הצונאמי הבא? אחת הבעיות הגדולות של הכלכלה האמריקנית לתקופה הקרובה

הסקטור שמעסיק הכי הרבה אמריקנים מהמעמד הנמוך קורס תחת החובות, תהליך שצפוי לצבור תאוצה ב-2018, הפד' יתערב?
עמית טל | (3)

אחד המושגים שצבר תאוצה בשנה האחרונה בארה"ב הוא המושג "אפוקליפסת הקמעונאות" (Retail Apocalypse). רבים טוענים כי התיאור הנ"ל הוא הגזמה של התקשורת הכלכלית בעולם וכי אין סיבה לדאגה.  הטיעונים המרכזיים שלהם מתרכזים בעלייה בקצב המכירות באינטרנט (במיוחד של אמזון), והעבודה עד כה השנה נפתחו מעל 3,000 חנויות חדשות בארה"ב. אז האם יש מה לדאוג? התשובה היא כן.

למרות הצמיחה החזקה בשנים האחרונות במכירות באינטרנט (דבר שבא לידי ביטוי בדו"חות של אמזון), ע"פ נתוני הלשכה לסטטיסטיקה בארה"ב סה"כ המכירות באינטרנט בארה"ב מהוות פחות מ-10% מסך המכירות הקמעונאיות בארצות הברית, כך שאמנם יש תחרות גדולה יותר מהאינטרנט, אך עדיין זה לא מסביר את התמונה הגדולה. נתוני הלשכה נכון לתחילת 2017:

 

אמנם כפי שצוין, נפתחו 3,000 חנויות חדשות עד כה ב-2017, אך 6,800 חנויות נסגרו עד כה השנה, נתון המהווה שיא כל הזמנים (לשם השוואה בשיא המשבר ב-2008 נסגרו 6163 חנויות) . כאשר זה מגיע כשנתוני המאקרו מראים שביטחון הצרכנים בארה"ב נמצא בשיא של שנים, והאבטלה ברמה היסטורית נמוכה, וכאשר הריביות נמצאות בשוק נמצאות ברמות נמוכות במיוחד דבר המקל על הצרכנים לצרוך, הדבר צריך להדליק נורת אזהרה גדולה.

הפער בין החנויות שנפתחות לחנויות שנסגרות גדל השנה בצורה דרמטית

חובות צריך לשלם

שורשי המשבר הנוכחי, כמו כל המשברים בעשורים האחרונים, הוא העמסת יתר של חובות של החברות בתחום.  אבל 2017, עד כמה שהייתה קשה לסקטור היא רק קדימון ל-2018. ב-2017 היו רק 100 מיליון דולר באג"ח בסיכון גבוה (JUNK BOND) שהיה צריך לפדות, ב-2018 הסכום הזה קופץ ל-1.9 מיליארד, ובין 2019-2025 הסכום קופץ בכל שנה ב-5 מיליארד דולר, כך ע"פ סוכנות הדירוג פיץ'. או במילים פשוטות: לחץ כבד מאוד על החברות שכבר עכשיו מתקשות לעמוד על הרגליים.

טויס אר אס האמריקנית הפתיעה את המשקיעים בחודש שעבר כאשר הודיעה על  פשיטת הרגל השלישית בגודלה בהיסטוריה (בתחום הקמעונאות), לאחר שלא הצליחה למחזר רק 400 מיליון דולר מתוך חוב כולל של 5 מיליארד דולר. יש להדגיש כי תוצאות החברה היו יציבות, עם רווחיות גוברת בתוך ירידה קטנה במכירות. כלומר גם חברות חזקות בתחום מתחילות להיות פגיעות.

תעודת הסל העוקבת אחרי הסקטור (סימול:XRT) מראה ביצועים חלשים במיוחד השנה:

גלי ההדף מפגיעה מהפגיעה בסקטור צפויים לפגוע בכלל המשק האמריקני, לפי נתוני לשכת הסטטיסטיקה והמסחר, סקטור הקמעונאות הוא המעסיק הגדול ביותר בקצה הנמוך של סולם ההכנסה, בסה"כ מעסיק הסקטור   גם להיות פגיעה ישירה לתעשייה כי הוא המעסיק הגדול ביותר של האמריקאים בקצה הנמוך של סולם ההכנסה (כ-8 מיליון עובדים). וכאשר המעמד הנמוך והבינוני בארה"ב ממונפים בצורה קיצונית, זה מתכון לכדור שלג.  כמו כן חייבים לציין שרוב המשרות שנוצרו מאז המשבר ב-2008 מגיעות מהסקטור זה.

תחום נוסף שכבר חווה את המשבר הוא תחום הנדל"ן המניב בארצות הברית.  גל פשיטות הרגל בשנה האחרונה הביאו חברות רבות ביניהן גם וול מארט וטרגט החליטו להקטין את החנויות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כתבה מעניינת כרגיל (ל"ת)
    MORAN 10/11/2017 11:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דור 09/11/2017 08:44
    הגב לתגובה זו
    הכתב הזה רק שחור רואה ומדי יום מקבל ירוקקקקקקקק לפנים!!
  • MORAN 10/11/2017 11:08
    הגב לתגובה זו
    דור זה שהכתב מביא זויות נוספות,זה לא אומר שהוא רואה שחורות.כל כתבה של עמית בצבע!!!תעקוב אחרי הכתבות שלו רק תלמד
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: