כיכר תחריר של הקריאייטיב? המפגש - בקושי ערב בספרייה
כמו מכוניות מתנגשות בלונה פארק. זאת הייתה התחושה שעברה במפגש הקריאייטיב - ע"ע מפגש החירום שהתכנס במוצ"ש האחרון בבית גרביטי. הופיעו שם יותר מ-100 אנשי תעשייה שמעצם הגעתם, הרוויחו את הזכות לעלות על המתקן מעודד ההקאה שנקרא "תלונות על מצבו של הקריאייטיב בישראל", ולהתנגש אחד בשני. הדעות היו רבות ומגוונות, וכל משתתף, פופוליסט או חמוש בתובנות מקוריות, היה נחוש לשכנע את סביבתו שהפריזמה דרכה הוא רואה את הענף תסביר טוב יותר את הסיבות למצבו הנחשל.
היו לא מעט דברים טובים באותו מוצ"ש שאפשר להגדירו מכונן, למרות שנכון לעכשיו מדובר באירוע חד פעמי. אני אמנם מסתכן ברגשנות יתר, אך לדעתי היה מדובר במעמד נפלא. עשרות אנשים שרובם המכריע שכירים, התאספו יחד כדי להגן על פרנסתם וחדוות היצירה שמניעה אותם. הם הצביעו ברגליים והגיעו כדי לייצג קודם כל את עצמם, את אותו קופי צעיר שהם היו כשרק נכנסו לענף שקידש את תעשיית הרעיונות, וכעת מתרחק מהם או לפחות מחפש זהות חדשה שזרה להם.
בלי שמץ של ציניות, זה מרתק לשמוע אנשי קריאייטיב מתווכחים על פרסום. טוב, רע, יצירתי, מוטה לקוח, מוטה מדיה וכן הלאה. הזיק בעיניים עוד שם - כשהטונים עולים, אתה מבין שאנשים שמים את האמת שלהם על השולחן. באותה מידה, לזר שיקלע למקום, זה יכול להראות בקלות ויכוח של סופרים, ציירים או מוזיקאים על מהות היצירה וטוהר המידות בגישה אליה. וכן, אל תבלבלו אותם עם המטרות של הלקוח או התוצאות העסקיות של המשרד, לפחות עד שאנשי קריאייטיב שכיום משמשים כבעלים של משרדי פרסום נכנסים לתמונה.
המפגש במוצ"ש היה ראוי ונחוץ. תחרות הקקטוס היא רק המערכה האחרונה במלחמה שאנשי הקריאייטיב הפסידו מזמן. הם הפסידו אותה כשהם הרשו לעצמם להיות מובלים ולא מובילים, פאסיביים ולא אקטיביים. כשהם הסכימו להיות כלי משחק שעוזר לאנשי הכספים להלחם על לקוח ולא המחלקה שמובילה את המשרד.
עם זאת המפגש במוצ"ש הבטיח ולא קיים. הכוונה הייתה טובה ובית גראביטי היה מלא באנשים עם כוונות טובות - שלא הגיעו מוכנים. הם היו יפים מדי, נינוחים מדי. במקום לחתור למהפכה, לכיכר תחריר של תעשיית הקריאייטיב בלב תל אביב הם העדיפו את הבירה והבייגלה. ככה לא יוצאים לקרב, או כמו שאמר אחד הנוכחים "הקריאייטיב בישראל הוא של כוסיות" - הוא אמנם התכוון לתוצרים אך צדק יותר מששיער.
לעצם העניין, נעשו במוצ"ש כמה טעויות קריטיות. החלוקה לפאנלים הייתה אמורה להניב שיח מגוון, אבל אף דיון באף חדר לא הגשים את הכותרת שניתנה לו. הכל התמרכז לאותן אמירות על קריאייטיב שחזרו על עצמן בכל הפאנלים. הקהל שהגיע טעון, איבד משהו מהאנרגיה של הביחד בחלוקה לחדרים, וכל מה שהרי גרם לערב הזה לקרות היה האנרגיה והרצון של הנוכחים. חלוקה לפאנלים יכולה להתאים למפגשים מאוחרים יותר. במוצ"ש הדיון היה צריך להיות ישראלי יותר, ים תיכוני ולא בריטי ומנומס. היו חסרות שם צעקות ואנשים שדופקים על שולחנות.
יתרה מכך - המפגש היה צריך להיות סגור ומוגבל לאנשי התעשייה בלבד. לעיתונאים, כולל לי, לא היה מה לחפש שם. לא, כי מדובר באירוע שאין בו עניין - במקרה הזה, ההפך הוא הנכון. אלא משום שהתארגנות כל כך בוסרית חייבת לעצמה שקט תעשייתי כדי להבשיל ולגבש לעצמה דרך. הדלת הפתוחה לכל מאן דהוא, מוציאה את העוקץ מהכינוס שנוסד כדי לאפשר לאנשי הקריאייטיב לחדד את העוקץ.
באותה מידה גם ליגאל בראון, מנכ"ל איגוד הפרסום לא היה מה לחפש שם. לזכותו ייאמר שבראון לא הזמין את עצמו ולא כפה את נוכחותו באירוע. הוא הוזמן, הסכים להגיע, ואף לקח חלק פעיל בערב. אבל הוא מייצג שיח אחר. הוא הממסד - הוא הקקטוס, שלא נותר אדם בתעשייה שעוד חולק לו כבוד, הוא האיש שמחכה לצ'קים עליהם חתומים בעלי המשרדים. בראון הוא לא הבעיה, אבל הוא בטוח לא חלק מהפתרון. הקקטוס הוא לא חזות הכל והחייאתו היא לא יותר מאקמול לחולה במחלה ממארת.
אנשי הקריאייטיב קיימו במוצ"ש משגל נסוג. במקום לחתור לעצם העניין ולהגיע להחלטות אופרטיביות - הם באו להישען על הכסא ולהקשיב. הם ממשיכים להתנצל ולהוריד את הראש, במקום לייצר גוש חוסם עם מכנה משותף שיוכל להכתיב עבור הענף כיצד ייראה עתידם. קשה שלא לקשור בין עשייה קריאטיבית לתוצאות עסקיות של הלקוח והמשרד, אך יש הרבה מעבר לזה. לענף שעובד מסביב לשעון - יש תחרות חד שנתית. למה? מדוע שלא תקיימו מפגשים רבעוניים, מדוע שלא תקיימו סדנאות משותפות לכל המשרדים. למה שלא תחתרו לערב קריאייטיב חוצה משרדים בשיתוף הלקוחות?
תמוהה בעיניי גם הביקורת כלפי ערן גפן, מיוזמי המפגש ומי שנשא דברים בפתיחתו. האשימו אותו בתעלול יחצני ושכחו שמדובר באחרון שסובל מחוסר ביחסי ציבור. לבקר זה מותר וראוי, ויש על מה, אך בסופו של יום יותר מ-100 איש הגיעו והשתתפו בכינוס תקדימי של הענף, שלרוב מעדיף ליפול לחוד ולא לעמוד יחד.
- 12.שמעון שמי 20/02/2013 22:46הגב לתגובה זוידוע שבארץ הפריירים לא מתים
- 11.יש את אלו שרוצים טוב 12/02/2013 09:50הגב לתגובה זולמפגש באו אנשי שרוצים טוב בצד השני יש את אלו שמלכלכים שכל אחד יבחר באיזה צד הוא רוצה להיות
- 10.הבעיה היא ערן גפן 11/02/2013 20:37הגב לתגובה זוהאיש הזה לא מייצג אף אחד. הבעיה של התחרויות והקריאטיב קשורה קשר ישיר בבעיות החברתיות/כלכליות במדינה - גפן לא מייצג את זה. גפן מייצג אינטרסים אישיים, אגו, את גדעון עמיחי, את הכסף, את הרצון להתעשר. הוא לא יכול להוביל כזה מהלך, פשוט בחירה גרועה של פרזנטור...
- 9.שששי 11/02/2013 16:51הגב לתגובה זוחוץ מאסי שביט, איפה הערסים כשצריך אותם?
- 8.העובדה שביטול הקקטוס הוביל לתגובה - כבר חשובה (ל"ת)יגאל ב 11/02/2013 16:00הגב לתגובה זו
- 7.יגאל 11/02/2013 15:51הגב לתגובה זוהכוונה טובה, אבל הבריף לא חד. מה המסר העיקרי, המחודד, המנצח. התפזרתם. עצם קים האירוע אינו מספיק
- 6.קופי בטעות 11/02/2013 15:50הגב לתגובה זוושם זה נגמר - יאללה אנרכיה.
- 5.המפגש היה התחלה חשובה שימו ציניות בצד (ל"ת)עמית 11/02/2013 14:42הגב לתגובה זו
- 4.והדיבור על המפגש ממשיך (ל"ת)לי 11/02/2013 13:13הגב לתגובה זו
- 3.וקיבלתי המון מהשיחות (ל"ת)טל 11/02/2013 13:07הגב לתגובה זו
- מורסה אבליגון 11/02/2013 21:34הגב לתגובה זוגם נתת על זה בססת קריירה, לא?
- 2.היה מפגש ראוי וחשוב (ל"ת)טל 11/02/2013 13:06הגב לתגובה זו
- 1.יו הד מי עת משגל נסוג (ל"ת)דורי בן ישראל 11/02/2013 13:06הגב לתגובה זו
- מוריס 11/02/2013 22:56הגב לתגובה זוכל עוד תמשיכו לטחון שעות בלי שישלמו לכם על זה ולתת למנהלי לקוחות תת רמה לנהל את המשרדים עד שהם עוברים לצד של הלקוח אין לכם סיכוי. כל הטמבלים שלא הצטרפו להתארגנות שניסו להרים , תמשיכו לאכול תחת. אני בחוץ! אין עם מי לעבוד!
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
