לאחר גל העליות - אילו שווקים עדיין זולים?
מאז המשבר העולמי ב-2008 עלו שוקי המניות בשיעורים חדים, בין השאר, בעקבות השיפור הכלכלי בעולם, הריביות הנמוכות והדפסות הכספים בכלכלות המרכזיות. ההרחבות המוניטאריות גרמו לכך שחיסכון בבנק או אג"ח לתקופה קצרה יניבו הפסד ריאלי, ושאג"ח ארוכות הן בעלות תשואה נמוכה, שלדעתי, לא מפצה על הסיכון הגלום בהן. לאחר גלי העליות, נוצר חשש ששווקים מסוימים יקרים וכי קיים חשש לבועה.
נשאלת השאלה, אילו שווקים יקרים ואילו זולים? ההנחה ששווקים זולים בעלי נתונים כלכליים טובים, ימשכו את כספי המשקיעים שירצו להגדיל את התשואות גם על חשבון העלאת הסיכון, כפי שבעצם אנחנו רואים היום באירופה. הדרך הנכונה לדעתי להשוות בין מחירי השווקים השונים היא בעיקר דרך מכפיל הרווח ותשואות הדיבידנד, ולאו דווקא לפי התשואות בשנים האחרונות - רבים חושבים שמדדים שעלו בשיעורים חדים הם כיום יקרים ומסוכנים. ההיגיון הוא שמכפיל נמוך ותשואת דיבידנד גבוהה (באופן יחסי לשוק אחר) משליכים על תמחור נמוך. כלומר, גם שווקים שעלו במאות אחוזים בשנים האחרונות יכולים להיות זולים ואטרקטיביים משווקים שעלו בשיעורים נמוכים יותר.
אם ניקח את מדד הדגל בארה"ב, ה-S&P 500, נראה שמכפיל הרווח החזוי לסוף השנה הוא 16, בעוד שבשלוש השנים האחרונות הוא מציג עלייה של 2 נקודות בכל שנה. כלומר אנחנו רואים צמיחה עקבית במכפיל, הנובעת מקצבו המהיר של הגידול במחיר המניות, כמו גם בתשואת הדיבידנד שמציגה ירידה עקבית בשנים האחרונות. בין המדדים השונים בתוך ארה"ב אפשר לראות שונות במחירים, לדוגמא מדד ה-Nasdaq Composite המציג מכפיל גבוה יותר של 24 ותשואת דיבידנד נמוכה יותר - יקר יותר מה-S&P 500.
באירופה התמונה קצת שונה...
בגלל השוני הרב בין המדינות, ניקח את המדד שמרכז את מדינות גוש האירו, היורוסטוקס 50. מכפיל הרווח החזוי לסוף השנה מתומחר בזול ביחס למדדי ארה"ב, וצפוי להיות 14. גם מבחינת הדיבידנד היורוסטוקס 50 אטרקטיבי יותר, כשהתשואה שלו כמעט כפולה מזו של ה-S&P 500. כלומר למרות עליות השערים השנה, שהורידו את תשואת הדיבידנד והעלו את המכפיל, המדד האירופי עדיין זול ביחס למדדי ארה"ב וימשיך למשוך את כספי המשקיעים.
- המניות שיבלטו היום בבורסה ואיך כדאי למשקיעים לפעול?
- אתם רואים מניה בנסיקה - האם לקנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באסיה נראה ששוקי המניות מתומחרים בערך כפי שהיו ב-2011, כלומר המחיר היחסי שלהם לא עלה בשנתיים האחרונות. שוק מעניין באסיה הוא הסיני, מכפיל הרווח של מדד ה-CSI 300 (שמייצג את שוק ההון הסיני) לא השתנה בשנתיים האחרונות, ובסוף השנה צפוי לעמוד על 10 בלבד. מבחינת תשואת הדיבידנד, ישנה עלייה בשנתיים האחרונות והיא יותר גבוהה מהתשואה בארה"ב. חשוב לציין, שישנם מכפילים אטרקטיביים גם בשווקים אחרים באסיה, כמו למשל הונג קונג ודרום קוריאה, בהם המכפילים ותשואות הדיבידנד דומים לאלו שבסין.
לדעתי מבחינת תמחור, שוקי אסיה הם הזולים ביותר, אחריהם אירופה ולבסוף שוקי המניות של ארה"ב, אשר מתומחרים ברמה הגבוהה ביותר. האם זה אומר שבשנה הבאה שוקי אסיה ישיגו תשואות עודפות על השווקים האמריקנים? לא בהכרח. ישנם פרמטרים רבים אותם יש לקחת בחשבון, כמו נתונים כלכליים (שיעורי צמיחה, אבטלה וכו'), משברים או התערבויות פוליטיות בכלכלה (מחלוקות על תקרת החוב בארה"ב, מלחמות, הרפורמות הכלכליות בסין ויפן), התערבויות מוניטארית של בנקים מרכזיים (הורדות ריבית, הדפסות כספים, רכישות אג"ח, רכישות מט"ח) ועוד. להערכתי, נקודות הפתיחה של שוקי אסיה עדיפה, כיוון שהם זולים יותר. לכן פוטנציאל העליות שלהם גבוה יותר.
- 8.זהו ? סגור אתכם שעכשיו זה רק מי יעלה יותר... (ל"ת)באמת מה נסגר אתכם 09/12/2013 14:20הגב לתגובה זו
- 7.אין חיר ... 09/12/2013 13:15הגב לתגובה זואז נראה לך שאסיה תמשיך לעלות ? למרות זילותה
- 6.סמי בורקס 08/12/2013 21:11הגב לתגובה זולקנות תכלית סין או תכלית סין שקלי?
- 5.כתבה מעניינת (ל"ת)דן שמש 08/12/2013 15:44הגב לתגובה זו
- 4.כל הכבוד אחלה סקירה (ל"ת)עומר רבינוביץ 08/12/2013 15:43הגב לתגובה זו
- 3.גלית 08/12/2013 15:08הגב לתגובה זואשמח לקרוא שוב את ניתוח הנתונים בעתיד על ידך
- 2.סימחה 08/12/2013 15:03הגב לתגובה זומעניין
- 1.חיים 08/12/2013 14:53הגב לתגובה זוהאים אפשר להשקיע ישירות בשוק המניות הסיני או יש אופציה נוספת

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.