קטרפילר הציגה זינוק של 48% ברווח אך הורידה תחזיות לטווח הקצר

ענקית הציוד הכבד מרגישה את ההאטה בצמיחה של הכלכלת סין וחוסר הוודאות הפוליטית בגוש האירו; "הרבה דברים כרגע לא ברורים"
דניאל פליישר |

יצרנית הציוד הכבד קטרפילר (סימול: CAT) דיווחה היום (ב') על רווח למניה של 2.54 דולר ועקפה בכך את תחזיות האנליסטים, אך אין זה אומר שהיא עברה את ציפיות המשקיעים, ששלחו אותה לירידות שערים.

עם ירידה מתמדת בצמיחה הכלכלית העולמית, קטרפילר הזהירה כי גם שורת ההכנסות וגם הרווח צפויים להיות נמוכים ממה שחשבו קודם לכן. היא הורידה את תחזית הרווח השנתי לרמה של 9 עד 9.25 דולר למניה לעומת 9.4 דולר בתחזית הקודמת. למרות שהיא לא צופה חזרה למיתון, היא כן מצפה לצמיחה מדשדשת שתוריד את הביקוש למוצריה.

"אני לא צופה מיתון בשום מקום בעולם עד 2013, אבל אירופה היא המקום שיש בו פשוט כל כך הרבה חוסר וודאות פוליטית שזה קשה לראות איך זה יסתיים", אמר מנכ"ל החברה, דאג אוברהלם. "אנחנו בהחלט רואים סוג של תחתית בסין. אני אופטימי על סין ב-2013", הוא הוסיף.

שתיים מהכלכלות הגדולות בעולם, סין ואירופה, ממשיכות להיאבק בשל סיבות שונות. האטה ברורה בצמיחה של הכלכלה הגדולה באסיה, ואחת מהלקוחות הגדולים ביותר של קטרפילר, מדאיגה הרבה אנליסטים בשל הסיכוי למגמה שלילית ארוכת טווח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.