שלמה קרעי הליכוד
צילום: הגר כהן

משרד התקשורת מבטל את העמלות על הוראות קבע לחברות התקשורת

חברות התקשורת כבר לא יוכלו לגבות עמלות על הוראות קבע מלקוחות ללא כרטיסי אשראי; זה מהלך צודק, אבל הפגיעה בחברות לא צפויה להיות מהותית

רוי שיינמן | (5)

שר התקשורת שלמה קרעי חתם על תקנות חדשות שאוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות עבור הוראות קבע בנקאיות. ההחלטה, שפורסמה לאחר שימוע ציבורי בנובמבר 2024, תיכנס לתוקף בתוך שלושה חודשים וצפויה להשפיע על מאות אלפי לקוחות.


במשרד התקשורת מדגישים כי מדובר במהלך חברתי שנועד לצמצם את הפערים, לקוחות שאין להם כרטיס אשראי, לרוב מאוכלוסיות מוחלשות, נאלצים כיום לשלם עמלות גבוהות במיוחד רק כדי לשלם על שירותים בסיסיים. לפי הנתונים שפרסם המשרד, כ-10% מלקוחות ענף התקשורת משלמים בין 40 ל-50 שקל על פתיחת הוראת קבע, ולאחר מכן עוד 8 עד 13 שקל בכל חודש.


במונחים שנתיים, מדובר בעשרות מיליוני שקלים שמועברים מדי שנה מחסרי אמצעים לקופות החברות, רק עבור שיטת תשלום. התמונה הזו, שבה החברות גובות יותר דווקא מהשכבות החלשות, זכתה לביקורת ציבורית הולכת וגוברת, עד שהובילה לאיסור הרשמי מצד המדינה.


ההחלטה החדשה צפויה לצמצם את ההכנסות הקלות של חברות התקשורת, בראשן בזק, סלקום, פרטנר ו-HOT. אלה נהנו במשך שנים מהכנסות כמעט אוטומטיות מעמלות הוראות קבע. עם זאת, ההשפעה הכלכלית הכוללת צפויה להיות מתונה יחסית, אך המשמעות הציבורית והרגולטורית היא רחבה יותר: המדיניות הנוכחית מאותתת שהעמלות הפשוטות והנסתרות מתחילות להימחק, וכי נדרשת שקיפות גבוהה יותר.


הפגיעה בהכנסות מהוראות קבע באה דווקא בתקופה שבה חברות התקשורת חוות שיפור משמעותי בתוצאות הכספיות. מניות פרטנר וסלקום עלו בכ-54% ו-45% בהתאמה בשנה האחרונה, בזכות התייעלות מרשימה, מעבר הדרגתי לדור 5 וצמצום השקעות הוניות.


כך למשל, פרטנר סיימה את 2024 עם רווח נקי של 277 מיליון שקל, זינוק של 70% ביחס לשנה הקודמת, והודיעה על חלוקת דיבידנד של 250 מיליון שקל, לראשונה מזה 13 שנה. סלקום ופרטנר נהנות גם מהעלאות מחירים לחבילות הדור החמישי וממהפכת הסיבים האופטיים, שמאפשרת להן להציע שירותים איכותיים יותר תוך צמצום הוצאות, בזכות הסכמים נוחים על תשתיות. במילים פשוטות - החברות לא באמת זקוקות לעמלות הללו כדי להרוויח. הן כבר רווחיות מאוד, ושוק ההון מאמין בהן.


מעבר לאיסור על חברות הסלולר והאינטרנט, שר התקשורת פנה למועצת הכבלים והלוויין כדי לבחון הרחבה של המהלך לחברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, כלומר ל-YES ול-HOT. גם כאן מדובר בחברות רווחיות שפועלות עם תשתית ותיקות ומשרתות קהל רחב, הכולל גם אוכלוסיות שאין להן כרטיסי אשראי. אם המהלך יאושר, הוא יגדיל את ההשפעה הכללית על הענף וימנע את האפשרות של מעבר עמלות מעקף – דרך שירותים נלווים כמו טלוויזיה בתשלום.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כוח קפלן 08/05/2025 21:31
    הגב לתגובה זו
    לשחרור החטופים.
  • 2.
    בוריס 07/05/2025 15:54
    הגב לתגובה זו
    את גיוס כל החרדים לצהל בכפייה.
  • קרעי חייב להוביל את השמדת הקפלניסטים (ל"ת)
    אנונימי 08/05/2025 13:28
    הגב לתגובה זו
  • מדר 08/05/2025 21:30
    כולנו אחים. גם החרדים המשתמטים והבוזזים הם הם אחים.
  • 1.
    רון 06/05/2025 23:28
    הגב לתגובה זו
    לכו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.