'מחיר למשתכן' בלוד: ייבנו 376 דירות, מה המחיר ההתחלתי?

פרויקט הדגל של האוצר כחלון מעלה הילוך עם הנחת אבן פינה בלוד ובמקביל פתיחת ההגרלה לדירות בעפולה: "תוך חודש יהיו זוגות שכבר יזכו בזכות לרכוש דירה בהנחה של מאות אלפי שקלים" 
ענת דניאלי | (8)

היום במסגרת הכנס השנתי של מינהל התכנון, חתם שר האוצר משה כחלון על היתרי הבניה בפרויקט הראשון בלוד בשיטת מחיר למשתכן - מדובר בפרויקט "מגדלי הנחל" בו זכתה חברת "צפריר וזוהר שרבט". במקביל לכך נפתחה היום הגרלת הדירות של 'מחיר למשתכן' בעפולה. משרד האוצר מסר כי ההגרלה בלוד תפתח כבר בשבועות הקרובים.

בפרויקט הראשון בלוד בשכונת אחיסמך המתחדשת ייבנו 376 יח"ד במחיר התחלתי של 780,000 שקל הכוללות מרפסת ומחסן. היום נפתחת ההגרלה בעפולה, בה יתחרו הצעירים על כ-232 יח"ד בשכונה C1 הממוקמת בין עפולה העיר לבין שכונת עפולה עילית. כרגע רק שני קבלנים קיבלו היתרי בנייה, מחירי דירות 3-5 חדרים החל מ-617,000 שקל (לערך) ועד 1,016,000 שקל (לערך). בעפולה מי שיהיה זכאי לדירה יקבל גם מענק של 40,000 שקל (לכתבה המלאה על ההגרלה בעפולה)

שר האוצר, משה כחלון אמר: "הפרוייקט הזה מוכיח שאם רוצים אפשר גם אחרת, משבר הדיור הוא לא גזירת גורל, ושהפערים החברתיים הם לא גזירת גורל. בנוסף היום כבר נפתחות ההגרלות בעפולה ותוך חודש יהיו זוגות צעירים שכבר יזכו בזכות לרכוש דירה בהנחה של מאות אלפי שקלים. הרכבת של הדיור נוסעת על המסילה והיא בכיוון הנכון, כל מה שצריך זה קצת זמן וסבלנות. אני גאה לעמוד בראשה של מערכת שדואגת וחושבת על דור העתיד."

ראש העיר, עו"ד יאיר רביב הוסיף: "זהו יום חשוב והיסטורי, הוכחנו לכל המדינה שאם רוצים מאוד, אפשר ליישם את תכנית מחיר למשתכן בלוח זמנים קצר ולהביא לעיר זוגות צעירים, היכולים עתה ליהנות מהנחות של עשרות אחוזים מתחת למחיק השוק. אני מודה לכל הגורמים השותפים מרשות מקרקעי ישראל, ממינהל התכנון ובעיקר לשר האוצר משה כחלון על הרוח הגבית ועל נכונותו לסייע בקידומה של העיר לוד ובהתפתחותה. אין ספק שרפורמות הדיור שמקדם השר והמהפכה שהוא מוביל בשיטת "מחיר למשתכן", קובעים מציאות חדשה, מציאות של תקווה לזוגות הצעירים וחסרי הדיור בישראל". 

ראו את שכונת אחיסמך בלוד:

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלו משכנות העוני של המחר (ל"ת)
    רק בעוד 3 שנים 28/02/2016 07:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חסרות 100,000 דירות והוא מציע 376 דירות בעוד 3 שנים (ל"ת)
    רק בעוד 3 שנים 28/02/2016 07:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שתי ידיים שמאליות 26/02/2016 19:13
    הגב לתגובה זו
    איך הוא הצליח להשפיע שם ולא פה? אז הארגז כלים שלו כן עובד!!!!! יחי מחיר למסתכן! רוצו למכור דירות מהר (רק בארהב) כאן תזדיינו בשקט
  • 3.
    סופבועה=שנים נדלניסט+תקשורת פסיכו-בלוף הרצה עם טיפש!!!! (ל"ת)
    ממשל,קבלן,בנק=חזירות 25/02/2016 17:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    צריכים הרבה יהודים בלוד (ל"ת)
    יהודים טובים 25/02/2016 15:38
    הגב לתגובה זו
  • בלוד אוכלוסיה נהדרת לעומת זאת אתה נשמע קצת חשוך ונבער. (ל"ת)
    מוטי 26/02/2016 15:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    boz 25/02/2016 14:41
    הגב לתגובה זו
    כרגיל החרדים הם הראשונים
  • חילוני 26/02/2016 17:36
    הגב לתגובה זו
    והמקום מעולה. ובמרכז הארץ.צמוד למושב אחיסמך ולישוב גני אביב
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.