למה כדאי להתחיל לפזול לכיוון הפרסום בתלת-מימד
עולם הפרסום נמצא במשבר. התקציבים הנשפכים ממחלקות השיווק מתמעטים, הרוח המנשבת בשדרות החברה דורשת מחברות מסחריות למתן את האקסטרווגנזה הוויזואלית הנשקפת אלינו מבעד למסכי הטלוויזיה והאווירה הכללית היא ש"לא מתאים עכשיו". אך ככל משבר, גם זה יחלוף ומי שיישאר עם אצבע על הדופק, ימשיך להגות את הרעיונות של מחר ולא יטבע בביצת הייאוש של היום, יימצא את עצמו מתעלה מעל מתחריו ודורס רגל משמעותית בצמיחה שתגיע. והיא תגיע. אנשים לא הפסיקו לייצר, חברות לא הפסיקו לחדש, הם רק מחכות לשלב הבא. חברות הפרסום והלקוחות עדיין מחפשים את "הדבר הבא", את הדרך להתבלט מעל המתחרים ולחשוב כיצד לנצל את החידושים במדיום הטלוויזיוני לטובת יצירת פרסומות איכותיות, יעילות וחדשניות.
וכאן נכנס התלת מימד לתמונה. עד היום היה התלת מימד נחלתם של במאי קולנוע נועזים כג'יימס קמרון ואווטאר החדשני, או אולפני אנימציה ייחודיים כפיקסאר, אך היום הוא הופך לסטנדרט מדמה מציאות שצועק אלינו מכל פוסטר קולנוע מזדמן. השאלה "לאן התלת מימד הולך?" כבר הופכת לפחות ופחות רלוונטית. התשובה ברורה: אלינו, לסלון. כמובן שישנן עדיין שאלות רלוונטיות, אך לרובן כבר יש תשובות:
"האם אני אשב בבית עם משקפיים ואצפה בחדשות?" - ברור שלא (חדשות אולי עדיין עדיף לראות בדו מימד...) אבל לראות את מכבי ביורוליג? לראות את פדרר מול נדאל בגמר ווימבלדון? לצפות בבולט שובר שיא עולם באולימפיאדה? לראות את לברון שוב מפסיד את גמר הNBA? ואת מסי מניף את גביע אירופה? התשובה ברורה... כן! ותאמינו או לא, אך בקרוב גם משקפי התלת מימד יצטרפו לארכיונים ויהפכו למוצג היסטורי מאובן נטול שיק. ייקח עוד קצת זמן, להערכתי כשנתיים, עד שתהיה חדירה ממשית של מסכי תלת נטולי משקף לשוק הרחב, אך הן כבר בדרך אלינו. גם היום יצרניות מסכי תלת המימד כבר משווקות את המסכים עם משקפיים קלות, זולות ונוחות לשימוש. ללכת עם, להרגיש בלי.
ולבסוף, צריך לזכור, שאחד המניעים לירידת קרנו של התלת מימד במאה הקודמת לא היה האפקט עצמו אלא תופעות הלוואי. אנשים נכנסו לבתי הקולנוע ויצאו עם כאבי ראש וסחרחורות. היום, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר ויותר, מצליחים יצרני התוכן להוריד את אחוז תופעות הלוואי למינימום, לפרט שולי המופיע באופן נדיר בקרב פחות מ-5% מהאוכלוסייה. בקיצור, התלת יפסיק להיות בידור בלבד ויהפוך לדרך שבה אנו מדמים, חושבים, חולמים, רואים, קונים, צופים ונהנים. התלת יהפוך לברירת המחדל של הצופים.
בשביל להבהיר את חדירתו של התלת לעולם הקולנוע והטלוויזיה ובעצם לחיינו, צריך להבין שהתלת מימד כבר מזמן נטש את מחלקת הגימיק והפך לסטנדרט איכותי ביצירת תכנים. הנתונים מרשימים מדי כדי להתווכח: בשנת 2011 דווח על עלייה של עשרות אחוזים ברכישת טלוויזיות תלת מימד בארץ ובעולם, זכויות השידור של אירועי הספורט הגדולים ביותר ברחבי העולם נרכשו בתלת מימד (אולימפיאדה 2012, ליגות כדורגל בכל אירופה, יורו 2012, אולסטאר ופלייאוף NBA, גמר הסופרבול, טניס, גולף ועוד) וצפי של למעלה מ-100 ערוצי טלוויזיה ברחבי העולם המשדרים תכנים מגוונים בתלת עד שנת 2015.
בשנת 2012 ייצאו לבתי הקולנוע למעלה מ-40 סרטי תלת מימד, משחקי וידאו/מחשב שלא נעשים בטכנולוגיית תלת מימד נחשבים לישנים ולא מעודכנים ולבסוף, גם ענקית הרשת 'גוגל' לא נשארת מאחור - ערוץ תלת מימד חדש הושק כבר ביוטיוב לפני מספר חודשים.
וכאן אנחנו חוזרים לעולם הפרסום הקטן שלנו... אז איפה יכולה להתקיים פרסומת תלת מימד בישראל, אתם שואלים? הנתונים מדהימים.
* כמובן שבקולנוע - בחצי שנה הקרובה בלבד למעלה מ-2 מיליון צופים ישבו עם משקפי תלת מימד באולמות הקולנוע. למעלה מ-40 סרטי תלת מימד ייצאו בשנה הקרובה כאשר חלק ניכר מהם עתיד לשבור את שיאי ההכנסות העולמיים. שמות אקראיים: 'גברים בשחור 3', 'ההוביט', 'ספיידרמן 4', 'מדגסקר 3', 'עידן הקרח 4', 'הוגו' החדש של סקורסזה, 'טיטאניק' בהוצאה מחודשת בתלת מימד, ועוד רבים.
* באינטרנט - לאלפים בישראל יש מסכי תלת מימד, ולאלה שעדיין מחכים תהיה היכולת לראות את התוכן גם במסך רגיל עם משקפיים כחול/אדום.
* כנסים, תערוכות, מצגות, אירועי חברה, חדרי מכירות ועוד. חברות מסחריות רבות בוחרות להשתמש בתלת מימד כדי להפיח חיים באירועים וכנסים ולשדרג אותם.
* ומה עם הטלוויזיה? ככל הנראה המדיום יאלץ להמתין עוד קצת עד אשר שידורים קבועים בתלת מימד ייכנסו ללוח המשדרים. מתי זה יקרה? ידוע ש-yes, HOT, ערוץ הספורט ועוד מספר גורמים חושבים על המהלך אך אין לדעת מתי הוא ייצא לפועל בדיוק. הזדמנות מצוינת להשיק את שידורי התלת תהיה לקראת אולימפיאדת לונדון 2012. 100 שעות שידור בתלת מימד כבר מובטחות למי שיהיה לו את הערוץ הנכון.
נחזור לנקודת ההתחלה. מדוע כדאי לפרסם בתלת מימד מלכתחילה אתם שואלים? כי יותר קל לבלוט מעל השאר בתחום שהוא רק בשלביו הראשונים, כי ככל הנראה המתחרים עדיין לא עשו זאת, כדי להיראות חדשניים, אופנתיים ומתקדמים בעיני הלקוחות והצרכנים, כדי להראות ללקוחות שאנחנו איתם - הם רוצים לראות תוכן בתלת מימד ואנחנו נראה להם, כי זה נראה מעולה, מרשים ומרהיב.
העלויות לא חייבות להיות יקרות, אפשר לעשות דברים מרשימים ומיוחדים במחירים סבירים. יתרה מכך, רוב הפרסומות תלת בעולם כיום, בוצעו כהמרה מדו לתלת מימד על מנת לחסוך בקריאייטיב חדש ועלויות של ימי צילום נוספים (בהרבה מסרטי התלת בקולנוע בוצעה המרה ולאו דוקא צילומים).
תלת מימד זה השלב הבא. מי שלא יפנים, ישאר מאחור...
- 3.מוכשרים ! (ל"ת)רמי 03/04/2012 16:39הגב לתגובה זו
- 2.מיכל 27/03/2012 11:51הגב לתגובה זואם זה אתם, אז שאפו עצבני. תמשיכו עם הטבודה הטובה!
- 1.פירמה תותחים! (ל"ת)יוני מרדכי 27/03/2012 00:23הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
