לא רק על דירות, הנה עוד תחום שצריך להוריד בו מע"מ
אחד המיסים היעילים במדינת ישראל הוא מס ערך מוסף (להלן - מע"מ). מדובר בשיעור של 18% המוטל אוטומטית כחלק מהמחיר על כמעט כל המוצרים והשירותים, להוציא מכירת פירות וירקות ושירותי תיירות חוץ.
כל אימת שנעשים שינויים במערכת המיסים או שמעלים את שיעור המע"מ, מתעוררות מחדש השאלה, האם השיטה הנהוגה בישראל היא השיטה הנכונה? כממונה על הכנסות המדינה בעבר, תמכתי בשיעור מע"מ אחיד על כלל המוצרים והשירותים. ראינו במע"מ הישג ישראלי, ובעצם האחידות של שיעור המס יתרונות גדולים, הן בתחום הגביה והן בתפישה הבסיסית הקובעת את עקרונותיו.
כפי שכולנו יודעים, המע"מ בנוי כך שבסופו של חשבון מי שמשלמו הוא הצרכן הסופי. מסיבה זו, הוא מהווה מרכיב משמעותי מאוד בעלות של מוצרים חיוניים, כגון מוצרי מזון ותרופות, ועצם המחשבה של הטלת מס על מוצרים אלה מעוררת תמיד מחדש ספקות.
במהלך השנים שיניתי את גישתי, והגעתי למסקנה כי ראוי לבחון שינויים מבניים במע"מ. שינויים אלה חייבים להיות מושפעים משיקולים חברתיים יותר מאשר משיקולי יעילות המס. בארצות אירופה מקובלים שיעורים שונים של מע"מ לקבוצות מוצרים שונות על פי הקריטריון של חיוניות המוצר לציבור הרחב. ישנם שיעורים שונים וברמות שונות, ועל אף כל זאת השיטה עובדת. השוני בין שיעורי המע"מ לא יוצר בעיות מורכבות שאי אפשר להתגבר עליהן. אם כן, אולי מותר אף ללמוד מהם.
- מניות דפנסיביות - מהן והאם כדאי להשקיע בהן כיום
- רשתות המזון בחודש שיא - הישראלים אגרו מזון וקנו אוכל לחיילים: זינוק של 16.7% בהוצאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון, שיעור מס אחיד הוא הרבה יותר נוח, אבל אסור שנוחות מערכת הגביה תגבר על שיקולים חשובים יותר, כמו הוזלת מחירי מוצרי המזון והתרופות לציבור הרחב. אנו מעניקים פטור מוחלט מתשלום מע"מ על ירקות ופירות, אך מנגד, מטילים את מלוא המע"מ בשיעור של 18% על לחם, עגבניות ואורז. אין לכך שום הצדקה. אין כיום שום סיבה מדוע לא נבחן מחדש את הפטורים המוחלטים והצדקתם, ומנגד, נשקול את הפחתת שיעורו של המע"מ על כל הקטגוריה של מוצרי מזון ותרופות. כל זאת, מבלי שנעשתה הבחנה אילו מוצרי מזון הם מוצרים לצריכה עממית ואילו מטעמים שניתן לכנותם איכותיים או יוקרתיים. חלוקה פנימית כזו של מוצרי מזון תקשה מאוד על תפעול גביית המס. לא יהיה נכון להחליט מהו מוצר המזון החשוב יותר ומה הפחות חשוב, כאשר, בעצם טבעו, הוא מהווה מוצר מזון.
שיעור המע"מ הוא גבוה, ומייקר מאוד את מחירי המזון. הוא עומד בסתירה לשאיפה המרכזית בכלכלה שלנו כיום להוריד את מחירי מוצרי המזון השונים, ואף להפחית את יוקר המחיה, עבור כלל האוכלוסיה. תמיד ניתן לנהל ויכוח נוקב מה חשוב יותר ופחות, אילו מוצרים צריכים להיכלל במסגרת הקטגוריה של מע"מ נמוך ברמה של 6% ואילו לא. ישנם מודלים רבים ושונים בארצות האיחוד האירופי, אך אין צורך לחפש את המודל הטוב ביותר - הוא לא קיים - אם הצבנו את המטרה של הפחתת מחירי המזון כמטרה מרכזית במדיניות הכלכלית, לא נוכל יותר להתעלם מהמשקל של המע"מ על עלות מחירי המזון בישראל.
יש לכך כמובן השלכות תקציביות, אבל בהחלט אפשר לאזן בין קבוצות השירותים והמוצרים עליהם יש פטור מוחלט ממע"מ, לבין האפשרות של קביעת רמת מע"מ נמוכה לכלל מוצרי המזון הראויים לכך.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
אני מאמין כי הנהגת שתי רמות של מע"מ כיום לא תפגע ביעילות המס. צריך לזכור שרק לפני שנים אחדות הונהג מהלך של דיווח מקוון לרשויות המס על כל עסקה ועסקה הנעשית במגזר העסקי. היום זו עדיין לא חובה המוטלת על כל העסקים, אבל המגמה היא להרחיב דיווח מקוון זה, ובוודאי שהמהלך האמור יתרום רבות למיגור האפשרויות של העלמות המס או יצירת חשבוניות מס פיקטיביות.
- 4.18% מע"מ על עגבניות? (ל"ת)??? 12/05/2014 14:09הגב לתגובה זו
- 3.שישקו 12/05/2014 14:02הגב לתגובה זומדינה של גזלנים
- 2.אפשרי אבל - 12/05/2014 12:51הגב לתגובה זושהמוצרים ימשיכו להימכר באותו מחיר כמו היום ולא יעלו את מחירם אפילו באגורה (כי אחרת ינצלו את זה שהצרכן הסופי משלם פחות כדי להעלות את המחיר מראש)
- 1.דייב 12/05/2014 10:56הגב לתגובה זודי באמת נמאס לשמוע ממנו..מידי פעם צץ מצייץ ונעלם ומאומה לא קורה כי אין לו השפעה והוא כבר שנים נמצא בתפקיד שהוא אינו זז ממנו אז עדיף שתיקה

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.