פולו-אפ על הדולר האוסטרלי: תחילתו של תיקון?

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, הדולר האוסטרלי הצליח להתאושש באחרונה למול הדולר האמריקני. האם זהו תחילתו של תיקון רחב הרבה יותר?
יוחאי שויגר |

כבר זמן רב שאני עוקב אחר הדולר האוסטרלי. דווקא הירידה החדה שלו בחודשים האחרונים צדה את תשומת ליבי, ואף הקדשתי לכך את אחד מטורי הקודמים. ניסיתי לתאר את הגורמים שעמדו מאחורי עלייתו ונפילתו של המטבע, הידוע בכינויו "אוזי", והצבעתי על סימנים טכניים אשר עשויים לאותת על מפנה ומהלך של תיקון משמעותי כלפי מעלה. מאז התחוללו כמה התפתחויות, הן ברמה הטכנית והן ברמה הכלכלית, ועל כן אני רוצה לשוב ולבחון את תמונת המצב של המטבע.

בניגוד למניה או סחורה, ניתוח של מטבע וניסיון לבסס תחזית לעתיד מורכבים הרבה יותר. כאשר מדובר במניה, אנחנו בוחנים את הביצועים של החברה שעומדת מאחוריה, על פי שורה של פרמטרים עסקיים ומגזריים. עת מדובר בסחורה, כדוגמת נפט או קקאו, אנחנו מנסים לאמוד את מאזן הביקוש וההיצע. לגבי מטבעות, המצב מסובך יותר מכמה סיבות. המטבע אינו מייצג רק את מצבה של הכלכלה המקומית, אלא גם את הדינמיקה של אותה כלכלה עם כלכלות אחרות בעולם. גם העובדה כי שוק המט"ח העולמי מבוזר וכי משקלם של הספקולנטים עלה עם התפתחות הגלובליזציה, מקשים על התהליך. משום כך, במסחר במט"ח אנחנו נשענים יותר על ניתוח טכני מאשר ניתוח ערך.

שני גורמים מרכזיים עמדו מאחורי עלייתו של הדולר האוסטרלי בשנים האחרונות. הביקושים האדירים לחומרי הגלם שהגיעו מכיוון שכנותיה האסיאתיות המתפתחות, ובראשן סין. וכן בשל התשואה הגבוהה שהיתה לדולר האוסטרלי במשך שנים רבות. עקב כך, הדולר האוסטרלי נתמך על ידי כסף סולידי (הגמול בגין הייצוא) ועל ידי כסף ספקולטיבי (של משקיעים שהשקיעו בדולר האוסטרלי בשל הריבית הגבוהה והפריחה של סחר ה-Carry).

לעומת זאת, מאז התהפכה התמונה בשתי החזיתות. השווקים המתעוררים, ובראשם סין, החלו להאט והביקושים לסחורות של אוסטרליה ירד. כמו גם, הבנק המרכזי החל בסבב נרחב של הורדות ריבית. במשך שנתיים (2012-2013) דשדש המטבע, עד שבחודש אפריל התרחשה הקריסה הגדולה מטה.

להלן שני גרפים שממחישים את התמונה, הראשון מתאר את ירידת הריבית של הבנק המרכזי והשני את המאזן המסחרי של אוסטרליה (ייצוא פחות ייבוא).

למרות זאת, לאחר הורדת הריבית האחרונה, ציפיות הריבית בשוק השתנו. בשוק סבורים כי הבנק לא יוכל להוריד עוד את הריבית וזאת מחשש מליבוי שוק הנדל"ן המבעבע במדינה (נשמע מוכר?). בנוסף, גם סימני החיים בשווקים המתעוררים, ובמיוחד בסין, תורמים לאמון בדולר האוסטרלי.

ברמה הטכנית, אנחנו יכולים לזהות תבנית היפוך קלאסית של תחתית כפולה סביב 0.88. הפריצה מעל 0.93 איששה תבנית זו ומאז הדולר האוסטרלי נסק מעלה עד הגבול התחתון של אזור רמות תיקון פיבונאצ'י של הירידה מאז אפריל, ב-0.95 (הקו המקווקו התחתון).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.