שלמה אליהו
צילום: יח"צ
איך שגלגל מסתובב לו

מהפך - שלמה אליהו עבר מהפסד של 2 מיליארד לרווח של 1.5 מיליארד על ההשקעה במגדל

מאז כניסתו ב-2012 ועד לשנה שעברה שלמה אליהו הפסיד על ההשקעה במגדל. אבל השנה זו כבר מוזיקה אחרת - אליהו מורווח 40%

נתנאל אריאל | (9)
נושאים בכתבה מגדל שלמה אליהו

מכישלון מפואר להצלחה מרשימה - עד לפני כשנה וחצי, שלמה אליהו היה מופסד על ההשקעה במגדל. בתחילת הקורונה עם הנפילה במניות בכלל והצניחה במניות הביטוח בכלל, אליהו כבר היה מופסד קרוב ל-2 מיליארד שקל. אבל בבורסה כמו בבורסה, המציאות עולה על כל דמיון. מגדל הבטיחה את מה שהמנכ"ל הקודם רן עוז אמר לביזפורטל לפני שנה וחצי והציגה רווחים מרשימים והמניה בהתאמה זינקה פי 3 מאז מרץ אשתקד למחיר שיא - 5.33 שקל למניה המבטא שווי של 5.65 מיליארד שקל.  

ההשקעה הכושלת של אליהו הפכה להצלחה מרשימה. נכון להיום שווי ההחזקה של אליהו (דרך אליהו החזקות) מסתכם ב-3.6 מיליארד שקל ויחד עם דיבידנדים של כ-1.2 מיליארד שקל ומימושים של  כ-200 מיליון שקל, הרי שערך ההשקעה מסתכם ב-5 מיליארד שקל. מדובר בתשואה של 43% - זה אולי לא מדהים ל-9 שנים, אבל זה "נס" ביחס למצב לפני שנה-שנתיים.

זה מלמד אגב, משהו חשוב על השקעות - במקרים רבים באם מדובר בחברות ערך (וחברות ביטוח הן חברות ערך) צריך סבלנות. המניה בסוף "תעקוב"  אחרי התוצאות. השווי שלה צריך להיות במתאם לתוצאות. אז יכול להיות שיהיו כמה שנים בינוניות, יכול להיות שיהיו כמה שנים שהשוק מתמחר בחסר. אבל חברות שבליבת העסקים שלהן יודעות לייצר רווחים ומזומנים לאורך זמן, יקבלו בסופו של דבר את הערך ההוגן גם בבורסה. צריך סבלנות ולאליהו היתה סבלנות מברזל.  

כל זה קרה בשנה עם לא מעט תהפוכות במגדל. היו"ר מוטי רוזן וגם מנכ"ל החברה רן עוז עזבו את החברה. אחרי מספר ניסיונות מונה למנכ"ל בסופו של דבר שגיא יוגב, שהיה עד לאחרונה מנהל החטיבה לביטוח כללי ב הראל השקעות 0.07%  לאחר שבעל השליטה שלמה אליהו תמך במינויו.

במקביל, מגדל נמצאת בחיכוכים ועימותים עם המפקח על שוק ההון והביטוח, משה ברקת, שלא שבע רצון מחילופי הבכירים התכופים במגדל והמחלוקות התדירות בין אליהו ליו"רים שלו. אבל כל זה בשוליים - החברה מייצרת רווח של 300 מיליון שקל ברבעון ברבעונים האחרונים. זה אולי חריג, אבל רווח מייצג שנתי של 600-700 מיליון שקל כפי שהעריך מנכ"ל החברה לפני שנה וחצי הוא עדיין מרשים. שווי החברה 5.6 מיליארד שקל   

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 06/11/2021 14:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לילי 03/11/2021 14:41
    הגב לתגובה זו
    הרבה אצו לגרום לאליהו למכור את מגדל כאשר מחירה היה בריצפה . שווי המניות היה פחות מההלוואה . אך לאליהו היה נדלן רב כביטחונות וזה מה שבלם את ההתקפה על אליהו
  • 7.
    איתן גרסטנפלד 02/11/2021 10:33
    הגב לתגובה זו
    אני פשוט לא מבין כלום בכלכלה אז כתבתי כי רציתי לייצר click bait
  • 6.
    מבין 02/11/2021 08:25
    הגב לתגובה זו
    ואיפה איתן שלכלך לפני שנה?!
  • 5.
    אנונימי 01/11/2021 19:43
    הגב לתגובה זו
    חברות הביטוח הופכות למעצמות בתמיכת המדינה כבר יותר חזקות מהבנקים.
  • 4.
    מתפרנסים יפה מדמי הניהול על החלק ההוני בביטוחי המנהלים (ל"ת)
    נובח סידרתי 01/11/2021 17:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סתם אחד 01/11/2021 15:20
    הגב לתגובה זו
    וההצלחה נובעת יותר מתנאים מקרו כלכליים שמטיבים עם כל חברות הביטוח. ברכות בכל מקרה
  • 2.
    (ל"ת)
    01/11/2021 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איזה ניהול יש פה? איזו אסטרטגיה? 01/11/2021 15:04
    הגב לתגובה זו
    איזה ניהול יש פה? איזו אסטרטגיה?
רכב גנוב
צילום: פוינטר

גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר

ירידה של 15% בגניבות, אבל בעלי ג'יפונים ותושבי גוש דן עדיין צריכים לישון עם עין אחת פקוחה

רן קידר |

ירידה דרמטית בגניבות רכב בישראל: הסיכום השנתי צפוי לעמוד על כ-15,400 גניבות, ירידה של כ-15% לעומת שנה שעברה. מדובר במספר הגניבות הנמוך ביותר זה 4 שנים. אבל, הירידה במספר הגניבות פוגשת מחירי ביטוח רכב שעלו ב-50% בשלוש שנים, כשבחצי השנה האחרונה הם יורדים ב-5% בלבד. אין מתאם בין השטח לבין אגרת הביטוח. צריך לזכור שהביטוח כולל כמובן גם תאונות ועוד, אבל נראה שרוב הגורמים אמורים היו להוריד אותו הרבה יותר מאחוזים בודדים.

בין הסיבות לירידה - המצב הביטחוני. יש הרבה יותר פיקוח ופטרולים לאורך קו התפר והגניבות מתמעטות. תל אביב מובילה עם 19% מניסיונות הגניבה. פתח תקווה רשמה 15% מניסיונות הגניבה. הדגמים המובילים לאורך כל השנים האחרונות וגם השנה - ג'יפונים.

אז למה הוא לא יורד? הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, עמית גל לא עשה כלום בשנים האחרונות חוץ מלכתוב בדוח השנתי שהריכוזיות של חברות הביטוח בעלייה. ריכוזיות בעלייה = תחרות נמוכה. רק לפני כשלושה חודשים הוא התעורר ודרש מחברות הביטוח להוריד את המחירים בתחום ביטוח הרכב. אגב, זה לא רק בביטוח הרכב.  גל, פנה לתשע חברות הביטוח הגדולות ודרש מהן להגיש בתוך שלושה חודשים תעריפים מעודכנים לביטוחי מקיף וצד ג’, לצורך אישור רגולטורי מחדש. אם החברות לא יגישו תעריפים חדשים ולא יקבלו את אישור הרשות עד סוף אפריל – הן לא יוכלו להמשיך ולשווק ביטוחי רכב במתכונתם הנוכחית. מדובר בצעד חריג יחסית, שמשדר חוסר שביעות רצון עמוק מהתנהלות הענף.

ההוראה מגיעה לאחר בדיקה שערכה הרשות בחודשים האחרונים, שבחנה את תמחור ביטוחי הרכב מול ההוצאות בפועל. מהבדיקה עלה כי קיימים פערים משמעותיים בין הפרמיות שנגבות מהציבור לבין היקף התביעות והעלויות בפועל - בעיקר על רקע הירידה בגניבות הרכב ובהיקף הנזקים.

לפי נתוני הרשות, הפרמיות בביטוחי מקיף וצד ג’ הסתכמו ב־2024 בכ־13.9 מיליארד שקל - עלייה של 14% לעומתשנה קודמת, בעוד שמספר כלי הרכב המבוטחים עלה בכ־1% בלבד. העלייה נבעה מהתייקרויות חדות בעשרות אחוזים, לאחר שהענף רשם הפסד מצטבר של כ־1.5 מיליארד שקל ב־2022. אלא שמאז התמונה השתנתה: היקף הגניבות והתביעות ירד, וב־2024 חמש חברות הביטוח הגדולות סיימו את השנה עם רווח מצרפי של כ־716 מיליון שקל, רווח שמקורו ישירות בפרמיות הציבור. לשם השוואה, ב־2023 הרווח עמד על כ־100 מיליון שקל בלבד, ובשנים 2021–2022 הענף היה הפסדי. בשנת 2025 הרווח צפוי להיות מעל 1 מיליארד שקל. 


שאלות ותשובות על גניבות רכב בישראל


מה מספר הגניבות הצפוי ב-2025? 

כ-15,400, ירידה של כ-15% לעומת 2024.

אילו דגמים מועדים יותר לגניבה? 

ג'יפונים (47%) ורכב פרטי (32%), בעיקר מותגי טויוטה ויונדאי מהשלוש-ארבע השנים האחרונות.

מדוע חלה ירידה? 

 שיפור מערכות אבטחה בדגמים חדשים, אכיפה מוגברת ביהודה ושומרון והסטת פעילות פלילית לתחומים רווחיים יותר.

האם פרמיות הביטוח ירדו? 

לא באופן מיידי, אך על רקע התערבות רגולטורית צפויות התאמות מחיר כלפי מטה.

אילו אזורים מסוכנים ביותר? 

 גוש דן עם קרוב למחצית מהגניבות 


רכב גנוב
צילום: פוינטר

גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר

ירידה של 15% בגניבות, אבל בעלי ג'יפונים ותושבי גוש דן עדיין צריכים לישון עם עין אחת פקוחה

רן קידר |

ירידה דרמטית בגניבות רכב בישראל: הסיכום השנתי צפוי לעמוד על כ-15,400 גניבות, ירידה של כ-15% לעומת שנה שעברה. מדובר במספר הגניבות הנמוך ביותר זה 4 שנים. אבל, הירידה במספר הגניבות פוגשת מחירי ביטוח רכב שעלו ב-50% בשלוש שנים, כשבחצי השנה האחרונה הם יורדים ב-5% בלבד. אין מתאם בין השטח לבין אגרת הביטוח. צריך לזכור שהביטוח כולל כמובן גם תאונות ועוד, אבל נראה שרוב הגורמים אמורים היו להוריד אותו הרבה יותר מאחוזים בודדים.

בין הסיבות לירידה - המצב הביטחוני. יש הרבה יותר פיקוח ופטרולים לאורך קו התפר והגניבות מתמעטות. תל אביב מובילה עם 19% מניסיונות הגניבה. פתח תקווה רשמה 15% מניסיונות הגניבה. הדגמים המובילים לאורך כל השנים האחרונות וגם השנה - ג'יפונים.

אז למה הוא לא יורד? הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, עמית גל לא עשה כלום בשנים האחרונות חוץ מלכתוב בדוח השנתי שהריכוזיות של חברות הביטוח בעלייה. ריכוזיות בעלייה = תחרות נמוכה. רק לפני כשלושה חודשים הוא התעורר ודרש מחברות הביטוח להוריד את המחירים בתחום ביטוח הרכב. אגב, זה לא רק בביטוח הרכב.  גל, פנה לתשע חברות הביטוח הגדולות ודרש מהן להגיש בתוך שלושה חודשים תעריפים מעודכנים לביטוחי מקיף וצד ג’, לצורך אישור רגולטורי מחדש. אם החברות לא יגישו תעריפים חדשים ולא יקבלו את אישור הרשות עד סוף אפריל – הן לא יוכלו להמשיך ולשווק ביטוחי רכב במתכונתם הנוכחית. מדובר בצעד חריג יחסית, שמשדר חוסר שביעות רצון עמוק מהתנהלות הענף.

ההוראה מגיעה לאחר בדיקה שערכה הרשות בחודשים האחרונים, שבחנה את תמחור ביטוחי הרכב מול ההוצאות בפועל. מהבדיקה עלה כי קיימים פערים משמעותיים בין הפרמיות שנגבות מהציבור לבין היקף התביעות והעלויות בפועל - בעיקר על רקע הירידה בגניבות הרכב ובהיקף הנזקים.

לפי נתוני הרשות, הפרמיות בביטוחי מקיף וצד ג’ הסתכמו ב־2024 בכ־13.9 מיליארד שקל - עלייה של 14% לעומתשנה קודמת, בעוד שמספר כלי הרכב המבוטחים עלה בכ־1% בלבד. העלייה נבעה מהתייקרויות חדות בעשרות אחוזים, לאחר שהענף רשם הפסד מצטבר של כ־1.5 מיליארד שקל ב־2022. אלא שמאז התמונה השתנתה: היקף הגניבות והתביעות ירד, וב־2024 חמש חברות הביטוח הגדולות סיימו את השנה עם רווח מצרפי של כ־716 מיליון שקל, רווח שמקורו ישירות בפרמיות הציבור. לשם השוואה, ב־2023 הרווח עמד על כ־100 מיליון שקל בלבד, ובשנים 2021–2022 הענף היה הפסדי. בשנת 2025 הרווח צפוי להיות מעל 1 מיליארד שקל. 


שאלות ותשובות על גניבות רכב בישראל


מה מספר הגניבות הצפוי ב-2025? 

כ-15,400, ירידה של כ-15% לעומת 2024.

אילו דגמים מועדים יותר לגניבה? 

ג'יפונים (47%) ורכב פרטי (32%), בעיקר מותגי טויוטה ויונדאי מהשלוש-ארבע השנים האחרונות.

מדוע חלה ירידה? 

 שיפור מערכות אבטחה בדגמים חדשים, אכיפה מוגברת ביהודה ושומרון והסטת פעילות פלילית לתחומים רווחיים יותר.

האם פרמיות הביטוח ירדו? 

לא באופן מיידי, אך על רקע התערבות רגולטורית צפויות התאמות מחיר כלפי מטה.

אילו אזורים מסוכנים ביותר? 

 גוש דן עם קרוב למחצית מהגניבות