ברצלונה
צילום: ברצלונה טוויטר רשמי

מאות מיליונים: קבלו את עשרת המועדונים המרוויחים בעונה החולפת

ליברפול בחוץ, ליון בפנים: עונת 23/24 כבר בעיצומה, אך עם סיומה של השנה האזרחית נחשפו הסכומים שהרוויחו המועדונים הגדולים ביותר בעולם בעונה שעברה. הרשימה המלאה בפנים
יובל כרמל |

עונת 22/23 הסתיימה לה בקיץ, כשלא מעט מועדונים רשמו הישגים מרשימים וזכו בשלל תארים. אך ישנו עוד קריטריון לא פחות חשוב, שקורה מחוץ למגרש - וזהו הכסף. עכשיו נשאלת השאלה, מה הם עשרת המועדונים המרוויחים ביותר בעונה החולפת?

מקום עשירי - ליון

הצרפתים לא זכו באף תואר בעונה שעברה, וסיימו במקום השביעי בליגה הצרפתית, אך הכסף מדבר בעד עצמו, כשהקבוצה הרוויחה 199 מיליון אירו, קפיצה של 19% מהעונת 21/22. שווי הסגל של ליון נמוך משמעותית משאר הרשימה - 181.8 מיליון אירו, מקום 67 בעולם.

ליון העונה (ליון טוויטר)

מקום תשיעי - נאפולי

האלופה האיטלקית רשמה קפיצה אדירה ברווח בשל ההישג המרשים שלה, עם עלייה של לא פחות מ-67%, ורווח של 275 מיליון אירו. שווי הסגל של נאפולי עומד על 514 מיליון אירו - מקום 16 בעולם.

מקום שמיני - דורטמונד

גם הצהובים-שחורים כשלו בלזכות בתארים בעונה שעברה, אך הכניסו לא פחות מ-425 מיליון אירו לקופת המועדון, עם קפיצה של 13%. שווי הסגל של המועדון הגרמניעומד על 488 מיליון אירו, מקום 19 בעולם. 

מקום שביעי - יובנטוס

תקופת השיא של הגברת הזקנה אמנם מאחוריה, כשבעונה הקודמת סיימה הקבוצה במקום השביעי בשל הורדת נקודות. מבחינת הרווחים, האיטלקים הכניסו 434.5 מיליון אירו, עלייה של 8% ביחס לעונת 21/22, כששווי הסגל שלהם מוערך ב-424 מיליון אירו - מקום 23 בעולם

מקום שישי - מנצ'סטר יונייטד

השדים האדומים רשמו יכולת טובה בעונה הקודמת, כשסיימו במקום השלישי בליגה וזכו בגביע הקרבאו, תואר ראשון מאז 2017. בגזרת הרווחים, האנגלים הכניסו 747 מיליון אירו לקופת המועדון עם עלייה קלה של 8%, כששווי הסגל שלהם עומד על 746 מיליון אירו, מקום עשירי בעולם.

קיראו עוד ב"ביזספורט"

מקום חמישי - באיירן מינכן

הבווארים השלימו בעונה שעברה אליפות עשירית ברציפות, שהוכרעה במחזוטר האחרון לאחר מאבק מורט עצבים נגד דורטמונד. הקבוצה הגרמנית גם עשתה לא מעט על הכסף על הדרך, עם סכומים זהים לשל פ.ס.ז' - 707 מיליון אירו (עלייה של 13%), כששוויו של סגל המועדון עומד על 944 מיליון אירו, מה שממקם אותם במקום השביעי בעולם.

מקום רביעי - ברצלונה

מועדון הפאר הספרדי החזיר את האליפות לקטלוניה לאחר ארבע שנות בצורת, כשהקבוצה גם השלימה זכייה בסופרקאפ הספרדי בעונה החולפת. בנוגע לרווחים, הבלאוגרנה הכניסו 800 מיליון אירו בעונה החולפת, עם קפיצה מרשימה של 26%. שווי הסגל של הקטלונים עומד על 858 מיליון אירו, מה שממקם אותם במקום השמיני בעולם.

מקום שלישי - פריז סן ז'רמן

אלופת צרפת בשנתיים האחרונות הרוויחה לא פחות מ-801 מיליון אירו בשנת 2023 (עלייה של 20%), אך אכזבה כהרגלה בליגת האלופות. שווי כלל השחקנים של הקבוצה מהבירה הצרפתית מוערך ב-1.14 מיליארד דולר, מקום שלישי בעולם.

פריז סן ז'רמן העונה (פ.ס.ז' טוויטר)

מקום שני - מנצ'סטר סיטי

אולי המיקום המפתיע ביותר, בשל העובדה שהסיטיזנס השלימו זכייה היסטורית בטרבל בעונה שעברה, תוך כדי שהם מרוויחים 826 מיליון אירו, עם קפיצה של 13% בהכנסות. סגל התכולים הוא היקר בעולם כיום, עם שווי שמוערך ב-1.29 מיליארד אירו.

מקום ראשון - ריאל מדריד

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי (Getty Images/Red Bull Content Poolכריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי (Getty Images/Red Bull Content Pool

נפרד מרד בול עם 80 מיליון אירו; מה היעד הבא?

אחרי הדחה, פיצויים 70 מיליון דולר, מה יהיה הצעד הבא של כריסטיאן הורנר בפורמולה 1

יעקב צלאל |

כריסטיאן הורנר, האיש שהפך את רד בול לאימפריה של הפורמולה 1, סיים את דרכו באחת מהעזיבות המתוקשרות בתולדות הספורט המוטורי. אחרי שני עשורים בפסגה, שמונה אליפויות עולם לנהגים ושש ליצרניות, הורנר מצא את עצמו מחוץ לקבוצה שבנה מאפס אבל עם צ׳ק פיצויים מרשים שנע בין 60 ל־80 מיליון אירו. עכשיו, כשהאבק שקע, השאלה המרכזית היא לא מה היה, אלא מה יהיה: האם האיש שהמציא מחדש את ניהול קבוצות המרוצים יחזור לזירה והפעם מהצד של הבעלות?


כריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי, המרוץ האחרון של הורנר בתפקיד (Getty Images/Red Bull Content Pool)


בהתחשב בגודל פיצויי הפיטורים, 60-80 מיליון יורו, תלוי לאיזה אתר מדיה מאמינים יותר, סיום המו״מ בין רד בול GmbH, ענקית משקאות האנרגיה והבעלים של קבוצת הפורמולה 1 הנושאת את שמה, לבין כריסטיאן הורנר, מי שמעשית ייסד את הקבוצה, ניהל אותה במשך 20 שנה, הוביל אותה לשמונה אליפויות עולם לנהגים ולשש אליפויות עולם ליצרניות, והודח ביולי האחרון, אחרי מאבק מתוקשר היטב שנמשך כמעט שנתיים, הרי משך המו״מ היה קצר ביותר. להורנר, ככל הנראה מנהל הקבוצה בעל השכר הגבוה ביותר בפורמולה 1, 10-12 מיליון יורו לעונה, נותרו עוד חמש שנים לסיום חוזהו, והחברה הפרטית העדיפה לסיים את הפרשה במהירות במקום להיגרר בין בתי משפט במשך שנים. מצידו, גם הורנר רצה לסיים את הפרשה, כדי שיוכל להתפנות לפרויקט הבא שלו, שרבים סבורים שיהיה בפורמולה 1, זירה שבה הוא זכה להצלחות כרון דניס, פרנק ויליאמס, טוטו וולף, ואפילו אנצו פרארי, אולם להבדיל מהם הוא היה שכיר, שברגע שהמעסיק הגיע למסקנה שנוכחותו פוגעת בקבוצה יותר מאשר מסייעת לה, הוא לא היסס לוותר על שירותיו מהיום למחר.

הורנר (51) צפוי לנצל את הטרנפורמציה העוברת כיום על סדרת הפורמולה 1 ומבנה הבעלות על הקבוצות, כדי למצוא את דרכו חזרה אל הספורט. אם בשנות ה-50׳ קבוצות נשלטו ע״י יצרניות רכב – מרצדס, מזראטי, אלפא רומיאו ועוד - החל משנות ה-60׳ נוסדה באי הבריטי תעשיית מרוצים שמתוכה צמחו קבוצות מרוצים עצמאיות, שרובן נעלמו ונשכחו ואחדות מהן, דוגמת מקלארן, ויליאמס עדיין פעילות. בשנים האחרונות מתקבע דפוס חדש של בעלות, ובו מדובר בשת״פ בין יצרניות רכב לבין משקיעים, לעיתים משקיעים פיננסיים בלבד, לעיתים משקיעים אסטרטגיים.


מקס וורסטפאן חוגג זכיה ראשונה באליפות עולם לנהגים בסיום הגרנד פרי של אבו דאבי 2021. עוד אליפות לאוסף של הורנר (Getty Images/Red Bull Content Pool)