמחפשים את הדברים האלה ואני מאמין שליותר ויותר מותגים יש את הצורך הזה, מגיעים אלינו. במשפט אחד אפשר לסכם כך: "אתה רוצה למכור? קודם כל תעזור לצרכנים והם יקדמו אותך הלאה".

איפה אתם בעוד 5 שנים?

בעוד 5 שנים אנחנו חברה בינלאומית. יותר מזה, בעוד שנה אנחנו חברה בינלאומית. העולם של Utility Marketing וטכנולוגיה הולכים יחד. ישראל היא מעצמת סטארט אפים והרבה מהמהלכים שלנו היום מתחברים לטכנולוגיות כאלה ואחרות, ואני לא רואה סיבה שלא. מה גם שאנחנו לא צריכים לשבת בלונדון או ניו יורק בשביל זה.

יש אסטרטגיית צמיחה שתעזור לכם להגיע לשם?

"המרדף שלנו הוא אחרי פרויקטים יותר ויותר גדולים, ומהצד השני אנחנו לא מתביישים לקחת פרויקט ב-10,000 שקל אם אנחנו חושבים שהוא מעניין ויכול להביא לידי ביטוי את הרצון שלנו לעשות מהלכים של שיווק שימושי. זרוע נוספת שלנו לצמיחה היא עבודה עם חברות סטארט אפ. אנחנו עובדים היום עם 3 חברות בשלבים התחלתיים. מבחינתנו זה משהו שמתחבר אלינו, כי סטרארט אפים הם שימושיים במהות שלהם. למעשה אנחנו עוברים עם החברות תהליך של פיתוח המוצר והעטיפה, ומבחינת צמיחה אנחנו עובדים במודל של אקוויטי. אני צופה שזה ילך ויהפוך לזרוע מרכזית".

היום, שאתם קיימים כבר כמה חודשים, יש מתאם בין איך שנראה סדר היום שלכם למה שחשבת שיהיה כשיצאת לדרך?

"אני חושב שזה די תואם, כי ידעתי שאני יוצא ממקום מאוד מסודר ונכנס לטירוף וזה בהחלט מצדיק את עצמו. כל יום שונה ממה שהוא היה ויש נסיון כל הזמן, להגיע למשהו מובנה ולייצר תהליכי עבודה מסודרים. מפרויקט לפרויקט אנחנו משתפרים וזה האתגר המרכזי.

* אתם חושבים שאתם "שחקנים חדשים" ומעוניינים להשתתף במדור. פנו אלינו, אנחנו כאן בשביל זה: [email protected]

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    בהצלחה ליאור (ל"ת)
    גדי 12/02/2014 23:07
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    דני 12/02/2014 20:45
    הגב לתגובה זו
    מעבר ליכולתו המקצועית בתחום, היה קצין ביחידה מובחרת. תותח על. נראה שקט אבל היה לוחם על. תצליח יא מלך!!
  • 20.
    בהצלחה! (ל"ת)
    ניצה 12/02/2014 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    בהצלחה! (ל"ת)
    שי 12/02/2014 00:06
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    שירי 11/02/2014 22:29
    הגב לתגובה זו
    אני לא יודעת להסביר את זה אבל מספיק להסתכל על התמונות בשביל להרגיש את האנרגיות של המקום הזה - אנרגיות של אנשים שמחים שרוצים ליצור ולחדש. בדיוק הפוך מהאנרגיות השליליות שמגיעות ממשרדי הפרסום. שיהיה בהצלחה!
  • 17.
    מכירה אותו 11/02/2014 20:39
    הגב לתגובה זו
    ליאור ארן הוא אחד האנשים המוכשרים שיצא לי להכיר בתחום. יגיע רחוק הבחור
  • 16.
    11/02/2014 20:29
    הגב לתגובה זו
    תנו דוגמא לפרוייקט אחד...
  • 15.
    רבי עקיבא 11/02/2014 20:00
    הגב לתגובה זו
    אין חדש תחת השמש Utility Marketing = קד"מ מותגים חילקו לפני שנים מוצרי Utility לצרכנים, על מנת לקדם את עצמם. פעם זה היה שימשיות ים, מגבות וצלחות מעופפות וכיום זה אפליקציות. צודק? עם זאת בהצלחה וברכות לליאור ארן. אמן.
  • תבדוק במקורות 11/02/2014 22:21
    הגב לתגובה זו
    מותגים שנותנים לצרכנים כלים ולא דוגמיות בסופר
  • 14.
    כל הכבוד, איש מוכשר ויקר, המשך כך! (ל"ת)
    אבא של ליאור ארן 11/02/2014 19:16
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יוחאי 11/02/2014 19:10
    הגב לתגובה זו
    מה זה שיווק שימושי? נו באמת - זה USP? מישהו באמת מאמין לזה? תיכף גם מישהו יבוא עם קריאייטיב מוכר כ-USP. בכל אופן, הבעיה של כל הבוטיקים למיניהם, שאין לאף אחד מהם בידול אמיתי. כולם רבים על אותם נתחי תקציב ופירורים שהגדולים לא חפצים בהם. אשמח לראות שאני טועה ונבדוק אותם על פי המהלכים פורצי הדרך שהם יעשו ולא על פי מספר הלקוחות שאבא יעזור להביא. שיהיה בהצלחה ומציע לכם לחפש USP אמיתי.
  • 12.
    ליאת 11/02/2014 18:17
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף קצת רוח חדשה מנשבת בעולם הזה.
  • 11.
    עומר 11/02/2014 17:57
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה בכירים לשעבר בעולם הפרסום שמנסים להקים משהו חדש. הרוב מקימים משהו חדש אבל עם אותה גישה ישנה. אני אוהב את האומץ להתמקד ולא להציע הכל מהכל. אני גם חושב שהנושא רלוונטי. בהצלחה!
  • 10.
    יקנעם עילית 11/02/2014 16:27
    הגב לתגובה זו
    מומלץ בחום סירת מירוץ שיכולה לסובב את ההגה תוך שנייה ובפחות כסף ממה שמשלמים לחזירים הגדולים
  • 9.
    תמיר 11/02/2014 16:06
    הגב לתגובה זו
    יצא לי לעבוד איתו, אחלה בן אדם ומאוד מוכשר
  • 8.
    תימור 11/02/2014 16:03
    הגב לתגובה זו
    שיהיה הרבה בהצלחה!
  • 7.
    דפנה 11/02/2014 15:27
    הגב לתגובה זו
    השוק הולך לנישות מתמחות ומי שלא יבין את זה יהיה בבעיה. רלוונטי לתחומים רבים ולא רק לפרסום ושיווק.
  • 6.
    מיכל 11/02/2014 15:25
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אני מבינה איך הוא היה סמנכ"ל. בזכות אבא! יש לי מה להגיד על ליאור, אבל מצנזרים תגובות שכאילו.
  • שקד 11/02/2014 20:15
    הגב לתגובה זו
    אחד המוכשרים, אם אין מה להגיד עדיף להיות בשקט.
  • אילת 11/02/2014 17:54
    הגב לתגובה זו
    צריך להיות מפגר אמיתי בשביל לומר שליאור הגיע לאן שהגיע בזכות אבא שלו. אבל תמיד יש מתוסכלים בעולם... צריך גם להיות מפגר כדי לומר שאייס מצנזרים תגובות שליליות. הרי האתר הזה מפוצץ במתוסכלי עולם הפרסום שרק קוטלים וקוטלים וקוטלים. יצא לי לעבוד איתו והוא אחד הנדירים שפגשתי. חכם, צנוע, מקורי.
  • 5.
    מוכשרים. תוך שנה הם קונים את באומן (ל"ת)
    יוני 11/02/2014 15:13
    הגב לתגובה זו
  • שני 11/02/2014 15:24
    הגב לתגובה זו
    בכל מקרה הם מוכשרים.
  • 4.
    אלון 11/02/2014 15:12
    הגב לתגובה זו
    אני מכיר את ליאור הרבה שנים והוא תותח רציני. כל לקוח שיעבוד איתו ירוויח! בהצלחה!
  • 3.
    מברוק ליאור! שיהיה ים של הצלחה! (ל"ת)
    מפרגן 11/02/2014 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    11/02/2014 14:45
    הגב לתגובה זו
    שנוכל ללמוד איך זזים מהר... כל המדור הזה לא שווה אם אין דוגמאות. ואני בעדם, רק שיהיה ברור.
  • 1.
    מגיב מאוד 11/02/2014 14:28
    הגב לתגובה זו
    נשמע כמו רוח חדשה שמנשבת שם בחוץ, ליאור הוא אחד המוכשרים... בהצלחה
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.