בעוד סין וקוריאה חוזרות למסלול, גרמניה וארה"ב עדיין בהכחשה
סין חוזרת למסלול, גם דרום קוריאה נמצאת בכיוון הזה
סין - ממנה התחילה הצרה הזוכה לשם covid-19 משחררת את תושבי חוביי הנצורה לאחר חודש וחצי-חודשיים. החזרה למסלול היא איטית, מלווה בפחד וחשש אבל זה יקרה בהדרגה. הנשיא הסיני הגיע לבקר בחוביי וניתן לומר שהטיפול שלהם בוירוס היה נכון ומועיל.
איטליה מבודדת את כולם
- הצרה הגדולה של אירופה מדווחת על 881 נדבקים בלבד ביממה האחרונה (לעומת 1,800 נבדקים). איטליה מאמצת את הצעדים של סין ומכריזה על בידוד מלא של כלל האוכלוסייה במדינה (כ-60 מיליון תושבים). זאת הדרך היחידה שבה ניתן להתגבר על הוירוס וזה מהלך נכון. מבחינתי - הנתונים של האיטלקים כבר לא מטרידים יותר ובשבועות הקרובים ידעכו מאחר והמדינה משכילה לבצע את הצעדים הנכונים (גם אם באיחור....).
גרמניה וארה"ב עדיין בהכחשה
שתי הכלכלות החזקות במערב מתכחשות לקורונה ולהשפעה שלו. לאנגלה מרקל לא אכפת ש-60-70% מהאוכלוסיה של גרמניה יחטפו קורונה. במלים אחרות - למרקל לא אכפת שלמעלה מ-50 מיליון גרמנים יקבלו את הנגיף וימותו ממנו כ-1.8 מיליון אזרחים גרמנים. גם לטראמפ יש יציאות באין כניסה - הוא לא מוצא סיבה למה לעשות בדיקות לקורונה. העקשנות של המנהיגים האלו - עלולה לעלות לעולם המערבי ביוקר רב.
בעוד שגרמניה מדווחת על 341 נדבקים ביממה האחרונה - ניתן לראות שכל גרמניה נדבקת בנגיף הקורונה בקצב מהיר מאוד - ספרד מובילה את הבלאגן עם 464 נדבקים, צרפת עם 372 נדבקים, שוויץ ונורבגיה מרימות רראש עם 123 נדבקים ו-173 נדבקים. תמונת מצב מעט בדיליי נמצאת בבריטניה, הולנד ושבדיה. תעקבו גם אחרי דנמרק שמספר הנדבקים שם הוא אמנם נמוך - 262 נדבקים בלבד - אך צירפה לעצמה 172 נדבקים בתוך יממה וקפצה כמה מקומות בדירוג.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנעלם הגדול - אירן
המספרים ביממה האחרונה קצת מדברים על האטה בקצב הנדבקים - 881 בסה"כ. המדינה הערבית היא המדינה השלישית בעולם במונחי נדבקים אך המספרים שם גבוהים בהרבה. יש דיווחים כי האירנים הצליחו להדביק בווירוס את חסן נסראללה - ואם המידע הזה נכון - הרי שמה שישראל מנסה לעשות כבר הרבה מאוד שנים - עשה וירוס קטן מאוד.
אנחנו בישראל בדרך הנכונה
יותר ויותר סימנים כי הבידוד של המדינה הולך ומתקרב. לצד סגירת הגבולות והחלת בידוד על כל מי שמגיע מחו"ל - יותר ויותר טיסות מבוטלות. ישראלים נמצאים בארץ ולא יוצאים - וזאת הדרך הנכונה למגר את הווירוס.
הבעיה האמיתית נמצאת במספר הנדבקים שממשיך לעלות וביממה האחרונה הגענו ל-70. בארץ כמו שלנו - 70 נדבקים זה הרבה. למעשה - אנחנו נמצאים בדיליי של בערך 48 שעות בעניין הזה מאחר ומרגע שאדם חשוד בקורונה ומבוצעת בדיקה - התוצאות מתקבלות רק תוך 48 שעות. ההתנהגות של התושבים הינה מופתית - אך צריך אדם חולה אחד שמפר את הוראות הבידוד (ויש לא מעט כאלה) באופן שלא ימנע את התפרצות הווירוס.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
בואו נעשה השוואה - באיטליה כולה החליטו על בידוד חלקי ב-2000 תושבים ובידוד מלא בכ-8000 תושבים. באיטליה כולה יש 60 מיליון תושבים. בהשלכות לישראל - מספר המפתח שלדעתי יוביל לבידוד מלא של כלל האוכלוסייה תחת הנחות דומות הוא כ-1,000 נדבקים.
מאחר ומשרד הבריאות הוא קצת יותר טוב וקצת יותר מחמיר מאשר איטליה, ומאחר ומדינת ישראל לא יכולה לקלוט 1,000 נדבקים ולטפל בהם (אין מכונות הנשמה מספיק....) - אני חושב שבידוד חלקי/מלא של כלל האוכלוסייה צפוי להתרחש כאשר מספר הנדבקים יגיע ל-400-600 בסה"כ ואנחנו לא רחוקים משם.
אזרחי ישראל חייבים להערך לתקופה של בידוד
עם זאת, מספר הנדבקים בישראל ממשיך לטפס והגיע ל-70 כאשר ביממה האחרונה נוספו עוד כ-21 נדבקים. אני עוקב וקורא את הניתוח האפידימיולוגי שלהם ורואה שרוב הנדבקים הם ישראלים שחזרו מחו"ל או אנשים שנדבקו ממגע קרוב מחולה מאומת (ככל הנראה, אשה, ילד, וכו). אני גם מגלה שיש אנשים שחזרו מחו"ל היישר לבידוד בלי לטייל בתיאטרון, ברמי לוי, ובקניון רננים - וזה מה שצריך. ברגע שישראלים יפסיקו לחזור מחו"ל - ונבודד את המדינה במשך שבועיים-שלושה - הווירוס פשוט ייעלם.
התושבים בישראל חייבים, חייבים, חייבים להערך לתקופה של בידוד של שבועיים-חודש לפחות. חשוב להצטייד, בתרופות, מסכות פנים, דלק לרכב, מזון - קטניות, שימורים, חטיפים לילדים. מים לא באמת צריך וזה לא הכרחי. משרד הכלכלה אמר שיש מזון בחנויות - אבל מי ירצה ללכת לקנות אוכל בחנות עם אנשים בעלי פוטנציאל לקורונה?
השבוע הבא יהיה השבוע הקריטי ביותר מבחינת מדינת ישראל בטיפול בקורונה. בשלב הזה משרד הבריאות אוסר על התכנסויות של יותר מ-2,000 איש ולדעתי בתוך כמה ימים זה יוחמר עוד יותר ועוד יותר - עד בידוד מלא.
אני חושב שכדאי שפיקוד העורף יתחיל לתפוס שליטה על המצב וכבר ייערך על ידי גיוס מילואים נרחב על מנת לשלוט בסדר היום. אני קראתי על גיוס מילואים חלקי אבל צריך יהיה להרחיב אותו. כמה עשרות חיילים זה לא מספיק.
אני מקווה שאנחנו לא נגיע למצב של בידוד במדינת ישראל אך התרחיש הזה נראה לי מוחשי יותר מתמיד. אנחנו עניין של ימים בודדים מהכרעה בנושא - וכל יום שעובר ללא קבלת הכרעה בנושא - הוא קריטי ויעלה למדינה יקר יותר.
הכותב עורך אתר הוטסטוקס ומפעיל שירות מידע בשוק ההון
הכותב אינו יועץ השקעות. אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך. כל הפועל על סמך הסקירה לעיל – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו. נכון למועד פרסום הכתבה – הח"מ אינו מחזיק בניירות המוזכרים בכתבה ואינו מתכוון לפעול בניירות אלו.
- 6.למה 13/03/2020 15:13הגב לתגובה זולא הבנתי למה המדינה מחכה שהיו פי 5 חולים. זה לא שפתאום יצוצו עוד מכונות הנשמה. אז למה לחכות?
- 5.איראן היא לא מדינה ערבית= היא פרסית (ל"ת)החושף 11/03/2020 14:42הגב לתגובה זו
- 4.שמוליק 11/03/2020 12:06הגב לתגובה זובאף מדינה חמה גם בלי סגירות ובידודים אין התפרצויות, סינגפור, תאילנד, מצריים השכנה המתויירת שיותר חם שם עכשיו. לא צריך כלום לעשות - מי שחולה יקבל טיפול כמו בכל מחלה אחרת. הנזק מפאניקה כבר פי 10 יותר גדול מסכנת הוירוס.
- 3.פיכסוש 11/03/2020 11:40הגב לתגובה זוישראל זה חרא של מדינה , הרסו את התיירות ,הרסו את הכלכלה ואנחנו בדרך לגיהנום
- 2.אהבתי שאצל הכתב , ההגיון הוא מטורף והמטורף הוא הגיוני (ל"ת)אדם 11/03/2020 11:25הגב לתגובה זו
- 1.נכון מאוד (ל"ת)חב 11/03/2020 11:24הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
