סין
צילום: unsplash

הקטר לא עוצר: הכלכלה הסינית צמחה ב-2.3% ב-2020, אבל...

בעוד מרבית העולם התכווץ כלכלית, הנתונים של סין מרשימים במיוחד עם צמיחה ברבעון האחרון של 6.5%. אבל הצרכן הסיני, שאמור להיות המנוע של הכלכלה שם, מקרטע
ארז ליבנה | (3)

זה נכון שסין נכנסת עכשיו לסבב סגרים נוסף בשל התפשטות מחודשת של נגיף הקורונה בכמה מחוזות, אבל בכל הקשור לצמיחה, סין משאירה לעולם אבק. בעוד מרבית מדינות העולם מדברות על צמיחה שלילית שנעה בין 5% ל-10%, ברבעון האחרון של 2020 התמ"ג הסיני צמח בשיעור של 6.5%. ב-2020 כולה צמחה הכלכלה הסינית ב-2.3%. לא פחות ממדהים.

 

אם ניזכר איך החלה השנה הזו אז המספרים בכלל מדהימים. בסוף 2019 נגיף הקורונה החל מתפשט בשטחה של סין במחוז ווהאן. לאחר שהסינים התעלמו מאזהרות הרופאים, הם הבינו עם מה יש להם עסק ובינואר השנה פשוט סגרו למעלה מחצי מדינה בניסיון למגר את התפשטות הנגיף.

זה יצר את השבר הכי גדול בהיסטוריה המודרנית של שרשרת האספקה העולמית. הצמיחה ברבעון אגב עמדה על מינוס 6.8%. אבל אחרי ההלם הראשוני, ברבעון השני הכלכלה חזרה לצמוח, בתמיכת המערך היצרני במדינה.

 

המספרים המצוינים האלה הכו גם את תחזיות האנליסטים, שצפו שהכלכלה תצמח בקצת למעלה מ-2%. בסקר אנליסטים של רויטרס, הקונצנזוס סבר שהתמ"ג הסיני ברבעון הרביעי יעמוד על 6.1% בלבד. יתר על כן, אנליסטים בשוק צופים שהצמיחה תעלה ב-12% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, בבנק ההולנדי ING, העריכו כי הכלכלה הסינית תצמח ב-7%, למרות שהקונצנזוס סבור שהכלכלה הסינית תצמח ב-8.4% ב-2021.

 

אבל כמובן שיש אבל. מדדי ה-PMI – המדדים שעוקבים אחרי מנהלי רכש, כש-50 נקודות ומעלה מראה על התרחבות כלכלית ופחות מכך מראה על התכווצות כלכלית – של החודש האחרון מקרטעים, כשהמדד שעוקב אחרי עסקים קטנים ירד מתחת ל-50 נקודות בדצמבר. אבל זה לא הדבר היחיד.

 

כמו שכתבנו, סין נכנסת לסבב סגרים חדש, שנכון לכרגע אמנם לא נראים חמורים כמו אלה שראינו בתחילת 2020, אבל עדיין, לא באמת יודעים איך ובכמה הם ישפיעו על הכלכלה שם. שלישית, ההוצאות של הצרכנים הפרטיים ירדה. למרות שהממשל הסיני דוחף לצמיחה המבוססת על צרכנות פנים, מכירות הקמעונאים ירדו ב-3.9% ב-2020 ביחס ל-2019. כמו כן, אשתקד הצכרנות הפרטית עמדה על 54.3% מהתמ"ג לעומת 57.8% מהתמ"ג ב-2019.

 

זה מעיד על כך שהצרכנים בסין לא אופטימיים כמו המספרים שהממשלה מנסה לשדר. ידתר על כן, רק בחודש שעבר הזריקה הממשלה הסינית 20 מיליארד דולר כדי למנוע מחנק בשוק האג"ח הסיני וגם הוסיפה סובסידיות לעסקים קטנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סין משאירה לעולם אבק ......בשקרים. פחחח (ל"ת)
    לא מאמין להם בשיט 18/01/2021 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 18/01/2021 14:14
    הגב לתגובה זו
    הכתבות לא עולות
  • 1.
    ברור 18/01/2021 14:13
    הגב לתגובה זו
    המחלה שהנדסו ע"מ להשתלט על העולם כלכלית.הרי זה ברור לכולם ממזמן...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.