האנליסטים מעריכים: שוויה של חברת פייסבוק עשוי להיות גבוה פי- 5 מגוגל

"התקוות הגדולות של החברה והחלומות של המשקיעים שווים עסקה של 100 מיליארד דולר". כך אמר טים קונינגהם שמנהל כמיליארד דולר בחברת Thornburg Investment

חברת פייסבוק שוב עולה לכותרת ברקע לדיווחים על הפוטנציאל העצום של החברה להגיע לשווי הגדול פי 5 משוויה של חברת גוגל (סימול: GOOG).

על פי סוכנות הידיעות בלומברג, שני מקורות מהימנים הודיעו כי שוויה של החברה ינוע בין 75 ל-100 מיליארד דולר כאשר שווי היקף המניות אשר יונפקו, ינוע בסביבות ה-5 מיליארד דולר. אם תנאים אלו אכן יתקיימו, החברה תנפיק את עצמה בשווי כפול משוויה של חברת גוגל בעת הנפקתה בשנת 2004.

"לגוגל הייתה הנפקה מעולה וזו הסיבה שגם לפייסבוק יכולה להיות הנפקה גדולה עוד יותר", אמר טים קונינגהם שמנהל כמיליארד דולר בחברת Thornburg Investment, בסנטה פה שבניו מקסיקו. הוא מוסיף ש"התקוות הגדולות של החברה והחלומות של המשקיעים שווים עסקה של 100 מיליארד דולר".

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, מבקש מהמשקיעים לשלם פי 2 ממה ששילמו בהנפקתה של חברת גוגל, למרות התחרותיות הגוברת מצד שירות גוגל+ וטוויטר. פייסבוק עדיין לא הודיע על מספר המניות שהיא תמכור בעת ההנפקה ולכן הערכות לגבי שוויה נעמדים בטווח גדול כל כך.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מה שמוכיח שהבורסה זה כמו קזינו!!! (ל"ת)
    03/02/2012 14:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    למה עלול? אולי התכוונת לעשוי! (ל"ת)
    אנליסט צמרת 03/02/2012 12:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יעשה צדק 03/02/2012 10:34
    הגב לתגובה זו
    שוכחים ששווי של בועה לא ניתן להאריך. ברגע שהמפרסמים ינטשו שווי יהיה אפס
  • 1.
    יעשה צדק 03/02/2012 10:34
    הגב לתגובה זו
    שוכחים ששווי של בועה לא ניתן להאריך. ברגע שהמפרסמים ינטשו שווי יהיה אפס
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.