השבוע בוול סטריט: האם המשקיעים יקבלו רמז עבה לשאלה מתי תועלה הריבית?

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה וול סטריט

ברביעי הקרוב (8.7) יתפרסמו פרוטוקלי הישיבה הדרמטית האחרונה של הבנק המרכזי בארה"ב (הפד') לחודש יוני. דאז, כזכור הפד' החליט להותיר את רמת הריבית על אפס במדינה ואף תוואי הנקודות של הישיבה הראה כי ככל הנראה לקראת סוף השנה, נחזה בשתי העלאות ריבית רצופות. אם כי נמוכות מהצפוי.

לאחר ההודעה על החלטת הריבית ביוני, הפד' ערך כנהוג מסיבת עיתונאים. על פי פרשנים כלכליים, מסיבת העיתונאים ברשות נגידת הבנק המרכזי ג'נט יילן, הייתה אניגמתית מתמיד. זאת משום שלא היה ניתן להבין האם הפד' מכוון להעלאת ריבית ראשונה מזה שש שנים בחודש אוגוסט הקרוב. בעקבות אותה מסיבת עיתונאים, חשיפת הפרוטוקולים של ההחלטה ההיא על הריבית יקבלו משנה תוקף ביום רביעי הקרוב. 

ביום חמישי האחרון התפרסם דוח התעסוקה בארה"ב על ידי ממשלת ארה"ב. הדוח הציג נתונים מעורבים כאשר הציג ירידה של שיעור האבטלה במדינה לשפל של 8 שנים אך לא הציג עלייה בהכנסה. נתון שיכול להעיד על ירידה בדרישה של עובדים. 

שני הנתונים שמדריכים את הבנק המרכזי האמריקני בשאלה האם להעלות ריבית היא רמת המחירים במדינה (אינפלציה בת 2% בשנה) ושיעור התעסוקה. לפד' לא מחכים חיים קלים בהחלטה כאשר שני הנתונים הללו מציגים חולשה יחסית בחודשים האחרונים. 

שוק התעסוקה

לאחר ששנת 2014 התאפיינה בתוספת משרות גבוהה של 3 מיליון משרות חדשות במדינה, מתרבים הקולות שטוענים כי שוק העבודה האמריקני צועד לקראת רגיעה. בעיקר בשל ירידה בייצוא וירידה בפעילות בשוק האנרגיה.

רמת מחירים

בכל הנוגע לרמת המחירים, נרשמה בחודש האחרון התייצבות מחירים בארה"ב כאשר בחודש מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4%. אם כי בתוואי שנתי, המדד עדיין עומד על סטגנציה (קפאון מחירים). 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.