דובים ושוורים וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

לאחר הודעת הפד, ניו יורק נסגרה בעליות: טבע זינקה ב-5.4%

נושאים בכתבה אגורות וול סטריט

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים בהובלת הנאסד"ק, אך עבר לעליות לאחר תחזית אופטימית לשנת 2021. הבנק הפדרלי שמר על שיעור ריבית אפסית והודיע כי רכישת הנכסים האגרסיבית לא תיעצר. המשקיעים בוול סטריט, וגם פקידים בכירים בפד, מעריכים כי כאשר הכלכלה תתאושש, לא יהיה מנוס מלעלות ריבית בשנת 2022- הערב פאואל סימן כי לא תהיה העלאת ריבית עד ללפחות שנת 2023. עם חבילות סיוע בהיקף של טריליונים ולמעלה מ-100 מיליון אמריקאים שקיבלו לפחות מנת חיסון אחת, הבנק המרכזי צופה כי ההתאוששות הכלכלית מתקדמת הרבה יותר מהר ממה שציפו לפני כ-3 חודשים. (לכתבה המלאה)

החשש נובע מאישור חבילת התמריצים, שתכניס את המשק האמריקאי המתאושש להיפר צריכה, מה שיביא להעלאת לאינפלציה גבוהה ופיחות בכוחו של הדולר. כמו כן, העלאת הריבית צפויה לפגוע בחובות התאגידיים, שנאמד ב-10.5 טריליון דולר.

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%              

                                                              

דאו ג'ונס 0.16%              

                                                               

נאסד"ק -0.21%                                                                        

BITCOIN 0.39%  

 

  • טרם החל המסחר הרציף
 

קיראו עוד ב"גלובל"

מניות במרכז ֿלאחר שנים בהם שלטה טסלה TESLA INC    (סימול:TSLA) ללא עוררין בשוק ה-EV, המתחרה הוותיקה רוצה לחזור למקום הראשון. על פי האנליסטים של UBS- עד שנת 2025 יצרנית הרכב הגדולה בעולם, פולקסוואגן VOLKSWAGEN AG ADR REPSTG 1/10TH SH (סימול:VWAGY), תתפוס את השליטה. "טסלה אינה עוסקת רק ברכבים חשמליים, היא גם חברת תוכנה חזקה, שהפכה את הרכב למכשיר דיגיטלי. הם מתקדמים היטב בנושא הנהיגה האוטונומית, אך עם כל זה כן... אנחנו הולכים לאתגר את טסלה" אמר מנכ"ל פולקסוואגן. 

חברת הסייבר CROWDSTRIKE HOLDINGS INC (סימול: CRWD) דיוחה כי הרווח למניה שלה ברבעון האחרון של 2020 עמד על 13 סנט למניה, לעומת צפי הקונצנזוס ל-8 אגורות למניה.

 

אובר ( UBER TECHNOLOGIES ) הפסידה במאבק המשפטי שלה בבריטניה ותיאלץ לעבור למודל העסקה עם הנהגים שעובדים עמה, כולל תשלום לימי חופש והפרשות ךפנסיה.

 

מניית יצרנית תאי האנרגיה, PLUG POWER (סימול: PLUG) נפלה לאחר שהודיעה כי תיאלץ לתקן את דוחותיה לשנים 2018 ו-2019. החברה הודיעה כי מצאה טעויות חשבונאיות, אבל כי לא מדובר בפעילות לא חוקית.

 

חברת פינדואדו הסינית, דיווחה על עלייה של 146% בהכנסות הרבעון הרביעי של 2020, לאחר שבשנה האחרונה הפכה להיות הקמעונאית המקוונת הגדולה ביותר. 

ישראליות במרכז:

למונייד למרות המלצת קנייה ממוטלי פול, שהציגה CAGR של 80% ב-4 שנים האחרונות ותחזית טובה להמשך צמיחה, המניה של חברת הביטוח הישראלית ירדה הערב בכ-3%.

 

התרחבות בפעילות לחברת ההדפסות המהירות - קורנית דיגיטל  עם פרינטפול לייצור טקסטיל On-Demand. סכום העסקה, כך נודע לביזפורטל - 30 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אמיר 18/03/2021 09:17
    הגב לתגובה זו
    מה ההכרזה של הפד אומרת לגבי תשואות האגח אם בכלל?
  • 4.
    Gogo 18/03/2021 00:10
    הגב לתגובה זו
    It’s gonna blow up
  • 3.
    אנונימי 17/03/2021 22:56
    הגב לתגובה זו
    השבר הגדול קרוב מתמיד, ברגע שיתכיל הפד יעמוד חסר אונים
  • 2.
    נורי 17/03/2021 22:27
    הגב לתגובה זו
    רק טבע חצי אחוז למדד
  • 1.
    למה אצלנו אין עליות כמו באמריקה? (ל"ת)
    נמאס כבר 17/03/2021 22:06
    הגב לתגובה זו
  • אלעד נחום 18/03/2021 08:44
    הגב לתגובה זו
    כותרת
  • חנני 18/03/2021 06:50
    הגב לתגובה זו
    רק עולה רק עולה רק רק עולה...כיף כיף כי-פאק פאק למה זה לא רק עולה קיבינימט...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.