זו כנראה הטעות הכי גדולה שאתם יכולים לעשות בנוגע לפנסיה שלכם
השאלה הזו נשאלת השכם והערב וכמעט אין יום שבו עיתון כלכלי, חברתי ופוליטי כזה או אחר לא מעלה אותה. מדהים שפנסיה הפכה פתאום למילה שאינה מביאה לנימנום אלא לזקיפת אוזנים ולשאלה "אז מה באמת קורה עם הפנסיה שלנו?".
יחד עם זאת, הסימנים אינם מעודדים. סביבת ריבית נמוכה המונעת מאיתנו לצבור תשואה מספיקה על הכסף, עלות דמי ניהול גבוהה המקזזת לנו חלק ניכר מהרווחים, עליה בתוחלת חיים הגורמת לנו שהכסף שחסכנו צריך לכלכל אותנו לשנים רבות יותר ועוד ועוד.
יאמר לזכות אגף הממונה על שוק ההון כי הוא מנסה לטפל בבעיות הנ"ל. הטיפול בדמי הניהול, קרן פנסיית ברירת מחדל, הסדרת מערכת היחסים מעסיק-עובד-משווק. כמו כן, רק לאחרונה נודע שדרך חלוקת האג"ח המיועד בקרנות הפנסיה תשתנה: הצעירים יותר ישקיעו את כספם בשוק ההון החופשי ולפי מודל תלוי גיל. בגיל צעיר חלק גדול מהכסף יושקע כנראה במניות ובאג"ח קונצרני, שאמנם מסוכנות יותר מהאפיקים הממשלתים אך הפוטנציאל שלהן להשיא תשואה על הכסף ובעיקר בסביבת ריבית אפסית גבוה יותר, ואילו הקהל המבוגר שקרוב לגיל מימוש החסכון יזכה לקבלת תמיכה של אגח מיועד צמוד 4.86% גם על 60% מהכסף.
יחד עם זאת, ברור לנו כי צעדים אלה הם צעדים נכונים אך בוודאי שלא מספיקים. יתכן שהצעד החשוב ביותר הוא הצעד של חינוך פיננסי של החוסכים. מושגים של ניכוי וזיכוי ממס הכנסה, פטור ממס רווח הון, ריבית דריבית, פנסיה ועוד, הם מושגים אשר רוב הציבור אינו מבין וגם מי שמניח שמבין - אינו מפרש תמיד נכון, ובוודאי שלא יודע לכמת את הערך הכספי של המושגים האלו.
- קרנות הנאמנות היקרות בדמי ניהול - חלשות בביצועים
- הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית של חברות הביטוח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל עד שחינוך כזה יקרום עור וגידים ולמרות שמשרד האוצר, באמצעות 'האוצר שלי' שמנסה להנגיש את המידע, וגופים פרטים כמו פסגות בית השקעות שמנסה להוביל את החינוך הפיננסי, החוסכים ממשיכים לעשות טעויות אשר יגרמו להם להגיע לגיל הפנסיה עם פנסיה זעומה שלא תשקף את רמת חייהם.
הפתרון העיקרי: מספיק למשוך את כספי הפיצויים בעת עזיבה
אם היה פתרון פשוט כנראה שהוא היה מוצע כבר. יחד עם זאת, ברור כי אחד הדברים שמביאים לאובדן חלק גדול מהחסכון הפנסיוני הוא העובדה כי פעמים רבות בעת עזיבת עבודה העובד בקרן הפנסיה הצוברת או בביטוח המנהלים הצובר ממהר למשוך את הפיצויים. לא צריך להיות איש שמבין היטב במספרים כדי להבין כי משיכה של כמחצית מהכסף הצבור (פיצויי הפיטורים מהויים כחצי מהתקציב לחסכון) מקטינה לנו את הפנסיה בחצי (!). ומדוע הם מושכים את הכסף? אפשר לדבר על מודעות, אפשר לדבר על חינוך אבל הלקוחות מושכים את הכסף מסיבה אחת בלבד - הם יכולים.
הפלא ופלא, אך לא כולם מושכים את כספי הפיצויים. אם ניפגש עם לקוחות שהפנסיה שיש להם ותיקה, תמיד נשמע מהם שהם יודעים שבעת עזיבת עבודה אסור בתכלית האיסור למשוך את פיצויי הפיטורים, אחרת הם מאבדים את זכויות הפנסיה שלהם. כמובן שגם אצל לקוחות שמקבלים יעוץ נכון בעת עזיבת עבודה אנו מגלים שכמות המושכים היא זעירה.
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- איך תשפיע הורדת הריבית על רווחי חברות הנדל"ן המניב?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מסתבר שפעילות בעניין קיימת. לכל אלו מבינינו שחתומים על הפקדה לפי סעיף 14 לחוק פיצויי הפיטורים (והחל מ-2008 לכל לקוחות פנסיה חובה), כתוב במפורש שכספי הפיצויים יימשכו רק בגין ארוע מזכה, כאשר ארוע כזה מוגדר - פטירה, נכות צמיתה והגעה לגיל 60. שימו לב שבשום מקום לא כתוב שארוע מזכה הינו עזיבת עבודה.
ואחרי הכל - אין השפעה על השוק. זו תהיה מצויינת, שהתשובה לה אינה ברורה. מה שברור הוא שאם ימשיכו למשוך פיצויים בעת עזיבת עבודה, כל פתרון אחר לא יצליח לתת לעולם את התשובה המלאה.
- 7.מירי 06/05/2016 12:45הגב לתגובה זולמה קושרים פיצויים לחיסכון הפנסיוני. בפנסיה כמו העל עשו קיצוצים אקטואריים ואם ב2008 היית צריך לקבל פנסיה מסוימת .היום אחרי הפקדות של עוד 6 שנים תקבל אותה פנסיה. הזוי. למה אי אפשר לקחת את הפיצויים ולהשלים חוסרים בחיים מבלי לפגוע בחסכון הפנסיוני?
- 6.לא משיכת כספים בעיה אלא דמי ניהול הגבוהים של עד 6% לחוד (ל"ת)דני 13/04/2016 16:42הגב לתגובה זו
- 5.אור 13/04/2016 16:33הגב לתגובה זוכי בדכ מפוטרים ונתקעים בלי ביטחון כלכלי. אנשים צריכים כסף לשכירות/משכנתא, ילדים, אוכל, תרופות...אני לא אומר שאתה לא צודק, ברור שעדיף להשאיר את הכספים שם, אבל כשאתה בגילאי ה20-30 ומפטרים אותך ואתה נשאר חסר כל, יותר קל לחשוב על ההווה ולא העתיד. ואם כבר אז שאלה - מה עדיף, להוציא כספי פיצויים או לבקש הלוואה מהבנק? הרי יש ריבית..
- מירי 06/05/2016 12:47הגב לתגובה זולמה קושרים פיצויים לחסכון שלנו לקרן הפנסיה? מסכימה עם כל מילה
- 4.דודו 13/04/2016 14:54הגב לתגובה זובמבטחים וותיקה לא מאפשרים למשוך את כספי הפיצויים ובכל זאת נותנים רק 2% על כל שנת עבודה כך שהעובד מפסיד את כל הפיצויים שהצתברו בקרן
- 2 אחוז כפול 35שנים מקבלים 70 אחוז פנסיה זו תקרה (ל"ת)לדודו 13/04/2016 15:59הגב לתגובה זו
- 3.צבי שריג 13/04/2016 13:13הגב לתגובה זוכדאי להסביר לקוראים את המשמעות של השפעת מדיכת הפיצויים על הניכוי ממס, סעיף 9א מחד וגם את המשמעות של "שנים עודפות"
- 2.חיים יבין 13/04/2016 12:31הגב לתגובה זומשיכת חלק מכספי הפיצויים הפטורים ממס אפילו מומלצת. אם באפשרותך לקבל תשואה גבוהה יותר אז למה לא לעשות כן. בביטוחי מנהלים כספי הפיצויים מנוהלים באפיק שונה משאר כספי הפנסיה ומשיגים תשואה אפסית. טעות לאפשר להשאיר את הכסף בביטוח מנהלים ולאפשר למוסדי לגזור דמי ניהול.
- מישהו שהוא משהו 14/04/2016 15:57הגב לתגובה זוניתן ורצוי לדעתי למשוך חלק מכספי הפיצויים ,אם לא את כולם לשם קניית דירה כל אחד לפי יכולתו. כך ניתן לקבל הלוואה זולה= משכנתא, שמשלמת השכירות ובתום התקופה ניתן לבחור האם למכור את הבית ולממש אותו ככספי מחיה לפנסיה ,או להשכיר ולקבל תשואה חודשית. יחד עם זאת, אני מסכים עם העיקרון שמי שלא מתכוון למנף את עצמו בקניית בית -אין לו וגם לא רצוי לו למשוך את כספי הפיצויים
- צודק ביותר .אחלה טיפ (ל"ת)קורא גם 17/04/2016 22:19
- 1.ששון 13/04/2016 12:03הגב לתגובה זומרבים למשוך מקרנות ההשתלמות ומקופות הגמל לפני הזמן או כשלא באמת צריך. איןשכלאיןדאגות
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
