שלמה קרעי הליכוד
צילום: הגר כהן

משרד התקשורת מבטל את העמלות על הוראות קבע לחברות התקשורת

חברות התקשורת כבר לא יוכלו לגבות עמלות על הוראות קבע מלקוחות ללא כרטיסי אשראי; זה מהלך צודק, אבל הפגיעה בחברות לא צפויה להיות מהותית

רוי שיינמן | (5)

שר התקשורת שלמה קרעי חתם על תקנות חדשות שאוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות עבור הוראות קבע בנקאיות. ההחלטה, שפורסמה לאחר שימוע ציבורי בנובמבר 2024, תיכנס לתוקף בתוך שלושה חודשים וצפויה להשפיע על מאות אלפי לקוחות.


במשרד התקשורת מדגישים כי מדובר במהלך חברתי שנועד לצמצם את הפערים, לקוחות שאין להם כרטיס אשראי, לרוב מאוכלוסיות מוחלשות, נאלצים כיום לשלם עמלות גבוהות במיוחד רק כדי לשלם על שירותים בסיסיים. לפי הנתונים שפרסם המשרד, כ-10% מלקוחות ענף התקשורת משלמים בין 40 ל-50 שקל על פתיחת הוראת קבע, ולאחר מכן עוד 8 עד 13 שקל בכל חודש.


במונחים שנתיים, מדובר בעשרות מיליוני שקלים שמועברים מדי שנה מחסרי אמצעים לקופות החברות, רק עבור שיטת תשלום. התמונה הזו, שבה החברות גובות יותר דווקא מהשכבות החלשות, זכתה לביקורת ציבורית הולכת וגוברת, עד שהובילה לאיסור הרשמי מצד המדינה.


ההחלטה החדשה צפויה לצמצם את ההכנסות הקלות של חברות התקשורת, בראשן בזק, סלקום, פרטנר ו-HOT. אלה נהנו במשך שנים מהכנסות כמעט אוטומטיות מעמלות הוראות קבע. עם זאת, ההשפעה הכלכלית הכוללת צפויה להיות מתונה יחסית, אך המשמעות הציבורית והרגולטורית היא רחבה יותר: המדיניות הנוכחית מאותתת שהעמלות הפשוטות והנסתרות מתחילות להימחק, וכי נדרשת שקיפות גבוהה יותר.


הפגיעה בהכנסות מהוראות קבע באה דווקא בתקופה שבה חברות התקשורת חוות שיפור משמעותי בתוצאות הכספיות. מניות פרטנר וסלקום עלו בכ-54% ו-45% בהתאמה בשנה האחרונה, בזכות התייעלות מרשימה, מעבר הדרגתי לדור 5 וצמצום השקעות הוניות.


כך למשל, פרטנר סיימה את 2024 עם רווח נקי של 277 מיליון שקל, זינוק של 70% ביחס לשנה הקודמת, והודיעה על חלוקת דיבידנד של 250 מיליון שקל, לראשונה מזה 13 שנה. סלקום ופרטנר נהנות גם מהעלאות מחירים לחבילות הדור החמישי וממהפכת הסיבים האופטיים, שמאפשרת להן להציע שירותים איכותיים יותר תוך צמצום הוצאות, בזכות הסכמים נוחים על תשתיות. במילים פשוטות - החברות לא באמת זקוקות לעמלות הללו כדי להרוויח. הן כבר רווחיות מאוד, ושוק ההון מאמין בהן.


מעבר לאיסור על חברות הסלולר והאינטרנט, שר התקשורת פנה למועצת הכבלים והלוויין כדי לבחון הרחבה של המהלך לחברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, כלומר ל-YES ול-HOT. גם כאן מדובר בחברות רווחיות שפועלות עם תשתית ותיקות ומשרתות קהל רחב, הכולל גם אוכלוסיות שאין להן כרטיסי אשראי. אם המהלך יאושר, הוא יגדיל את ההשפעה הכללית על הענף וימנע את האפשרות של מעבר עמלות מעקף – דרך שירותים נלווים כמו טלוויזיה בתשלום.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כוח קפלן 08/05/2025 21:31
    הגב לתגובה זו
    לשחרור החטופים.
  • 2.
    בוריס 07/05/2025 15:54
    הגב לתגובה זו
    את גיוס כל החרדים לצהל בכפייה.
  • קרעי חייב להוביל את השמדת הקפלניסטים (ל"ת)
    אנונימי 08/05/2025 13:28
    הגב לתגובה זו
  • מדר 08/05/2025 21:30
    כולנו אחים. גם החרדים המשתמטים והבוזזים הם הם אחים.
  • 1.
    רון 06/05/2025 23:28
    הגב לתגובה זו
    לכו
מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

מאסטר שף בראש כל רצועות השידור

כמות הצופים במהדורות החדשות חזרה לנורמה, אחרי פיק חריג, אך המגמה נשמרה, 12 עדיין בראש, 14 מצמצם פערים ו-13 מגרד את ה-100 אלף צופים; אחד מעשרה צופי המהדורות המרכזיות צופה במהדורה המרכזית של כאן11

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לאחר ששככה הסערה, אמש כמות הצופים במהדורות המרכזיות ירדה ל-742 אלף צופים. כמובן, שמבחינת הנתונים של כל ערוץ וערוץ נרשמה ירידה מאשר בערב יום ראשון החריג, אבל מבחינת הדירוג עצמו, המגמות נותרו זהות. 12 עדיין בראש, 14 מדביק פערים, 13 מאבד גובה וכאן11 על גבול הנישה. 

מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 13.5% רייטינג ו-320 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-241 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.6% רייטינג ו-1010 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 80 אלף צופים ו-3.3% רייטינג.


פריים טיים

בערב של ריאליטי חזק, הריאליטי תמיד יהיה בראש, וכך היה גם אמש, כש-"מאסטר שף" של קשת הובילה בגאון, עם 14.2% רייטינג ו-333 אלף צופים (והיתה התכנית הנצפית ביותר בכל לוח השידורים). אחריה היתה "הפטריוטים" שהולכת ומתחזקת מדי ערב, ואתמול היתה התכנית השלישית הנצפית בלוח השידורים, עם 9.2% רייטינג ו-297 אלף צופים. השעשועון של רשת, "כלוב הזהב", היה הרחק מאחור, עם 4.9% רייטינג ו-115 אלף צופים ואילו עוד הרחק מאחור היה תכנית ראיונות חדשה של כאן11, "הייתי שם", שפתחה עם רצח רבין וקיבלה 2.5% רייטינג עם 56 אלף צופים בלבד. 

רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.3% ו-108 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.8% רייטינג ו-66 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 2% רייטינג ו-52 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך ערוץ 14 לקח את ההובלה, עם "על הבוקר" עם נוי בר, שהיה בראש עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים. אחריו היה משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור, שעמד על רייטינג של 2.5% ו-55 אלף צופים בלבד, ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.2% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.