קראודסטרייק
צילום: Shutterstock

פיצוי הולם? קראודסטרייק שלחה ללקוחותיה שובר של 10 דולר למשלוחי מזון

אחרי תקלת המחשוב משבוע שעבר שכבר מוערכת כתקלת הסייבר הגדולה בהיסטוריה - קרואדסטרייק שלחה ללקוחותיה שובר של 10 דולר למשלוחים באפליקציית משלוחי המזון אובר איטס, וגם - כמה התקלה תשפיע על החברה בטווח הקרוב?
רוי שיינמן | (1)
ביום שישי בשבוע שעבר ארגונים ברחבי העולם הושבתו עקב תקלה במערכות של ענקית הסייבר קראודסטרייק  CROWDSTRIKE . בין הארגונים שנפגעו בתי חולים, רשתות ממשלתיות ושדות תעופה והנזקים נאמדים במיליארדי דולרים. עם זאת, החברה מצאה לנכון לשלוח ללקוחותיה פיצוי בצורת שובר של 10 דולר למשלוחי מזון באפליקציית אובר איטס. הביקורת על המהלך מיהרה לבוא והייתה חריפה. במייל שנשלח ללקוחות החברה נכתב: "אנחנו מודעים לבעיות שהתקלה שאירעה ביום שישי האחרון גרמה, ועל כך אנחנו מתנצלים". החברה המשיכה וציינה את הפעולות שעשתה בשביל לפתור את התקלה ומה עמד מאחוריה, ולבסוף כתבה: "בכדי להביע את הכרת התודה שלנו אליכם, כוס הקפה או החטיף הבא שלכם הם על חשבוננו! השתמשו בקוד הבא בשביל לקבל הטבה בגובה 10 דולר באפליקציית אובר איטס". מספר לקוחות פרסמו את המייל ואת ההטבה ברשתות החברתיות מה שהצית ביקורת חריפה על המהלך שבסופו של דבר בוטל על ידי החברה. "אכן שלחנו את ההטבה הזו ללקוחות אך אובר זיהתה את הקוד כהונאה לאור מספר השימושים הגבוה בו ולכן חסמה אותו", מסר דובר החברה קווין בנאצ'י. התקלה של קראודסטרייק השביתה 8.5 מיליון מחשבים ברחבי העולם, וגם מנכ"ל החברה, ג'ורג' קורץ, פרסם התנצלות: "כל צוות החברה מבין את חומרת המצב ואת השפעתו", אמר קורץ בהודעה שפורסמה באתר החברה. "אין דבר שחשוב לי יותר מאשר האמון והביטחון שלקוחותינו ושותפינו נותנים בקראודסטרייק. בזמן שאנו פותרים את התקרית הזו, יש לכם את מחויבותי האישית לספק שקיפות מלאה על איך זה קרה והצעדים שאנו נוקטים כדי למנוע ממשהו כזה להתרחש שוב". מסך כחול במסך בשדה התעופה JFK בניו יורק כתוצאה מתקלת קראודסטרייק; קרדיט: טוויטר מסך כחול במסך בשדה התעופה JFK בניו יורק כתוצאה מתקלת קראודסטרייק; קרדיט: טוויטר  

כמה התקלה באמת תשפיע על קראודסטרייק?

קראודסטרייק היא אחת מחברות הסייבר הגדולות בעולם והיא נחשבת למובילה בתחום ה-EDR (End point detection and response), תחום המתמקד באיתור איומים נקודתיים במערכת מקומית ללא קשר לרשת הרחבה אליה היא מחוברת, וטיפול באיומים הללו. מאז התקלה מניית החברה איבדה 25% וירדה לשווי של 63 מיליארד דולר כאשר מנגד מניית סנטינל וואן סנטינל וואן , הנחשבת למתחרה הגדולה ביותר של קראודסטרייק בתחום ה-EDR, עלתה מאז ב-15% לשווי של 7.6 מיליארד דולר. מניית קראודסטרייק ב-30 הימים האחרונים מניית קראודסטרייק ב-30 הימים האחרונים מניית סנטינל וואן ב-30 הימים האחרונים מניית סנטינל וואן ב-30 הימים האחרונים השאלה הגדולה היא כמה התקלה תשפיע על תוצאות קראודסטרייק. בכל הנוגע ללקוחות קיימים סביר להניח שהפגיעה תהיה מצומצמת יותר מאחר ומעבר בין ספקיות סייבר הוא לא עניין פשוט שדורש המון זמן ומשאבים, מה שידחוף חלק מהלקוחות להישאר עם קראודסטרייק. הפגיעה הגדולה של בקראודסטרייק תבוא מהלקוחות החדשים. חלק גדול מהצמיחה של החברה מגיעה מלקוחות וזה מתבטא בדוחות בשורת הכנסות חוזרות חדשות (Net new ARR). ה-ARR הכולל של החברה נכון לרבעון הראשון הסתכם ב-3.65 מיליארד דולר, כאשר בארבעת הרבעונים האחרונים ה-ARR מלקוחות חדשים הסתכם ב-916 מיליון דולר, משמע 25% מההכנסות החוזרות של החברה הגיעו מלקוחות שהצטרפו בשנה האחרונה. כאן ההשפעה צפויה להיות גדולה. לקוחות חדשים יחשבו מספר פעמים לפני שהם יבחרו בקראודסטרייק כספיקת הסייבר שלהם ויבחנו יותר לעומק מתחרות אחרות כמו סנטינל וואן כאמור. הרבעון הפיסאקלי של קראודסטרייק מסתיים בסוף חודש יולי כך שההשפעה לא צפויה להשתקף בדוחות הקרובים של החברה, אבל בדוחות שלאחר מכן כבר נוכל לקבל תמונה ראשונית ברורה יותר לפגיעה בחברה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החברה הזאת מחקה את עצמה במו מעשיה (ל"ת)
    יש חלופות 25/07/2024 13:50
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.