חולשת הצרכנים: העלייה במדד הצריכה האמריקני - הנמוך ביותר מאז 2009

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אינפלציה
לאחר שפורסם ביום שישי האחרון כי התוצר הצטמק ברבעון הראשון של השנה בארה"ב, מתרבים הסימנים על כך שגם הרבעון השני של השנה יתאפיין בצמיחה נמוכה ואף שלילית. מוקדם יותר היום (ב') פורסמו נתוני ההוצאה לצריכה פרטית בארה"ב לחודש אפריל, שהציגו קפאון אל מול חודש מארס. הצריכה המקומית בארה"ב היא המנוע העיקרי לצמיחה במדינה, כאשר זו מרכיבה שתי שלי מהתוצר. בחודש אפריל, הדיווח מראה כי הצרכנים העדיפו להגדיל את החסכונות ולקצץ ברכישת מכוניות.  משרד המסחר האמריקני פרסם על כך שהעלייה במדד הצריכה הפרטית בניקוי אינפלציה היה הנמוך ביותר החודש מאז שנת 2009. הקפאון במדד מגיע לאחר שהאחרון דווקא הראה שיפור בסך של .0.5% במארס. בסקירה של משרד המסחר האמריקני, ננקטה לשון מעט עדינה יותר. על פי הסקירה," הכלכלה האמריקנית מתאוששת לאיטה מהירידה בפעילות העסקית ברבעון הראשון, כאשר זו השופעה בעיקר מהתחזקות הדולר, הירידה בשווי הנפט שהקטין את סך העסקים בשוק האנרגיה".   על פי כלכלנים שונים, השיטה שבה נוקט הממשל בחישוב התוצר וההתחשבות המועטה בעונתיות, החמירה את התוצאה שהראתה על ירידה של 0.7% בתוצר. אם כי המשך הירידה בדרישה שמביאה לירידה בייצור במדינה עלולה להצביע על כך שהתוצר לא יצמח באופן משמעותי גם ברבעון השני. נציין כי גם שנת 2014 התאפיינה בצמיחה חלשה בחצי השנה הראשונה של השנה, אך הצמיחה בשני הרבעונים השניים של השנה הייתה גבוהה אופן ממשי. 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.