ד"ר מוטי אמר מהקריה האקדמית אונו: "עוד לא ידוע אם קופיקס זה רמי לוי הבא"

המומחה להתנהגות צרכנים מדבר עם אייס על הקפה הטרנדי ב-5 שקלים. "הישראלים סקרנים וכשמדובר רק בקפה, אין מחיר לבדיקה ואין מה להפסיד"
משה בנימין | (4)

קצת יותר משבוע לאחר השקת הסניף הראשון של רשת קופיקס ברחוב אבן גבירול בתל אביב, וכבר ניתן לומר שהרשת שמציעה קפה ותפריט מזון ושתייה ב-5 שקלים לפריט היא הצלחה מסחררת ותעיד על כך הסקרנות הגלויה של הציבור, התורים בימים הראשונים, וכן החשיפה התקשורתית הגבוהה.

ד"ר מוטי אמר, חוקר התנהגות צרכנים מהחוג לפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו מדבר עם אייס על התופעה השיווקית החדשה שפרצה לחיינו בין לילה ואומר: "הישראלים, מטבע הדברים, מחפשים את הקאץ' כי בדרך כלל קפה שכזה עולה להם 16 שקלים, ומכאן הבהלה סביב העניין".

*הכירו את היחצנית מאחורי הקפה הלוהט בארץ

*Under40 עם חגית שינובר, מבעלי רשת קופיקס

"צריך לזכור" הוא מציין, "שלא מדובר בהצעה מרעישה כמו רכישת דירה או אוטו חדש ב-10 אלפים שקל, אלא בקפה בלבד. משום שכך, אין באמת מחיר לבדיקה ואפשר להתנסות, ורק להרוויח". לדבריו, "לאחר שהם מנסים את המוצר ומגלים שהוא די טוב, הם מתחילים להרגיש שהם היו פראיירים עד עכשיו ושואלים את עצמם איך ייתכן שהם שילמו על קפה 16 שקלים עד עכשיו".

רמי לוי הבא? עוד קשה לדעת

על עתיד הרשת המפתיעה שמתכננת לפתוח כ-300 סניפים הוא אומר: "שאלו אותי אם זה רמי לוי הבא, ולדעתי עוד קשה לדעת משום שהם קיימים שבוע בלבד. בתור צרכן אני מקווה שהם יהיו רמי לוי הבא כי זה עשוי לגרור את כל שוק הקפה למטה - ברמת המחירים".

אמר מחדד את המאפיינים של השדה בו מתחרה קופיקס ומציין כי "כשמדברים על קפה צריך לזכור שיש כמה פלחים שונים. יש את מי שבא לבית קפה כדי לשבת עם בן או בת הזוג בכדי להעביר ערב תרבותי יחד. קהל שכזה מוכן לשלם גם 60 שקלים על קפה ועוגה. קופיקס, שאין לה אפילו מקום לשבת בסניף, לא פונה אליהם, אלא לציבור שצורך 'קופי טו גו' - אלו שרוצים לקחת ולהמשיך בדרכם ועליהם הם מתחרים. בשוק הזה הרשת יכולה לייצר תחרות ערה".

במבט לאחור על ההתפתחות של שוק הקפה בישראל אמר מזכיר למי ששכח שהמירים הגבוהים ברשתות כמו קפה גרג, קפה ג'ו, ארומה וכו' "יצרו מצב שבו אפילו תחנות דלק בצידי הדרך מוכרות לנו קפה ב-12 שקלים - מחיר שאין לו כל הצדקה. הם גררו את כל השוק איתם למעלה, וכעת יש תקווה שהשוק יצנח למטה".

אם הם ייצאו מהשוק - המחירים ימריאו בחזרה

למרות הפתיחה הסוחפת והפרגון מהתקשורת, סימן שאלה גדול עדיין מרחף על הרשת, והאתגר השיווקי הוא עדיין בחזקת ההוכחה שמוטלת על כתפי הרשת. הסכנה שאמר מזהה בשוק הקפה, יכולה להגיע מכיוון של פשיטת רגל של הרשת החדשה מטעמים של חוסר רווחיות, ניהול לא נכון ועוד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לדבריו "אם קופיקס יפשטו את הרגל ויסגרו, המחירים ימריאו בחזרה ואנחנו לא רוצים שזה יקרה. זה דומה לשוק הסלולר - אם גולן טלקום לדוגמא תודיע שהיא פורשת מהשוק - אז גם בשוק הסלולר סלקום, פלאפון ואורנג' יחייכו בהנאה. מצד שני אם קופיקס יצליחו ויפתחו 300-400 סניפים - כל השוק יגיב והמחירים יירדו בהתאם".

-איך עושים את זה - איך מרווחים?

"צריך להבין את חלוקת השקל בקניון. נניח שהרשתות הגדולות שנמצאות בקניונים מוכרות את הקפה ב-15 שקלים - אז 5 שקלים הולכים לעלויות השכירות ואחזקה, ועוד 5 שקלים הולכים כתגמולים לרשת שאני כזכיין מפעיל סניף שלה, ואז מה שנשאר לאותו זכיין הם ה-5 שקלים שנותרו לקפה. ככה קופיקס עושה את זה. המסר שלי לצרכנים - ב-2011 התחלנו מהפכה חברתית, וכעת יש לנו הזדמנות בתור צרכנים לעשות זאת. שלא יחשבו שאני זכיין של קופיקס - אבל אנחנו צריכים ללכת כמה שיותר למקומות כאלו שמבטיחות מחיר זול".

-רק הישראלים מגיבים כך למחירים נמוכים?

"אפקט העדר לא מוגבל רק לישראלים. לא רק ישראלים אוהבים זול. כשהייתי בארה"ב ובצרפת, שמעתי גם את הציבור המקומי שואל אם רק הוא מתנהג כך ובעולם נוהגים אחרת. צריך לזכור שגם גם בחו"ל יש התנפלויות אדירות על מחירים אטרקטיביים".

-מה אם הרשת תחליט להעלות מחירים בעתיד?

"אם הרשת תעשה את זה היא תירה לעצמה ברגל. זה הבידול שמחזיק אותה - רק המחיר. אם רמי לוי יעלה מחירים לא יישאר מי שיתקרב אליו, אבל יש עוד 2 דברים שחייב להתקיים בשביל שהרשת תצליח. צריך להיות להם ניהול מעולה, כי כשולי הרווח נמוכים ואתה לא מנהל נכון אתה יכול להפסיד. במחירים נמוכים אתה חייב יעילות תפעולית מאוד גבוהה וגם שהמוצר ישמור על איכותו - אנחנו אמנם לא מצפים לפולי הקפה המשובחים יש בשוק, אבל הקפה חייב להיות שווה את המחיר".

כזכור, התגובה של הרשתות הגדולות לא איחרה לבוא ויום לאחר פתיחת הרשת הודיעו מספר רשתות על הורדת מחירים. ד"ר אמר צופה שמהלך אגרסיבי מצד המתחרים עלול לאיים על קיומה של קופיקס. לדבריו: "הרשת חייבת להיות בעלת גב כלכלי חזק ועמיד לאורך זמן. אם כולם יורידו מחירים התחרות תהיה קשה מאוד - גם לקופיקס. כשעושים צעד כזה צריך המון כסף. ארומה, קפה קפה, ג'ו, גרג וכל האחרים יכולים לשבור את קופיקס אם יקחו את הקפה הכי טוב שיש להם להציע וימכרו אותו אפילו ב-4 שקלים, במחירי הפסד רק כדי להוציא את קופיקס מהמהשחק, לקחת אותו לזירת מחירים שבה הוא לא יהיה רווחי ולא יהיה לו מספיק חמצן כדי להמשיך הלאה".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יוסי 09/10/2013 22:41
    הגב לתגובה זו
    ניתוח רדוד מטופש ופופוליסטי. מה הקשר בין רמי לוי לבדיחת יחסי הציבור הזאת שתשאיר הרבה זכיינים מסכנים בעוד שנה
  • 3.
    קופי ענה 09/10/2013 17:00
    הגב לתגובה זו
    מעיד בעיקר מה מלמדים במכללה הזו
  • 2.
    רמי לוי ממש לא זול (ל"ת)
    משה 09/10/2013 14:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שירן 09/10/2013 13:51
    הגב לתגובה זו
    שיילך ויפסיק עם הזמן. וגם כמה אפשר למכור קפה ב5 שקלים ומוצרים אחרים? לדעתי זה לא ימשיך ככה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.