דעה

הטבעוני שעשה אותנו צמאי דם: יורופסקי הגזים, והתקשורת הגישה לנו את הסטייק

אורי רודריגז גרסיא על המהומה סביב המטיף הטבעוני גארי יורופסקי. "האמן התקשורתי יורופסקי, הלך רחוק מדי, והפך את המאבק לסתם עוד דם רע"

המהומה התקשורתית סביב גארי יורופסקי, המטיף הטבעוני השנוי במחלוקת שלא בוחל באלימות מילולית ומסתבר שגם לא פיזית, לא הפתיעה אותי. היה זה מתווה ידוע מראש של התנהלות תקשורתית שהחלה כרעיון נכון: שימוש במסרים חריפים וקיצוניים מאוד באמצעות תקשורת המונים כדי להעביר מסר. אולם כשהקיצוניות גברה על המסר, הקו התקשורתי הדק שמבדיל בין קמפיין שנועד לזעזע לקמפיין מזעזע נחצה, ועתה הקמפיין עצמו הוא חרב הפיפיות של התנועה הטבעונית.

כרבים אחרים, גם אני צפיתי ב"הרצאה הטובה ביותר שתראו" ביו-טיוב, למרות שתמיד אעדיף סטייק טוב על נבטים. המיתוג המצוין של ההרצאה, והרעש התקשורתי של התנועה הטבעונית-קיצונית שגלש גם לקיר הפייסבוק שלי, סקרנו אותי.

מבחינה תקשורתית, יורופסקי וחבריו עשו את הדבר הנכון בתחילת הדרך: הם העצימו את המסר של האכזריות בתופעת יצור הבשר ההמוני, הנגישו אותו לקהל הרחב, והציבו מראה מול כל מכרסמי השניצל, שהראתה להם תמונה אכזרית מאוד של עצמם. וזה עבד. אף אחד לא רוצה להיחשב כרוצח אכזר, גם לא של חיות. אלפי אנשים הצטרפו לטרנד החדש, יורופסקי הפך לסופרסטאר.

אבל יורופסקי לא הסתפק בזה. שיכור מהצלחה, הוא החל להחריף את המסרים עוד יותר. נשים עטויי פרוות הומלצו לאונס קבוצתי, אוכלי הבשר הפכו משותפים לדבר עבירה לרוצחי המונים שדמם מותר, גם ההשוואה לשואה, נקודה רגישה בהיסטוריה היהודית, לא איחרה לבוא.

לכתבה באתר ynet - לחצו כאן

המסרים חלחלו לגרעין הקשה של תומכי יורופסקי בארץ, שמיהרו להפיץ אותם על כל קיר בפייסבוק ובכל טוקבק רענן. אריאנה מלמד הובלה ללינץ' בכיכר העיר החדשה, ואחריה עוד רבים וטובים, יותר או פחות. המעבר מהאלימות המילולית לאלימות הפיזית כפי שקרה באמבוש לאראל סג"ל, היה רק עניין של זמן.

יורופסקי החל לדמם מחרב הפיפיות שהוא עצמו יצר, ובמקום לעצור את הסחף - דבק בעמדותיו, סירב להביע חרטה, והפך את הזרם הקטן של הדם הרע לשיטפון. כמה שיטפון? אפילו באתר מיושב ורציני (לרוב) כמו ynet לא התאפקו, והפכו סצנה של שחרור לחץ ועצבים מצד יורופסקי לאחר שהסתיים ראיון אתו (שהיה רגוע ברובו) לכותרת ראשית באתר.

האם שידור הסצנה הזו, כאמור לאחר שהסתיים הראיון הרשמי, עומדת במבחן האתיקה? אולי, ואולי לא. מה שבטוח שב-ynet לא פספסו הזדמנות לרקוד על הדם.

היה אפשר לעשות זאת אחרת. הקו הראשוני של ה"מהפיכה הטבעונית" היה נכון. השימוש באלמנטים הגרפיים של טבח החיות היה נכון. גם הרטוריקה הלעוסה משהו של יורופסקי עבדה - ולראיה כמות הצפיות ביו-טיוב. תומכי התנועה יכלו לעשות מגוון פעולות שיחדדו את המסר שלהם, מבלי לפגוע באלימות במתנגדיהם. לשנות את תמונת הפרופיל בפייסבוק של עשרות אלפים למשך יום אחד לזו של חיות מסכנות, מבלי לקבוע שאוכלי הבשר הם רוצחים או נאצים; לבקש מהחקלאים עודפי ירקות ולחלק אותם במרכזי הערים כאלטרנטיבה לארוחה בשרית אחת; להצטרף ליוזמת "יום שני ללא בשר" של חיימוביץ מתוך הבנה ששינוי גדול לא יכול לבוא בזמן קצר; להציף את התקשורת והרשת החברתית במסרים חיוביים על היתרונות שבאי אכילת בשר.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בואו נסתכל לאמת בעיניים: רובנו, בלי קשר למה שאנו מעמיסים או לא על צלחתנו, עדיין צמאים לדם. זה יכול להיות דם של זמר מזרחי שנחשד או לא בפרשיית הקטינות, זה יכול להיות דם של פוליטיקאי זה או אחר שראוי לצליבה או לא, זה יכול להיות סתם סטייק מדמם עם קצת רוטב למעלה וזה יכול להיות דם של המתנגדים לדעתנו או לאורח חיינו, שאפשר לשפוך היום בקלות ברשת החברתית.

יורופסקי ותומכיו הוכיחו שהם אולי לא רוצים דם בצלחת שלהם, אבל הם בהחלט רוצים להפוך את מתנגדיהם למידיום-רייר. התקשורת מספקת לנו את הדם הזה, כי אנחנו אוהבים אותו. דם מוכר. דם מביא רייטינג. זו דרך העולם. בתנועה הטבעונית-קיצונית חדשה הפנימו את המסר הזה והלכו איתו כברת דרך, עד שאחז בהם שכרון הדם. יורופסקי, אמן תקשורתי שבראיונות איתו מצליח תמיד להעביר את המסר שלו בלי שום קשר לשאלה שנשאל, הלך רחוק מדי, והפך את המאבק לסתם עוד דם רע.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אורלי אסיה 11/12/2013 20:38
    הגב לתגובה זו
    עצוב שדם מרתק , משמע היינו סוג של קניבלים זוללי בשר, השמחים לחגוג בנפול "אוייבינו". עצוב שרובנו נהנים מקרבות עקובים מדם אלו. מי שם אותנו לדיינים ושופטים, רק כי שמענו, ולוא כי חקרנו ובדקנו את אמיתות הדברים.
  • 4.
    אילן 11/12/2013 09:07
    הגב לתגובה זו
    אז זהו, שלא. זו לא גזירה מן-אללה. זו החלטה מודעת של גופי התקשורת השונים (שנובעת מתחרות, מידייות ועוד כל מיני...) אבל זה לא משהו שחייב להיות כך וזה לא תמיד היה כך. לא צריך לחיות על זרי הנוסטלגיה, אבל התקשורת בארץ ובעולם - לפחות המיינסטרימית - עד לפני 15-20 שנה הייתה יותר אחראית ופחות צמאת דם. כמובן שגם אז היה צהוב וכותרות בומבסטיות אבל המינון היה נמוך יותר והרצינות והעומק היו רבים יותר. העובדה שדם מוכר בכל כך קלות היא עדות לדקדאנס התרבותי שאנו נמצאים בו.ובכל זאת הכוח אצלנו - אפשר פשוט להחליט לא לצפות, לקרוא או להאזין כשברור שנותנים לנו דם רק בשביל דם.
  • 3.
    מדרובסקי הזה עושה לי חשק לסטייק מדיום-רייר (ל"ת)
    קרני ב. 10/12/2013 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורי ר.ג. 10/12/2013 14:15
    הגב לתגובה זו
    קראי את הכתבה היטב לפני שאת מגיבה. לא טענתי שיורופסקי דיבר על אונס ללובשות הפרוות לפני או אחרי שהגיעה לישראל. לא התיחסתי למועד התחלת הטרנד בישראל. באשר לתקרית עם סג"ל - היא מוקלטת ומוסרטת, וניתן לראות מה אמר מי, למיטב ידיעתי הוא לא כינה אותו היטלר. באשר לאייטם ב-ynet עם קוטלר, אולי יש כאן עבירה אתית - השארתי שאלה זו פתוחה. מה שכן, אין כאן עבירה על החוק, מה שאי אפשר להגיד על התקרית של יורופסקי וסג"ל.
  • .דש 10/12/2013 16:32
    הגב לתגובה זו
    .
  • 1.
    טבעונית 10/12/2013 13:25
    הגב לתגובה זו
    הסדר הכרונולוגי ממש לא נכון, גארי יורופסקי דיבר על לובשות הפרוות הרבה לפני שההרצאה שלו הגיעה לצופה הישראלי הראשון, כמו כן השמטת דברים מהותיים מהמפגש עם אראל סגל, שכינה אותו היטלר, את העיתונאי קוטלר ששידר הקלטה של גארי ללא ידיעתו שזו עבירה על החוק, קל מאוד להלביש את תואר העבריין על מי שמביע דעה לא שיגרתית, אבל התקשורת לא רק צמאת דם, נעשו פה פשעים ועבירות על החוק.
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.