האם פוליטיקאי הוגן הוא פוליטיקאי טוב יותר?

ארז צדוק, מנהל את קרן "אביב ערכית", מתייחס לפירסומים האחרונים באשר להוצאות תיחזוק מעון רה"מ וביתו הפרטי - על פי אילו אמות מידות נבחרי הציבור צריכים לנהוג?
ארז צדוק | (3)

הגישה הרווחת בעבר הייתה שתפקיד חברה ציבורית הינו להשיא רווחים לבעלי מניותיה ותו לא. אך כיום, התאגידים הגדולים כבר מבינים שממשל תאגידי תקין ואחריות חברתית וסביבתית הם גורמים חשובים בהתנהלות כל ארגון.

מדובר במגמה עולמית - יותר ויותר משקיעים במדינות המפותחות מבינים שערכי חברה, סביבה וממשל הינם גורמים חשובים בקבלת החלטה לגבי השקעה בחברה כלשהי. ערכים אלו חשובים, לא רק למי שרוצה להפוך את העולם למקום טוב יותר, אלא גם, ובעיקר, למי שרוצה להשיג תשואה ראויה על השקעתו, בסיכון נמוך יחסית. מחקרים רבים מוכיחים כי השקעות הוגנות הינן השקעות שטובות קודם כל למשקיעים ואחר כך לסביבה ולשוק ההון.

ישנן חברות שמתנהלות בשקיפות והוגנות כדרך חיים. אבל על מנת לייצר שינוי מהותי בתפישת העולם של ארגונים גדולים, הדרישה להתנהלות ערכית חייבת לבוא מהמשקיעים. אם כולנו נתקשר מחר בבוקר לגוף שמנהל עבורנו את תיק ההשקעות או קרן הפנסיה, ונדרוש להשקיע את כספינו בחברות הוגנות בלבד - מנהלי החברות ייאלצו להבין את המסר ולצמצם פערי שכר, לשלם בזמן לספקים, להימנע מתספורות ועוד.

אבל הדרישה להתנהלות הוגנת בחברות ציבוריות אינה מנותקת מהסביבה החברתית והפוליטית בה אנו חיים. מאז מחאת קיץ 2011 חלה עלייה חשובה במודעות החברתית - כלכלית של רוב האוכלוסייה. לפתע פתאום, המילים דמי ניהול, טייקונים, פירמידות ותספורות הפכו לשגורות בפיהם של אלה שלא נהגו לפתוח מדי בוקר את עיתוני הכלכלה.

פרסום היקף ההוצאות של בתי ראש הממשלה - סכומים שלרובנו נשמעים מופרכים - צריך לגרום לנו לשאול, האם הפוליטיקאים שלנו הוגנים כלפי בעלי המניות שלהם, כלומר הציבור - אנחנו - האזרחים? האם פוליטיקה הוגנת טובה ל"בעלי המניות", כלומר, לציבור? האם פוליטיקאי הוגן יהיה פוליטיקאי טוב יותר? מיהו בעצם פוליטיקאי הוגן? אם הפוליטיקאים, מנהיגי המדינה, טרם הפנימו לגמרי את המסר של קיץ 2011, כיצד נוכל לדרוש זאת מהרגולטור והשחקנים בשוק ההון הישראלי?

אנו דורשים מחברות הוגנות להתייחס באופן הגון לעובדיהן, לקוחותיהן וספקיהן, לשמור על ממשל תאגידי תקין, לא לזהם את הסביבה ואם הן גם פעילות בקהילה - מה טוב. אם ננסה לעשות הקבלה, מפוליטיקאי הגון נדרוש להתייחס באופן הוגן לציבור בוחריו, כלומר, לקיים הבטחות, לבצע את שליחותו בנאמנות ולשמור על אמות מידה מוסריות. אולי בתקופה של גזרות כלכליות קשות, פיטורים המוניים וכשאחד מכל שלושה ילדים בישראל הוא עני - פוליטיקאי הוגן יפגין רגישות חברתית, יצמצם הוצאותיו, בפרט אלו שנוטות לנקר עיניים, ויביע אכפתיות מהחלשים והשתתפות במאמץ הקולקטיבי.

נכון שמעון ראש הממשלה חייב להיות מנוהל ומתוחזק ברמה בינלאומית, שכן ראש הממשלה מארח בו אישים מהארץ ומהעולם, אך גם כאן נדרש איפוק. גידול של עשרות אחוזים בהוצאות בית ראש הממשלה כפי שפורסם, כמו גם בהוצאות בית הנשיא, בתקופה כזו, איננו הגיוני מבחינה ערכית. לגבי בית ראש הממשלה בקיסריה, כמובן כאן הסיפור כבר אחר לגמרי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אז האם פוליטיקאי הוגן הוא פוליטיקאי טוב יותר? ההיגיון הפשוט אומר שכן. פוליטיקאי הינו משרת הציבור. ככל שאכפת לפוליטיקאי מהציבור, כך הוא ישרת אותו טוב יותר. פוליטיקאי שדואג לעצמו יותר מכפי שהוא דואג לציבור בשמו נשלח לפוליטיקה, ממילא ישרת פחות את הציבור.

אבל שאלת השאלות היא ללא ספק האם כדאי לפוליטיקאים להיות הוגנים? למרבה הצער, התשובה חיובית רק אם הם רואים בכך ערך. מבלי להידרש למחקרים אקדמיים, הניסיון מראה שהוגנות אינה עוזרת לפוליטיקאים להיבחר, וחוסר הוגנות אינו מונע מהם את הבחירה. זאת בשונה ממה שאנו רואים בשוק ההון, שם מחקרים מראים כי חברות הוגנות לא רק מציגות דוחות כספיים משופרים, אלא גם ביצועי מניה טובים יותר. כלומר, משקיעים מעדיפים לאורך זמן השקעה בחברות הוגנות. בסופו של יום, הם מבינים שחברות שמתנהלות בהוגנות, מגלמות סיכון נמוך יותר ופוטנציאל תשואה גבוה יותר, כך שהשקעה זו משתלמת להם יותר.

ביום בו מצביעים יבינו שפוליטיקאים הוגנים משקפים גם הם סיכון נמוך יותר ופוטנציאל תשואה גבוה יותר, הם יעדיפו להצביע לפוליטיקאים הוגנים יותר. ביום שזה יקרה, פוליטיקאים ישימו דגש על ההוגנות ויהיו קשובים יותר לרחשי ליבו של הציבור - בדיוק כפי שחברות ציבוריות רבות שמות דגש על ממשל תאגידי תקין יותר, יחס טוב יותר לעובדים, לקוחות וספקים, ועל מעורבות בקהילה. ממש כפי שבשוק ההון השינוי יגיע מציבור המשקיעים, הרי שגם בפוליטיקה - על הציבור, שהוא בעל המניות האמיתי - לתגמל פוליטיקאים שנוהגים בערכיות ולהעניש בקלפי את אלה שסורחים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קליפ 08/12/2013 21:45
    הגב לתגובה זו
    פוליטקאי הגון: מחנה השמאל. ערבים ישראלים.פלסטינאים מושחת.(כפי שהכותרת בידיעות אחרונות. שישי..סימה קדמון " הביבי הזה משתין יומם וליל מהמקפצה.ראתיי את אברו במו עיניי..."ביקורת עניינית או שטנית של השמאל הפרוע? כן צנזור. אתה אמור "להזדעזע" ולצנזר.....
  • 2.
    שלום 08/12/2013 14:38
    הגב לתגובה זו
    חובה להרבות בהם ללא לאות עד שהציבור ינהג על פיהם ובא לציון הגואל.
  • 1.
    יואל 08/12/2013 10:44
    הגב לתגובה זו
    אנחנו צריכים להתייחס לפוליטיקאים שלנו ביד קשה יותר, אחרת מאיפה יבוא השינוי??
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.