חוזה מפולת הנדל"ן בארה"ב מכה שנית: תתכונו לזהב במחיר של 5,000 דולר

אלמוג עזר | (10)
נושאים בכתבה וול סטריט

מדד ה-S&P 500 בדרך לשבור שיאים ביום המסחר הנוכחי וגם הדאו ג'ונס רחוק כמה נקודות משיא משלו, אך ישנם מנהלי השקעות שאינם נותנים למספרים לבלבל אותם. אחד מהם הוא פיטר שיף (Peter Schiff), שידוע יותר כחוזה מפולת הנדל"ן של שנת 2007 בארה"ב. לטענתו, ההשקעה הראויה היחידה בזמננו היא הזהב. 

לדברי שיף, מהות עליית המדדים בוול סטריט טמונה באופן כמעט אבסולוטי בניפוח האשראי של הבנק המרכזי בארה"ב (ה"פד"). בתוך כך, הוא מאמין כי ההשקעה הטובה ביותר בה יכולים לבחור המשקיעים בעת הזו היא השקעה במתכת הזהב. שיף, שמחזיק במשרת מנכ"ל בחברת Euro Pacific Capital ממשיך להאמין כי מחיר אונקיית זהב יכול להגיע לכדי 5,000 דולר לאונקייה.

בחצי השנה האחרונה, מחיר הזהב נע בין מחיר של 1,150 דולר לאונקייה ל-1,250 דולר לאונקייה. מחיר אונקיית זהב שנה לאחור עלה 3%, אם כי הוא רחוק בכמעט 40% משיא המחיר בו נסחר בשנת 2011, מחיר של 1,900 דולר לאונקייה. 

בראיון למרקט וואטץ' היום (ו') אמר שיף כי "אין גבול מקסימאלי ממשי לאן הזהב יכול להגיע". לדבריו, הנתונים הכלכליים היו "פשוט גרועים" ברבעון הראשון של השנה וגם הרבעון הבא יהיה רבעון מאוד חלש. כמו כן הוסיף שיף כי "הפד ממשיך להתנהג לכאורה הוא מתכונן לעלות את הריבית בחודשים הקרובים - אך הוא לא". על פי החוזים בוול סטריט, הריבית אמורה לעלות בחודש ספטמבר.  

לדבריו הפד מבקש לכבות שריפה עם דלק. "כולם מצפים מהשריפה להסתיים, אך לפד אין הכלים המתאימים לטפל בה" כך טען. שיף כמובן ניסה לרמוז כי הפד ישוב בקרוב לנקוט במדיניות אשראי מרחיבה במשק, כפי שפעל בין השנים 2009-2014. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    הזהב-5000$? מישו לא ישן טוב לאחרונה? (ל"ת)
    נתי 19/05/2015 12:57
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    YL 18/05/2015 11:35
    הגב לתגובה זו
    סביר ש זהב זה נמכר מזמן לכן דחו את החזרת הזהב לשנת 2020 אשריי המאמין ברור שמשהו מאוד לא תקין וסודי מתרחש אגב מי ש פרסם זאת והולבש עליו תיק אונס הוא היהודי /צרפתי שנצל וזוכה
  • 8.
    אחד בפה-אחד בלב ,אמר גרוזיני עם פה מלא שני זהב... (ל"ת)
    ראיס-פוטין-טיל 400S 17/05/2015 23:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    disturbed 17/05/2015 16:12
    הגב לתגובה זו
    שטויות רבעון הבא יפציצו אם הדולר ירד עוד אני בהחלט ישקול רכישת מטח
  • 6.
    שמען 16/05/2015 21:16
    הגב לתגובה זו
    אז גם אני אקנה גיף
  • 5.
    יחזקאל 16/05/2015 21:08
    הגב לתגובה זו
    זה דווקה נישמע הגיוני -עלייה בזהב אחרי ירידה כ"כ גדולה
  • 4.
    מ-2007 הוא רק טועה (ל"ת)
    אבנר 16/05/2015 16:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אידיוט אמיתי,ספאממר 16/05/2015 12:25
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו עם המרה השחורה כל הזמן מפולות וצניחות בראש שלכם.נראה שמישהו משלם לכם על זה?
  • 2.
    הוא כל הזמן חוזה מפולת ב 2007 במקרה היא היגיעה (ל"ת)
    פינוקיו 15/05/2015 20:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הלואיי שהדולר יגיע ל3 שח (ל"ת)
    גיל 15/05/2015 18:19
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: