גוגל
צילום: Pawel Czerwinski on Unsplash

האם גוגל מנסה לפגוע בנכס הכי גדול שלה?

מנוע החיפוש הוא מה שהפך את גוגל למפלצת,בעיקר בזכות האופן בו ענקית הטכנולוגיה משלבת בו פרסומות; עכשיו גוגל רוצה להטמיע בינה מלאכותית באופן שיקצר את החיפושים אך גם יגרום לחשיפה פחותה יותר של פרסומות - האם גוגל יורה לעצמה ברגל או מתאימה את עצמה לעתיד?
רוי שיינמן | (3)

גוגל  GOOGLE חייבת כמעט את כל ההצלחה שלה שהביאה אותה לאיפה שהיא היום למנוע החיפוש שלה, ובעיקר לצורה בה לצד הנגשת כל המידע שיש באינטרנט היא ידעה גם לשים פרסומות ולגרוף את הרווחים. עכשיו, נראה שהמהפך הפוטנציאלי הבא של גוגל גם בתחום החיפוש צפוי לבוא בזכות, מי אם לא, הבינה המלאכותית.

תשובות ממוקדות שיוצרות בינה מלאכותית בתגובה לחיפושים במנוע החיפוש צפויות להחליף את מבול הקליקים אותו צריכים המחפשים לעבור בשביל למצוא את המידע שהם צריכים. במקום לחפש בגוגל, למצוא את התוצאה המתאימה, להיכנס ולקרוא, הבינה המלאכותית תספק תקצירים מסודרים, ובעתיד גם הסברים תמציתיים למשימות מורכבות לצד תשובות מפורטות.

עם זאת, אותו שינוי המונע על ידי בינה מלאכותית עלול לערער את המודל העסקי מבוסס הפרסום והקליקים שבזכותו התבסס מעמדה של גוגל עד היום. השיטה החדשה, עם סקירה של בינה מלאכותית ואחריה פרסומות ממומנות, בעצם מוחקת את כל הקישורים האורגניים הכחולים שבנו את העסק של גוגל, שכמעט כל בעל עסק מכיר כ-SEO, כמו גם את הקישורים הממומנים שהיוו את עיקר הפרסום בחיפוש של גוגל (SEM).

"לא רק שלא ברור איך ייראו ויתפקדו הפרסומות בתצורה החדשה, אלא ברור לחלוטין שהצרכנים כנראה לא יחפשו את תוכן המקור, מה שיגרום לכך שהם לא ייחשפו לפרסומות," אמרה אוולין מיטשל-וולף, אנליסטית ב-eMarketer.

גוגל דורכת לעצמה על הרגליים כבר שנים

נראה שבמשך שנים מנוע החיפוש של גוגל הולך בכיוון של לספק מידע לקוראים גם מבלי שיצטרכו ללחוץ על תוצאות החיפוש. חלוניות המכילות את הטקסט הממוקד מתוך דף האינטרנט אותו הקורא חיפש, תקצירים של דפי ויקיפדיה במנוע החיפוש, שעות פתיחה של חנות ואפילו מזג אוויר - כמות המידע שניתן לדלות ממנוע החיפוש מבלי להיכנס לקישורים הולך וגובר, וככה כמות הפרסומות שהקוראים רואים הולכת ויורדת.

עכשיו, עם סיכומים שנוצרים על ידי בינה מלאכותית, משתמשים שהיו מתפתים בעבר להרחיק לכת ולחקור קישורים מעבר לחיפוש המקורי שלהם, עשויים לסיים את מסע החיפוש שלהם בלי לראות אפילו פרסומת אחת. נוסף על כך, מדידת היעילות של פרסום תהפוך למורכבת הרבה יותר בשיטת החיפוש החדשה. "בלי קליקים ככלי מדידה, יהיה קשה לדעת האם צרכן שם לב לפרסומת, קל וחומר האם היא משפיעה על החלטת רכישה", אמרה מיטשל-וולף.

השינויים שגוגל מקדמת בעצם עלולים לפגוע בשני הצדדים: מצד אחד, לגוגל יש אינטרס לשמור על מודל חיפוש הממומן על ידי פרסומות. פחות אתרים איכותיים שמתפרנסים מפרסומות יובילו לירידה באיכות תוצאות החיפוש של גוגל עצמה. מצד שני, עבור אתרים ועסקים שמסתמכים על תוצאות החיפוש, כל שינוי באופן בו גוגל מציגה את התוכן שלהם עלול להיות הרסני.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המפרסמים ייאלצו למצוא פתרונות אחרים

חיפוש המונע על ידי בינה מלאכותית עשוי גם להוביל לדרכים חדשות להרוויח כסף ממשתמשים ומתשומת הלב שלהם, וסביר להניח שהמפרסמים ימשיכו למצוא דרכים לפרסם. גוגל מציעה כבר היום מגוון פלטפורמות שמטרן ללמד משתמשים ובעלי עסקים להשתמש בכלים מבוססי בינה מלאכותית בשביל לשפר את הביצועים שלהם ושל העסק שלהם, וסביר להניח שהיא כבר עכשיו אוספת מידע שיותר מאוחר יוכל לעזור לה בפרסום. גוגל מתעקשת על כך שגם כשהמוצרים שלה לחיפוש יתפתחו, החברה תישאר ממוקדת באספקת תנועה איכותית של מבקרים ולקוחות ליוצרי תוכן ולסוחרים.

ממצאים ראשוניים שגוגל כבר חשפה מראים שכאשר אנשים לוחצים על קישורים מסקירות בינה מלאכותית, דווקא סביר יותר שהם יבלו זמן נוסף באתר ממנו נאסף המידע. זו עשויה להיות נחמה פורת רווח לעסקים שמפסידים קליקים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אל תידאגו הבינה המלכותית גם תבחר איזה פרסומות להציג, היא תציג לך את התוצאות חיפוש בטלפון עם פרסומות! (ל"ת)
    אמנון 23/05/2024 23:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תוצאות ממוקדות מנפיקות תשלום גבוה יותר מהמפרסמים (ל"ת)
    23/05/2024 23:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כאילו שיש לגוגל ברירה.. המתחרים נושפים בעורף (ל"ת)
    גל 23/05/2024 18:53
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.