ד"ר מוטי אמר מהקריה האקדמית אונו: "עוד לא ידוע אם קופיקס זה רמי לוי הבא"

המומחה להתנהגות צרכנים מדבר עם אייס על הקפה הטרנדי ב-5 שקלים. "הישראלים סקרנים וכשמדובר רק בקפה, אין מחיר לבדיקה ואין מה להפסיד"
משה בנימין | (4)

קצת יותר משבוע לאחר השקת הסניף הראשון של רשת קופיקס ברחוב אבן גבירול בתל אביב, וכבר ניתן לומר שהרשת שמציעה קפה ותפריט מזון ושתייה ב-5 שקלים לפריט היא הצלחה מסחררת ותעיד על כך הסקרנות הגלויה של הציבור, התורים בימים הראשונים, וכן החשיפה התקשורתית הגבוהה.

ד"ר מוטי אמר, חוקר התנהגות צרכנים מהחוג לפרסום ותקשורת שיווקית בקריה האקדמית אונו מדבר עם אייס על התופעה השיווקית החדשה שפרצה לחיינו בין לילה ואומר: "הישראלים, מטבע הדברים, מחפשים את הקאץ' כי בדרך כלל קפה שכזה עולה להם 16 שקלים, ומכאן הבהלה סביב העניין".

*הכירו את היחצנית מאחורי הקפה הלוהט בארץ

*Under40 עם חגית שינובר, מבעלי רשת קופיקס

"צריך לזכור" הוא מציין, "שלא מדובר בהצעה מרעישה כמו רכישת דירה או אוטו חדש ב-10 אלפים שקל, אלא בקפה בלבד. משום שכך, אין באמת מחיר לבדיקה ואפשר להתנסות, ורק להרוויח". לדבריו, "לאחר שהם מנסים את המוצר ומגלים שהוא די טוב, הם מתחילים להרגיש שהם היו פראיירים עד עכשיו ושואלים את עצמם איך ייתכן שהם שילמו על קפה 16 שקלים עד עכשיו".

רמי לוי הבא? עוד קשה לדעת

על עתיד הרשת המפתיעה שמתכננת לפתוח כ-300 סניפים הוא אומר: "שאלו אותי אם זה רמי לוי הבא, ולדעתי עוד קשה לדעת משום שהם קיימים שבוע בלבד. בתור צרכן אני מקווה שהם יהיו רמי לוי הבא כי זה עשוי לגרור את כל שוק הקפה למטה - ברמת המחירים".

אמר מחדד את המאפיינים של השדה בו מתחרה קופיקס ומציין כי "כשמדברים על קפה צריך לזכור שיש כמה פלחים שונים. יש את מי שבא לבית קפה כדי לשבת עם בן או בת הזוג בכדי להעביר ערב תרבותי יחד. קהל שכזה מוכן לשלם גם 60 שקלים על קפה ועוגה. קופיקס, שאין לה אפילו מקום לשבת בסניף, לא פונה אליהם, אלא לציבור שצורך 'קופי טו גו' - אלו שרוצים לקחת ולהמשיך בדרכם ועליהם הם מתחרים. בשוק הזה הרשת יכולה לייצר תחרות ערה".

במבט לאחור על ההתפתחות של שוק הקפה בישראל אמר מזכיר למי ששכח שהמירים הגבוהים ברשתות כמו קפה גרג, קפה ג'ו, ארומה וכו' "יצרו מצב שבו אפילו תחנות דלק בצידי הדרך מוכרות לנו קפה ב-12 שקלים - מחיר שאין לו כל הצדקה. הם גררו את כל השוק איתם למעלה, וכעת יש תקווה שהשוק יצנח למטה".

אם הם ייצאו מהשוק - המחירים ימריאו בחזרה

למרות הפתיחה הסוחפת והפרגון מהתקשורת, סימן שאלה גדול עדיין מרחף על הרשת, והאתגר השיווקי הוא עדיין בחזקת ההוכחה שמוטלת על כתפי הרשת. הסכנה שאמר מזהה בשוק הקפה, יכולה להגיע מכיוון של פשיטת רגל של הרשת החדשה מטעמים של חוסר רווחיות, ניהול לא נכון ועוד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לדבריו "אם קופיקס יפשטו את הרגל ויסגרו, המחירים ימריאו בחזרה ואנחנו לא רוצים שזה יקרה. זה דומה לשוק הסלולר - אם גולן טלקום לדוגמא תודיע שהיא פורשת מהשוק - אז גם בשוק הסלולר סלקום, פלאפון ואורנג' יחייכו בהנאה. מצד שני אם קופיקס יצליחו ויפתחו 300-400 סניפים - כל השוק יגיב והמחירים יירדו בהתאם".

-איך עושים את זה - איך מרווחים?

"צריך להבין את חלוקת השקל בקניון. נניח שהרשתות הגדולות שנמצאות בקניונים מוכרות את הקפה ב-15 שקלים - אז 5 שקלים הולכים לעלויות השכירות ואחזקה, ועוד 5 שקלים הולכים כתגמולים לרשת שאני כזכיין מפעיל סניף שלה, ואז מה שנשאר לאותו זכיין הם ה-5 שקלים שנותרו לקפה. ככה קופיקס עושה את זה. המסר שלי לצרכנים - ב-2011 התחלנו מהפכה חברתית, וכעת יש לנו הזדמנות בתור צרכנים לעשות זאת. שלא יחשבו שאני זכיין של קופיקס - אבל אנחנו צריכים ללכת כמה שיותר למקומות כאלו שמבטיחות מחיר זול".

-רק הישראלים מגיבים כך למחירים נמוכים?

"אפקט העדר לא מוגבל רק לישראלים. לא רק ישראלים אוהבים זול. כשהייתי בארה"ב ובצרפת, שמעתי גם את הציבור המקומי שואל אם רק הוא מתנהג כך ובעולם נוהגים אחרת. צריך לזכור שגם גם בחו"ל יש התנפלויות אדירות על מחירים אטרקטיביים".

-מה אם הרשת תחליט להעלות מחירים בעתיד?

"אם הרשת תעשה את זה היא תירה לעצמה ברגל. זה הבידול שמחזיק אותה - רק המחיר. אם רמי לוי יעלה מחירים לא יישאר מי שיתקרב אליו, אבל יש עוד 2 דברים שחייב להתקיים בשביל שהרשת תצליח. צריך להיות להם ניהול מעולה, כי כשולי הרווח נמוכים ואתה לא מנהל נכון אתה יכול להפסיד. במחירים נמוכים אתה חייב יעילות תפעולית מאוד גבוהה וגם שהמוצר ישמור על איכותו - אנחנו אמנם לא מצפים לפולי הקפה המשובחים יש בשוק, אבל הקפה חייב להיות שווה את המחיר".

כזכור, התגובה של הרשתות הגדולות לא איחרה לבוא ויום לאחר פתיחת הרשת הודיעו מספר רשתות על הורדת מחירים. ד"ר אמר צופה שמהלך אגרסיבי מצד המתחרים עלול לאיים על קיומה של קופיקס. לדבריו: "הרשת חייבת להיות בעלת גב כלכלי חזק ועמיד לאורך זמן. אם כולם יורידו מחירים התחרות תהיה קשה מאוד - גם לקופיקס. כשעושים צעד כזה צריך המון כסף. ארומה, קפה קפה, ג'ו, גרג וכל האחרים יכולים לשבור את קופיקס אם יקחו את הקפה הכי טוב שיש להם להציע וימכרו אותו אפילו ב-4 שקלים, במחירי הפסד רק כדי להוציא את קופיקס מהמהשחק, לקחת אותו לזירת מחירים שבה הוא לא יהיה רווחי ולא יהיה לו מספיק חמצן כדי להמשיך הלאה".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יוסי 09/10/2013 22:41
    הגב לתגובה זו
    ניתוח רדוד מטופש ופופוליסטי. מה הקשר בין רמי לוי לבדיחת יחסי הציבור הזאת שתשאיר הרבה זכיינים מסכנים בעוד שנה
  • 3.
    קופי ענה 09/10/2013 17:00
    הגב לתגובה זו
    מעיד בעיקר מה מלמדים במכללה הזו
  • 2.
    רמי לוי ממש לא זול (ל"ת)
    משה 09/10/2013 14:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שירן 09/10/2013 13:51
    הגב לתגובה זו
    שיילך ויפסיק עם הזמן. וגם כמה אפשר למכור קפה ב5 שקלים ומוצרים אחרים? לדעתי זה לא ימשיך ככה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.