ביינארט צריך להכניס מסחר אלגו לאחד העם

אביב טלמור, מייסד ומנכ"ל בית ההשקעות יוטרייד, מתייחס לכניסתו של מנכ"ל הבורסה החדש, על המשימות שמוטלות על כתפיו ומציע פעולות לשיפור המסחר באחד העם
אביב טלמור | (22)

ראש רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, הצליח לעמוד במשימה שלא הצליחו בה שר האוצר יאיר לפיד וראש הממשלה ביבי נתניהו. בניגוד לסאגת מינוי נגיד בנק ישראל, האוזר הצליח להביא לבורסה בתל אביב מנכ"ל מקצועי מחו"ל, אשר ינסה להפיח חיים בבורסה, שרואה בשנים האחרונות את הכסף נע רק בכיוון אחד - מחוץ לשוק ההון הישראלי.

יוסי ביינארט ציין בגאווה בקורות החיים שלו, כי תחום העיסוק העיקרי שלו בשנים האחרונות היה מנהל מידע ראשי בחברת האלגו טרייד - ITG. חברה המספקת פתרונות מסחר אלקטרוני לגופים גדולים בארה"ב. בתפקידו האחרון ציין ביינארט, כי במהלך כהונתו הקים מחלקת שיווק לאופציות בינאריות ויזם מכשירים פיננסיים חדשים לשיפור היצע המוצרים והגדלת הנזילות.

כיום, רוב המסחר בבורסה בת"א, כמו בבורסות אחרות בעולם, מנוהל באמצעות תוכנות אלגו טרייד שמנתרות שינויים חריגים בשערי מניות ומנצלות אותן לרווחים נאים עבור בנקים וגופים מוסדיים. הבעיה, שמספר גופים מצומצם נהנה מטכנולוגיה זו בעוד שמשקיעים בינוניים וקטנים מרגישים בצדק שהם מחוץ למשחק. הברירה שנותרה להיות חשופים לתנודתיות של שוק דל שכירות או לשים את כספם על קרן הצבי של שוק האופציות בה רוב המשקיעים מפסידים את כספם.

בישראל ובעולם בכלל ישנו שוק של סוחרים באופציות שונות במיליארדי דולרים על שווקים מגוונים. בשל מגבלות רגולציה, יש כיום הפרדה מלאכותית בין משקיע באופציות, מניות או אג"ח בבורסה בת"א למשקיע באלגו טרייד, מהמר בפורקס או משקיע שעוקב אחר תנודות במחירי הסחורות.

על כתפיו של יוסי ביינארט מוטלת האחריות לחבר את הבורסה בת"א לכסף שזורם מסביבה, וחלקו הגדול שיוצא ממנה לאפיקים השונים. אין שום סיבה שגברת כהן לא תוכל לבחור להשקיע בקרן גידור שתנוהל באמצעות אלגו טרייד דרך פקיד הבנק שלה, שירכוש עבורה את המכשיר הפיננסי הנכון ותהנה מאותה טכנולוגיה שמזרימה כבר היום לגופים המוסדיים בישראל הון רב.

כיום, האפשרויות למשקיעים הישראלים, במיוחד הפרטיים, הינן מאוד מוגבלות. ברגע שהם מעוניינים להוציא את כספם מהבנק, הם רואים בורסה ישראלית דלת סחירות שעלולה להיות מושפעת בחדות מכל גחמה של שחקן בורסה מוסדי או לחילופין לספוג ירידות שערים קשות בשל קשיים נקודתיים, כמו קושי במכירת תרופות ל"טבע" או ירידה במחיר האשלג שמשפיעה ישירות על "כיל" ו"חברה לישראל".

מחוץ לבורסה, פרט לאפיקי השקעה פרטיים, תיקי אלגו טרייד ועוד - משקיעי הפורקס סופגים לעיתים קרובות הפסדים גדולים בשל פעילות אותן חברות שמכוונת לעשיית רווח מהפסדי הלקוחות. בתחום הנדל"ן, לדוגמא, מבטיחים למשקיעים רבים תשואות חלומיות בתנאי שישכיבו מאות אלפי שקלים על קרקע חקלאית ש"תיכף תופשר".

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ברגע שתינתן למשקיעים בבורסה בת"א האפשרות לסחור במוצרים פיננסיים מבוססי אלגו, הם ייהנו מנזילות רבה יותר באחד העם. יתרה מכך, החלת רגולציה על כלל הכסף שיוצא מכיסם של משקיעים, ותוביל להפרדה ברורה בין בתי השקעות.

הבורסה בת"א כיום, היא בורסה שלא מכילה חלקים גדולים מאוד משוק ההון הישראלי. השקעות רבות בחברות מרכזיות נעשות באופן פרטי, חברות ישראליות רבות מעדיפות להנפיק בבורסות של פולין, ארה"ב, אנגליה ואף סינגפור. תפקידו העיקרי של ביינארט הוא להשיב כמה שיותר משקיעים וכמה שיותר מהכסף שלהם בחזרה לבורסה באחד העם.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    שי 15/04/2014 15:26
    הגב לתגובה זו
    רואי ואביב טלמור ימחקו לכם את הכסף- לא לגעת !
  • שי צודק (ל"ת)
    אלון בריקר 17/04/2014 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    א. 14/01/2014 09:01
    הגב לתגובה זו
    מוכר אשליות. עדיף להרוויח מעט בשוק המקובל מאשר להפסיד הון בחברה של הנ"ל. בכניסה להשקעה נראה הכל וורוד, במנוסה החוצה הכל שחור.
  • 19.
    אחד העם 19/11/2013 10:35
    הגב לתגובה זו
    ביינארט לא רק למוסדיים, תנו למשקיעים לנצח
  • 18.
    המורה לעברית 19/11/2013 08:47
    הגב לתגובה זו
    מנטרות ולא מנתרות. לנתר= לקפוץ לנטר= לשמור. למשל גדוד הנוטרים בתחילת המאה שעברה. לכן, כך צריך היה להיות כתוב:כיום, רוב המסחר בבורסה בת"א, כמו בבורסות אחרות בעולם, מנוהל באמצעות תוכנות אלגו טרייד שמנטרות שינויים חריגים בשערי מניות ומנצלות אותן לרווחים נאים עבור בנקים וגופים מוסדיים
  • 17.
    חברה זה העתיד וביינארט יהיה נכון להשקיע בפיתוח שלו (ל"ת)
    משקיע אלגו 18/11/2013 17:57
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    למה ביזפורטל מוחקת תגובות-הוראה של אדון טלמור???? (ל"ת)
    יובל 18/11/2013 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    שחף 18/11/2013 17:37
    הגב לתגובה זו
    יכול לעזור לקדם תחום מרתק זה. יש פה פוטנציאל אדיר אם החברות שפועלות בו יודעות מה הן עושות
  • 14.
    המשקיע 18/11/2013 17:36
    הגב לתגובה זו
    עלו והצליחו אני מקוה שזה עובד טוב
  • 13.
    אייל 18/11/2013 08:40
    הגב לתגובה זו
    מי קבע שלעשות מסחר רציף על מליונית השניה זה טוב ? למה לא לשנות את הכללים שלא כתובים באבן ולעשות מחזורי מסחר כל 5 דקות ? ככה בבת אחת יעלם היתרון של המכונות עם כל הידע והמהירות שלהן ואנשים רגילים יוכלו לחזור להשתתף בבורסה גם כן.
  • 12.
    יובל 17/11/2013 17:03
    הגב לתגובה זו
    של יוטרייד.
  • 11.
    UTRADE=סכנה לכסף,ראו הוזהרתם (ל"ת)
    יובל 17/11/2013 16:35
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    פחחחח 17/11/2013 16:10
    הגב לתגובה זו
    מציע לך לקרוא את "מסחר אנונימי בבורסות אלקטרוניות משוכללות" . ואגב הבורסה בישראל זה צעצוע של רמאויות. אם כבר מסחר אוטומטי לכל. שימו לב לחקיקה העקומה מועדת הכספים של הכנסת מה- 30 לאפריל השנה. אין קץ לכח המונופוליסטי של חברי הבורסה. פחחח פחחח פחחחח
  • 9.
    בוט 17/11/2013 14:46
    הגב לתגובה זו
    הרווחים שהמכונות האלה מייצרות (כמה מיליונים סה"כ בחודש) לא מסוגלים לייצר תשואה עודפת להמוני משקיעים, אלא רק למעטים בודדים. נשמע שמה שמעניין את הכותב זה שהגוף אותו הוא מנהל יוכל להציע מוצרי אלגוטריידינג ללקוחות שלו, אבל בסופו של דבר חוץ מרווחים זעומים הלקוח לא יראה כלום. מכונות שעושות כסף באמת לא צריכות כסף מוסדי.
  • 8.
    סוחר נוסטרו 17/11/2013 13:19
    הגב לתגובה זו
    כתבה שיווקית פר אקסלנס. כל תגובות "הבעד" שתולות בצורה השקופה ביותר. ומי שלא שתול לא מבין על מה מדובר בכלל.
  • 7.
    Z 17/11/2013 12:34
    הגב לתגובה זו
    מה האם כשהמסחר היה ידני בקשת מהסוחר לשתף ברווחיו את גברת כהן? הבעיה באלגו זו לא הפלטפורמה, זה הרעיון המנוע הטרייד. מה שאתה מציע זו סוג של הונאה בכאילו אלגו ממונף שימשיך לשחוק את המהמרים רק בדרך מתוחכמת יותר...
  • 6.
    די לרגולציה! 17/11/2013 12:16
    הגב לתגובה זו
    כולם בורחים. אין מוצרים חדשים. זה פשוט נורא - וכיסתוח אחד גדול. יש לבטל מיידית לפחות 90% מהרגולציה.
  • 5.
    משקיע 17/11/2013 11:58
    הגב לתגובה זו
    אף גוף עם מכונת אלגו לא ייתן לגברת כהן מחדרה להרוויח על המכונה שלו. זו שטות גמורה האלגו הוא הרעה החולה הכי גדולה בשוק.
  • 4.
    מחכים לכם, בואו ילדים. (ל"ת)
    משקיעי הערך 17/11/2013 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סוחר יומי 17/11/2013 11:30
    הגב לתגובה זו
    נושא חשוב הוא בריחת הכסף מהבורסה לחברות הפורקס ... מסחר אוטומטי זה העתיד, מדוע שהמשקיעים הפרטיים לא ייהנו ממנו, אלא רק המוסדיים ??
  • 2.
    צודק, הבורסה בתל אביב חייבת לשדרג עצמה (ל"ת)
    המומחה 17/11/2013 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שביט 17/11/2013 11:26
    הגב לתגובה זו
    למה מסחר רובוטי ממשיך להיות נחלתם של המוסדיים בלבד? למה אני לא יכול להנות ממהירות תגובה של מחשבים וצריכים להיחבט אחרי שאנחנו רואים ידיעה על התרסקות של מניה כזו או אחרת?
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.