למה כדאי להתחיל לפזול לכיוון הפרסום בתלת-מימד
עולם הפרסום נמצא במשבר. התקציבים הנשפכים ממחלקות השיווק מתמעטים, הרוח המנשבת בשדרות החברה דורשת מחברות מסחריות למתן את האקסטרווגנזה הוויזואלית הנשקפת אלינו מבעד למסכי הטלוויזיה והאווירה הכללית היא ש"לא מתאים עכשיו". אך ככל משבר, גם זה יחלוף ומי שיישאר עם אצבע על הדופק, ימשיך להגות את הרעיונות של מחר ולא יטבע בביצת הייאוש של היום, יימצא את עצמו מתעלה מעל מתחריו ודורס רגל משמעותית בצמיחה שתגיע. והיא תגיע. אנשים לא הפסיקו לייצר, חברות לא הפסיקו לחדש, הם רק מחכות לשלב הבא. חברות הפרסום והלקוחות עדיין מחפשים את "הדבר הבא", את הדרך להתבלט מעל המתחרים ולחשוב כיצד לנצל את החידושים במדיום הטלוויזיוני לטובת יצירת פרסומות איכותיות, יעילות וחדשניות.
וכאן נכנס התלת מימד לתמונה. עד היום היה התלת מימד נחלתם של במאי קולנוע נועזים כג'יימס קמרון ואווטאר החדשני, או אולפני אנימציה ייחודיים כפיקסאר, אך היום הוא הופך לסטנדרט מדמה מציאות שצועק אלינו מכל פוסטר קולנוע מזדמן. השאלה "לאן התלת מימד הולך?" כבר הופכת לפחות ופחות רלוונטית. התשובה ברורה: אלינו, לסלון. כמובן שישנן עדיין שאלות רלוונטיות, אך לרובן כבר יש תשובות:
"האם אני אשב בבית עם משקפיים ואצפה בחדשות?" - ברור שלא (חדשות אולי עדיין עדיף לראות בדו מימד...) אבל לראות את מכבי ביורוליג? לראות את פדרר מול נדאל בגמר ווימבלדון? לצפות בבולט שובר שיא עולם באולימפיאדה? לראות את לברון שוב מפסיד את גמר הNBA? ואת מסי מניף את גביע אירופה? התשובה ברורה... כן! ותאמינו או לא, אך בקרוב גם משקפי התלת מימד יצטרפו לארכיונים ויהפכו למוצג היסטורי מאובן נטול שיק. ייקח עוד קצת זמן, להערכתי כשנתיים, עד שתהיה חדירה ממשית של מסכי תלת נטולי משקף לשוק הרחב, אך הן כבר בדרך אלינו. גם היום יצרניות מסכי תלת המימד כבר משווקות את המסכים עם משקפיים קלות, זולות ונוחות לשימוש. ללכת עם, להרגיש בלי.
ולבסוף, צריך לזכור, שאחד המניעים לירידת קרנו של התלת מימד במאה הקודמת לא היה האפקט עצמו אלא תופעות הלוואי. אנשים נכנסו לבתי הקולנוע ויצאו עם כאבי ראש וסחרחורות. היום, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר ויותר, מצליחים יצרני התוכן להוריד את אחוז תופעות הלוואי למינימום, לפרט שולי המופיע באופן נדיר בקרב פחות מ-5% מהאוכלוסייה. בקיצור, התלת יפסיק להיות בידור בלבד ויהפוך לדרך שבה אנו מדמים, חושבים, חולמים, רואים, קונים, צופים ונהנים. התלת יהפוך לברירת המחדל של הצופים.
בשביל להבהיר את חדירתו של התלת לעולם הקולנוע והטלוויזיה ובעצם לחיינו, צריך להבין שהתלת מימד כבר מזמן נטש את מחלקת הגימיק והפך לסטנדרט איכותי ביצירת תכנים. הנתונים מרשימים מדי כדי להתווכח: בשנת 2011 דווח על עלייה של עשרות אחוזים ברכישת טלוויזיות תלת מימד בארץ ובעולם, זכויות השידור של אירועי הספורט הגדולים ביותר ברחבי העולם נרכשו בתלת מימד (אולימפיאדה 2012, ליגות כדורגל בכל אירופה, יורו 2012, אולסטאר ופלייאוף NBA, גמר הסופרבול, טניס, גולף ועוד) וצפי של למעלה מ-100 ערוצי טלוויזיה ברחבי העולם המשדרים תכנים מגוונים בתלת עד שנת 2015.
בשנת 2012 ייצאו לבתי הקולנוע למעלה מ-40 סרטי תלת מימד, משחקי וידאו/מחשב שלא נעשים בטכנולוגיית תלת מימד נחשבים לישנים ולא מעודכנים ולבסוף, גם ענקית הרשת 'גוגל' לא נשארת מאחור - ערוץ תלת מימד חדש הושק כבר ביוטיוב לפני מספר חודשים.
וכאן אנחנו חוזרים לעולם הפרסום הקטן שלנו... אז איפה יכולה להתקיים פרסומת תלת מימד בישראל, אתם שואלים? הנתונים מדהימים.
* כמובן שבקולנוע - בחצי שנה הקרובה בלבד למעלה מ-2 מיליון צופים ישבו עם משקפי תלת מימד באולמות הקולנוע. למעלה מ-40 סרטי תלת מימד ייצאו בשנה הקרובה כאשר חלק ניכר מהם עתיד לשבור את שיאי ההכנסות העולמיים. שמות אקראיים: 'גברים בשחור 3', 'ההוביט', 'ספיידרמן 4', 'מדגסקר 3', 'עידן הקרח 4', 'הוגו' החדש של סקורסזה, 'טיטאניק' בהוצאה מחודשת בתלת מימד, ועוד רבים.
* באינטרנט - לאלפים בישראל יש מסכי תלת מימד, ולאלה שעדיין מחכים תהיה היכולת לראות את התוכן גם במסך רגיל עם משקפיים כחול/אדום.
* כנסים, תערוכות, מצגות, אירועי חברה, חדרי מכירות ועוד. חברות מסחריות רבות בוחרות להשתמש בתלת מימד כדי להפיח חיים באירועים וכנסים ולשדרג אותם.
* ומה עם הטלוויזיה? ככל הנראה המדיום יאלץ להמתין עוד קצת עד אשר שידורים קבועים בתלת מימד ייכנסו ללוח המשדרים. מתי זה יקרה? ידוע ש-yes, HOT, ערוץ הספורט ועוד מספר גורמים חושבים על המהלך אך אין לדעת מתי הוא ייצא לפועל בדיוק. הזדמנות מצוינת להשיק את שידורי התלת תהיה לקראת אולימפיאדת לונדון 2012. 100 שעות שידור בתלת מימד כבר מובטחות למי שיהיה לו את הערוץ הנכון.
נחזור לנקודת ההתחלה. מדוע כדאי לפרסם בתלת מימד מלכתחילה אתם שואלים? כי יותר קל לבלוט מעל השאר בתחום שהוא רק בשלביו הראשונים, כי ככל הנראה המתחרים עדיין לא עשו זאת, כדי להיראות חדשניים, אופנתיים ומתקדמים בעיני הלקוחות והצרכנים, כדי להראות ללקוחות שאנחנו איתם - הם רוצים לראות תוכן בתלת מימד ואנחנו נראה להם, כי זה נראה מעולה, מרשים ומרהיב.
העלויות לא חייבות להיות יקרות, אפשר לעשות דברים מרשימים ומיוחדים במחירים סבירים. יתרה מכך, רוב הפרסומות תלת בעולם כיום, בוצעו כהמרה מדו לתלת מימד על מנת לחסוך בקריאייטיב חדש ועלויות של ימי צילום נוספים (בהרבה מסרטי התלת בקולנוע בוצעה המרה ולאו דוקא צילומים).
תלת מימד זה השלב הבא. מי שלא יפנים, ישאר מאחור...
- 3.מוכשרים ! (ל"ת)רמי 03/04/2012 16:39הגב לתגובה זו
- 2.מיכל 27/03/2012 11:51הגב לתגובה זואם זה אתם, אז שאפו עצבני. תמשיכו עם הטבודה הטובה!
- 1.פירמה תותחים! (ל"ת)יוני מרדכי 27/03/2012 00:23הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
