למה כדאי להתחיל לפזול לכיוון הפרסום בתלת-מימד
עולם הפרסום נמצא במשבר. התקציבים הנשפכים ממחלקות השיווק מתמעטים, הרוח המנשבת בשדרות החברה דורשת מחברות מסחריות למתן את האקסטרווגנזה הוויזואלית הנשקפת אלינו מבעד למסכי הטלוויזיה והאווירה הכללית היא ש"לא מתאים עכשיו". אך ככל משבר, גם זה יחלוף ומי שיישאר עם אצבע על הדופק, ימשיך להגות את הרעיונות של מחר ולא יטבע בביצת הייאוש של היום, יימצא את עצמו מתעלה מעל מתחריו ודורס רגל משמעותית בצמיחה שתגיע. והיא תגיע. אנשים לא הפסיקו לייצר, חברות לא הפסיקו לחדש, הם רק מחכות לשלב הבא. חברות הפרסום והלקוחות עדיין מחפשים את "הדבר הבא", את הדרך להתבלט מעל המתחרים ולחשוב כיצד לנצל את החידושים במדיום הטלוויזיוני לטובת יצירת פרסומות איכותיות, יעילות וחדשניות.
וכאן נכנס התלת מימד לתמונה. עד היום היה התלת מימד נחלתם של במאי קולנוע נועזים כג'יימס קמרון ואווטאר החדשני, או אולפני אנימציה ייחודיים כפיקסאר, אך היום הוא הופך לסטנדרט מדמה מציאות שצועק אלינו מכל פוסטר קולנוע מזדמן. השאלה "לאן התלת מימד הולך?" כבר הופכת לפחות ופחות רלוונטית. התשובה ברורה: אלינו, לסלון. כמובן שישנן עדיין שאלות רלוונטיות, אך לרובן כבר יש תשובות:
"האם אני אשב בבית עם משקפיים ואצפה בחדשות?" - ברור שלא (חדשות אולי עדיין עדיף לראות בדו מימד...) אבל לראות את מכבי ביורוליג? לראות את פדרר מול נדאל בגמר ווימבלדון? לצפות בבולט שובר שיא עולם באולימפיאדה? לראות את לברון שוב מפסיד את גמר הNBA? ואת מסי מניף את גביע אירופה? התשובה ברורה... כן! ותאמינו או לא, אך בקרוב גם משקפי התלת מימד יצטרפו לארכיונים ויהפכו למוצג היסטורי מאובן נטול שיק. ייקח עוד קצת זמן, להערכתי כשנתיים, עד שתהיה חדירה ממשית של מסכי תלת נטולי משקף לשוק הרחב, אך הן כבר בדרך אלינו. גם היום יצרניות מסכי תלת המימד כבר משווקות את המסכים עם משקפיים קלות, זולות ונוחות לשימוש. ללכת עם, להרגיש בלי.
ולבסוף, צריך לזכור, שאחד המניעים לירידת קרנו של התלת מימד במאה הקודמת לא היה האפקט עצמו אלא תופעות הלוואי. אנשים נכנסו לבתי הקולנוע ויצאו עם כאבי ראש וסחרחורות. היום, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר ויותר, מצליחים יצרני התוכן להוריד את אחוז תופעות הלוואי למינימום, לפרט שולי המופיע באופן נדיר בקרב פחות מ-5% מהאוכלוסייה. בקיצור, התלת יפסיק להיות בידור בלבד ויהפוך לדרך שבה אנו מדמים, חושבים, חולמים, רואים, קונים, צופים ונהנים. התלת יהפוך לברירת המחדל של הצופים.
בשביל להבהיר את חדירתו של התלת לעולם הקולנוע והטלוויזיה ובעצם לחיינו, צריך להבין שהתלת מימד כבר מזמן נטש את מחלקת הגימיק והפך לסטנדרט איכותי ביצירת תכנים. הנתונים מרשימים מדי כדי להתווכח: בשנת 2011 דווח על עלייה של עשרות אחוזים ברכישת טלוויזיות תלת מימד בארץ ובעולם, זכויות השידור של אירועי הספורט הגדולים ביותר ברחבי העולם נרכשו בתלת מימד (אולימפיאדה 2012, ליגות כדורגל בכל אירופה, יורו 2012, אולסטאר ופלייאוף NBA, גמר הסופרבול, טניס, גולף ועוד) וצפי של למעלה מ-100 ערוצי טלוויזיה ברחבי העולם המשדרים תכנים מגוונים בתלת עד שנת 2015.
בשנת 2012 ייצאו לבתי הקולנוע למעלה מ-40 סרטי תלת מימד, משחקי וידאו/מחשב שלא נעשים בטכנולוגיית תלת מימד נחשבים לישנים ולא מעודכנים ולבסוף, גם ענקית הרשת 'גוגל' לא נשארת מאחור - ערוץ תלת מימד חדש הושק כבר ביוטיוב לפני מספר חודשים.
וכאן אנחנו חוזרים לעולם הפרסום הקטן שלנו... אז איפה יכולה להתקיים פרסומת תלת מימד בישראל, אתם שואלים? הנתונים מדהימים.
* כמובן שבקולנוע - בחצי שנה הקרובה בלבד למעלה מ-2 מיליון צופים ישבו עם משקפי תלת מימד באולמות הקולנוע. למעלה מ-40 סרטי תלת מימד ייצאו בשנה הקרובה כאשר חלק ניכר מהם עתיד לשבור את שיאי ההכנסות העולמיים. שמות אקראיים: 'גברים בשחור 3', 'ההוביט', 'ספיידרמן 4', 'מדגסקר 3', 'עידן הקרח 4', 'הוגו' החדש של סקורסזה, 'טיטאניק' בהוצאה מחודשת בתלת מימד, ועוד רבים.
* באינטרנט - לאלפים בישראל יש מסכי תלת מימד, ולאלה שעדיין מחכים תהיה היכולת לראות את התוכן גם במסך רגיל עם משקפיים כחול/אדום.
* כנסים, תערוכות, מצגות, אירועי חברה, חדרי מכירות ועוד. חברות מסחריות רבות בוחרות להשתמש בתלת מימד כדי להפיח חיים באירועים וכנסים ולשדרג אותם.
* ומה עם הטלוויזיה? ככל הנראה המדיום יאלץ להמתין עוד קצת עד אשר שידורים קבועים בתלת מימד ייכנסו ללוח המשדרים. מתי זה יקרה? ידוע ש-yes, HOT, ערוץ הספורט ועוד מספר גורמים חושבים על המהלך אך אין לדעת מתי הוא ייצא לפועל בדיוק. הזדמנות מצוינת להשיק את שידורי התלת תהיה לקראת אולימפיאדת לונדון 2012. 100 שעות שידור בתלת מימד כבר מובטחות למי שיהיה לו את הערוץ הנכון.
נחזור לנקודת ההתחלה. מדוע כדאי לפרסם בתלת מימד מלכתחילה אתם שואלים? כי יותר קל לבלוט מעל השאר בתחום שהוא רק בשלביו הראשונים, כי ככל הנראה המתחרים עדיין לא עשו זאת, כדי להיראות חדשניים, אופנתיים ומתקדמים בעיני הלקוחות והצרכנים, כדי להראות ללקוחות שאנחנו איתם - הם רוצים לראות תוכן בתלת מימד ואנחנו נראה להם, כי זה נראה מעולה, מרשים ומרהיב.
העלויות לא חייבות להיות יקרות, אפשר לעשות דברים מרשימים ומיוחדים במחירים סבירים. יתרה מכך, רוב הפרסומות תלת בעולם כיום, בוצעו כהמרה מדו לתלת מימד על מנת לחסוך בקריאייטיב חדש ועלויות של ימי צילום נוספים (בהרבה מסרטי התלת בקולנוע בוצעה המרה ולאו דוקא צילומים).
תלת מימד זה השלב הבא. מי שלא יפנים, ישאר מאחור...
- 3.מוכשרים ! (ל"ת)רמי 03/04/2012 16:39הגב לתגובה זו
- 2.מיכל 27/03/2012 11:51הגב לתגובה זואם זה אתם, אז שאפו עצבני. תמשיכו עם הטבודה הטובה!
- 1.פירמה תותחים! (ל"ת)יוני מרדכי 27/03/2012 00:23הגב לתגובה זו
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס?
הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים.
המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים.
פריים טיים
גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב
תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורות המוקדמות לאורך אחר
הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם
6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף
צופים.
