מחיר הזהב בשיא חדש - למה המגמה החיובית צפויה להימשך
מחיר הזהב זהב 0.02% הגיע היום לשיא חדש, כאשר בוול-סטריט מעריכים כי זרזים מאקרו-כלכליים שיגיעו בקרוב ימשיכו לדחוף מעלה את המתכת היקרה. החוזים העתידיים על הזהב עולים ב-0.37% למחיר של 2,134 דולר לאונקיה.
"כדאי לציין כי במונחים ריאליים, הזהב עדיין נמצא הרבה מתחת לשיאים הקודמים שלו, כמו ב-1980, 2011 ו-2020", אמר ג'ים ריד, אסטרטג בדויטשה בנק, כשהוא מתייחס לרמות הגבוהות יותר של הזהב לפני התאמה לאינפלציה. הנתון הזה הוא רלוונטי היות ומשקיעים רבים משתמשים בנכס כגידור נגד עלייה מהירה במחירים.
מספר גורמים תמכו בראלי האחרון בזהב, בראשם הציפיות לשינוי בריבית בארה"ב. לפי הערכות האנליסטים, יתכן ונראה בקרוב מאוד זרזים נוספים שיגרמו לתנודות נוספות במחיר המתכת היקרה. "חששות סביב הכלכלה הגלובלית, מתחים גיאופוליטיים והשינויים בהסתברות להורדת ריבית קרובה, הניעו ביקוש מוגבר", אמר ריקרדו אוונג'ליסטה, אנליסט ActivTrades. "הריבית בולטת כגורם סיכון העיקרי המשפיע על מחירי הזהב".
מחיר הזהב ידוע כרגיש גם לריביות לטווח קצר, כאשר שיעורים נמוכים יותר נוטים לגרום לעליות במחיר הזהב. ההסתברות לכך שהפד יוריד את הריבית בחודש יוני עלתה בימים האחרונים, כאשר נכון להיום (שלישי), ההסתברות עומדת על 65%, לעומת 55% מלפני כשבוע.
- השותף של באפט לא האמין בזהב. היום הוא היה אוכל את הכובע
- מ-AI לזהב? מחיר המתכת עשוי להכפיל את עצמו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"האפסייד הפוטנציאלי מוגבל בעקבות חוסר הוודאות סביב תוכניות הפד להקל במדיניות המוניטרית המגבילה שלו", אמר אוונג'ליסטה. "בהתחשב בזה, הנתונים שיפורסמו השבוע כמו ה-PMI ונתוני העבודה, יחד עם עדותו של ג'רום פאוול בקונגרס, צפויים להיות במעקב צמוד על ידי הסוחרים וסביר שהם ישפיעו על מחירי הזהב בהתאם".
תקופות של חוסר וודאות
תקופות של אי ודאות בשווקים ובעולם הן תקופות טובות לזהב. המתכת היקרה חווה בחודשים האחרונים גל עליות מתמשך. כל שינוי משמעותי בציפיות המשקיעים לשינוי בריבית לא רק ישפיע מאוד על שוק המניות, אלא עשוי גם להשפיע על הזהב לטוב או לרע.
כאמור, הזהב נחשב למקלט בטוח לברוח אליו בתקופות של אי ודאות מוגברת כשהכסף שנמצא בהשקעות אחרות חשוף במיוחד לסיכון של אובדן שווי. מתיחויות גאופוליטיות הן אחת הסיבות לבריחה אל הזהב.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בתקופות שבהן הריבית נמוכה נחשב הזהב להשקעה אטרקטיבית מאחר שהוא שומר על ערכו בעוד נכסים אחרים כמעט אינם מניבים תשואה. הריבית בארה"ב אומנם גבוהה כרגע, אבל ההתבטאויות של בכירים בפד, לצד נתונים כלכליים שמצביעים בבירור על היחלשות הדרגתית של האינפלציה, מקרבים את היום שבו הכיוון יתהפך והריבית תתחיל לרדת.
יו"ר הפד, ג'רום פאואל, עצמו ממשיך להישמע זהיר ולהותיר את הדלת פתוחה להעלאות נוספות, אבל נראה שחוץ ממנו יותר ויותר בנקים וחזאים כלכליים מתחילים להמר על מתי הריבית תתחיל לרדת.
העתיד הקרוב מאותת על אופטימיות בכל הנושע להשקעה בזהב. מומחים צופים כי ככל שהמלחמה באזורנו תימשך או תתרחב, ימשיך הזהב להגיב בעליות, וכך גם ככל שהתחזיות לשינוי הריבית בארה"ב יתחילו להתבהר לכיוון של התחלת הורדה של הריבית.
איך משקיעים בזהב?יש כמה דרכים להרוויח מהשקעה במתכת היקרה. אפשרות אחת, הבסיסית ביותר, היא כמובן רכישה פיזית של מטבעות ומטילי זהב, אבל זאת דרך לא נוחה במיוחד וגם דורשת ביטוח של הסחורה. אחריה ישנה האפשרות להשקיע בחוזים עתידיים על הזהב, שנסחרים בכל מיני בורסות סחורות בעולם. זאת כמובן דרך נוחה בהרבה מהשקעה פיזית במתכת, אבל היא דורשת ידע והבנה במסחר בחוזים עתידיים.
אפשר גם להשקיע בחברות שעוסקות בזהב, למשל חברות כרייה או מסחר בזהב, אם כי לא תמיד מתקיים מתאם בין מחיר המתכת לביצועי החברות.
- 2.תודה! (ל"ת)מתעניינת 06/03/2024 08:15הגב לתגובה זו
- 1.דן 06/03/2024 01:17הגב לתגובה זולגזור ולשמור .
- אופטימי מעניין (ל"ת)בן 06/03/2024 08:48הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
