גז נפט

מה באמת רציו רואה שם (והאם זו בוננזה ענקית)?

יוסי פינק | (20)

שותפות הגז-נפט רציו יהש דיווחה אתמול (יום ה') כי חתמה על הסכם והצטרפה לרישיונות 'מירה' ו'שרה' באחזקה של 20% (עם אופציה לעלות ל-25%). אמנם לא מדובר בחדשות גדולות שכן כבר לפני חודשיים נודע על מו"מ שמקיימת רציו עם השותפות בשני הרישיונות, ובכל זאת מהלך לא כמעט מוזר.

בשנת 2012 ביצעו השותפות ב'מירה' ו'שרה' 2 קידוחים למטרות גז ובשני הקידוחים נרשם כישלון מוחלט. 156 מיליון דולר שקעו במצולות הים והמניות הקשורות איבדו סביב 95% מערכן (במספרים, מדובר במחיקה של מעל מיליארד וחצי שקלים מכספי המשקיעים). אז למה רציו נכנסת לסיפור הכושל הזה? Bizportal שוחח עם גורמים קשורים ומביא כאן את ההערכות.

ראשית, כבר אז לאחר הכישלונות בקידוחים, התחושה בקרב רבים בענף הייתה שייתכן שעם מפעיל קידוח אחר - התוצאות היו שונות. באופן פחות מכובס, ההנחה היא שאם נובל הייתה המפעילה של הקידוחים ב'מירה' ו'שרה' וגם הייתה נכנסת באקוויטי משמעותי (למשל 30% מהרישיונות) - הקידוח לא בהכרח היה נכשל. יש משמעות גדולה מאוד ליכולת קריאת מפה סיסמית - כלומר לדעת איפה בדיוק להניח את המקדח, קילומטר לכאן או לכאן יכול להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון.

אז רציו מכוונת להבאת מפעילת קידוח מהליגה הראשונה בעולם וכבר יש לה חברה שכזו על הכוונת. אבל לפי דברים שהגיעו ל-Bizportal, ההערכה היא שרציו לא נכנסת ל'מירה' ו'שרה' בשביל להסתכל בעיניים מקצועיות יותר על המפות הסיסמיות ולחזור לאותן מטרות גז אליהן ניסו להגיע נמרודי וסולטן בשנת 2012. ההערכה היא שזה איתן אייזנברג, הגיאולוג הוותיק של רציו, שדוחף לכניסה השותפות ל'מירה' ו'שרה' והוא מסתכל על השכבות העמוקות שברישיונות הללו - שכבות הנפט.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    רציו 22/04/2014 20:53
    הגב לתגובה זו
    או שעומדים לקבל מאות מיליומי דולרים , מוודסייד......יכול להיות שמזה ישקיעו כמה עשרות מיליוני שקלים בשרה ומירה ?!
  • 15.
    רוצים עוד סיבוב על הגב של המשקעים התמימים. תחשבו טוב . (ל"ת)
    אנונימי 21/04/2014 20:15
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אבי 21/04/2014 16:07
    הגב לתגובה זו
    יהיו הרבה הנפקות - 150 מיליון $ והם יקחו עמלה של 15 מיליון
  • 13.
    יוסי פינק כתב כאילו היא יודע מה שיש שם (ל"ת)
    אלוני 20/04/2014 19:17
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    דודו 19/04/2014 18:47
    הגב לתגובה זו
    ורציו תפסיד כל כך הרבה אבל המשקיעים המאוהבים בה ימשיכו לקנות ולקוות שהיא תשוב לעלות - פתיים זה נהדר בשוק ההון .
  • 11.
    ואולי סתם עוד סיבוב עלחשבון המשקיעים? (ל"ת)
    כ 19/04/2014 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שראלי 18/04/2014 13:27
    הגב לתגובה זו
    המנכלים של רציו לוקחים סיכון ענק ברור שעם לא ימצא דבא יתבעו אןתם בעלי המניןת של רציו על הפסדים עם ימצא אף אחד לא יגיד מילה מכאן השאלה מה מצאו בקידוחיםשאחרים לא ראו בעלע הכשרה ומודעין מה יעשו אם יתברר טיפשוטם ברבי עם ימצא משהוא בקידוח בקיצור בלגן ענק גם בשמן אותו מצב מי שם משקיע כספים בבאר יבשה בקיצור צריך לקרוא לשרולק בכדי שיברר את התעלומה
  • 9.
    רציו לפנסיה! יותר טובה מפנסיה של צבא קבע (ל"ת)
    מבין 100 18/04/2014 12:59
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רציו שקל היום = 1000 ש"ח מחר (ל"ת)
    רציו 18/04/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שי 18/04/2014 12:30
    הגב לתגובה זו
    יוסי לא יעזור לך רציו ל 100 חג שמח
  • 6.
    קונה מודיעים במליון שקל (ל"ת)
    jjj 18/04/2014 09:29
    הגב לתגובה זו
  • עדיף רציו אם לא יהיה כלום לפחות יש את ליויתן (ל"ת)
    שי 18/04/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אני יהודי 18/04/2014 08:33
    הגב לתגובה זו
    רציו מנוהלת ובבעלות יהודים. אז כל מטרתה הוא לרמות אנשים בשביל בצע כסף. כמו כל החברות גז הישראליות. החברה היחידה הנורמאלית היא חברה של לא יהודים-נובל. יהודונים אוהבים כסף.
  • אש 18/04/2014 11:58
    הגב לתגובה זו
    לא מבין איך ביז פורטל נתנו לך בבמה זו חתיכת אנטישמי שכמוך בפעם האחרונה שהשתמשו בביטוי יהודונים דאגו גם להרוג 6 מיליון יהודים מעמינו והם התבטאו בדיוק כמוך ,עדיף שתיקח את עצמך ותלך לכל הרוחות והשדים
  • מה המילה הזאת יהודונים תתבייש (ל"ת)
    שי 18/04/2014 12:33
  • 4.
    אוי הכבשים הכבשים.... (ל"ת)
    רן רן 18/04/2014 08:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דר מאיר 18/04/2014 07:21
    הגב לתגובה זו
    אם ליוויתן יצלח הם ילכו על זה
  • 2.
    מקוה שבעלי רציו יכינו כסף - יש שתיקת כבשים בשוק (ל"ת)
    אבי 18/04/2014 07:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רציו : שקל היום = אלף מחר !!! (ל"ת)
    רציו 18/04/2014 01:18
    הגב לתגובה זו
  • aas5 18/04/2014 11:54
    הגב לתגובה זו
    פונקציית הזמן היא סוד ההצלחה... רציו תגיע לשווי של מליארדים ועלכן המניה תגולם למחיר של אלפיי אחוזים מהיום.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.