דעה

למה כדאי להתחיל לפזול לכיוון הפרסום בתלת-מימד

רק בשנת 2012 ייצאו למעלה מ-40 סרטים בתלת מימד, אלפי ישראלים כבר מחזיקים בטלוויזיות 3D. אז האם שוק הפרסום יתחיל לכוון לכיוון הזה?

עולם הפרסום נמצא במשבר. התקציבים הנשפכים ממחלקות השיווק מתמעטים, הרוח המנשבת בשדרות החברה דורשת מחברות מסחריות למתן את האקסטרווגנזה הוויזואלית הנשקפת אלינו מבעד למסכי הטלוויזיה והאווירה הכללית היא ש"לא מתאים עכשיו". אך ככל משבר, גם זה יחלוף ומי שיישאר עם אצבע על הדופק, ימשיך להגות את הרעיונות של מחר ולא יטבע בביצת הייאוש של היום, יימצא את עצמו מתעלה מעל מתחריו ודורס רגל משמעותית בצמיחה שתגיע. והיא תגיע. אנשים לא הפסיקו לייצר, חברות לא הפסיקו לחדש, הם רק מחכות לשלב הבא. חברות הפרסום והלקוחות עדיין מחפשים את "הדבר הבא", את הדרך להתבלט מעל המתחרים ולחשוב כיצד לנצל את החידושים במדיום הטלוויזיוני לטובת יצירת פרסומות איכותיות, יעילות וחדשניות.

וכאן נכנס התלת מימד לתמונה. עד היום היה התלת מימד נחלתם של במאי קולנוע נועזים כג'יימס קמרון ואווטאר החדשני, או אולפני אנימציה ייחודיים כפיקסאר, אך היום הוא הופך לסטנדרט מדמה מציאות שצועק אלינו מכל פוסטר קולנוע מזדמן. השאלה "לאן התלת מימד הולך?" כבר הופכת לפחות ופחות רלוונטית. התשובה ברורה: אלינו, לסלון. כמובן שישנן עדיין שאלות רלוונטיות, אך לרובן כבר יש תשובות:

"האם אני אשב בבית עם משקפיים ואצפה בחדשות?" - ברור שלא (חדשות אולי עדיין עדיף לראות בדו מימד...) אבל לראות את מכבי ביורוליג? לראות את פדרר מול נדאל בגמר ווימבלדון? לצפות בבולט שובר שיא עולם באולימפיאדה? לראות את לברון שוב מפסיד את גמר הNBA? ואת מסי מניף את גביע אירופה? התשובה ברורה... כן! ותאמינו או לא, אך בקרוב גם משקפי התלת מימד יצטרפו לארכיונים ויהפכו למוצג היסטורי מאובן נטול שיק. ייקח עוד קצת זמן, להערכתי כשנתיים, עד שתהיה חדירה ממשית של מסכי תלת נטולי משקף לשוק הרחב, אך הן כבר בדרך אלינו. גם היום יצרניות מסכי תלת המימד כבר משווקות את המסכים עם משקפיים קלות, זולות ונוחות לשימוש. ללכת עם, להרגיש בלי.

ולבסוף, צריך לזכור, שאחד המניעים לירידת קרנו של התלת מימד במאה הקודמת לא היה האפקט עצמו אלא תופעות הלוואי. אנשים נכנסו לבתי הקולנוע ויצאו עם כאבי ראש וסחרחורות. היום, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר ויותר, מצליחים יצרני התוכן להוריד את אחוז תופעות הלוואי למינימום, לפרט שולי המופיע באופן נדיר בקרב פחות מ-5% מהאוכלוסייה. בקיצור, התלת יפסיק להיות בידור בלבד ויהפוך לדרך שבה אנו מדמים, חושבים, חולמים, רואים, קונים, צופים ונהנים. התלת יהפוך לברירת המחדל של הצופים.

בשביל להבהיר את חדירתו של התלת לעולם הקולנוע והטלוויזיה ובעצם לחיינו, צריך להבין שהתלת מימד כבר מזמן נטש את מחלקת הגימיק והפך לסטנדרט איכותי ביצירת תכנים. הנתונים מרשימים מדי כדי להתווכח: בשנת 2011 דווח על עלייה של עשרות אחוזים ברכישת טלוויזיות תלת מימד בארץ ובעולם, זכויות השידור של אירועי הספורט הגדולים ביותר ברחבי העולם נרכשו בתלת מימד (אולימפיאדה 2012, ליגות כדורגל בכל אירופה, יורו 2012, אולסטאר ופלייאוף NBA, גמר הסופרבול, טניס, גולף ועוד) וצפי של למעלה מ-100 ערוצי טלוויזיה ברחבי העולם המשדרים תכנים מגוונים בתלת עד שנת 2015.

בשנת 2012 ייצאו לבתי הקולנוע למעלה מ-40 סרטי תלת מימד, משחקי וידאו/מחשב שלא נעשים בטכנולוגיית תלת מימד נחשבים לישנים ולא מעודכנים ולבסוף, גם ענקית הרשת 'גוגל' לא נשארת מאחור - ערוץ תלת מימד חדש הושק כבר ביוטיוב לפני מספר חודשים.

וכאן אנחנו חוזרים לעולם הפרסום הקטן שלנו... אז איפה יכולה להתקיים פרסומת תלת מימד בישראל, אתם שואלים? הנתונים מדהימים.

* כמובן שבקולנוע - בחצי שנה הקרובה בלבד למעלה מ-2 מיליון צופים ישבו עם משקפי תלת מימד באולמות הקולנוע. למעלה מ-40 סרטי תלת מימד ייצאו בשנה הקרובה כאשר חלק ניכר מהם עתיד לשבור את שיאי ההכנסות העולמיים. שמות אקראיים: 'גברים בשחור 3', 'ההוביט', 'ספיידרמן 4', 'מדגסקר 3', 'עידן הקרח 4', 'הוגו' החדש של סקורסזה, 'טיטאניק' בהוצאה מחודשת בתלת מימד, ועוד רבים.

* באינטרנט - לאלפים בישראל יש מסכי תלת מימד, ולאלה שעדיין מחכים תהיה היכולת לראות את התוכן גם במסך רגיל עם משקפיים כחול/אדום.

* כנסים, תערוכות, מצגות, אירועי חברה, חדרי מכירות ועוד. חברות מסחריות רבות בוחרות להשתמש בתלת מימד כדי להפיח חיים באירועים וכנסים ולשדרג אותם.

* ומה עם הטלוויזיה? ככל הנראה המדיום יאלץ להמתין עוד קצת עד אשר שידורים קבועים בתלת מימד ייכנסו ללוח המשדרים. מתי זה יקרה? ידוע ש-yes, HOT, ערוץ הספורט ועוד מספר גורמים חושבים על המהלך אך אין לדעת מתי הוא ייצא לפועל בדיוק. הזדמנות מצוינת להשיק את שידורי התלת תהיה לקראת אולימפיאדת לונדון 2012. 100 שעות שידור בתלת מימד כבר מובטחות למי שיהיה לו את הערוץ הנכון.

נחזור לנקודת ההתחלה. מדוע כדאי לפרסם בתלת מימד מלכתחילה אתם שואלים? כי יותר קל לבלוט מעל השאר בתחום שהוא רק בשלביו הראשונים, כי ככל הנראה המתחרים עדיין לא עשו זאת, כדי להיראות חדשניים, אופנתיים ומתקדמים בעיני הלקוחות והצרכנים, כדי להראות ללקוחות שאנחנו איתם - הם רוצים לראות תוכן בתלת מימד ואנחנו נראה להם, כי זה נראה מעולה, מרשים ומרהיב.

העלויות לא חייבות להיות יקרות, אפשר לעשות דברים מרשימים ומיוחדים במחירים סבירים. יתרה מכך, רוב הפרסומות תלת בעולם כיום, בוצעו כהמרה מדו לתלת מימד על מנת לחסוך בקריאייטיב חדש ועלויות של ימי צילום נוספים (בהרבה מסרטי התלת בקולנוע בוצעה המרה ולאו דוקא צילומים).

תלת מימד זה השלב הבא. מי שלא יפנים, ישאר מאחור...

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מוכשרים ! (ל"ת)
    רמי 03/04/2012 16:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיכל 27/03/2012 11:51
    הגב לתגובה זו
    אם זה אתם, אז שאפו עצבני. תמשיכו עם הטבודה הטובה!
  • 1.
    פירמה תותחים! (ל"ת)
    יוני מרדכי 27/03/2012 00:23
    הגב לתגובה זו
הפטריוטים, ערוץ 14. קרדיט: אתר C14הפטריוטים, ערוץ 14. קרדיט: אתר C14
רייטינג

האם הפטריוטים היא התכנית היציבה ביותר בטלווזיה?

התחרות העזה בין מהדורות החדשות, הן מבחינת רייטינג והן מבחינת השקפת עולם ממשיכה להתבטא במשך כל רצועות היום; בפריים טיים הצפייה היתה יחסית מאוזנת

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 17% רייטינג ו-442 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.5% רייטינג ו-253 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.9% רייטינג ו-114 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 107 אלף צופים ו-4% רייטינג.


פריים טיים 

תחרות בפריים טיים זה תמיד טוב, ואמש התחרות היתה יחסית מאוזנת, אם כי "נוטוק" של רועי עידן שמשודרת בקשת היתה בראש עם רייטינג של 12.9% רייטינג ו-337 אלף צופים, אבל הפער בינה ובין אלו שאחריה לא היה גדול, כפי שקורה בשידורי ריאליטי גדולים, ואחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי יותם זמרי, ועמדה על 8.2% רייטינג עם 233 אלף צופים. במקום השלישי היתה "משחקי השף" ריאליטי אוכל של רשת, שעמד על 8% רייטינג ו-213 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, ועמד על 6.7% רייטינג ו-162 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-100 אלף צופים, במקום השני חלקו ערוץ 13 ורשת, כשמהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עמדה על 2.6% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו העולם הבוקר הייתה עם רייטינג דומה  ו-50 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-60 אלף צופים, ואילו אחריו היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.8% רייטינג ו-37 אלף צופים. "על הבוקר" של ערוץ 14 היה אחרון עם 1.1% רייטינג, ו-28 אלף צופים.

בצהריים, האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה בראש, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים, אחריו היה 14 בצהריים של חדשות 12, שעמדה על 2.7% ו-66 אלף צופים, אחריה היה , ואת הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.7% רייטינג ו-36 אלף צופים בלבד.

הפטריוטים, ערוץ 14. קרדיט: אתר C14הפטריוטים, ערוץ 14. קרדיט: אתר C14
רייטינג

האם הפטריוטים היא התכנית היציבה ביותר בטלווזיה?

התחרות העזה בין מהדורות החדשות, הן מבחינת רייטינג והן מבחינת השקפת עולם ממשיכה להתבטא במשך כל רצועות היום; בפריים טיים הצפייה היתה יחסית מאוזנת

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 17% רייטינג ו-442 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.5% רייטינג ו-253 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.9% רייטינג ו-114 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 107 אלף צופים ו-4% רייטינג.


פריים טיים 

תחרות בפריים טיים זה תמיד טוב, ואמש התחרות היתה יחסית מאוזנת, אם כי "נוטוק" של רועי עידן שמשודרת בקשת היתה בראש עם רייטינג של 12.9% רייטינג ו-337 אלף צופים, אבל הפער בינה ובין אלו שאחריה לא היה גדול, כפי שקורה בשידורי ריאליטי גדולים, ואחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי יותם זמרי, ועמדה על 8.2% רייטינג עם 233 אלף צופים. במקום השלישי היתה "משחקי השף" ריאליטי אוכל של רשת, שעמד על 8% רייטינג ו-213 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, ועמד על 6.7% רייטינג ו-162 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-100 אלף צופים, במקום השני חלקו ערוץ 13 ורשת, כשמהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עמדה על 2.6% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו העולם הבוקר הייתה עם רייטינג דומה  ו-50 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-60 אלף צופים, ואילו אחריו היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.8% רייטינג ו-37 אלף צופים. "על הבוקר" של ערוץ 14 היה אחרון עם 1.1% רייטינג, ו-28 אלף צופים.

בצהריים, האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה בראש, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים, אחריו היה 14 בצהריים של חדשות 12, שעמדה על 2.7% ו-66 אלף צופים, אחריה היה , ואת הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.7% רייטינג ו-36 אלף צופים בלבד.