הרגולציה הבריטית נגד גוגל: תחוייב להציע אלטרנטיביות חיפוש
רשות התחרות הבריטית שוקלת לסווג את גוגל מחדש, שיאפשר לכפות על החברה לפרסם אלטרנטיבות חיפוש ואף אתרי AI ובנוסף לשנות את דירוג האתרים ולאפשר ניידות נתונים
רשות התחרות הבריטית (CMA) הודיעה כי היא שוקלת לסווג את גוגל תחת "סטטוס שוק אסטרטגי" (SMS - Strategic Market Status). הסטטוס הזה הוא מונח רגולטורי חדש בבריטניה, שנכנס לתוקף ב-2024 ומהווה מעין "תעודת זהות רגולטורית" לחברות שהפכו ל"שומרות סף" של העולם הדיגיטלי ומאפשר להתמודד עם כוח שוק עודף באמצעות הגבלת הכוח של ענקיות טכנולוגיה מבלי להוכיח מראש נזק, אלא רק על בסיס פוטנציאל להשפעה שלילית על תחרות וחדשנות.
במקרה הנוכחי של גוגל, מדובר בצעד ראשון מסוגו שיכפה על גוגל בראש ובראשונה לשנות את תוצאות מנוע החיפוש שלה ולהציג למשתמשים אפשרויות חיפוש חלופיות ואף אתרי AI, כדי להקל על מעבר של משתמשים לשירותים שאינם שירותי החברה. בנוסף, על גוגל יהיה לפרסם עקרונות דירוג הוגנים, שיבטיחו תוצאות חיפוש שקופות וללא הטייה עצמית.
עוד פעולות שגוגל תיאלץ לבצע היא מתן שליטה וכלים חדשים לגופי תוכן, שיאפשרו להם לקבוע כיצד נעשה שימוש בתכנים שלהם, כולל ב-Google AI Overviews וב-Gemini. פעולה נוספת שתיכפה היא לאפשר ניידות של הנתונים, שתקל על העברה היסטוריית החיפוש למערכות אחרות.
מהי המשמעות בפועל?
המשמעות של רגולוציה כזו עבור גוגל היא עצומה. מנוע החיפוש והפרסום הממומן שנלווה אליו הוא תחום הליבה של החברה . מנכ"לית ה-CMA, שרה קרדל, ציינה כי יותר מ‑90% מהחיפושים בבריטניה מתבצעים באמצעות גוגל והשליטה הזו באה לידי ביטוי גם בשוק הפרסום. לפי נתוני הרשות, מפרסמים בריטיים שילמו לגוגל בממוצע 45,000 דולר בשנה לכל קמפיין, נתון שמעיד, לדבריה, על שוק שבו התחרות אינה מתפקדת. "המטרה שלנו היא לפתוח את השוק, לעודד חדשנות, ולאפשר שליטה גדולה יותר למשתמשים ולעסקים", אמרה קרדל.
- חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבדיקה של CMA נפתחה כבר בינואר 2025, והתמקדה בשאלה האם השליטה של גוגל בשוק החיפוש
והפרסום מייצרת תוצאה חיובית עבור עסקים וצרכנים. ההכרעה הסופית תתקבל עד 13 באוקטובר, לאחר איסוף עמדות הציבור והתעשייה.
גוגל מיהרה לפרסם תגובה חריפה נגד הצעדים המוצעים. אוליבר בת'ל, מנהל התחרות של החברה באירופה, אמר כי "ההצעות של ה-CMA רחבות מדי, חסרות מיקוד, ומבוססות על מעט מדי ראיות". לדבריו, רגולציה נוקשה עשויה לעכב את היכולת של גוגל להביא מוצרים חדשניים לשוק הבריטי, ואף לפגוע בגישה של הצרכנים הבריטים לכלים החדשים ביותר. "אנחנו תומכים ברגולציה מבוססת ראיות, אך אסור שהיא תהפוך למכשול לצמיחה טכנולוגית בבריטניה", הוסיף.
לפי גורמים בתעשייה, CMA בחרה להתחיל בצעדים ממוקדים כמו שקיפות בדירוג, מסכי בחירה ושליטה בתוכן והעדיפה להימנע לעת עתה ממהלכים מרחיקי לכת יותר כמו פיקוח ישיר על הכנסות מפרסום או פירוק עסקי.
- OpenAI משיקה את GPT-5.2 - בניסיון לחדש את ההובלה במרוץ ה-AI
- עומרי כספי משלים גיוס של 100 מיליון דולר לקרן אופורטוניטי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ככה לא תיפלו בהונאות פיננסיות דיגיטליות - מדריך חשוב
החתול והעכבר של הרגולטור והקידמה
אם גוגל אכן תקבל את ההגדרה ותסווג עם סטטוס שוק אסטרטגי, זה יהיה תקדים, הן מבחינת החוק הבריטי והן מבחינת החברה עצמה, שעד כה לא נאלצה לבצע שינויים מבניים ותפעוליים רחבים כל כך. במידה והדבר ייצא לפועל, השינויים הללו יכולים להשפיע גם על מדיניות החברה בשאר העולם.
לאחרונה היינו עדים להתעוררות מסוימת של הרגולטור בהקשרי ה-AI והיכולות יוצאות הדופן שלו. דבר נוסף, לאחרונה, בעקבות כניסת ה-AI ויכולות עיבוד המידע האדירות שלו, השליטה הכמעט אבסולוטית של מנוע החיפוש של גוגל החלה להיפגע ועל פי תוצאות שונות שפורסמו, הרגלי חיפוש המידע עוברים אל הצ'טבוטים ואנשים זונחים את החיפוש "הקלאסי" באמצעות גוגל.
ניתן לומר שייתכן והמהלך הרגולוטרי מתייחס לסוסים שכבר יצאו מהאורווה, היות ותופעת מנוע החיפוש של גוגל רחוקה מלהיות תופעה חדשה. ועם זאת, ייתכן ומוטב מאוחר מאשר אף פעם. דבר נוסף שחשוב לציין היא שהרגולציה על ה-AI חייבת להתרחש בקצב מהיר יותר, אחרת הסוסים הדיגיטליים החדשים לא רק שיעזבו את האורווה, אלא יקימו אורוות חדשות שלרגולטור ייקח שנים לאתר.
משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובחוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה
ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר
בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב
במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.
לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.
במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.
גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- צים עולה 4.5%, טאואר יורדת 3%, המדדים במגמה מעורבת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.
משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובחוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה
ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר
בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב
במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.
לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.
במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.
גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- צים עולה 4.5%, טאואר יורדת 3%, המדדים במגמה מעורבת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.
