לאחר גל העליות - אילו שווקים עדיין זולים?
מאז המשבר העולמי ב-2008 עלו שוקי המניות בשיעורים חדים, בין השאר, בעקבות השיפור הכלכלי בעולם, הריביות הנמוכות והדפסות הכספים בכלכלות המרכזיות. ההרחבות המוניטאריות גרמו לכך שחיסכון בבנק או אג"ח לתקופה קצרה יניבו הפסד ריאלי, ושאג"ח ארוכות הן בעלות תשואה נמוכה, שלדעתי, לא מפצה על הסיכון הגלום בהן. לאחר גלי העליות, נוצר חשש ששווקים מסוימים יקרים וכי קיים חשש לבועה.
נשאלת השאלה, אילו שווקים יקרים ואילו זולים? ההנחה ששווקים זולים בעלי נתונים כלכליים טובים, ימשכו את כספי המשקיעים שירצו להגדיל את התשואות גם על חשבון העלאת הסיכון, כפי שבעצם אנחנו רואים היום באירופה. הדרך הנכונה לדעתי להשוות בין מחירי השווקים השונים היא בעיקר דרך מכפיל הרווח ותשואות הדיבידנד, ולאו דווקא לפי התשואות בשנים האחרונות - רבים חושבים שמדדים שעלו בשיעורים חדים הם כיום יקרים ומסוכנים. ההיגיון הוא שמכפיל נמוך ותשואת דיבידנד גבוהה (באופן יחסי לשוק אחר) משליכים על תמחור נמוך. כלומר, גם שווקים שעלו במאות אחוזים בשנים האחרונות יכולים להיות זולים ואטרקטיביים משווקים שעלו בשיעורים נמוכים יותר.
אם ניקח את מדד הדגל בארה"ב, ה-S&P 500, נראה שמכפיל הרווח החזוי לסוף השנה הוא 16, בעוד שבשלוש השנים האחרונות הוא מציג עלייה של 2 נקודות בכל שנה. כלומר אנחנו רואים צמיחה עקבית במכפיל, הנובעת מקצבו המהיר של הגידול במחיר המניות, כמו גם בתשואת הדיבידנד שמציגה ירידה עקבית בשנים האחרונות. בין המדדים השונים בתוך ארה"ב אפשר לראות שונות במחירים, לדוגמא מדד ה-Nasdaq Composite המציג מכפיל גבוה יותר של 24 ותשואת דיבידנד נמוכה יותר - יקר יותר מה-S&P 500.
באירופה התמונה קצת שונה...
בגלל השוני הרב בין המדינות, ניקח את המדד שמרכז את מדינות גוש האירו, היורוסטוקס 50. מכפיל הרווח החזוי לסוף השנה מתומחר בזול ביחס למדדי ארה"ב, וצפוי להיות 14. גם מבחינת הדיבידנד היורוסטוקס 50 אטרקטיבי יותר, כשהתשואה שלו כמעט כפולה מזו של ה-S&P 500. כלומר למרות עליות השערים השנה, שהורידו את תשואת הדיבידנד והעלו את המכפיל, המדד האירופי עדיין זול ביחס למדדי ארה"ב וימשיך למשוך את כספי המשקיעים.
- מה אנחנו מאחלים לכם לשנה החדשה?
- שוק שורי לא מת מזקנה: וול סטריט ממשיכה לשעוט, ומה עם ישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באסיה נראה ששוקי המניות מתומחרים בערך כפי שהיו ב-2011, כלומר המחיר היחסי שלהם לא עלה בשנתיים האחרונות. שוק מעניין באסיה הוא הסיני, מכפיל הרווח של מדד ה-CSI 300 (שמייצג את שוק ההון הסיני) לא השתנה בשנתיים האחרונות, ובסוף השנה צפוי לעמוד על 10 בלבד. מבחינת תשואת הדיבידנד, ישנה עלייה בשנתיים האחרונות והיא יותר גבוהה מהתשואה בארה"ב. חשוב לציין, שישנם מכפילים אטרקטיביים גם בשווקים אחרים באסיה, כמו למשל הונג קונג ודרום קוריאה, בהם המכפילים ותשואות הדיבידנד דומים לאלו שבסין.
לדעתי מבחינת תמחור, שוקי אסיה הם הזולים ביותר, אחריהם אירופה ולבסוף שוקי המניות של ארה"ב, אשר מתומחרים ברמה הגבוהה ביותר. האם זה אומר שבשנה הבאה שוקי אסיה ישיגו תשואות עודפות על השווקים האמריקנים? לא בהכרח. ישנם פרמטרים רבים אותם יש לקחת בחשבון, כמו נתונים כלכליים (שיעורי צמיחה, אבטלה וכו'), משברים או התערבויות פוליטיות בכלכלה (מחלוקות על תקרת החוב בארה"ב, מלחמות, הרפורמות הכלכליות בסין ויפן), התערבויות מוניטארית של בנקים מרכזיים (הורדות ריבית, הדפסות כספים, רכישות אג"ח, רכישות מט"ח) ועוד. להערכתי, נקודות הפתיחה של שוקי אסיה עדיפה, כיוון שהם זולים יותר. לכן פוטנציאל העליות שלהם גבוה יותר.
- 8.זהו ? סגור אתכם שעכשיו זה רק מי יעלה יותר... (ל"ת)באמת מה נסגר אתכם 09/12/2013 14:20הגב לתגובה זו
- 7.אין חיר ... 09/12/2013 13:15הגב לתגובה זואז נראה לך שאסיה תמשיך לעלות ? למרות זילותה
- 6.סמי בורקס 08/12/2013 21:11הגב לתגובה זולקנות תכלית סין או תכלית סין שקלי?
- 5.כתבה מעניינת (ל"ת)דן שמש 08/12/2013 15:44הגב לתגובה זו
- 4.כל הכבוד אחלה סקירה (ל"ת)עומר רבינוביץ 08/12/2013 15:43הגב לתגובה זו
- 3.גלית 08/12/2013 15:08הגב לתגובה זואשמח לקרוא שוב את ניתוח הנתונים בעתיד על ידך
- 2.סימחה 08/12/2013 15:03הגב לתגובה זומעניין
- 1.חיים 08/12/2013 14:53הגב לתגובה זוהאים אפשר להשקיע ישירות בשוק המניות הסיני או יש אופציה נוספת

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
