אינטל מתעוררת? המעבדים החדשים מקבלים תשבחות והם בפיתוח ישראלי
לאחר שנים של דשדוש, נראה כי אינטל INTEL CORPORATION , החברה שהייתה מלכת עולם המעבדים, מתחילה להראות סימני התאוששות. ככה לפלחות טוענים מומחים שבדקו את המעבד החדש של החברה - ה-Lunar Lake. המעבד פותח בישראל.
השקת המעבדים החדשים של החברה לשרתים ולמחשבים ניידים זכתה לתשבחות מצד מומחי טכנולוגיה, מה שמסמן אולי תפנית אפשרית בגורלה של החברה. בתחום השרתים, מעבדי ה-Xeon החדשים של אינטל מציבים את החברה בחזית הטכנולוגיה בפעם הראשונה בעשור הנוכחי. מומחים בתחום מציינים כי זהו הישג משמעותי עבור החברה, שמסמן את חזרתה למובילות טכנולוגית בסגמנט חשוב זה. עם זאת, התחרות מצד AMD צפויה להתחדש בקרוב עם השקת מעבדי "Turin" החדשים שלה.
אך הכותרת הראשית שייכת למעבד הנייד החדש של אינטל, ה-Lunar Lake. מעבד זה, המיועד למחשבים ניידים דקים וקלים, מציג ביצועים מרשימים במיוחד בתחום חיי הסוללה, עוצמת המחשוב והביצועים הגרפיים. הצלחה זו עשויה לסייע לאינטל להדוף את ניסיונותיה של קוואלקום לחדור לשוק המחשבים הניידים.
מבקרי טכנולוגיה מובילים מתארים את ה-Lunar Lake כמתחרה ראוי למעבדי ה-Snapdragon X Elite של קוואלקום, תוך שהוא משתווה ואף עולה עליהם בתחומים מסוימים. יש אף הטוענים כי מחשבים המצוידים במעבד זה עשויים להוות תחרות אמיתית למחשבי ה-MacBook של אפל, תחום שבו אינטל התקשתה להתחרות בשנים האחרונות.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האפיון, התכנון, הארכיטקטורה והפיתוח של שבב הלונאר לייק, כמו גם שבבי הדור הבא שנקראים ה"פנתר לייק", נעשים בארץ. "לפני כשלוש שנים זיהינו את הפוטנציאל העצום של בינה מלאכותית במחשבים אישיים" אמר זוהר צבע, סגן נשיא באינטל והאחראי על פיתוח המעבד, "החלטנו להשקיע בפיתוח מנוע AI חזק, למרות שבאותה התקופה לא היה ברור כיצד ישתמשו בו. היום אנחנו רואים שזה היה הימור נכון. פרויקט לונאר לייק מובל מישראל מתחילתו ועד סופו. הצוות הישראלי אחראי על כל השלבים הקריטיים: הגדרת המוצר, פיתוח הקונספט, תכנון הארכיטקטורה, העיצוב וההוצאה לפועל. הפרויקט כולו כלל מאות רבות של מהנדסים ואנשי מקצוע".
אלו חדשות טובות לאינטל וגם לישראל, אבל המגמה באינטל שלילית. החברה מאבדת נתחי שוק, אנבידיה ו-AMD מביסות אותה בשבבי AI. התוצאות חלשות, החברה מפטרת ומתייעלת ומקפיאה תוכנית להרחבת יכולות ייצור ומפעלי ייצור. אינטל היא המעסיקה הגדולה ביותר בארץ, עם כ-12 אלף עובדים, אך הצפי להגיע ל-20 אלף עובדים תוך שנתיים, נתקל בקיר המציאות - החברה מפטרת עובדים בארץ ומקפיאה או דוחה חלק מהתוכניות להקמת קווי ייצור חדשים.
האתגרים של אינטל
אתגר נוסףש ל אינטל הוא בייצור. ה-Lunar Lake, למרות היותו פרי פיתוח של אינטל, מיוצר על ידי TSMC הטייוואנית. זהו פתרון זמני שמדגיש את הצורך של אינטל לפתח יכולות ייצור עצמאיות. לכאורה יש לה יכולות כאלו, אך הן לא רחבות ולא עמוקות כמו ששי למתחרה הגדולה - TSMC.- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האתגר המרכזי העומד בפני אינטל כעת הוא הצלחת מיזם הייצור העצמאי שלה, Intel Foundry. החברה זקוקה להצלחה בתחום זה לא רק כדי לייצר את המוצרים שלה, אלא גם כדי למשוך לקוחות חיצוניים ולהבטיח את תחרותיותה לטווח הארוך.
צעד קריטי בכיוון זה יהיה השקת תהליך הייצור 18A, המתוכנן לשנה הבאה. הצלחה בפיתוח והטמעת טכנולוגיית ייצור מתקדמת זו תהיה מכרעת ליכולתה של אינטל לשמור על מעמדה התחרותי ולמשוך לקוחות חדשים לשירותי הייצור שלה.
בעוד שהאתגרים עדיין רבים, ההצלחה הנוכחית של אינטל בפיתוח מעבדים מתקדמים מהווה צעד משמעותי בתהליך ההתאוששות של החברה. היא מסמנת את חזרתה של אינטל לחזית החדשנות הטכנולוגית ומעניקה תקווה לעתידה בשוק התחרותי של השבבים. עם זאת, רק הזמן יגיד אם אינטל תצליח לשמר את המומנטום החיובי ולהתגבר על האתגרים העומדים בפניה בתחום הייצור והתחרות הגלובלית.
הצעת ההשקעה של Apollo
חברת החדשות בלומברג דיווחה לאחרונה על הצעת השקעה מטעם חברת ההשקעות Apollo Global Management באינטל INTEL CORPORATION , במה שהתפרש כהבעת אמון במהלכי ההבראה של החברה לאחר שנים ארוכות של דשדוש ודעיכה.
שבוע לפני כן דווחה אינטל על מהלכים להפרדת פעילות הייצור לחברה בת בבעלות מלאה, מפעילות עיצוב ותכנון השבבים שלה. המהלך הגיע לאחר הודעה על התייעלות ופיטורים באוגוסט, ובמקביל לדווח על הקפאת בניית מפעלים חדשה, כמו גם על הרחבת שיתוף הפעולה בתכנון וייצור שבבים לפעילות הענן שלה בשווי מליארדי דולרים. המהלכים האלו מגיעים לאחר תהליך של התייעצות שקיימה החברה עם בנקי השקעות.
- 9.סימבה 28/09/2024 01:33הגב לתגובה זוכולם מחכים ל9800x3d
- 8.קפלניסט 27/09/2024 18:12הגב לתגובה זומצויין
- 7.ח״כ 27/09/2024 17:23הגב לתגובה זולפטופ עם מעבד אינטל בתוכו = תנור חימום = משהו מתבשל בפנים... מאז פנטיום 4 לא השתנה הרבה...
- 6.חזאי כלכלי 27/09/2024 17:08הגב לתגובה זוחברה מצוינת כח עבודה מהמעולים שיש רמת הניהול בשנים האחרונות ידה כל מי שוותיק התקדם לניהול אחת המנכ"ליות דחפה אנשים ברמה נמוכה וזה מה שקרה את המנהלים עניין האופציות ולא הניהול החכם ומוביל שהיה פעם עולם חדש מושגים חדשים הפסדים ישנים בהצלחה להם
- 5.ראובן 27/09/2024 15:05הגב לתגובה זועברנו למתחרים
- 4.אינטל סוס מת ותודה גם לשעשוע (ל"ת)יוסי 27/09/2024 11:57הגב לתגובה זו
- אלמוני 28/09/2024 00:57הגב לתגובה זואינטל לא מתה,פשוט,חיה ובועטת
- 3.לרצים למרחקים ארוכים, מומלץ ביותר לקנייה! לדעתי. (ל"ת)צרי 27/09/2024 11:02הגב לתגובה זו
- 2.עושה חשבון 27/09/2024 06:57הגב לתגובה זושוק המחשבים האישיים קטן ונוספה לשוק תחרות. עלות תועלת תיקבע את הרווח .
- 1.לעז 27/09/2024 01:27הגב לתגובה זומדובר עדיין בחברה עם ההנדסה הטובה בעולם בתחום. היו בעיקר בעיות ניהול שגרמו לדעיכה. יכול להיות פה קמבאק מפואר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
