מחיקת מיילן היא דווקא חדשות טובות לבורסה בת"א

יוסי פינק | (22)
נושאים בכתבה בורסה

ענקית התרופות הגנריות מיילן הודיעה הלילה על מחיקת המניה מהמסחר בבורסה בת"א. לכאורה, מכה קשה לבורסה המקומית שכן החברה בעלת שווי השוק הגדול ביותר עוזבת. אבל זו לא בהכרח חדשות רעות, אפילו להיפך.

מצד אחד העזיבה של מיילן תקשה מאוד על הבורסה להביא חברות גדולות אחרות להירשם למסחר בת"א. אחרי הבחירה של מלאנוקס ב-2013 להימחק מהמסחר והצעד הנוכחי של מיילן, קשה מאוד יהיה לראות איך בבורסה יצליחו לשכנע חברות אחרות לבוא להירשם למסחר פה. אולי רק ציונות, אבל גם זה לא עובד (ראו ערך צ'ק פוינט, וויקס או אמדוקס) ובאופן כללי חברות גדולות לא הגיעו לכאן, נקודה. מצד שני, הנוכחות של מיילן בבורסה בת"א עשתה נזק גדול למעו"ף, ולא בגלל שהמניה התרסקה בעשרות אחוזים מאז נכנסה למדד ולחצה את התשואה מטה, אלא בגלל שנוכחותה (לצד טבע ופריגו) הפכה את המעו"ף למדד שלחלוטין אינו מייצג את השוק הישראלי.

מיילן, טבע ופריגו הן 3 חברות ענק במדד המעו"ף ולא זו בלבד שמדובר ב-3 חברות מסקטור התרופות ולכן נוצרת הטיה במדד לסקטור התרופות, 3 החברות הללו פועלות בסקטור מאוד ספציפי - תחום הגנריקה.

אם בתחילת דרכו קיבל המעו"ף הטיה קלה לתחום הגנריקה בשל הנוכחות המשמעותית של טבע, אז ב-2005 ההטיה הזו התחזקה עם הצטרפותה של פריגו (שהצטרפה למסחר בת"א לאחר שבלעה את אגיס המקומית) וב-2015 ההטיה הזו הפכה לפיל בחנות חרסינה כאשר מיילן הצטרפה כחלק מניסיון ההשתלטות (הכושל בדיעבד) שלה על פריגו.

התגובה הראשונית אז (בטח בקרב הנהלת הבורסה) הייתה שימחה על הצטרפותה של חברת ענק לבורסה בת"א, אבל מהר מאוד התבררו העובדות המאוד בעייתיות. יחד עם טבע ופריגו משקלן של חברות הגנריקה במעו"ף טיפס ל-24% (משקלן של מיילן הוגבל תחילה ל-4% בעוד טבע ופריגו קיבלו משקל מקסימום של 10%). כך נוצר מצב שמדד המעו"ף שתמיד היה בעל הטיה לסקטור הגנריקה, קיבל הטיה שגרמה לו לשבירת מפרקת. רבע מהמדד המוביל בישראל היה מוטה חברות גנריקה. ואם תוסיפו את אופקו הלת' שהצטרפה לבורסה בת"א ב-2013 כחלק מהמיזוג עם פרולור המקומית אז משקל מניות הפארמה במעו"ף טיפס אז ל-30%!

לא מעט אנשים חשבו שרפורמת המדדים שנכנסה לתוקף בפברואר האחרון אמורה לתת פתרון לעניין זה, אבל בפועל משקל מניות הפארמה במדד נותר כמעט ללא שינוי, שכן טבע ופריגו אמנם ירדה ממשקל של 10% למשקל של 7% אבל מנגד מיילן שוחררה ל-7% ויחד עם אופקו המשקל של מניות הפארמה עמד לאחר הרפורמה של כ-27%.

מה הבעיה? המדד הפך לכזה שפשוט אינו מייצג את השוק המקומי, ולכן משקיעים רבים העדיפו להדיר ממנו את רגליהם. אם בעבר משקיע פרטי או מוסדי שרצה לקבל חשיפה לכלכלה הישראלית היה קונה את מדד המעו"ף, כיום המדד הפך ללא רלוונטי לעניין הזה בשל ההטיה המוגמת לתחום הגנריקה והפארמה באופן כללי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

יותר מזה, ההצלחה של המעו"ף בעבר הייתה קשורה קשר ישיר לפעילות הערה של שוק הנגזרים על המדד. שוק האופציות היה פאר היצירה של השוק המקומי. אחת הסיבות המרכזיות לכך שהשוק הזה נכנסת למצב של תרדמת חמורה היא העובדה שמדד הבסיס לצורך המסחר בנגזרים הפך ללא רלוונטי לצורכי גידור. אם בעבר גוף מסוים רצה לקחת פוזיציה כנגד השוק המקומי, הוא היה עושה זאת באמצעות שוק הנגזרים, כלומר אופציות על המעו"ף. היום המעו"ף לא מייצג את השוק המקומי ולכן כל נושא הזה לא רלוונטי כאשר גם גידור (ביטוח סיכונים) באמצעות נגזרים על המעו"ף מת. המחזורים באופציות בירידה דרסטית ומספר החשבונות הפעילים בהתרסקות. המשמעות היא פגיעה של ממש במעמד של המעו"ף ובמחזורי המסחר בת"א.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אנונימי 12/11/2017 07:49
    הגב לתגובה זו
    חברה לא ישראלית שהגיעה לעשות כאן סיבוב על חשבון המשקיעים ,קרטל של הונאה גייסו כספים יעברו לבורסה אחרת ופגעו גם בטבע. שחקני השורט והבנקים והחתמים הרוויחו מכך וגם מיילן שיש לה חוב של 15 מיליארד דולר ,הבנתם איך זה עובד כאן ? הכול מושחת רשות ניירות ערך הבורסה בת"א הולכת ודועכת. תגייסו אולי את אפל? מה עם מיילן ינפיקו בבורסה אחרת יתפסו פריירים אחרים חברה לא אמינה .
  • 15.
    משקיע 12/11/2017 07:28
    הגב לתגובה זו
    יש לי בתיק מיילן, האם אספיק היום בבוקר (יום א) למכור בשער שנסגר ביום ה?
  • si 12/11/2017 20:50
    הגב לתגובה זו
    דבר שני . גם לאחר המחיקה תקבל מניות מיילן בחול. כך שמבחינתך לא קרה כלום
  • 14.
    כחלון 11/11/2017 23:35
    הגב לתגובה זו
    דוח מחזור לכווווווווווולנו. ממשלה של רמאים ונוכלים אז איך לא יהיו בבורסה רמאים כמוהם
  • 13.
    לחץ כאן כדי לדעת לנהל נכון https://m.me/amar.law?ref=w7 (ל"ת)
    אברום 11/11/2017 23:27
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    תומר 11/11/2017 22:51
    הגב לתגובה זו
    הוא 6,500,00 מניות שזה שווה ערך לכ- 2.5 מיליארד דולר שווי כספי. אז באמת מה זה מיליארד שקל שהם 280,000 דולר, כ-11 אחוז מנפח המסחר היומי בארה"ב.
  • 11.
    לפי דעתי מחר עליותתתתתתת (ל"ת)
    שבי 11/11/2017 21:36
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אחד שמבין 11/11/2017 20:23
    הגב לתגובה זו
    ולכל ההחלטות האלו אין אחראי? לכישלון המתמשך בבורסה בכל תחום כמעט אין אחראים?? למה הנורמות הגרועות?
  • 9.
    מיכה הכהן 11/11/2017 20:12
    הגב לתגובה זו
    הבורסה. בארץ בלוף של רמאות . היא מיובשת ומתיבשת. וסופה. להירקב ....לברוח....
  • 8.
    מיילן תקרוס .10% (ל"ת)
    צחי 11/11/2017 18:27
    הגב לתגובה זו
  • או הבורסה ... 11/11/2017 20:43
    הגב לתגובה זו
    פתאום יש בור בנזילות וזה ישפיע.
  • גוני 11/11/2017 21:26
    מהמרים - תמיד מפסידים בבורסה.
  • 7.
    הראל 11/11/2017 18:20
    הגב לתגובה זו
    לפני חישובי מדדים צריך בורסה עם הרבה חברות בעלות שווי שוק גבוהה וסחירות.הנהלת הבורסה צריכה לשמור על החברות הקיימות ולהביא חברות חדשות אחרת אנחנו הולכים אחורה
  • 6.
    פיני 11/11/2017 17:15
    הגב לתגובה זו
    ובא לציון גואל
  • 5.
    מוקיל׳ה 11/11/2017 16:01
    הגב לתגובה זו
    זה לא בורסה זה נוכלות מושלמת. קזינו הימורים. מצטער על היום ששמעתי על הקללה הזאת. שמח שהיא מתייבשת וכל החברות נוטשות. שתעלם מחיינו במהרה בימינו!!!
  • לך לעבוד ותחזיר את החובות שלך מהימורים (ל"ת)
    בוסקילה 11/11/2017 19:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    באו להשתלט על פריגו. שתישתלט על טבע הם כבר כאן (ל"ת)
    מוקילה 11/11/2017 15:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משקיע 11/11/2017 14:48
    הגב לתגובה זו
    מזה זמן רב מנצלים שחקני מעוף את אדישות המשקיעים המוסדיים. נפוצה פוזיציה של כתיבת אופציות על המעוף וכאשר יש שינוי חד באחד המרכיבים בהם אין שליטה לשחקנים כמו מניות דואליות, הם פשוט פועלים בכיוון ההפוך במניות המקומיות. כך לדוגמה נפילת טבע גורמת לביקוש למניות הבנקים ולעליות בשעריהם. זה לא היה אפשרי אם הגופים המוסדיים היו פועלים באופן כלכלי אולם אדישותם חוגגת.
  • 2.
    אז מה החדשות הטובות???? טמבל (ל"ת)
    איציק מ 11/11/2017 12:53
    הגב לתגובה זו
  • הראל 11/11/2017 18:22
    הגב לתגובה זו
    גם לדעתי זה חד'שות רעות המלה טמבל מיותרת
  • 1.
    וורן 11/11/2017 10:35
    הגב לתגובה זו
    מקצועית ולא צהובה וספקולטיבית כמו כל האתר הזה
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.