האם זה 'אנרון' 2? שימו לב למניה הענקית שהתרסקה 19%

מערכת Bizportal | (13)

טירוף בסקטור הביוטק בוול סטריט, מניית ולינט (סימול: VRX) התרסקה אמש 19% אחרי שבמהלך היום הגיעו הנפילות במניה לעד 30%, ונציין כי מדובר בחברה בשווי של 50 מיליארד דולר (אחרי הנפילה) וכי לפני כחודש נסחרה החברה בשווי של מעל 100 מיליארד דולר, כלומר כפול מהשווי של טבע הישראלית. 

הסיבה היא דו"ח חריף ביותר מצד חברת המחקר CITRON שמאשים את חברת הביוטק בהונאה פלילית, והכל בימים בהם שאלת קביעת מחירי התרופות בארה"ב תופסת כותרות ברקע לציוץ המפורסם של הילרי קילנטון מלפני כחודש בו היא תוקפת בחריפות את חברות התרופות שמרשות לעצמן להקפיץ מחירים. הקריסה במניה התמתנה אמש לאחר שהחברה הוציאה הודעת הכחשה והמיליארד המפורסם ביל אקמן שמושקע במניה הודיע כי רכש עוד 2 מיליון מניות. 

בשבוע שעבר דיווחה ולינט כי קיבלה הזמנה לבית המשפט לצורך בירור בעניין כיצד היא קובעת את מחירי התרופות שלה, איך היא מפיצה אותן ואיך היא דואגת לכך שהלקוחות יהיו מסוגלים לעמוד במחירי התרופות שלה. והיום חברת המחקר CITRON שמתמחה בתחום המסחר בשורט יוצאת בסקירה תחת הכותרת המפחידה - "האם יכול להיות שזה אנרון של שוק התרופות?"

ב'סיטרון' טוענים כי ולינט ביצעה מניפולציות שנראות פליליות ביותר כאשר היא למעשה העבירה את התרופות שלה לתוך המלאי של רשת בתי מרקחת שקשורה אליה. מהלך שמאפשר לה לרשום הכנסה. כחלק מהמניפולציה, בסיטרון מביאים הוכחות לכך שולינט ניסתה להסתיר את העובדה שאותה רשת בתי מרקחת קשורה אליה. מחיר היעד של סיטרון לולינט נקבע על 50 דולר. כעת המניה מתרסקת 30% למחיר של 100 דולר.  

מדד הביוטק נפל בתגובה בשיעור של 0.9% שכן הסקטור כולו נמצאת כעת חזק מתחת לזכוכית מגדלת רגולטורית.

אך לא כולם פאסמיים. בראיון ל-CNBC, אמר לקראת סוף יום המסחר היום ביל אקמן, מנהל קרן הגידור טען כי קנה לא פחות מ-2 מיליון מניות של החברה. אקמן טוען כי הוא מאמין בחברה. נציין כי הקרן שלו Pershing Square, כבר היום הינה בעלת העניין הגדולה בחברה. 

מניית ולינט מתחילת 2014:

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    דוד מ 22/10/2015 09:39
    הגב לתגובה זו
    וצריכה להיענש בחומרה , זה לא קשור לטבע ולפריגו ועובדה שטבע חוזרת עם ארביטראז חיובי של מעל 2,5% , אתמול זה עבד לכם ואחרי הכתבה הן ירדו חזק בלי הצדקה אבל היום זה כבר לא יעבוד , חפשו עצים אחרים לחפש עליהם
  • 10.
    החוזים ממשיכים לרדת לאחר הסגירה-מפולת מחר? (ל"ת)
    ואוא 21/10/2015 23:30
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    סתם אחד... 21/10/2015 22:23
    הגב לתגובה זו
    גם 13% זה נחמד בשעתיים...
  • 8.
    דויד 21/10/2015 22:19
    הגב לתגובה זו
    יופי , כמה אני אשמח אם ביזפורטל ייחנקו עם הפוטים שלהם. באיזו כותרת צוהלת יצאו. מניה מתרסת וגוררת את טבע לירידות חדות עאלק. לא ירידות ולא דובים. טבע דווקא עולה יפה חחחחחחחח
  • 7.
    סימונה מנדלוביץ 21/10/2015 20:27
    הגב לתגובה זו
    קלינטון צודקת. מוכרים תרופה זולה ואימפוטנטית במחיר של זהב 18קראט.
  • שלומי 21/10/2015 21:05
    הגב לתגובה זו
    וכשהחברות יתרסקו מי יפתח את התרופות? פקידי הממשלה או האנליסט של הבנק. וכמה הכתב מרוויח לדעתך ומה הוא מקבל מהחברה שמתחרה. אין שמחה כמו שמחה לאיד
  • עמי 21/10/2015 22:13
    לא מבינים שהם גם מיצרים תורפות אז מאיפוא יבוא נהכסף
  • 6.
    סם 21/10/2015 20:23
    הגב לתגובה זו
    ומה זה לשאר חברות הביו?? מה רדהיל בסיפור הזה???
  • 5.
    קוסמטיקה ותרופות 21/10/2015 20:17
    הגב לתגובה זו
    בקבוק בושם צריך לעלות 5 שקלים וכנ"ל קרם פנים ואו ידיים
  • 4.
    דויד 21/10/2015 19:29
    הגב לתגובה זו
    חברה שמתמחה בתחום המסחר בשורט יוצאת בשורט חזק על מניית תרופות וכולם מוכרים. נו , מה רציתם שחברה שמתמחה בשורט יצאו בסקירת לונג ? חוץ מזה, מי שהוא בסיטרון רימה , גנב ופשע , מה זה נוגע לטבע ופריגו ? יאלה תצאו מהסרט , עד סוף המסחר גם טבע וגם פריגו וגם אופקו עולות. הארביטראז יהיה חיובי חזק וביזפורטל יחנקו עם הפוטים שלהם. תמונות של דובים שמו לי אעלק.
  • 3.
    א 21/10/2015 19:10
    הגב לתגובה זו
    ברחתי מהבורסה .
  • 2.
    ציון 21/10/2015 19:08
    הגב לתגובה זו
    מה הקשר לטבע ופריגו בכלל סתם כותרות אחלה מחיר קניה למחר
  • 1.
    החברה הנ"ל רימתה ועומדת לדיו מה לזה ולטבע ???? (ל"ת)
    דוד מ 21/10/2015 18:34
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: