הורדת הריבית לחודש אוקטובר, מסמלת את סוף עידן הפחתות הריבית
באופן מפתיע ובניגוד לקונצנזוס, הוריד בנק ישראל את הריבית לחודש אוקטובר ב-0.25% לרמה של 1% בלבד. הפעם האחרונה בה היתה בישראל ריבית כל כך נמוכה הייתה בחודש דצמבר 2009, במסגרת מהלך של עלייה מרמת שפל של 0.5% בחודש אוגוסט 2009 ועד לרמה של 3.25% בחודש יוני 2012.
נראה כי הודעתו של הפד באשר להמשך תוכנית ההרחבה הכמותית עשתה את שלה, וצפוי כי זו תמשיך להקרין על המדיניות העתידית, הן של הבנק המרכזי המקומי והן של בנקים מרכזיים בעולם. סביר להניח כי כעת, כשנשק הריבית הולך ונגמר, ייאלץ הנגיד החדש (שזהותו טרם נקבעה) להשתמש בכלים מוניטריים יצירתיים יותר בכדי להמשיך ולהוביל מדיניות מוניטרית מרחיבה.
ריבית נומינלית של 1% המגלמת ריבית ריאלית שלילית, היא אינדיקציה לכלכלה הצומחת משמעותית פחות מהפוטנציאל הטמון בה - כזו הזקוקה לזריקת מרץ מוניטרית. כעת נשאלת השאלה, האם על בסיס נתוני המאקרו הנוכחיים ניתן להניח הפחתות ריבית נוספות לכיוון רמת השפל ההיסטורית של 0.5% משנת 2009. לצורך כך, מעניין יהיה להשוות נתונים כלכליים בסיסיים מהתקופה הנוכחית לאלו ששררו בשנת 2009.
על פי האומדן השני למחצית הראשונה של שנת 2013, התוצר המקומי הגולמי הגיע לרמה של 3.3% בחישוב שנתי. נציין כי עפ"י הערכות בנק ישראל, צפוי התוצר לעלות בשנת 2013 כולה בשיעור של 3.6%, כלומר, בתוך הטווח של פוטנציאל צמיחה בטווח של 3.5%-4% הקיים במשק הישראלי. לשם השלמת התמונה, יש לציין כי הערכות אלו כוללות גם את תחילת הפקת הגז ממאגר תמר המוסיפה לצמיחת התמ"ג כ-1%. בכל מקרה, ברור כי ניתן לומר שלא מדובר באווירה משברית.
אם נשווה את הנתון לשנת 2009 נגלה כי אז עלה התוצר בשיעור נמוך של 1.1% בלבד, כאשר ברבעון הראשון של שנת 2009 (בסמוך למשבר), אף נרשמה צמיחה שלילית של 2.4%. מדד מנהלי הרכש המהווה אינדיקטור מרכזי לפעילות העתידית, עמד בשנת 2009 על רמה ממוצעת של כ-45 נקודות וזאת בהשוואה לממוצע של כ-48.9 נקודות מתחילת השנה הנוכחית. אמנם שני המספרים נמצאים מתחת לרמת 50 הנקודות, המפרידה בין התרחבות להתכווצות, אך אין ספק כי הנתון של שנת 2013 טוב יותר.
עוד 2 נתונים משמעותיים
לבסוף, נקנח בשני נתונים חשובים נוספים, שיעור האבטלה ושיעור ההשתתפות בשוק העבודה. במחצית הראשונה של שנת 2013 עמד שיעור האבטלה הממוצע על כ-6.75% ושיעור ההשתתפות עמד על כ-63.7%, וזאת לעומת שנת 2009, בה שיעור האבטלה הממוצע עמד על כ-9.5% ושיעור ההשתתפות עמד על כ-62%. גם כאן ניתן לראות בבירור מצב טוב יותר באופן משמעותי במציאות הנוכחית ביחס לזו ששררה במשק המקומי בשנת 2009, וזאת עוד כאשר שינה הלמ"ס את שיטת המדידה ב-2012 לכזו שהוסיפה כמעט 1% לשיעור האבטלה. בהחלטת הריבית האחרונה, ציין בנק ישראל כי שיעור האבטלה הנוכחי נראה כשיעור אבטלה של צמיחה מלאה, כאשר הכוונה היא, שקשה לראות אותו ממשיך לרדת באופן מהותי.
לסיכום - נראה שפשוט אין צורך בהמשך הרחבה מוניטארית
בחינת נתוני מאקרו מרכזיים המצביעים על מצבו של המשק המקומי מעידים להערכתנו כי מצב הכלכלה אינו מצריך המשך הרחבה מוניטרית. ככל הנראה, הסיבה העיקרית להמשך ההפחתות נעוצה באפשרות של המשך החלשות הדולר מול השקל אשר פוגעת ביצואנים. בהקשר זה נזכיר שלא מכבר הכריז בנק ישראל כי הוא צפוי לרכוש סכום של 3.5 מיליארד דולר בשנת 2014 - סכום גבוה משמעותית ביחס לשנה הנוכחית בה צפויות להסתכם רכישות המט"ח בהיקף של שני מיליארד בלבד.
כל אלו, בתוספת העובדה כי בדיון הריבית האחרון התנגדו שניים מתוך חמשת חברי הוועדה להפחתת הריבית, מביאים לכך שניתן להעריך בסבירות גבוהה כי לא מן הנמנע שאנו נמצאים בסוף גל הפחתות הריבית, עובדה אשר ראוי כי תבוא לידי ביטוי בתיק ההשקעות.
*מר אסף שפורן הינו מנהל השקעות במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ, והוא ו/או מנורה קרנות או חברות אחרות בקבוצת מנורה עשויים להיות בעלי ענין אישי בנושאי הסקירה. שיווק ההשקעות אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 6.אחד שלא מבין ! 16/10/2013 13:29הגב לתגובה זוחבל רק שאין לכם באמת מושג מה עומקה של באר ועד איפה מגיעים המיים... כל המומחים הכי גדולים כאן כותבים דברים לפי ניתוח אנליסטי פונדמנטלי וטכני אך קיימים יותר מידי כשלי שוק והפרופורציות אינן נכונות. לא ניתן להסתכל על שנת 2009 ולהשוות את אותה הסביבה לסביבה כיום... אם תהייה הפחתת ריבית עד לרמה המינימאלית אזי סביר כי ינטלו יותר משכנתאות והדרישה לכסף תגדל יותר כי הסיכון המשתמע פוחת. אך מה לגבי החוב הכולל במשק שחורג מרמה נורמאלית ומשכוללת ... גם הקשחת תנאי הלווים לא תעזור ולהפך תחריף את המצב כי זה יביא רק משקיעים פוטנציאליים ברמת סיכון גבוהה יותר כי הם משתמשים בכלי מינוף... בקיצור כל חוסר הוודאות הזו על אחת כמה וכמה כאשר אין נגיד והבורסה לא יציבה , נדרשת רפורמה בשוק ההון הכוללת התייחסות למיסוי והשקעות נדל"ן ואנרגיה ..
- 5.נכון. הורדות הריבית לא עוזרות לדולר שממשיך בשלו. (ל"ת)אבל מנפחות בועות. 15/10/2013 16:29הגב לתגובה זו
- 4.dan 10/10/2013 07:07הגב לתגובה זולקנות קרנות מחקות 2-5 מחמ בינוני מדדיות באחוז גבוה יותר משקליות בחלק האגחי של התיק. בחלק המנייתי ניתן להישאר עם ETF של ואנגרד VTI
- 3.תמיד נהנה מדברי חכמים... (ל"ת)פלס"ן 7 09/10/2013 16:28הגב לתגובה זו
- 2.יוסיין בולט 09/10/2013 14:02הגב לתגובה זוכל מה צריך לעשות זה לראות כמה עולה דירת שלושה חדרים בהרצליה
- 1.השוואה מעניינת ורלוונטית (ל"ת)נוחי 09/10/2013 13:27הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7