הטבעוני שעשה אותנו צמאי דם: יורופסקי הגזים, והתקשורת הגישה לנו את הסטייק
המהומה התקשורתית סביב גארי יורופסקי, המטיף הטבעוני השנוי במחלוקת שלא בוחל באלימות מילולית ומסתבר שגם לא פיזית, לא הפתיעה אותי. היה זה מתווה ידוע מראש של התנהלות תקשורתית שהחלה כרעיון נכון: שימוש במסרים חריפים וקיצוניים מאוד באמצעות תקשורת המונים כדי להעביר מסר. אולם כשהקיצוניות גברה על המסר, הקו התקשורתי הדק שמבדיל בין קמפיין שנועד לזעזע לקמפיין מזעזע נחצה, ועתה הקמפיין עצמו הוא חרב הפיפיות של התנועה הטבעונית.
כרבים אחרים, גם אני צפיתי ב"הרצאה הטובה ביותר שתראו" ביו-טיוב, למרות שתמיד אעדיף סטייק טוב על נבטים. המיתוג המצוין של ההרצאה, והרעש התקשורתי של התנועה הטבעונית-קיצונית שגלש גם לקיר הפייסבוק שלי, סקרנו אותי.
מבחינה תקשורתית, יורופסקי וחבריו עשו את הדבר הנכון בתחילת הדרך: הם העצימו את המסר של האכזריות בתופעת יצור הבשר ההמוני, הנגישו אותו לקהל הרחב, והציבו מראה מול כל מכרסמי השניצל, שהראתה להם תמונה אכזרית מאוד של עצמם. וזה עבד. אף אחד לא רוצה להיחשב כרוצח אכזר, גם לא של חיות. אלפי אנשים הצטרפו לטרנד החדש, יורופסקי הפך לסופרסטאר.
אבל יורופסקי לא הסתפק בזה. שיכור מהצלחה, הוא החל להחריף את המסרים עוד יותר. נשים עטויי פרוות הומלצו לאונס קבוצתי, אוכלי הבשר הפכו משותפים לדבר עבירה לרוצחי המונים שדמם מותר, גם ההשוואה לשואה, נקודה רגישה בהיסטוריה היהודית, לא איחרה לבוא.
לכתבה באתר ynet -
המסרים חלחלו לגרעין הקשה של תומכי יורופסקי בארץ, שמיהרו להפיץ אותם על כל קיר בפייסבוק ובכל טוקבק רענן. אריאנה מלמד הובלה ללינץ' בכיכר העיר החדשה, ואחריה עוד רבים וטובים, יותר או פחות. המעבר מהאלימות המילולית לאלימות הפיזית כפי שקרה באמבוש לאראל סג"ל, היה רק עניין של זמן.
יורופסקי החל לדמם מחרב הפיפיות שהוא עצמו יצר, ובמקום לעצור את הסחף - דבק בעמדותיו, סירב להביע חרטה, והפך את הזרם הקטן של הדם הרע לשיטפון. כמה שיטפון? אפילו באתר מיושב ורציני (לרוב) כמו ynet לא התאפקו, והפכו סצנה של שחרור לחץ ועצבים מצד יורופסקי לאחר שהסתיים ראיון אתו (שהיה רגוע ברובו) לכותרת ראשית באתר.
האם שידור הסצנה הזו, כאמור לאחר שהסתיים הראיון הרשמי, עומדת במבחן האתיקה? אולי, ואולי לא. מה שבטוח שב-ynet לא פספסו הזדמנות לרקוד על הדם.
היה אפשר לעשות זאת אחרת. הקו הראשוני של ה"מהפיכה הטבעונית" היה נכון. השימוש באלמנטים הגרפיים של טבח החיות היה נכון. גם הרטוריקה הלעוסה משהו של יורופסקי עבדה - ולראיה כמות הצפיות ביו-טיוב. תומכי התנועה יכלו לעשות מגוון פעולות שיחדדו את המסר שלהם, מבלי לפגוע באלימות במתנגדיהם. לשנות את תמונת הפרופיל בפייסבוק של עשרות אלפים למשך יום אחד לזו של חיות מסכנות, מבלי לקבוע שאוכלי הבשר הם רוצחים או נאצים; לבקש מהחקלאים עודפי ירקות ולחלק אותם במרכזי הערים כאלטרנטיבה לארוחה בשרית אחת; להצטרף ליוזמת "יום שני ללא בשר" של חיימוביץ מתוך הבנה ששינוי גדול לא יכול לבוא בזמן קצר; להציף את התקשורת והרשת החברתית במסרים חיוביים על היתרונות שבאי אכילת בשר.
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
בואו נסתכל לאמת בעיניים: רובנו, בלי קשר למה שאנו מעמיסים או לא על צלחתנו, עדיין צמאים לדם. זה יכול להיות דם של זמר מזרחי שנחשד או לא בפרשיית הקטינות, זה יכול להיות דם של פוליטיקאי זה או אחר שראוי לצליבה או לא, זה יכול להיות סתם סטייק מדמם עם קצת רוטב למעלה וזה יכול להיות דם של המתנגדים לדעתנו או לאורח חיינו, שאפשר לשפוך היום בקלות ברשת החברתית.
יורופסקי ותומכיו הוכיחו שהם אולי לא רוצים דם בצלחת שלהם, אבל הם בהחלט רוצים להפוך את מתנגדיהם למידיום-רייר. התקשורת מספקת לנו את הדם הזה, כי אנחנו אוהבים אותו. דם מוכר. דם מביא רייטינג. זו דרך העולם. בתנועה הטבעונית-קיצונית חדשה הפנימו את המסר הזה והלכו איתו כברת דרך, עד שאחז בהם שכרון הדם. יורופסקי, אמן תקשורתי שבראיונות איתו מצליח תמיד להעביר את המסר שלו בלי שום קשר לשאלה שנשאל, הלך רחוק מדי, והפך את המאבק לסתם עוד דם רע.
- 5.אורלי אסיה 11/12/2013 20:38הגב לתגובה זועצוב שדם מרתק , משמע היינו סוג של קניבלים זוללי בשר, השמחים לחגוג בנפול "אוייבינו". עצוב שרובנו נהנים מקרבות עקובים מדם אלו. מי שם אותנו לדיינים ושופטים, רק כי שמענו, ולוא כי חקרנו ובדקנו את אמיתות הדברים.
- 4.אילן 11/12/2013 09:07הגב לתגובה זואז זהו, שלא. זו לא גזירה מן-אללה. זו החלטה מודעת של גופי התקשורת השונים (שנובעת מתחרות, מידייות ועוד כל מיני...) אבל זה לא משהו שחייב להיות כך וזה לא תמיד היה כך. לא צריך לחיות על זרי הנוסטלגיה, אבל התקשורת בארץ ובעולם - לפחות המיינסטרימית - עד לפני 15-20 שנה הייתה יותר אחראית ופחות צמאת דם. כמובן שגם אז היה צהוב וכותרות בומבסטיות אבל המינון היה נמוך יותר והרצינות והעומק היו רבים יותר. העובדה שדם מוכר בכל כך קלות היא עדות לדקדאנס התרבותי שאנו נמצאים בו.ובכל זאת הכוח אצלנו - אפשר פשוט להחליט לא לצפות, לקרוא או להאזין כשברור שנותנים לנו דם רק בשביל דם.
- 3.מדרובסקי הזה עושה לי חשק לסטייק מדיום-רייר (ל"ת)קרני ב. 10/12/2013 14:27הגב לתגובה זו
- 2.אורי ר.ג. 10/12/2013 14:15הגב לתגובה זוקראי את הכתבה היטב לפני שאת מגיבה. לא טענתי שיורופסקי דיבר על אונס ללובשות הפרוות לפני או אחרי שהגיעה לישראל. לא התיחסתי למועד התחלת הטרנד בישראל. באשר לתקרית עם סג"ל - היא מוקלטת ומוסרטת, וניתן לראות מה אמר מי, למיטב ידיעתי הוא לא כינה אותו היטלר. באשר לאייטם ב-ynet עם קוטלר, אולי יש כאן עבירה אתית - השארתי שאלה זו פתוחה. מה שכן, אין כאן עבירה על החוק, מה שאי אפשר להגיד על התקרית של יורופסקי וסג"ל.
- .דש 10/12/2013 16:32הגב לתגובה זו.
- 1.טבעונית 10/12/2013 13:25הגב לתגובה זוהסדר הכרונולוגי ממש לא נכון, גארי יורופסקי דיבר על לובשות הפרוות הרבה לפני שההרצאה שלו הגיעה לצופה הישראלי הראשון, כמו כן השמטת דברים מהותיים מהמפגש עם אראל סגל, שכינה אותו היטלר, את העיתונאי קוטלר ששידר הקלטה של גארי ללא ידיעתו שזו עבירה על החוק, קל מאוד להלביש את תואר העבריין על מי שמביע דעה לא שיגרתית, אבל התקשורת לא רק צמאת דם, נעשו פה פשעים ועבירות על החוק.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
