בעוד סין וקוריאה חוזרות למסלול, גרמניה וארה"ב עדיין בהכחשה
סין חוזרת למסלול, גם דרום קוריאה נמצאת בכיוון הזה
סין - ממנה התחילה הצרה הזוכה לשם covid-19 משחררת את תושבי חוביי הנצורה לאחר חודש וחצי-חודשיים. החזרה למסלול היא איטית, מלווה בפחד וחשש אבל זה יקרה בהדרגה. הנשיא הסיני הגיע לבקר בחוביי וניתן לומר שהטיפול שלהם בוירוס היה נכון ומועיל.
איטליה מבודדת את כולם
- הצרה הגדולה של אירופה מדווחת על 881 נדבקים בלבד ביממה האחרונה (לעומת 1,800 נבדקים). איטליה מאמצת את הצעדים של סין ומכריזה על בידוד מלא של כלל האוכלוסייה במדינה (כ-60 מיליון תושבים). זאת הדרך היחידה שבה ניתן להתגבר על הוירוס וזה מהלך נכון. מבחינתי - הנתונים של האיטלקים כבר לא מטרידים יותר ובשבועות הקרובים ידעכו מאחר והמדינה משכילה לבצע את הצעדים הנכונים (גם אם באיחור....).
גרמניה וארה"ב עדיין בהכחשה
שתי הכלכלות החזקות במערב מתכחשות לקורונה ולהשפעה שלו. לאנגלה מרקל לא אכפת ש-60-70% מהאוכלוסיה של גרמניה יחטפו קורונה. במלים אחרות - למרקל לא אכפת שלמעלה מ-50 מיליון גרמנים יקבלו את הנגיף וימותו ממנו כ-1.8 מיליון אזרחים גרמנים. גם לטראמפ יש יציאות באין כניסה - הוא לא מוצא סיבה למה לעשות בדיקות לקורונה. העקשנות של המנהיגים האלו - עלולה לעלות לעולם המערבי ביוקר רב.
בעוד שגרמניה מדווחת על 341 נדבקים ביממה האחרונה - ניתן לראות שכל גרמניה נדבקת בנגיף הקורונה בקצב מהיר מאוד - ספרד מובילה את הבלאגן עם 464 נדבקים, צרפת עם 372 נדבקים, שוויץ ונורבגיה מרימות רראש עם 123 נדבקים ו-173 נדבקים. תמונת מצב מעט בדיליי נמצאת בבריטניה, הולנד ושבדיה. תעקבו גם אחרי דנמרק שמספר הנדבקים שם הוא אמנם נמוך - 262 נדבקים בלבד - אך צירפה לעצמה 172 נדבקים בתוך יממה וקפצה כמה מקומות בדירוג.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנעלם הגדול - אירן
המספרים ביממה האחרונה קצת מדברים על האטה בקצב הנדבקים - 881 בסה"כ. המדינה הערבית היא המדינה השלישית בעולם במונחי נדבקים אך המספרים שם גבוהים בהרבה. יש דיווחים כי האירנים הצליחו להדביק בווירוס את חסן נסראללה - ואם המידע הזה נכון - הרי שמה שישראל מנסה לעשות כבר הרבה מאוד שנים - עשה וירוס קטן מאוד.
אנחנו בישראל בדרך הנכונה
יותר ויותר סימנים כי הבידוד של המדינה הולך ומתקרב. לצד סגירת הגבולות והחלת בידוד על כל מי שמגיע מחו"ל - יותר ויותר טיסות מבוטלות. ישראלים נמצאים בארץ ולא יוצאים - וזאת הדרך הנכונה למגר את הווירוס.
הבעיה האמיתית נמצאת במספר הנדבקים שממשיך לעלות וביממה האחרונה הגענו ל-70. בארץ כמו שלנו - 70 נדבקים זה הרבה. למעשה - אנחנו נמצאים בדיליי של בערך 48 שעות בעניין הזה מאחר ומרגע שאדם חשוד בקורונה ומבוצעת בדיקה - התוצאות מתקבלות רק תוך 48 שעות. ההתנהגות של התושבים הינה מופתית - אך צריך אדם חולה אחד שמפר את הוראות הבידוד (ויש לא מעט כאלה) באופן שלא ימנע את התפרצות הווירוס.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
בואו נעשה השוואה - באיטליה כולה החליטו על בידוד חלקי ב-2000 תושבים ובידוד מלא בכ-8000 תושבים. באיטליה כולה יש 60 מיליון תושבים. בהשלכות לישראל - מספר המפתח שלדעתי יוביל לבידוד מלא של כלל האוכלוסייה תחת הנחות דומות הוא כ-1,000 נדבקים.
מאחר ומשרד הבריאות הוא קצת יותר טוב וקצת יותר מחמיר מאשר איטליה, ומאחר ומדינת ישראל לא יכולה לקלוט 1,000 נדבקים ולטפל בהם (אין מכונות הנשמה מספיק....) - אני חושב שבידוד חלקי/מלא של כלל האוכלוסייה צפוי להתרחש כאשר מספר הנדבקים יגיע ל-400-600 בסה"כ ואנחנו לא רחוקים משם.
אזרחי ישראל חייבים להערך לתקופה של בידוד
עם זאת, מספר הנדבקים בישראל ממשיך לטפס והגיע ל-70 כאשר ביממה האחרונה נוספו עוד כ-21 נדבקים. אני עוקב וקורא את הניתוח האפידימיולוגי שלהם ורואה שרוב הנדבקים הם ישראלים שחזרו מחו"ל או אנשים שנדבקו ממגע קרוב מחולה מאומת (ככל הנראה, אשה, ילד, וכו). אני גם מגלה שיש אנשים שחזרו מחו"ל היישר לבידוד בלי לטייל בתיאטרון, ברמי לוי, ובקניון רננים - וזה מה שצריך. ברגע שישראלים יפסיקו לחזור מחו"ל - ונבודד את המדינה במשך שבועיים-שלושה - הווירוס פשוט ייעלם.
התושבים בישראל חייבים, חייבים, חייבים להערך לתקופה של בידוד של שבועיים-חודש לפחות. חשוב להצטייד, בתרופות, מסכות פנים, דלק לרכב, מזון - קטניות, שימורים, חטיפים לילדים. מים לא באמת צריך וזה לא הכרחי. משרד הכלכלה אמר שיש מזון בחנויות - אבל מי ירצה ללכת לקנות אוכל בחנות עם אנשים בעלי פוטנציאל לקורונה?
השבוע הבא יהיה השבוע הקריטי ביותר מבחינת מדינת ישראל בטיפול בקורונה. בשלב הזה משרד הבריאות אוסר על התכנסויות של יותר מ-2,000 איש ולדעתי בתוך כמה ימים זה יוחמר עוד יותר ועוד יותר - עד בידוד מלא.
אני חושב שכדאי שפיקוד העורף יתחיל לתפוס שליטה על המצב וכבר ייערך על ידי גיוס מילואים נרחב על מנת לשלוט בסדר היום. אני קראתי על גיוס מילואים חלקי אבל צריך יהיה להרחיב אותו. כמה עשרות חיילים זה לא מספיק.
אני מקווה שאנחנו לא נגיע למצב של בידוד במדינת ישראל אך התרחיש הזה נראה לי מוחשי יותר מתמיד. אנחנו עניין של ימים בודדים מהכרעה בנושא - וכל יום שעובר ללא קבלת הכרעה בנושא - הוא קריטי ויעלה למדינה יקר יותר.
הכותב עורך אתר הוטסטוקס ומפעיל שירות מידע בשוק ההון
הכותב אינו יועץ השקעות. אין בנכתב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך. כל הפועל על סמך הסקירה לעיל – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו. נכון למועד פרסום הכתבה – הח"מ אינו מחזיק בניירות המוזכרים בכתבה ואינו מתכוון לפעול בניירות אלו.
- 6.למה 13/03/2020 15:13הגב לתגובה זולא הבנתי למה המדינה מחכה שהיו פי 5 חולים. זה לא שפתאום יצוצו עוד מכונות הנשמה. אז למה לחכות?
- 5.איראן היא לא מדינה ערבית= היא פרסית (ל"ת)החושף 11/03/2020 14:42הגב לתגובה זו
- 4.שמוליק 11/03/2020 12:06הגב לתגובה זובאף מדינה חמה גם בלי סגירות ובידודים אין התפרצויות, סינגפור, תאילנד, מצריים השכנה המתויירת שיותר חם שם עכשיו. לא צריך כלום לעשות - מי שחולה יקבל טיפול כמו בכל מחלה אחרת. הנזק מפאניקה כבר פי 10 יותר גדול מסכנת הוירוס.
- 3.פיכסוש 11/03/2020 11:40הגב לתגובה זוישראל זה חרא של מדינה , הרסו את התיירות ,הרסו את הכלכלה ואנחנו בדרך לגיהנום
- 2.אהבתי שאצל הכתב , ההגיון הוא מטורף והמטורף הוא הגיוני (ל"ת)אדם 11/03/2020 11:25הגב לתגובה זו
- 1.נכון מאוד (ל"ת)חב 11/03/2020 11:24הגב לתגובה זו

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.