רפורמה בחברת חשמל - יש, בשורה לציבור? אולי בעתיד

את הרפורמה בעלות של 8 מיליארד שקל צפוי לשאת הציבור. אז לא ברור על מה יש לכחלון ושטייניץ לקחת קרדיט
גיא בן סימון | (3)

סוף סוף, אחרי שנים, ביום חמישי האחרון הוצגה הרפורמה ההיסטורית בחברת החשמל. 

ההטבה בדמות חשמל חינם לעובדים לאורך שנים מתגמדת לעומת מעמד זה, בו שר האנרגיה יובל שטייניץ ושר האוצר משה כחלון הכריזו חגיגית, בין היתר, כי נחתם הסכם קיבוצי עם העובדים והגיע הסוף לחשמל חינם לעובדים, אבל רק לעובדים שיצטרפו מעתה והלאה לחברת חשמל ולא לאלה הקיימים.

קשה שלא לשאול מדוע לא נגעו באותה הטבה שמקבלים העובדים הקיימים מזה שנים בדמות חשמל חינם? הרי אם אין הגיון לספק חשמל חינם לעובדים אז מדוע הדבר לא חל על כל העובדים. התשובה לשאלה טמונה בעובדה כי כנראה קשה יותר להתמודד מול החזקים והרבה יותר קל לחתוך מהעובדים החלשים, או במקרה זה, בעובדים שעוד לא גויסו לחברה. 

ניחא., הרי גם זה לא סגור. הרפורמה דורשת את אישור הממשלה ומה שנחתם השבוע למעשה זה הסכם קיבוצי בין העובדים להנהלה שיקצץ במצבת העובדים. אמנם הרפורמה תביא עמה קיצוץ מסוים בכוח האדם אבל זה לא יקרה ביום אחד אלא ב-8 שנים שבסופם 25% מהעובדים ילכו הביתה. אם לא די בכך, הקיצוץ במצבה כולל עובדים שייצאו לפנסיה ומאלף עובדים שפרשו מרצון.

טענה נוספת כנגד הרפורמה המבורכת מיוחסת למי שיממן אותה. במקרה, או שלא, גם הפעם (ובדומה לחשמל חינם) יהיה זה הציבור שיישא בעלויות של למעלה מ-8 מיליארד שקל. 

אז איזו תועלת כן עולה מהרפורמה? חלק מאתרי הייצור של החברה יוצעו למכירה ויחידת ניהול מערכת החשמל תהפוך לחברה ממשלתית נפרדת. בנוסף, הרפורמה תאפשר ליצרנים הפרטיים למכור חשמל ישירות לאזרחים. ומה עם תעריף החשבון החשמל לציבור?

מילא היו מקצצים בתעריף החשמל בהתאם לחיסכון בעלויות שתביא הרפורמה, הרי מציאת הגז ופתיחת הים לתחרות יכולים להוזיל את החשבונית לציבור, אך ההסכם שנחתם לא מביא במספרים אף הוזלה של מחיר החשמל. אולי זה יקרה בעוד 8 שנים כשהרפורמה תושלם אבל נכון להיום, בהתחשב בעשורים בהם ניסו להגיע להסכמה, אם הרפורמה היתה נייר להשקעה, אף משקיע שפוי לא היה מהמר על התמורה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יעקב 26/05/2018 11:06
    הגב לתגובה זו
    אתם חושבים שיצרני החשמל הפרטיים עובדים לשם שמים? עם כל בחשמל חינם והאבטלה הסמויה שיש בחברת החשמל עדיין הם מתחרים בצורה יפה ביצרני החשמל הפרטי (עם כל המגבלות שמטילה הרשות על חברת החשמל כמו ייצור חשמל בפחם שיותר יקר מגז, ייצור חשמל מאנרגיה חילופית או אנרגיה שאובה) קראו מה קרה עם מערכת החשמל בקליפורניה בשנות ה 90 ותבינו לאןאנו צועדים עם הניהול השערוריתי של הממשלה
  • 2.
    כלכלן 21/05/2018 07:44
    הגב לתגובה זו
    ימכרו נכסים\שטחים ובכסף שיקבלו תמומן הרפורמה . פחות אנשים זה פחות שטח\מבנים שצריך . רק בית אשדר המרכז הטכני בדרך השלום על יד עזריאלי כשיפונה יהייה שווה לפחות 2 עד 3 מילייארד שח .
  • 1.
    חיים 21/05/2018 06:39
    הגב לתגובה זו
    כמו מחיר המים כך מחיר החשמל יעלה.בטח יקומו תאגידי חשמלבצורה כזאת או אחרת צריך ג'ובים לחברי המרכז
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.