מחפשים מומנטום? הנה 2-3 מניות בתחום שצומח כיום בקצב ממש מסחרר

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של אתר Bizportal, על תעשייה שמציגה קצב צמיחה אדיר
נושאים בכתבה וול סטריט

כמעט בכל שבוע אנחנו חוזרים ומדגישים את השינוי הגדול שכפתה ועדיין כופה מהפכת הטכנולוגיה על המשקיעים. המהפכה, שמאפשרת למשקיע גישה מדהימה לכל סוגי האינפורמציה הדרושים לו לקבלת ההחלטות, היא גם זו שגורמת, בהתקדמותה, לזעזועים שכמותם לא חוו משקיעים מעולם, ושמבלבלים כל משקיע הגיוני.

במהלך התקדמותן יצרו מהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה טכנולוגיות חדשות, נישות תעשייתיות ענקיות, מנהגי צריכה וקטגוריה חדשה של משקיעים, שלצורך הכתבה נכנה את אלו בשם הכולל "משקיעי המומנטום". קטגוריה זו מורכבת מסוחרי יום, קרנות הדג', שחקני הגרפים והאלגוריתמים וחלק גדול מהאנליסטים של צד המכירה.

צ'רלס נובל במסר למשקיעי שוק ההון "משקיעי המומנטום" פועלים במקביל למשקיעים המסורתיים, מספרם ועוצמתם גדלים ברמה היומית. הם שולטים במסחר היומי, מניעים ומזעזעים את המדדים בטווח הקצר בעזרת המכשור שמספקת מהפכת הטכנולוגיה. למזלם של שוק ההון והמשקיעים המסורתיים, שעדיין מחזיקים בחלק הארי של הנכסים וכספי ההשקעה, "משקיעי המומנטום" אינם משפיעים על התנהגות השוק בטווחים הבינוני והארוך - שם ההיגיון הכלכלי עדיין פועל. אבל הם בהחלט יכולים לגרום לזעזועים נוראיים ברמות המאקרו והמיקרו, כאשר הם נעזרים ב"תרבות הכותרות" - שגם אותה יצרה המהפכה בהתקדמותה.

אמנם, צ'רלס נובל כתב ש"קביעת מטרות ארוכות טווח תמנע ממך תסכול וסבל בטווח הקצר", אבל את המשקיע, חסר הניסיון במיוחד, שמפסיד ביום אחד מחצית השקעתו ויותר (ולא חשוב אם נכנס ברמה גבוהה או נמוכה) זה לא מנחם. לא מעניין אותו אם המדדים המובילים נמצאים בשיאי כל הזמנים (שזה הדבר שמעניין את המשקיע המסורתי שעיקר השקעתו במרכיבי המדדים המובילים ולטווח הארוך).

ניצול הזדמנויות בעזרת המומנטום הטור הזה, אנחנו חוזרים ומדגישים כל הזמן, אינו מיועד למשקיעי הקטגוריה החדשה. אנחנו מנסים לתאר מצבים שבחלקם הגדול נוצרים בגלל "משקיעי המומנטום", אבל מאפשרים למשקיעי הטווח הארוך ההגיוניים לבנות תיקי השקעה מתאימים לאורך זמן. אנחנו מנסים לאבחן בצורה הגיונית, כלכלית בתוספת לניסיון שמצטבר, מצבי השקעה מעניינים עבור המשקיעים המסורתיים - מצבים שנוצרים לבקרים גם בעזרת הזעזועים שיוצרת הקבוצה החדשה, ועושים זאת תוך התעלמות מתרבות הכותרות שמכתיבה את מהלכי הקבוצה החדשה.

אנחנו טוענים שהמשקיע ההגיוני צריך להתמקם בתחומים שיובילו בעתיד בחברות (או סלים / קרנות) שמייצגות את התחומים הללו. תחום החקלאות החכמה עם נציגות מהסוג של סינג'נטה (SYT) או מונסנטו (MON), תחום ההגנה על הרשת עם צ'קפונט (CHKP) או סל ה-HACK כנציגים. האלקטרוניקה הביטחונית החכמה עם BA, LMT או אלביט מערכות (ESLT), תחום הרשתות החברתיות והשימוש בהן לשיווק עם FB או AMZN כנציגות ועוד.

כל עוד אנחנו מאמינים שהכלכלה הגלובלית נמצאת בהליך התאוששות, המשקיע ההגיוני צריך לנצל את פעילות "משקיעי המומנטום", ולאסוף מניות או סלים שבחר לאורך זמן וב"תיקונים" שאלו מייצרים. כיצד יידע המשקיע אם מדובר בתיקון זמני או במהפך מגמה כללי? הוא צריך לבדוק מה הסיבות לתיקון - הסיבות האמיתיות - לא הכותרות. זה לא קל, כי "עיצוב כותרות" הפך לאומנות של ממש. אומנות זו נכפתה על עולם התקשורת בעקבות התחרות העזה והתלות ברייטינג, שהביאה מהפכת האינפורמציה בהתקדמותה. הרייטינג הוא שקובע את ההכנסות מפרסום, ומה לעשות - הרייטינג ניזון מהכותרות. דבר זה מחייב את מנהלי התקשורת להפוך את הכותרת לסנסציונית / עסיסית / אטרקטיבית כדי למשוך את עינו של המשתמש הפוטנציאלי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

"מלחמת הכותרות" גרמה עם הזמן לשחיקת הקשר שבין הכותרת לעובדות ובין הכותרת למה שנכתב תחתיה. לטוב או לרע - זו המציאות, ובאופן פרדוקסלי זה פועל לטובת המשקיע ההגיוני ובמיוחד למשקיע בעל הסבלנות שיודע כיצד לנצל את הפער בין הסנסציה למציאות.

תראו כדוגמא מה עשו הכותרות (ומשקיעי המומנטום) לסינג'נטה (SYT) "שלנו", שבמהלך חצי השנה האחרונה טולטלה מ-67 דולר ל-94, בחזרה ל-61 וכעת ב-76. תראו מה עשו הכותרות לשלישייה TEVA, MYL ו-PRGO וכיצד עבדו על המשקיעים בת"א עם MNKD. איזה כותרות עברו על פייסבוק, ואיך "חיסלו" את אמזון. איך משגעות הכותרות את המשקיעים ברמת המאקרו.

"השוק ייפול", זעקו הכותרות למראות הטרור בפריז, "מגמת התיקון תעמיק כי התיירות תפגע קשות, חברות יפחדו להשקיע באירופה". הראו לנו מלחמה או פעולת טרור בעבר, כולל ישראל, שלא הסתיימה בעליית שערים. אפילו לאחר ההתקפה הרצחנית בארה"ב, ב-11.9.2001, סיים מדד הדאו את 2001 בעלייה של 5.5%. האם בתקופת החגים שהתחילה חודשיים לאחר אסון התאומים, זו שמתחילה ביום ההודיה, ב- 24.11, קנו פחות? כעת מבטיחות הכותרות חולשת מכירות בתקופת החגים הנוכחית. האם מישהו, מלבד "מעצבי הכותרות", באמת מאמין שיקנו פחות? בחנויות אולי, על הרשת בטח שלא.

בשורה התחתונה "משקיעי המומנטום" והכותרות מאפשרים למשקיע הנבון להגדיל פוזיציות במחירים כלכלים, וחשוב לא פחות - אותו משקיע ינצל נכון גם את פעילות "משקיעי המומנטום" והכותרות בכיוון מעלה, על מנת לשחרר חלק מהרכישות בכיוון ההפוך (אם SYT חוזרת ל-90-95 בגלל שמונסנטו חוזרת למשחק הרכישה, צריך למכור חלק מההחזקה במניה כפי שהיה צריך לקנות כשהמניה חזרה ל-60). אנחנו חוזרים וטוענים - הטענה שלנו לגבי הכלכלה הגלובלית עדיין תקפה, הכלכלה הגלובלית במסלול התאוששות ארוך.

תעשיית המטוסים ללא טייס צומחת במהירות הנה עוד דוגמא של תעשייה שנולדה בעקבות מהפכת הטכנולוגיה, והופכת במהירות, כמו אחותה (תעשיית ההגנה על הרשת) למנוע צמיחה משמעותי. בדומה לתעשיית הסייבר, גם זו מקבלת דחיפה אדירה ממערכות הביטחון, וגם היא מפתחת תעשייה אזרחית ענפה.

קצב הצמיחה של תעשיית המזל"טים לשימוש אזרחי צפוי לעלות ב-109% לשנה בחמש השנים הקרובות (עד 2020) - קצב של פי 5 מקצב העלייה של מזל"טים לשימוש צבאי ובטחוני. חברות אזרחיות רבות, ביניהן חברות ענק כמו גוגל, אמזון ו-GE, נכנסות במרץ לתחום שבעצם התקדמותו נותן דחיפה עזה לתעשיות משנה כמו הצילום, מכניקה, כימיקלים ועוד.

תעשייה זו, כמו הסייבר, המכונית החשמלית, התקשורת החכמה, הצריכה על הרשת, האנרגיה החילופית ואפילו הביו טכנולוגיה - כולן תעשיות שעד 2008 לא תרמו לצמיחת הכלכלות המערביות, וכעת הן הופכות במהירות למנועי צמיחה חשובים, שבין השאר, מרחיבים בהתקדמותם את היקפי הצריכה (אחת הסיבות המרכזיות לתהליך הארוך של ההתאוששות מאז 2008).

המשקיעים האמריקנים גילו את התחומים הללו ממזמן, ומספר ההשקעות הפרטיות בתחום וסכומי ההשקעה שוברים שיאים מידי שנה. התעשיות מתפתחות במהירות בלתי רגילה, כאמור. הן הפכו, בשנים האחרונות, ללהיט בין משקיעי הון הסיכון, ולאחר הנפקתן בוול סטריט גם בציבור הרחב והתשואות (שחלק גדול מהן העניקו למשקיעים) מושכות יותר ויותר עניין.

הרגולציה לא עומדת במהירות הקידמה תעשיית המזל"טים תופסת עניין גדל גם בשל המלחמה בטרור, אבל לא פחות בשל ההתפתחות המהירה של הרשתות החברתיות והמעבר המסיבי של הצריכה הקמעונאית לרשת. השבוע הודיע ראש ממשלת בריטניה על הקצאה של 2 מיליארד דולר להשקעות בתחום האלקטרוניקה החכמה, כשהוא מדגיש שעיקר ההשקעה יילך לכיוון הסייבר סקיוריטי וטכנולוגיות שקשורות במזל"טים. מדינות אירופה והמזרח נמצאותבעקבותיו, כאשר ארה"ב מובילה את השיירה. ישראל אגב נחשבת כמובילה בשני תתי המגזר - התעשייה האווירית ואלביט מערכות נמצאות בכל רשימה מכובדת.

בשנת 2014, הביקוש האזרחי גילגל 550 מיליון דולרים. הוא בא מכיוונים ותעשיות שונים כמו החקלאות, הבידור, האנרגיה, הבנייה, המסחר ועוד ולצרכים שונים. אחד הסימנים להצלחה ולבשלות התחום הוא הכניסה המסיבית של חברות ענק, שאינן קשורות לתעשיות הביטחוניות, כמו אמזון.

אחד המעצורים להתפתחות התעשייה היא הרגולציה שעדיין חסרה. ההתפתחות כל כך מהירה שהרגולציה לא עומדת בקצב, במיוחד בצד האזרחי. בארה"ב, ארץ הסטטיסטיקה, לא קיימת עדיין רשימת חברות שמורשות להשתמש בכלים הללו. סוכנות המודיעין BI Intelligence מעריכה שמהלך העשור הבא יושקעו 111 מיליארד דולרים בלבד בתעשיית ה-UAV, תוכם רק 15 בצד האזרחי. רבים מהמומחים טוענים שזו תחזית נמוכה מאוד. בקיצור, מדובר בתעשייה שהופכת לתעשיית ענק, למנוע צמיחה. עוד "תרומה" של מהפכת הטכנולוגיה לכלכלה הגלובלית, שמחייבת משקיעים הגיוניים לצרף נציגים מתוכה לתיק ההשקעות.

למצוא "נציגים" לתיק ההשקעה, כמו בכל תעשייה טכנולוגית שבתחילת דרכה, זה לא קל. החברה המובילה בתחום האזרחי / צרכני היא דווקא חברה פרטית, סינית מהונג קונג, בשם SZ DJI Technology. היא הוקמה לפני 10 שנים על ידי Frank Wang Tao, בן ה-35, והשנה צפויה לעבוראת רף מיליארד הדולרים במכירות. יש כמה חברות ציבוריות שמתמחות בתחום, הן ורטיקלית והן בתחומים ספציפיים.

אין עדיין סל או קרן שמתמחים ב-UAV נטו. הדבר הקרוב ביותר הוא סל ה-ROBO, שכולל כ-100 חברות ברחבי העולם, שעוסקות בחדשנות טכנולוגית / רובוטיקה, וביניהן גם חברות ה-UAV המובילות כמו אלביט מערכות, AeroVironment, אמברלה (AMBA) וכמובן את הענקיות הציבוריות בואינג, לוקהיד, Northrop Grumman, Textron וג'נרל דיינמיקס (כל אלו בתחום הביטחוני). הבעיה ב-ROBO, שמשקלן של חברות המזל"ט אינו גדול ממשקל של חברות חדשניות אחרות (אפילו מזור בפנים) והתפתחויות בתחומים אחרים משפיעות על תנועתו.

לדעתנו, המשקיע צריך לחלק השקעתיו בתחום בין 2-3 חברות קטנות, בעלות פוטנציאל, אבל לאסוף את המניות בזהירות ובתיקונים, שבחברות מהסוג הזה נשנים לעיתים קרובות. מניות המזל"טים הקטנות מתנהגות כמו מניות הסייבר ומניות החלום הביו טכנולוגיות. המשקיע צריך לבדוק היטב, להתייעץ, להתמקד ב-2-3 מתוכן, כאמור, ולקבוע מדיניות איסוף - אך ורק בתיקונים ולאחר בדיקה של סיבות התיקון. הרי לכם 3 דוגמאות בתחום האזרחי.

החברה שנותנת למשקיע את האפשרות להשקיע במזלטי"ם נטו היא AeroVironment, מה שנקרא בוול סטריט, pure-play drone company. היא מפתחת, מעצבת, מייצרת ומוכרת מזל"טים לשימוש אזרחי.. בוול סטריט אוהבים את אמברלה שהיא למעשה חברת עיצוב שבבים שמיועדים לשימושי המזל"ט. היא פיתחה מערכת על שבב (system-on-a-chip) שמנהל את מערכות הווידאו, עיבוד תמונה, העברה והצגה ("האהבה" היא בגלל הטכנולוגיות והדיבורים על רכישה). ישנה גם גו-פרו (GPRO). לצד מצלמות הטלפוניה עושה גם מערכות צילום במזל"טים, ומנייתה משגעת את המשקיעים בחוסר יציבותה. לפני שנה נגעה ב-100 דולר והיום על עומדת על 20.

מבחינה הכלכלית נטו כל השלוש יקרות, ומבחינה הבורסאית כולן ימשיכו בזעזועים. אבל כולן מוכרות - המכירות גדלות וכך הרווחיות. אז נא לגשת לעבודה ולבדוק, יש עוד חברות. הדבר היחיד שאנו אומרים - חשוב שאלביט מערכות, לא רק בגלל המזל"טים, תישאר בתיק.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(86):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 31.
    משקיע ותיק 25/11/2015 23:55
    הגב לתגובה זו
    שלמה שלום, אני משקיע שנים בדיוק כפי שהנך ממליץ. מניה ,שתיים, וסלים. משחרר בגבוה ומחזק בתיקונים לאחר בדיקת הסיבה לתיקון. מה דעתך על מניית בזק, חביבת הזרים בת"א. נמצא במנייה כבר מס' שנים, עליות ומורדות, אך חייב לציין שבשיטה זו אכן הרווח עולה על ההפסד .... בזק נהנית משליטה חזקה בתחום התקשורת ומתרחבת גם בתחום הטכנולוגי המואץ,הגם שמחלקת פעמיים בשנה דיבידנד נאה. האם אתה סבור שבזק בתחומה שווה החזקה ארוכת טווח גם לשנים הבאות ?
  • 30.
    דבורה 25/11/2015 12:44
    הגב לתגובה זו
    המניה עשתה מהלך מרשים בימים האחרונים וטסה מאיזור 85-90 סנט למניה עד לכמעט 3 דולר ואז נסוגה ואתמול נפלה חזרה עד איזור 1.5-1.7 דולר למניה, ניסיתי לחפש באתר החברה ולא ראיתי שום הודעה מיוחדת שיצאה, האם ידוע לך מה קרה שם שעלתה כ"כ חזק (ובמחזורים גדולים מאוד) או שזו סתם הרצה של משקיעים? אודה לך מאוד על התייחסות קטנה (על אף שזו לא פעם ראשונה בכתבות האחרונות שאתה התייחסת למניה אך מה שקרה בסוף השבוע מחייב בירור)
  • שלמה גרינברג 25/11/2015 14:31
    הגב לתגובה זו
    דבורה יקירתי זה מתחיל להזכיר לי את ראדא או פרוטליקס. כמה אפשר להקדיש לחברה שבמקרה הטוב תתפוס שבריר בתיק השקעות. לדעתי מה שקרה הוא שהחלטת ה FDA באוקטובר הביאה לתגובה הרגילה של השנים האחרונות שבה, בפראות מטורפת נוטשים האינדיאנים, סוחרי היום, שהם שהיו אחראים לעליות החלום המטורפות. אם תקראי היטב את מה שאמר ב 18.11 המנכל, משיח, כשהתפרסמו הדוחות תביני מהדברים שהוא מאמין שאפשר בכול זאת להתקדם. אני מניח שכמה מהאינדיאנים שברחו (אולי חדשים) החליטו שהמכירה הביאה המניה לרמה מגוחכת (אני עצמי לא בדקתי) ואם תבדקי במחזורים תגלי שהחל מה 19.11 החלה התנפלות חדשה. כאשר, בסה"כ המניה רחוקה עדיין מאוד מחלומות הקיץ . למה חזרה וירדה? בדיוק מאותן סיבות שעלתה, חוסר בדיקה וטפשות. אין דרך בעולם להעריך כרגע נכון את החברה ומי שמאמין שתצליח צריך פשוט לקנות כמה מניות , לסגור בכספת ולא להסתכל עליהן כשנתיים.
  • 29.
    לרמי שביט (25)...תסתכל על אורביטל AK ...סימול: OA (ל"ת)
    יוסי 23/11/2015 20:10
    הגב לתגובה זו
  • שלמה גרינברג 24/11/2015 11:25
    הגב לתגובה זו
    אינה תשובה לשאלתו של שביט אלא חברה בתחום הביטחון/חלל שכמו כול האחרות בתחום, LMT, BA, RYT ואחרות עוסקות גם בתחום החלל.
  • 28.
    יעקב 23/11/2015 16:20
    הגב לתגובה זו
    שלמה - מה דעתך על אלעל? על פניו מתומחרת מצחיק לעומת חברות התעופה האמריקאיות. תודה,יעקב
  • לא עוקב (ל"ת)
    שלמה גרינברג 23/11/2015 20:34
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    נתי 23/11/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
    5:13 am Eltek received several orders for military applications from customers in India, amounting to $1.4 mln (ELTK) : The majority amount of these orders is expected to be delivered to the customers during 2016.
  • שיהיה בהצלחה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 23/11/2015 15:16
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    משה 22/11/2015 21:19
    הגב לתגובה זו
    שלמה מה דעתך על הדווח בתאילנד, לפיו שותפות בשם SPITTA PPSC שכוללת חברה ישראלית, מציעה לצבא תאילנד להתקין את מערכת "חץ דורבן" של תעש על טנק פאטון. האם זה ראלי ? כיצד זה ישפיע על ראדא ?
  • שלמה גרינברג 23/11/2015 15:13
    הגב לתגובה זו
    כבר בתחילת אוקטובר נשלח לי הדווח הזה (http://icy2527.livejournal.com/) שמתחיל במילים, " After long-awaited project I've dreamt of . SPITTA PPSC Joint Venture with unnamed Israel company ". אז זו ראדא או מישהו אחר? אולי עליהם מתלונן המנכ"ל שדוחים את הזמנותיהם. כיוון שזה בחוץ מאז ה 4.10 אז אם השפיע זה לרעה אבל למה שלא תחפור קצת, תצלצל ל Live Journal בתאילנד ותברר, הכדור בידיך.
  • 25.
    רמי שביט 22/11/2015 20:37
    הגב לתגובה זו
    שלמה שלום רב. מחפש תעודת סל בתחום החלל ולא מוצא. האם יש תעודה כזו שכוללת חברות כמו spacex וכדומה
  • שלמה גרינברג 24/11/2015 11:22
    הגב לתגובה זו
    אין סלים ספציפיים לחברות כאלו. חברות חלל כלולות בקטגוריית ה - SPACE & DEFENSE . כול חברות הענק הביטחוניות עוסקות בחלל. חברת spacex היא חברה פרטית שאינה כלולה בשום סל.
  • 24.
    אמיר 22/11/2015 20:16
    הגב לתגובה זו
    1.פוקרד ובראנסגייט מסיימות הניסוי הסופי עד סוף השנה..תוצאות טובות יכפילו השווי של אלרון
  • אולי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 23/11/2015 15:00
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    נחמי 22/11/2015 15:58
    הגב לתגובה זו
    אולי אני שואלת שאלת תם אך הרבה זמן אני עוקבת וזה מציק לי. הנושא של חברות שמונפקות בוול-סטריט ומיד אחרי ההנפקה צוללות. דוגמא מהיום האחרון היא חברת כיטוב פארמה שהונפקה ובאותו יום התרסקה שני שליש. לא החברה הזו מעניינת אותי אלא הנושא בכללותו. האם המשקיעים פשוט טעו בחישוב או שהם עצמם מוכרים בזול כדי להגדיל ההשקעה בזול יותר? או שזה פשוט מניות שהחברה מציפה בשוק ואין להם דורש? אך מי מהחברה או המשקיעים יש לו עניין למכור במחיר כזה נמוך עד כדי ריסוק המניה? אני מקוה שהבנת את השאלה שלי. תודה בכל אופן על כתבותיך המובילות.
  • שלמה גרינברג 23/11/2015 14:58
    הגב לתגובה זו
    נושא ההנפקות, סינדיקציה, חתמות וכו הוא נושא שנלמד במסגרת בנקאות ההשקעות, נושא מרתק אבל שאיני יכול להסבירו כאן. כיטוב פרמה אינה דוגמה טובה בכלל אבל לפי כתיבתך מן הראוי שאם ברצונך להבין את הנושא קחי לפחות כמה קורסים בעניין. כול השאלות ששאלת (מבלי כמובן לפגוע) מצביעות על חוסר הבנת הנושא. כמובן שהבנתי את הנושא אבל יקצר המקום מלענות. אגב, רק כדוגמה, את שואלת, "אך מי מהחברה או המשקיעים יש לו עניין למכור במחיר כזה נמוך עד כדי ריסוק המניה?" איש מהחברה אינו יכול למכור מניות לאחר ההנפקה אבל באמת, כדאי לך לשבת בקורסים ולשמוע
  • תודה!! (ל"ת)
    נחמי 24/11/2015 13:52
  • עומר 22/11/2015 21:34
    הגב לתגובה זו
    לשואלת. אחלה שאלה. מה באמת ההיגיון שחברה מנפיקה לפעמים בעשרות מיליוני דולרים של משקיעים גדולים ואח"כ מתרסקת. מה הם פשוט הימרו לא נכון? עבדו עליהם בחברה?
  • ראה תשובתי לנחמי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 23/11/2015 15:00
  • 22.
    דוד 21/11/2015 21:21
    הגב לתגובה זו
    לדעתי הכישלון עד עכשיו הוא א . הסיני ב. החברות בארץ חנקו אותם ,המכ"ם לחץ דורבן ועוד (הרי רצו שתע"ש תעבור מראדא לאלתא ).תראה מה קרה אחרי שזכו במכרז למכ"ם בגבול הדרום ( כתבה שיקרית בערוץ 2. כיום המכ"ם נבדק ע'י חברות בחו"ל והשאלה אם ומתי יגיעו הזמנות .
  • שלמה גרינברג 22/11/2015 15:50
    הגב לתגובה זו
    הסיני (למעשה 2 אחים מהונג קונג) הוא בעל מניות שתרם המון לחברה ולדעתי הוא מעל ומעבר. האיש שלו במועצת המנהלים הוא בודינגר ונראה לי שלאחרונה אפילו הסיני הבין שעבדו עליו. כנראה שלא בדיוק "זכו במכרז", כנראה היו שם תנאים שהחברה מתקשה לעמוד בהם. ברור שהמתחרים עושים ככול יכולתם לקחת את החוזים, בשביל סה יש תחרות.. השאלה היא באמת אם ומתי יגיעו ההזמנות ולפי האינפורמציה שבחוץ הסיכוי שיגיעו הולך ונחלש אבל בואו ונקווה לטוב.
  • יוסי 23/11/2015 11:24
    שלמה אני לא מבין מדוע אתה פסימי כלכך ? נכון שההנהלה נכשלה וצריך להחליף אותה אבל מדובר בחוב של 3 מליון דולר בלבד ושווי שוק של 8 מליון דולר לחברה. אתה באמת מאמין שיתנו לחברה להסגר וישלחו 108 עובדים הבייתה (שרובם עובדים בבית שאן) ? הרי אם הטכנולוגיה יחודית יהיו הרבה גורמים שירצו לרכוש את החברה תמורת מליוני דולרים בודדים.
  • חיים מהחמוצים 22/11/2015 15:37
    הגב לתגובה זו
    את סיפורי הסבתא האלו אנחנו שומעים חודשים על חודשים. כמה ההפסד 200 אחוז 300 אחוז. כשמניה נופלת אפשר להפסיד מעל 100 אחוז מההשקעה המקורית (שיטת המיצועים המופלאה).
  • 21.
    לברון 21/11/2015 19:03
    הגב לתגובה זו
    האם החברה תתאושש ממכות האיקולי ? האם יש פה הזדמנות?
  • שלמה גרינברג 23/11/2015 14:33
    הגב לתגובה זו
    אני מניח שתתאושש אבל לא מהיום למחר. הזדמנות? זה מצב ספקולטיבי קלסי.
  • 20.
    מישהו 21/11/2015 15:40
    הגב לתגובה זו
    אני יודע שבעבר התייחסת לnbg. אבל לאור התפתחויות החדשות יש סיכוי להמשיך להתקיים או שהולכים לפשיטת רגל...מחיר הנפקה פשוט אומר במילים אחרות שהחברה פשוט מודיעה על פשיטת רגל...רציתי שתביע דעתך לגבי העתיד להערכתך
  • שלמה גרינברג 23/11/2015 14:28
    הגב לתגובה זו
    נתחיל בכך שאם הבנק ושלושת האחרים (פיראוס בנק, אלפא בנק ויורובנק) התחייבו, ע"פ ההסכם עם המלווים האירופים והסכם התמיכה ביוון לגייס כספים על מנת להגדיל את ההון. העובדה שהבנק מגייס (לא משנה באיזה מחיר) אומרת שאין פשיטת רגל. המחיר לגיוס, שנראה נמוך מאוד, הוא המחיר שבו החתמים מסוגלים לבצע ההנפקה כך שמה שיקרה הבעלות תתפזר. שני הבנקים, אלפא בנק ויורובנק, כבר סגרו את ההנפקה ואילו שני הגדולים, פיראוס ו NBG עדיין מלקטים משקיעים. העתיד? אין לי מושג.
  • 19.
    שלמה מה הסכוי שהחברות ימחקו (ל"ת)
    אשם יתברח 21/11/2015 14:53
    הגב לתגובה זו
  • איזה חברות? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 21/11/2015 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    אריאל 21/11/2015 09:10
    הגב לתגובה זו
    שלמה - GLVS משחטה השבוע כ 75% ומחקה משוויה מעל 3 מיליארד דולר בשל בקשת ה FDA להבהרות נוספות בקשר לתרופה המטפלת בסרטן באופן אוראלי ושבקרוב הייתה אמורה לשווקו. האם אתה מזהה לאחר הנפילה הזדמנות או מלכודת ?? תשובתך ככל שתיהיה מסקרנת ומעניינת ..תודה.
  • חיים 21/11/2015 12:55
    הגב לתגובה זו
    על החוקים החדשים עבור המשקיעים בבורסות - וכמה מניות לדוגמה
  • שלמה גרינברג 21/11/2015 11:13
    הגב לתגובה זו
    אתה כותב, " GLVS משחטה השבוע כ 75% ומחקה משוויה מעל 3 מיליארד דולר בשל בקשת ה FDA להבהרות נוספות בקשר לתרופה המטפלת בסרטן באופן אוראלי ושבקרוב הייתה אמורה לשווקו. ". שים לב שאתה מדבר על חברה שאינה מוכרת כלל ולאחר הנפילה מוערכת עדיים לפי למעלה ממיליארד דולרים. מה פירוש, " ושבקרוב הייתה אמורה לשווקו"? היא תשווק, בארה"ב, רק לאחר אישור והאישור, אפילו ללא הערות ה FDA לא היה מגיע "בקרוב". השווי שלפני הדחיה היה, כרגיל, שוויו של חלום כיוון שהחלום נדחה (ומבחינת החברה היא תמשיך) המטורפים הביאו את המניה למחיר כלכלי יותר מה גם שעדיין מתבסס על חלום בלבד. למזלה של החברה יש בקופה כ 600 מיליון דולר והיא תוכל להמשיך. הזדמנות או מלכודת? תחליט לבד ע"ס בדיקת הנתונים כי מתחיל משחק חדש.
  • 17.
    גלעד 21/11/2015 09:04
    הגב לתגובה זו
    שלמה שלום , נכון ששידרת סקפטיות לגבי אמינות הנהלת החברה ודיווחיה - על כך תודה ! האם להערכתך החברה הוותיקה הזו הולכת ל"פח האשפה " כמו רבות ו"טובות " לפני או שמה הרצל בודינגר מסוגל לנווט אותה לחוף מבטחים ??? אם התשובה שלילית אזי צפטר 11 כבר ב 2016 ??
  • אורי 21/11/2015 12:57
    הגב לתגובה זו
    סביר שבתסריט אופטימי יתקבל חוזה והם במקביל יאלצו לבצע הנפקה. כך שמי שמחזיק יאכל לקרדה בכול מקרה.
  • שלמה גרינברג 21/11/2015 11:19
    הגב לתגובה זו
    מר בודינגר כבר "הוכיח" את כישלונו וחשוב לחברה, לדעתי, שהוא והמנכ"ל יוחלפו. מצב רוחו של משקיע בראדא שקרא בעיון את דברי המנכ"ל לאחר פרסום תוצאות הרבעון התדרדר יותר מהשפל בו הוא נמצא.. ראדא כרגע זה ספקולציה נטו.
  • 16.
    זיו שמאי 21/11/2015 08:08
    הגב לתגובה זו
    שלמה יקר..להערכתי סקטור הבנקאות אטרקטיבי במיוחד לקראת תקופה של העלאות ריביתאשמח לדעתך לגבי hsbc שמכפיליו מעט נמוכים ביחס לעמיתיו הבנקים ותשואת הדיב' שלו גבוהה. האם יש סיבה לכך?תודה רבה
  • שלמה גרינברג 21/11/2015 11:16
    הגב לתגובה זו
    HSBC מוערך בצורה שונה מבנקים כמו סיטי או וולס פארגו בגלל אחזקותיו והגלובליות
  • אורי 21/11/2015 18:45
    תודה אם אקבל תשובה
  • זיו שמאי 21/11/2015 18:20
    להבנתי דווקא זה שהוא גאוגרפית בכמה ארצות מייצב אותו? ראיתי הרבה מזומנים בבאלנס שיט.
  • 15.
    שמעון 21/11/2015 08:05
    הגב לתגובה זו
    שלום שלמה תודה על המאמר.מה דעתך על סיסקו. מכפילים יחסית נמוכים לחברת ענק. דיבידנד חביב של 3.2% אבל כבר כמה שנים היא די מדשדשת - האם לדעתך הפכה לסוג של jnj pg ואחרות ותיקות שמחלקות בעיקר דיבידנד וצמיחה איטית מתונה או שעדיין עשויה להפתיע ולצמוח (ענן וטכנ' חדישות) תודה רבה
  • כתבתי ארוכות ועניתי מספר פעמים (ל"ת)
    שלמה גרינברג 21/11/2015 11:13
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    דניאל 20/11/2015 15:36
    הגב לתגובה זו
    שלמה שלום, אשמח לחוות דעתך האם אפל מהווה במחירה הנוכחי הזדמנות קניה להשקעה לטווח הארוך?
  • שלמה גרינברג 20/11/2015 16:34
    הגב לתגובה זו
    דעתי על אפל נוסחה בברור מספר פעמים בכתבות קודמות
  • 13.
    ארז 20/11/2015 13:12
    הגב לתגובה זו
    עוקב אחרי חברות הסולאר בתקופה האחרונה. 10 לחודש (דוחות) נופלת 22 אחוז, יום למחרת עוד 15 אחוז. לפני יומיים נפלה עוד 40 אחוז ואתמול עוד 12 אחוז אחרי ששמועות שבלאקסטון יכנסו להשקעה בהם - התבררו כשגויות.. מי שנמצא במניה מוצא את עצמו בסערה מושלמת. אחרי שירדה 90 אחוז מהשיא ביולי עדיין השווי קרוב למיליארד דולר.
  • שלמה גרינברג 20/11/2015 15:44
    הגב לתגובה זו
    הם מפסידים בגדול והריביות על הלוואות שלקחו הורגות אותם (ההלוואה האחרונה רק באוגוסט מיליארד דולר ב % 14 ). בלקסטון מעולם לא אמרה שתכנס אלא שהיא בודקת את סאן אדיסון כפי שהיא בודקת עשרות חברות אחרות. בוא ונגיד כך, התמונה לא טובה והסנטימנט גרוע אפילו יותר.
  • 12.
    אדם 20/11/2015 10:35
    הגב לתגובה זו
    נותנים דיוידנט 7 אחוז.
  • שלמה גרינברג 20/11/2015 14:31
    הגב לתגובה זו
    מכיר, חברת השקעות, מימון וניהול. מנוהלת היטב
  • 11.
    אבי 20/11/2015 10:10
    הגב לתגובה זו
    חברה מצויינת, דוחות טובים, מניה כמדומני בשיא כל הזמנים, אבל...רק לפני שבועיים חתם יו"ר החברה, מיקי פדרמן יחד עם יו"ר תע"א ומנכל רפאל על מכתב שהופנה לנתניהו, יעלון,כחלון ועוד, שבו הם מציינים שחלה נסיגה חדה ביצוא הבטחוני בשיעור של כ 2 מיליארד דולר, וכי קיימת בעיה אסטרטגית בתחרות הגלובלית בשל מצבה הפוליטי-מדיני של ישראל. פדרמן ונשיא אלביט, מכליס, לא היו חותמים על מכתב שכזה כדי ל"איים" או להפחיד. לכן, לדעתי יש לנקוט משנה זהירות בהשקעה במניה בעיתוי הנוכחי. אשמח (כרגיל) לשמוע את דעתך
  • שלמה גרינברג 20/11/2015 14:41
    הגב לתגובה זו
    ראשית למה אתה חושב שפדרמן ונשיא אלביט, מכליס, לא היו חותמים על מכתב שכזה כדי ל"איים" או להפחיד? איזו סיבה אחרת אתה מכיר שיו"ר ומנכ"ל חברה פונים לראש הממשלה? % 70 ממכירות אלביט הולכות לארה"ב (32), אסיה (20 בעיקר הודו וסינגפור) וישראל (18). כול המכירות מחוץ לישראל נעשות ע"י חברות בת מקומיות. חברת הבת בארה"ב מוכרת לעולם כולו. אלביט גם מקבלת נתח הגון מהסכם הרסיפרוקלי עם ממשלת ארה"ב כחלק מהתמיכה בישראל. מוצרי אלביט קשיחים למדי. אני שומע על פגיעה באלביט בגלל מצבה הפוליטי של ישראל. מאז השתלט עליה פדרמן לפני 14 שנה. מכול הבעיות האפשריות הבעיה הפוליטית היא הזניחה ביותר.
  • אבי 20/11/2015 15:45
    בהחלט יתכן ו"הנחת היסוד" שלי, שגויה
  • ארז 20/11/2015 13:14
    הגב לתגובה זו
    https://www.youtube.com/watch?v=96Iz7w-uOog
  • 10.
    יואל 20/11/2015 09:11
    הגב לתגובה זו
    לMON יש אחזקות באבוגן האם גם שם יתחיוללו שינויים
  • שלמה גרינברג 20/11/2015 14:56
    הגב לתגובה זו
    על קמהדע כתבתי מספיק ואין לי כרגע דיעה שונה, איני עוקב מקרוב. גם על אבוגן כתבתי בעבר והציפיות שלי לפריצה אינן מתממשות בינתיים. הבעיה של החברה מורכבת גם מחוסר היכולת לפרוץ במכירות ולצידה התחרות ההולכת וגוברת בתחום הטיפול בזרעים. הזמן לא עובד לטובתם. אחזקות מונסנטו בחברה גרמו בזמנו למחשבה על רכישה אבל נראה שמדובר רק בשת"פ
  • 9.
    איחטיאנדר 19/11/2015 20:56
    הגב לתגובה זו
    שאתה ממליץ שעוסק בתחום החלקאות החכמה? לא רוצה כל כך להחשף נקודתית למונסטו\סינג'טה.
  • שלמה גרינברג 20/11/2015 08:36
    הגב לתגובה זו
    ישנו הסל MOO עליו כתבתי כשסקרתי לראשונה את סינג'נטה וישנן קרנות רבות שהטובות ביניהן הן של הבנק השווייצרי פיקטאט כמו Pictet-Agriculture-I (שאפשר לעקוב בבלומברג תחת הסימול: PFAGRIU:LX ) הבעיה עם סלים אלו היא שחקלאות מתקדמת כוללת חברות דשנים כמו פוטאש ואגריום, חברות ציוד כמו דיר וקטרפילר וחברות ענק כמו ADM שבשנתיים האחרונות מכבידות על הסל.
  • איחטיאנדר 20/11/2015 14:55
    אמשיך לעקוב.
  • 8.
    סטטי 19/11/2015 20:35
    הגב לתגובה זו
    אין הגיון , אין קורלציות...יום אחד יורדים על עניין שלמחרת ישמש תירוץ ללמה עולים....אפילו המקצוענים ביותר בארה"ב נפלו חזק השנה.
  • שלמה גרינברג 20/11/2015 08:41
    הגב לתגובה זו
    האמן לי שכולם מבינים בדיוק מה קורה אבל המראיינים כמו העורכים מחפשים מה שנקרא Instant sensational review, הסבר מיידי שאפשר לתת לו כותרת מושכת. הדוגמה הכי טובה היא הריבית בארה"ב. הרי כול אחד יודע שהעלאת הריבית בשלב הנוכחי ומרמתה הנוכחית לא תשפיע כהוא זה על כלום. יותר מכך, כול אחד מבין שהעלאת ריבית היא הסימן הטוב ביותר להתאוששות ובסביבת ההשקעות הנוכחית זה טוב אך ורק למניות ונכסים ובכול זאת, שים לב כיצד מפחידים עם ההעלאה המתקרבת. תזכור מה שכתבתי, יש אלפי תחנות תקשורת לחדשות וכולן נלחמות על אוזנו ועינו של הצרכן.
  • 7.
    אודי 19/11/2015 16:34
    הגב לתגובה זו
    לשלמה שלום. עונג לקרוא את ניתוחיך. אני שם עין על GOPRO מזמן, וכל פעם היא מפתיעה אותי מחדש לרעה. החשש שלי שהיא תאבד המומנטום בהמצאותיה. האמנם?
  • שלמה גרינברג 19/11/2015 19:08
    הגב לתגובה זו
    החברה עלתה , במקרה אגב, על נישה חדשה שהמהפכה הטכנולוגית יצרה, הסלפי למעשה. הם התחילו כשהבינו שספורטאים רוצים לעקוב אחרי הפעילות שלהם ויצרו מצלמות ואביזרים שמאפשרים זאת. כשסיימו לפתח הסתבר להם שלא רק ספורטאים אלא כולם רוצים ועל גל הצלחה זה צמחו, הונפקו ומה שהכי חשוב, יצרו מותג אהוב. הם הגדירו את הביזנס שלהם כ Capture business, צילום מיוחד למעשה. מאוחר יותר הבינו שעלו על נישת ענק שיכולה "לתפוס" גם דברים אחרים ולהעביר כמו תכנים ולייצר למעשה מין רשת חברתית. הבעיה הייתה שחברות הענק, במיוחד בציוד צילום וציוד אלקטרוני הבינו מהר מאוד את הנישה והחלו גם הן להיכנס. אחת הסיבות לעליות במניה מפעם לפעם היא אפשרות הרכישה. כיום הם מתחרים בחברות כמו אולימפוס, פולרוייד, ניקון, ויביטאר, קנווד, טושיבה, סמסונג, פנסוניק ואפילו סוני וחששות המשקיעים מובנות אבל לא בהכרח נכונות כי אם החברה תצליח לפתח מערכות סביב המצלמה היא יכולה, בעזרת המותג החזק להצליח
  • 6.
    שימי 19/11/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
    שלמה, האם תוכל להגיד מדוע לדעתך פלוריסטם יורדת למרות שהחברה מתקדמת בניסוייה הקליניים, יושבת על מספיק מזומן לשנתיים הקרובות והיא שקופה מאוד מאוד מול השוק? האם ירידת מחיר המנייה אינה מאיימת על יכולותיה לגייס כספים?
  • שלמה גרינברג 19/11/2015 15:12
    הגב לתגובה זו
    אתה צודק בעניין ההתקדמות בפתוח התרופות והשקיפות ולפלוריסטם, בנוסף, יש מנכ"ל שיודע היטב איך לעניין את קהילת משקיעי החלום אבל!! ההתייחסות לחברות חלום ובמיוחד בתחום כמו תאי גזע שבו הסיכוי להגשמות חלום ריאליות עדיין רחוק מאוד,משתנה בוול סטריט, מידי פעם, מקצה לקצה. חברה כזו מוערכת אך ורק על סמך המרחק למימוש החלום ומספר הדילולים עד להגשמתו. אין לפלוריסתם "מספיק כסף לשנתיים...". בסוף ספטמבר היו בקופה 10.8 מיליון $ (אל תטעה בין מזמן לנכסים) והיא הפסידה ברבעון 5.876 מיליון כך שהמזומן יספיק ל 2-3 רבעונים במקרה הטוב. אם תבדוק חברות דומות (קטנות/תאי גזע,חלומיות) תגלה שמצב מניותיהן בשנה האחרונה לא היה טוב מ PSTI, חלקן, גם כאלו שהיו להיט, כמו ACTC או ASTM נמחקו. בנוסף, יותר ויותר חברות ענק נכנסות לתחום. דעתי האישית היא שהסיכוי היחיד לבעלי המניות הוא רכישת החברה (ואם זה אפשרי אין כמנכ"ל החברה הזו לבצע זאת, אבל זה לא יקרה אלא לאחר התקדמות לאישור. ברור שירידת מחיר המניה מאיימת על יכולת הגיוס
  • XCO 19/11/2015 20:37
    ומוכרת בקרב הרגולטורים במדינות הגדולות ביותר , היא לא סתם "עוד חברה".
  • שימי 19/11/2015 16:23
    לחברה יש עוד 15 מיליון דולר בפקדונות לזמן קצר ועוד 20 מיליון דולר בניירות ערך סחירים...
  • 5.
    אטיוניטי (ל"ת)
    יוסי 19/11/2015 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רז 19/11/2015 12:38
    הגב לתגובה זו
    .
  • אורי 19/11/2015 13:32
    הגב לתגובה זו
    שלמה מעניין שהפעם בכלל לא כתבת על חב נתרופות אני נמצא גם בחב שכתבת הפעם האם יש מצב שפחיזר יקנו אתAGNכי אני נמצא בחב הנל תודה מראש מחכה גם לישועה מBiiBמאד מאכזבת יהיה טובצא
  • שלמה גרינברג 19/11/2015 13:58
    כול הכבוד שאתה נמצא בכול מניה שמופיעה בכתבות כולל ביוג'ן, יש כול מיני מצבים. למה אני צריך לכתוב על חברות התרופות? לא כתבתי מספיק?
  • 3.
    Rsi 19/11/2015 11:30
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעולה פשוט לגזור ולשמור !
  • שלמה גרינברג 19/11/2015 12:14
    הגב לתגובה זו
    מאז הצפתה של ניו יורק בחברות סיניות בתחילת המאה ובהכירי היטב את עולם העסקים בסין והמנטליות שם אני מעדיף שלא להתעסק עם מניות Made in China. אני חוזר על כך כול הזמן. יש לי הערצה לכושר המסחרי, הפיתוח, הייצורי והכול בסין אבל במניות שלהם ובשקיפות בהחלט לא, זו דעתי האישית
  • 2.
    יובל 19/11/2015 10:32
    הגב לתגובה זו
    שלום שלמה בשנה וחצי שנתיים האחרונות מניית צק פוינט עולה יפה בעוד סל hack יחסית מתון לכיוון של ירידה קלה... למרות שחלק ממניות המדד עלו המון... יותר מצק פוינט. מדוע ? תודה
  • שלמה גרינברג 19/11/2015 12:08
    הגב לתגובה זו
    סל ה HACK כולל 35 מניות שקשורות בהגנה על הרשת אבל הוא מתבסס על 2 משתנים, הראשון על חברות שמספקות חומרה ותוכנה והשני על חברות שמספקות שירותי הגנה. שיטת השקלול קשורה בשווי השוק של המניות לצד חלוקה בשווי שוק כולל של כול סגמנט ושל הסה"כ וכול זה משוקלל מול מצב הנזילות בכול חברה. כיוון שהסל כולל חברות כמו סיסקו, צ'קפוינט, ג'וניפר ושכמותן אז השקלול, לדעתי האישית, מעוות משהו. כדוגמה לדברי, 5 החברות המובילות, מבחינת משקלן בסל, הן:, לפי הגודל בסל, Imperva, סייברארק, ג'וניפר, Proofpoint ו Rapid7 . אתה טועה בקשר לתשואה כי בשנתיים האחרונות הניבה CHKP % 7.4 לעומת % 7 של הסל. מה שמושך את הסל מטה כרגע הן ג'וניפר, ו- Proofpoint .
  • תודה רבה שלמה (ל"ת)
    יובל 19/11/2015 14:44
  • 1.
    משה 19/11/2015 09:46
    הגב לתגובה זו
    שלמה האם לדעתך היה נכון לפתוח בחקירה פלילית כנגד מנהלי החברה שגייסו כסף ממשקיעים לפני 3 חודשים וכבר רצים לדבר על גיוס נוסף וזאת לאחר שאותם משקיעים 65 אחוז מהשקעתם. ובכלל כיצד יגייסו כאשר נהול כושל של ההנפקה הסב נזק גדול ומחיר המניה ירד ב 80 אחוז טרום ההנפקה ?
  • שלמה גרינברג 19/11/2015 11:45
    הגב לתגובה זו
    לצערי, הערכותיי בקשר לראדא וההסכמים שפרסמה מתממשות ומי שקורא את דברי המנכ"ל לאחר פרסום הדו"ח צריך לשקול ברצינות אם להישאר/לקנות המניה אפילו לאחר הירידות. הדוחות מסבירים מדוע העדיפו בעלי השליטה מהונג קונג לקבל בחזרה ההלוואה שנתנו ולוותר על המניות שהוצעו להם אבל מה שמאוד מפתיע אותי הוא שהאחים מהונג קונג לא שכרו עדיין בנק השקעות שיוביל להחלפת ההנהלה ולהצלתם עצמם.