למה כ"כ שקט בבורסה בת"א והאם זה צפוי להימשך?
ראשית, ראוי להתייחס כאן לשינוי עמלות המוצע בבורסה. אמנם חיובי, בעיקר למניות קטנות (מדד ת"א 75 ומטה), שעמלת המינימום עוברת רביזיה מתבקשת, אך ההעלאה החדה המוצעת בעמלת מסחר במדד ת"א 25 הולכת לפגוע קשות בנזילות, מרווחים, ובמחזורים בתל-אביב.
מעבר לפגיעה הישירה והברורה, הפגיעה במורל הפעילים, ובפרט בעת קשה זו לשוק המעו"ף, עשויה לגרום להשלכות חמורות אף יותר ולהוות טריגר להחלטות (צמצום ו/או הסטת פעילות) שעשויות לפגוע במצב השוק. גם סוחרים הם בשר ודם, וגם פה יש את אפקט הקש ששבר את גב הגמל.
בזירה הבינלאומית השווקים גועשים. ה-VIX וה-VSTOXX מעל 20. יוון, ריביות ו-QE. נפט. המצב הגיאופוליטי העולמי הולך ונעשה מאתגר החודש עם חידוש הקרבות בדונבס מערבית לרוסיה, והוא עשוי להוביל להתפתחויות נוספות בין המערב לרוסיה עם השלכות רוחב. ואצלנו? אצלנו שקט. ת"א-VIX (סטייה גלומה) על טיפה פחות מ-10. המעו"ף נע בטווח של פחות מ-2% בחודש האחרון - פשוט משמים ומדכא למסחר. מדהים שגם בסטייה גלומה כה נמוכה, מי שכותב אוכפים מביא הביתה פרמיות יפות.
מדוע כה שקט כאן?
בואו נעבור על הגורמים הסוחרים השונים:
מוסדיים . יושבים על סחורה מתה בארץ. צריך לעבור כל-כך הרבה כסת"ח בארץ לפני כל פעולה (הנמקה, ועדת השקעות, הצבעה באסיפות, זובור בעיתונות על כל שטות בשוק הישראלי, וכו' וכו'). הכי פשוט זה לעשות כלום. גם יש מעט מוסדיים גדולים בארץ (אחת מהתופעות השליליות, בשל עודף הרגולציה, בשנים האחרונות היה הצמצום בכמות הגופים המנהלים השקעות.
- האם תיקי השקעות של עשירים מניבים יותר מהשקעות הציבור הרחב?
- הנפקה מוצלחת לג׳מיני - מזנקת ביום המסחר הראשון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו גם, יש הרבה יותר נכס מנוהל היום לעומת לפני עשור, אך יש הרבה פחות גופים), ומיעוט גופים יוצר למיעוט שחקנים עם סחורה מולך ומכך ישנו קושי במסחר. בנוסף, קיים חוסר נכונות לפעול על מניות קטנות ("קטנות על המוסדי", ובפרט קטנות כאשר כמות הכסת"ח לכל פעולה הינו קבוע ללא קשר לגודל הפעולה). כאשר כמות הכסת"ח לפעילות חו"ל נמוכה יותר (וניתן לגבות עמלות/דמי-ניהול עקיפים גבוהים יותר), וכמות הכסת"ח לפעולה הינה גבוהה (יותר בארץ, פחות בחו"ל), הכי נוח וכדאי זה לבצע פעולות על מוצרי מדדים/קרנות בחו"ל - פחות תשומות כסת"ח, יותר כסף הביתה.
זרים . מאז המעבר ל-MSCI DM ישנו מיעוט של סוחרים פעילים. מי שכן כאן, מחזיק פוזיציה פסיבית לרוב.
קרנות נאמנות . כשהציבור בעיקר באג"ח (ממשלתיות, קונצרניות, 90/10 ו-80/20, וקרנות הנאמנות עצמן שומרות רזרבות מזומן גדולות יחסית (כך שהן לא נדרשות לקנייה/מכירה אלא כאשר יש הפקדות/משיכות משמעותיות ביחס לגודל קרן בלבד), אז גם קרנות הנאמנות לא ממש במשחק.
משקיעים קטנים . גם בחוץ, הבורסה לא במודה. גורמים משווקים מפרסמים כל מיני השקעות אחרות (שרובן אינם מפוקחות על-ידי הרגולציה בארץ) - המס גבוה, התקשורת בעיקר מתעסקת בשערוריות, שחיתות וכישלונות ופחות בהצלחות מקומיות. חברי הבורסה פועלים תחת שורה של מגבלות - אין באזז של מסחר, לכן הכסף פה שוכב בבועת הנדל"ן, ואולי גם באיזו קרן נאמנות.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
ספקולנטים. עדיין פעילים. אך לרוב לוקחים פוזיציה לזמן מוגבל, ובסופו של דבר מתהפכים. אם לוקחים פוזיציה על אירוע, ואז אף אחד אחר לא עושה דבר - הספקולנט מתהפך, ההשפעה על השוק היא אפס ובינתיים הפער בין מניות בתל-אביב לעולם גדל. העולם עלה בשנים האחרונות (תחת easy money שזרם לשווקים בעולם, אך בארץ בעיקר לבועת הנדל"ן), אך תל-אביב די תקועה במקום.
האם השעמום יתמיד?
לא ברור. כותבי האוכפים (שעשו כסף בסיטונאות בשנים האחרונות) בסופו של דבר יחטפו כוויה. וכשזה יקרה יווצרו סקוויז וקצת פאניקה. גם סחורה מתה וגורמים שיושבים על הגדר יכולים לצאת ולהיכנס כאשר מדובר בשוק עם אפס פעילות. אגב, גם מעט יוכל לגרום לשינוי - הגורמים בשוק עדיין מעכלים את כמות חוסר הפעילות הכיוונית בשוק המקומי, סיום תהליך העיכול יכול שיוביל לכך שפעולה כיוונית קטנה יותר תיצור תנודה גדולה יותר ביחס להיום.
הכותב הוא סוחר בכיר באחד הגופים הגדולים בישראל.
- 9.22 02/02/2015 15:43הגב לתגובה זולהפסיד לא להתפתות לכסף קל "הדרך יותר כחמה מההולך בא" כל השחקנים הקטנים הם האוכל של הכרישים
- 8.מעוף 77 02/02/2015 14:18הגב לתגובה זובאזור ה 9%(חצי מבעולם) , כך שמלכתחילה האוכפים מצומקים.
- סוחר סחור 02/02/2015 15:27הגב לתגובה זואכן סטיית התקן עמוק ברצפה. וזה אף מצויין בכתבה מעלה.... אך הrealized vol (קרי התנודתיות בפועל) נמוכה אף יותר. למשל הסטייה הגלומה כרגע 10%, והתנודתיות 120 יום היא 8%..... מי שכתב בשנה הארחונה (ללא תזוזה כללכמעט) - עשה כסף. כמובן שהוא יחטוף ברגע שהמדד פה יחזור לנוע באופן נורמאלי.
- 7.סוחר 02/02/2015 11:02הגב לתגובה זושמעתי ממך אחד לאחד את אותו נאום בקורס האחרון...
- 6.מבולבל - ומשקיע בשוק 02/02/2015 08:45הגב לתגובה זואם רוצים להשקיע ופלעול בארץ לאן צריך לכוון את הכח ? אם אני מבין נכון הכותב אומר כי סכום קטן מאוד במונחים של קרנות וקופות מוסדיים יגרום לסטייה חדה בשוק בו המחזורים קטנים עד כדי גיחוך ......
- סוחר סחור 02/02/2015 09:49הגב לתגובה זואתה צודק שסכומים קטנים מבעבר יובילו לתנודות חדות יותר במצב זה.... אך אין זה אומר לברוח. אפשר לשחק סטייה. אפשר גם לנסות להקדים את הפיל המוסדי. משקיע זריז עם תיק קטן יכול לפעול יותר מהר - בהתאם לכיוון שהוא רואה באותו רגע-שעה-יום.
- 5.האם האופציות על תא100 יגזלו מהמחזורים של המעוף? (ל"ת)סוחר מעוף קטן 01/02/2015 19:25הגב לתגובה זו
- סוחר סחור 02/02/2015 08:25הגב לתגובה זואין מקום לתא100 במקביל לתא25. הם זהים ב95%. אחד מהם ירכז מחזורים. אם תא100 יעלה - הוא יחליף את תא25. הכי סביר שתא100 יהיה מת מבחינת מחזורים עם אולי בלוקים מתואמים מדי פעם (קרי לא מסחר ממש, אלא סליקה). חבל שלא השיקו את תא75 - מוצר עם הצדקה מסחרית. לא ניתן לבנות תא75 סינטטי בצורה יעילה מתוך תא25 תא100 - זה מחייב משהו כמו פי-9 פעולות (למשל - 4 לונג תא25, 5* שורט תא100 - תוך תקנון הפרשי מינוף)
- סוחר מעוף קטן 02/02/2015 14:59משיקים מוצר שמתחרה במוצר אחר שלהם שגם ככה נפגע קשות ???מה ההגיון??? כורתים את הענף שיושבים עליו.
- 4.כלמילה בסלע (ל"ת)1 01/02/2015 17:01הגב לתגובה זו
- 3.מה זה vstoxx ? (ל"ת)אבנר 01/02/2015 13:52הגב לתגובה זו
- סוחר סחור 01/02/2015 14:07הגב לתגובה זוEuroStoxx50 הוא מדד פאן-אירופי המכיל 50 מניות אירופיות מובילות (וזה גם מוצר הנגזרים המוביל בeurex). מדד הVSTOXX מודד את הסטייה הגלומה המתוקננת על אופציות על הEuroStoxx - קרי OESX.
- 2.הרבה כתוב וכלום להגיד. היה יותר טוב לא לפרסם את זה (ל"ת)רמי 01/02/2015 12:54הגב לתגובה זו
- 1.ואולי אין חברות טובו 01/02/2015 12:50הגב לתגובה זואלביט מערכות כיל טבע ועוד איזה 3 5 חברות ישנות וטובות.... חוץ מהם קשה למצוא חברה טובה במחיר הוגן...בנקים/ביטוח בהוגן אבל מפחדים מהעתידאותו דבר באוכל ובאנרגיהשלא מגלם את המפולת במחירי הגז הטבעי.
- סוחר סחור 01/02/2015 13:55הגב לתגובה זואם הכל פה פח, אז ניתן גם על זה לעשות פעולות.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.