משרד התקשורת מבטל את העמלות על הוראות קבע לחברות התקשורת
חברות התקשורת כבר לא יוכלו לגבות עמלות על הוראות קבע מלקוחות ללא כרטיסי אשראי; זה מהלך צודק, אבל הפגיעה בחברות לא צפויה להיות מהותית
שר התקשורת שלמה קרעי חתם על תקנות חדשות שאוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות עבור הוראות קבע בנקאיות. ההחלטה, שפורסמה לאחר שימוע ציבורי בנובמבר 2024, תיכנס לתוקף בתוך שלושה חודשים וצפויה להשפיע על מאות אלפי לקוחות.
במשרד
התקשורת מדגישים כי מדובר במהלך חברתי שנועד לצמצם את הפערים, לקוחות שאין להם כרטיס אשראי, לרוב מאוכלוסיות מוחלשות, נאלצים כיום לשלם עמלות גבוהות במיוחד רק כדי לשלם על שירותים בסיסיים. לפי הנתונים שפרסם המשרד, כ-10% מלקוחות ענף התקשורת משלמים בין 40 ל-50 שקל
על פתיחת הוראת קבע, ולאחר מכן עוד 8 עד 13 שקל בכל חודש.
במונחים שנתיים, מדובר בעשרות מיליוני שקלים שמועברים מדי שנה מחסרי אמצעים לקופות החברות, רק עבור שיטת תשלום. התמונה הזו, שבה החברות גובות יותר דווקא מהשכבות החלשות, זכתה לביקורת ציבורית הולכת וגוברת, עד שהובילה לאיסור הרשמי מצד המדינה.
ההחלטה החדשה צפויה לצמצם את ההכנסות הקלות של חברות התקשורת, בראשן בזק, סלקום, פרטנר ו-HOT. אלה נהנו במשך שנים מהכנסות כמעט אוטומטיות מעמלות הוראות קבע. עם זאת, ההשפעה הכלכלית הכוללת צפויה להיות מתונה יחסית, אך המשמעות הציבורית והרגולטורית היא רחבה יותר: המדיניות הנוכחית מאותתת שהעמלות הפשוטות והנסתרות מתחילות להימחק, וכי נדרשת שקיפות גבוהה יותר.
- מנכ"ל משרד התקשורת: "95% ממשקי הבית בישראל כבר נגישים לסיבים אופטיים"
- מאות אלפי שקלים הושבו לצרכנים בעקבות תלונות, כך בדוח פניות הציבור בטלקום 2024
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפגיעה בהכנסות מהוראות קבע באה דווקא בתקופה שבה חברות התקשורת חוות שיפור
משמעותי בתוצאות הכספיות. מניות פרטנר וסלקום עלו בכ-54% ו-45% בהתאמה בשנה האחרונה, בזכות התייעלות מרשימה, מעבר הדרגתי לדור 5 וצמצום השקעות הוניות.
כך למשל, פרטנר סיימה את 2024 עם רווח נקי של 277 מיליון שקל, זינוק של 70% ביחס לשנה הקודמת, והודיעה על חלוקת דיבידנד של 250 מיליון שקל, לראשונה מזה 13 שנה. סלקום ופרטנר נהנות גם מהעלאות מחירים לחבילות הדור החמישי וממהפכת הסיבים האופטיים, שמאפשרת להן להציע שירותים איכותיים יותר תוך צמצום הוצאות, בזכות הסכמים נוחים על תשתיות. במילים פשוטות - החברות לא באמת זקוקות לעמלות הללו כדי להרוויח. הן כבר רווחיות מאוד, ושוק ההון מאמין בהן.
מעבר לאיסור על חברות הסלולר והאינטרנט, שר התקשורת פנה למועצת הכבלים והלוויין כדי לבחון הרחבה של המהלך לחברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, כלומר ל-YES ול-HOT. גם כאן מדובר בחברות רווחיות שפועלות עם תשתית ותיקות ומשרתות קהל רחב, הכולל גם אוכלוסיות שאין להן כרטיסי אשראי. אם המהלך יאושר, הוא יגדיל את ההשפעה הכללית על הענף וימנע את האפשרות של מעבר עמלות מעקף – דרך שירותים נלווים כמו טלוויזיה בתשלום.
- 3.כוח קפלן 08/05/2025 21:31הגב לתגובה זולשחרור החטופים.
- 2.בוריס 07/05/2025 15:54הגב לתגובה זואת גיוס כל החרדים לצהל בכפייה.
- קרעי חייב להוביל את השמדת הקפלניסטים (ל"ת)אנונימי 08/05/2025 13:28הגב לתגובה זו
- מדר 08/05/2025 21:30כולנו אחים. גם החרדים המשתמטים והבוזזים הם הם אחים.
- 1.רון 06/05/2025 23:28הגב לתגובה זולכו

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.