הנה היתרון הגדול במרווחי זיקוק שליליים בארה"ב
הדעה שלנו על דלק שמקורו בגידולי מזון, ובדגש על תירס, תמיד הייתה נחרצת וברורה: הרעיון להפיק דלק מזרעי מאכל - הוא שגוי, אווילי ומסוכן. זאת, בשונה מרוב תעשיות האנרגיה האלטרנטיבית שמטרתן לנצל משאבים שאינם מנוצלים, ובראש ובראשונה אנרגיית שמש. הרעיון להפוך מזון לדלק, בעולם שבו כמיליארד אנשים סובלים חרפת רעב, ועוד מיליארדים נתונים להיעדר ביטחון תזונתי, נולד עקב החשש ממחסור נפט גלובלי, ומדיניות המחירים של אופ"ק ורוסיה שהפכה את עליית מחירי הנפט לאיום על כלכלות המערב.
החקיקה שקבעה מכסות להוספת אתנול לדלקים עוררה לא מעט התנגדות ברחבי העולם מיום הופעתה. לפני שנים אחדות אף הובילה לפניית האו"ם לממשלות המערב בבקשה לצמצם ככל האפשר גידול זרעים לצרכי הפקת דלקים בשל עלייה תלולה במחירי המזון.
נציין, כי גם בבחינת יעילות החיסכון הכולל באנרגיה, אם משקללים את כל יחידות האנרגיה המושקעות בתשומות הגידול והזיקוק, המשוואה אינה לטובת אתנול, בייחוד לא זה המופק מתירס האמריקני. כך או כך, גם אם נסכים עם מצדדי האתנול, כי לדלק מין הצומח היה לפני כמה שנים תפקיד טקטי חשוב במאבק נגד עליית מחירי הנפט, כיום, עם הפיכתן של ארצות הברית וקנדה למעצמות אנרגיה, תפקיד זה תם והושלם.
אולם למרות המהפך הגיאו-פוליטי במפת האנרגיה העולמית, הרגולציה בארה"ב ובאיחוד האירופי מחייבת עדיין למהול דלקים באתנול, ששיעורו בתוך הדלק עולה על פני הזמן. בארצות הברית, שם עולה מכסה ליניארית מדי שנה, היא כבר עברה את רף ה-10%. אלא שמדובר כאן לפחות חלקית במהילה שעל הנייר בלבד. זאת כיוון, שהרגולציה בנושא אתנול התנתקה מזמן מדרישות תעשיית הרכב, והרוב המכריע של מנועים ברכבים אמריקניים אינו יכול לעבוד עם תוספת אתנול כה גבוהה.
בשנים האחרונות, כאשר המשיכה הדרישה הרגולטורית לעלות, ואילו הביקוש לדלקים ירד, נדרשו בתי הזיקוק האמריקניים לרכוש "פטורים" מתוספת האתנול. "פטור" זה שנרכש באמצעות נקודות זיכוי (קרדיט) המכונות RINs. - מכשיר פיננסי סחיר, שמאפשר לבתי זיקוק לעמוד ברגולציה של Clean Air Act משנת 2005, מבלי לייצר דלקים שאינם תואמים את צרכי השוק.
כמו כן, בשנים האחרונות ירד סך הביקוש המצרפי לדלקים בארצות הברית משמעותית. בשל ירידה זו, נאלצו בתי הזיקוק להגדיל את רכישת נקודות הפטור, ומחירי ה-RINs ובקיץ האמירו. נציין, כי מחירי ה-RINs מושפעים לא רק מהביקושים לדלק, אלא גם ממחירי תירס ומתחזיות של יבולים.
כיום ה-RINs הן אלה שבולמות במידה רבה את הוזלת הדלק לאזרח האמריקני, כיוון שכ-70% מעלותן מגולגלים על הצרכנים ויתרת העלות נספגת ע"י תעשיית הזיקוק. אלא שכאשר הסופר-סייקל במרווחי הזיקוק מסתיים, מתחיל מחיר הפטור מהאתנול להכביד על בתי הזיקוק.
בשבועות האחרונים, הופיעו בתקשורת האמריקנית פרסומים על תוכניות הסוכנות להגנת הסביבה (ה-EPA) להפחית את מכסות האתנול. מדובר בפרסומים ראשוניים המתייחסים להפחתה של מכסה בשיעור של עד 20%. חשוב לציין, כי זו הפעם הראשונה שהסוכנות להגנת הסביבה האמריקנית התייחסה בפומבי לאפשרות של ירידה משמעותית במכסות מאז נחקק החוק במסגרת ה- Clean Air Act בשנת 2005.
כצפוי, פרסומים אלה עוררו התנגדות עזה מצד הלובי החקלאי, המייצג את הסקטור שנהנה מחקיקת האתנול, ומתכוון להיאבק על המשך החקיקה. חשוב להדגיש כי בשנים האחרונות ארה"ב הורידה את הסבסוד לאתנול באופן הדרגתי עד לביטולו המלא, אך המשיכה ברגולציה שמחייבת את השימוש בו.
כעת, עם הפיכתה של ארצות הברית למעצמת נפט מובילה, נשמט קליל הרציונל הקלוש שהיה מאחורי הפקת דלקים מגרעיני המזון. יתר על כן, הביקוש האמריקני לדלקים ירד משמעותית בהשפעת דור המנועים החסכוניים החדשים, ושפע של גז טבעי שמופק ברחבי המדינה. כיום, תעשיית המתאנול, המבקשת ליצור דלקים זולים מגז טבעי היא זו הנושפת בעורפה של תעשיית האתנול, ולצדה חזון הרכב החשמלי, שמהווה חלופה הגיונית הרבה יותר למדינה עם עודפי גז כה גדולים.
אך, אם אין די בכך, לאחרונה הושמעו במפורש דרישות של חברות נפט מובילות להגמיש את מדיניות שימור האנרגיה האמריקנית ולהתיר להן יצוא של נפט מארה"ב לחו"ל. כמובן, שאם תתקבל החלטה זו, היא תפגע אף יותר בזכות הקיום של תעשיית האתנול. לסיכום, סביר להניח שמה שלא הצליח לעשות האו"ם - תצליח לעשות תעשיית הנפט.
- 3.מוסדי לשעבר 03/11/2013 09:18הגב לתגובה זוואף אוסיף ואומר מעניין מאוד. תמיד כיף לקרוא את הטורים שלך...
- 2.מעניין מאוד, אני חוזר לגדל חיטה!!! (ל"ת)רועי מגדל התירס 21/10/2013 09:47הגב לתגובה זו
- 1.מדי פעם 21/10/2013 09:31הגב לתגובה זולמדתי הרבה הרבה דברים שלא ידעתי תודה
צילום: UMA media, Pexelsשלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה
זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.
ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.
אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.
פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?
יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.
צילום: UMA media, Pexelsשלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה
זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.
ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.
אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.
פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?
יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.
