הראשונה להשלים עם המצב? גולדמן זאקס תחל לסחור בביטקוין

גולדמן זאקס תחל לסחור במכשירים פיננסיים אשר מקושרים למחיר הביטקוין
נועם בראל |

בעוד שמרבית הבנקים הגדולים השתדלו להשאר רחוק מאור הזרקורים בנוגע לביטקוין, גולדמן זאקס, אולי הבנק הידוע ביותק בעולם הכלכלה, מניח את החששות בצד ומקים את מערך המסחר הראשון בבנק בוול סטריט.

הצעד, שצפוי לחזק את הלגיטימציה של המטבעות הדיגיטליים ותוך כדי ליצור כנראה חששות חדשות בנוגע לגולדמן זאקס, מגיע לאחר שהבנק פרסם את תוצאותיו הכספיות לרבעון הראשון והציג רווח הנקי של 2.83 מיליארד דולר או 6.95 דולר למניה, גבוה מהקונצנזוס המוקדם שעמד על רווח של 5.58 דולר למניה.

על פי הדיווח, גולדמן זאקס תחל לסחור במכשירים פיננסיים אשר מקושרים למחיר הביטקוין. אמנם לא מדובר על מסחר ישיר בביטקוין, אך צוות של הבנק כבר בוחן את הכיוון במידה ויתקבלו ויעברו אישורים רגלוטוריים שיסדירו את המסחר במטבע.

רנה יארד, בכירה בגולדמן זאקס: "לא הייתי מגדירה את עצמי כמאמינה אמיתית שחושבת שהביטקוין ישנה את העולם. על כל אדם מאמין שכזה יש גם אדם סקפטי מן העבר השני".

ועדיין, עצם המחשבה שבנק מוערך וגדול כמו גולדמן זאקס בכלל שוקל מסחר בביטקוין הייתה נחשבת כמו נבואה חסרת שחר למטבע שעד לפני כמה שימש לקניית סמים על ידי אנשים בשוק השחור באינטרנט. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.